Kört bensinbil :-)
Moderator: Redaktion
-
Kört bensinbil :-)
Var i Storbritannien över nyår och vi hade hyrbil. Eftersom jag var osäker på laddmöjligheterna vid hotellet vi bokat så blev det bensinbil med automat denna gång. Här är lite reflektioner om hur det är att köra modern bensinbil. I detta fall en Vauxhall (Opel) Astra 1.2 automat:
- Elbilar är INTE tystare än bensinbilar. Motorn på denna hördes bara när man startade. Annars kände man mest vibrationer i låg fart.
- Man klarar sig väldigt långt med 130 hk som denna hade. I uppförsbackar på motorväg så behövde den dock växla ned. Sådant har man nästan glömt som elbilsförare.
- En modern småbil är verkligen välutrustad numera. Denna hade:
* Adaptiv farthållare
* Lane keep assist
* Inbyggd navigation från tom tom
* Apple car play
* 360 kamera
* rattvärme
* Keyless med walk-up och walk-away upplåsning.
* Elektronisk parkeringsbroms
* Utdragbart lårstöd
* Elektriskt svankstöd
Dock blev jag lite avundsjuk på de som hade hyrt Polestar 2 som stod i långa rader på Hertz parkeringsplats på Heathrow.
Är det någon på forumet som har erfarenhet av att hyra elbil utomlands? Brukar det fungera bra?
- Elbilar är INTE tystare än bensinbilar. Motorn på denna hördes bara när man startade. Annars kände man mest vibrationer i låg fart.
- Man klarar sig väldigt långt med 130 hk som denna hade. I uppförsbackar på motorväg så behövde den dock växla ned. Sådant har man nästan glömt som elbilsförare.
* Adaptiv farthållare
* Lane keep assist
* Apple car play
* 360 kamera
* rattvärme
* Utdragbart lårstöd
* Elektriskt svankstöd
Dock blev jag lite avundsjuk på de som hade hyrt Polestar 2 som stod i långa rader på Hertz parkeringsplats på Heathrow.
Är det någon på forumet som har erfarenhet av att hyra elbil utomlands? Brukar det fungera bra?
Senast redigerad av tesla newbie, redigerad totalt 1 gånger.
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Kört bensinbil :-)
Var din senaste avgasbil från förra århundradet?tesla newbie skrev: ↑03 jan 2025 13:43Var i Storbritannien över nyår och vi hade hyrbil. Eftersom jag var osäker på laddmöjligheterna vid hotellet vi bokat så blev det bensinbil med automat denna gång. Här är lite reflektioner om hur det är att köra modern bensinbil. I detta fall en Vauxhall (Opel) Astra 1.2 automat:
* Adaptiv farthållare
* Lane keep assist
* Apple car play
* 360 kamera
* rattvärme
* Utdragbart lårstöd
* Elektriskt svankstöd
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
- sven-labil
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ola13743
Vi hyrde en Toyota BZ4X i Skottland i somras. (Hade bokat en Polestar 2.) Det största problemet var att ingen fick vara i bilen för att laddningen skulle starta, vilket tillsammans med noll information om det från hyrbilsfirman (Hertz via Dollar), synnerligen generella felmeddelanden och normalt skotskt väder skapade väldigt dålig stämning.tesla newbie skrev: ↑03 jan 2025 13:43Är det någon på forumet som har erfarenhet av att hyra elbil utomlands? Brukar det fungera bra?
Supercharger funkade bra (förutom de med korta kablar), men det blev flera gånger nervprövande att använda Charge Place Scotland. (Dock ett bra koncept, förutom att det inte funkade stabilt

BZ4X var dålig på nästan allt, men det är ju en annan fråga.
Knallgrå S75D - Gandalf - Påstås kunna trolla men det är bara partytricken som alltid funkar...
-
Faktiskt inte. Det var en BMW X3 från 2015. Den hade jag nog kunnat utrusta med det mesta av det som hyrbilen hade, men jag var snål när jag köpte denmikebike skrev: ↑03 jan 2025 14:13Var din senaste avgasbil från förra århundradet?tesla newbie skrev: ↑03 jan 2025 13:43Var i Storbritannien över nyår och vi hade hyrbil. Eftersom jag var osäker på laddmöjligheterna vid hotellet vi bokat så blev det bensinbil med automat denna gång. Här är lite reflektioner om hur det är att köra modern bensinbil. I detta fall en Vauxhall (Opel) Astra 1.2 automat:
* Adaptiv farthållare
* Lane keep assist
* Apple car play
* 360 kamera
* rattvärme
* Utdragbart lårstöd
* Elektriskt svankstöd
Hyrde en Skoda på Kreta i somras för dagsutflykt.
Den hade Apple CarPlay. Helt fantastiskt bra i hyrbil. Både navigation, Spotify och handsfree.
Har det hemma också men använder det sällan eftersom allt redan finns i bilen.
Den hade Apple CarPlay. Helt fantastiskt bra i hyrbil. Både navigation, Spotify och handsfree.
Har det hemma också men använder det sällan eftersom allt redan finns i bilen.
Vi hyrde en PS2 i Florens i två veckor förra sommaren.
Det var struligare än väntat. Bilarna (Polestar) hade problem med mjukvara och var inte uppdaterade. Det gjorde att dom inte var uppkopplade. Dvs navigationen fungerade bara om man delade WIFI till bilen.
Sedan tillkom problematiken med att ladda i andra länder med deras laddoperatörer.
Jag löste det genom att ladda på Tesla och ett laddkort från vår Mercedes hemma (Mercedes Me).
Tyvärr måste jag erkänna att en bensinbil hade varit mycket enklare.
Skulle ändå boka en elbil nästa gång.
Det var struligare än väntat. Bilarna (Polestar) hade problem med mjukvara och var inte uppdaterade. Det gjorde att dom inte var uppkopplade. Dvs navigationen fungerade bara om man delade WIFI till bilen.
Sedan tillkom problematiken med att ladda i andra länder med deras laddoperatörer.
Jag löste det genom att ladda på Tesla och ett laddkort från vår Mercedes hemma (Mercedes Me).
-21 MB EQC AMG
-19 Model 3 AWD med drag
-17 Bmw i3 94 Ah Rex (såld)
-14 Outlander PHEV (såld)
-19 Model 3 AWD med drag
Apple CarPlay hade fixat det där problemet.Magnus71 skrev: ↑03 jan 2025 15:25Vi hyrde en PS2 i Florens i två veckor förra sommaren.
-
Hmmm, låter ju inte alltför förtroendeingivandeMagnus71 skrev: ↑03 jan 2025 15:25Vi hyrde en PS2 i Florens i två veckor förra sommaren.

PS2:an vi hyrde var via Hertz. Den skulle vara fulladdad vid återlämnandet. Om jag minns rätt så betydde det att allt över 90% var ok.
-21 MB EQC AMG
-19 Model 3 AWD med drag
-19 Model 3 AWD med drag
Lånade en XC70 några dagar under julhelgen. Den var som en dröm att köra på grusvägarna i Norrland 
Bara det att inte behöva köra slalom mellan potthålen eller oroa sig för att något ska slå i under bilen.
Bara det att inte behöva köra slalom mellan potthålen eller oroa sig för att något ska slå i under bilen.
Mercedes EQE SUV
Model 3 LR -21
- sven-labil
- Teslaägare
Hertz (Dollar) i Edinburgh ville ha minst 75%. Varje kWh under kostade £1,27 (och ifall man skulle kommit tillbaka med mindre än 20% hade det kostat ytterligare £22,68).
Knallgrå S75D - Gandalf - Påstås kunna trolla men det är bara partytricken som alltid funkar...
Det slipper jag med min elbil också så vet inte om det är en fossilbilsegenskap

ID4 GTX 340 hk MY25
Tidigare: XC40 Recharge ER RWD MY24, Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
Tidigare: XC40 Recharge ER RWD MY24, Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
-
För att vara tydlig, hade jag kunnat hyra en Model 3 till samma pris som denna Vauxhall så hade jag gjort det, men man vet ju aldrig vilken bil man får i hyrbilslotteriet.
XC70 är överrepresenterad i jaktlaget jag är med i uppe i Norrbotten.
Perfekt på dåliga skogsvägar.
Kan inte annat än hålla med! Min M3 kan inte matcha Volvon i dessa sammanhang.
Mercedes EQE SUV
Model 3 LR -21
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
XC70 och Subaru brukar det vara.
Volvo PV 544 Special 1963
-
Subaru Solterra?mikebike skrev: ↑03 jan 2025 21:38

https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Uppe hos oss är det xc70 och fyrhjulsdriven VW transporter dubbelhytt som gäller.mikebike skrev: ↑03 jan 2025 21:38
What ? Är det en teknisk begränsning i bilen eller nåt laddföretags regler ?sven-labil skrev: ↑03 jan 2025 15:05Vi hyrde en Toyota BZ4X i Skottland i somras. (Hade bokat en Polestar 2.) Det största problemet var att ingen fick vara i bilen för att laddningen skulle starta, vilket tillsammans med noll information om det från hyrbilsfirman (Hertz via Dollar), synnerligen generella felmeddelanden och normalt skotskt väder skapade väldigt dålig stämning.
- sven-labil
- Teslaägare
Samma sak på både SuC och Charge Place Scotland så jag tror det var ett japansk skämt.
Hade en Kia ev6 i Stuttgart i somras, tro de ville ha över 50% vid återlämningen men är osäker, skulle inte orka bry mig om någon hundring heller. Jag var på Porsche museet och där fick man ladda gratis under besöket.
Varför inte kolla upp om hotellet har laddmöjlighet? Eller kolla om det finns snabbladdare i närheten? Det tar ju inte lång tid att ladda upp.
Varför inte kolla upp om hotellet har laddmöjlighet? Eller kolla om det finns snabbladdare i närheten? Det tar ju inte lång tid att ladda upp.
Vi hyrde en Fiat 500e på Mallorca i somras. Nice bil att köra runt med där, speciellt på slingriga smala bergsvägar. Men laddinfrastrukturen är som att åka tillbaka 5 år i tiden. Bara snabbladdare med en stolpe per site och många destinationsladdare som inte fungerade.
Blev lite strul sista dagen när vi hade åkt till sydöstra sidan och sedan skulle åka direkt till flygplatsen. Stolpen vi kom fram till fungerade inte, vi hade lite batteri och behövde lämna tillbaka bilen med minst 70%. Slutade med att vi fick köra tillbaka mot Palma på chans och hoppas att den närmaste snabbladdaren skulle fungera, annars hade vi blivit strandade där.
Blev lite strul sista dagen när vi hade åkt till sydöstra sidan och sedan skulle åka direkt till flygplatsen. Stolpen vi kom fram till fungerade inte, vi hade lite batteri och behövde lämna tillbaka bilen med minst 70%. Slutade med att vi fick köra tillbaka mot Palma på chans och hoppas att den närmaste snabbladdaren skulle fungera, annars hade vi blivit strandade där.
Vi hyrde en en el-merca via avis (frankfurt) förra våren, dom hade iaf inget krav på batteriprocent vid återlämningJimel skrev: ↑04 jan 2025 10:05Hade en Kia ev6 i Stuttgart i somras, tro de ville ha över 50% vid återlämningen men är osäker, skulle inte orka bry mig om någon hundring heller. Jag var på Porsche museet och där fick man ladda gratis under besöket.
- R2_m3
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/arto25600
Vi hyrde en Kia Niro EV från Hertz i Miami i somras, var billigaste alternativet så tänkte det är ju bra 
Dock var problemet, visade det sig, att Tesla inte öppnat upp Superchargers för andra bilmärken i Florida,
så vi fick leta upp andra laddare. Electrify America har en del laddställen men oftast med 2-4 laddpunkter, och många av dem trasiga.
Sedan har Herz policyn att bilen ska vara fulladad vid återlämningen, men tyvärr fanns inga fungerande laddare nära flygplatsen men hade ca 70 % kvar så tänkte blir ju inte så många dollar man betalar. Dock brydde sig Hertz inte om det utan debiterade för en full laddning
Hade varit bättre lämna tilbaka den med 5% ..
Så ska man hyra elbil i Florida rekommenderas en Tesla
Men då blir det nog billigare med en ICE...

Dock var problemet, visade det sig, att Tesla inte öppnat upp Superchargers för andra bilmärken i Florida,
så vi fick leta upp andra laddare. Electrify America har en del laddställen men oftast med 2-4 laddpunkter, och många av dem trasiga.
Sedan har Herz policyn att bilen ska vara fulladad vid återlämningen, men tyvärr fanns inga fungerande laddare nära flygplatsen men hade ca 70 % kvar så tänkte blir ju inte så många dollar man betalar. Dock brydde sig Hertz inte om det utan debiterade för en full laddning

Hade varit bättre lämna tilbaka den med 5% ..
Så ska man hyra elbil i Florida rekommenderas en Tesla

Model Y LR AWD -22
Solel 11 kW, Solaredge, batteri 9,6kWh Sungrow. Elmoped Gobyel Romex