Det återstår väl att se hur Elons politiska engagemang påverkar befolkningens syn på företaget Tesla?iAkita skrev: ↑31 dec 2024 17:32Jag tror faktiskt inte att det finns en enda marknad där borttagna elbilssubventioner inte resulterat i att försäljningen av elbilar stannat av eller gått ner, relativt till avgasbilar. Det är mycket möjligt att Tesla kommer gynnas i form av ökande marknadsandel, särskilt om det kombineras med strafftullar på utländska lågprisalternativ. Men Tesla är redan urstarka på den Amerikanska marknaden och jag har svårt att se att det inte skulle resultera i lägre absolut tillväxt än om stödet fanns kvar. Och det är ju ändå det som är det viktigaste för Teslas fortsatta utveckling, inte en ökande marknadsandel grundad i politiska beslut.Lerumsexpressen skrev: ↑31 dec 2024 16:24Jag tänker att Tesla gynnas av borttagna bidrag och subventioner genom att Tesla har bra och prisvärda elbilar.
Med subventioner får de mindre bra och egentligen dyrare bilarna snålskjuts.
Tycker att elbilstekniken är tillräckligt mogen för att stå på egna ben.
Sen är det naturligtvis djupt beklagligt ur miljö- och klimatperspektiv. Men det verkar vara en trend i världen just nu att strunta i det, tyvärr.
Trumps planer kring elbilar
Moderator: Redaktion
Re: Trumps planer kring elbilar
-
Varför inte börja med att plocka bort subventionerna till det Fossilindustriella Komplexet?…Lerumsexpressen skrev: ↑31 dec 2024 18:13Jag valde nog fel ord med gynnas, mer att de förlorar minst.Maw skrev: ↑31 dec 2024 16:31Jag tror att du har rätt i att Tesla och några biltillverkare till som kommit långt med utvecklingen av elbilar skulle kunna gynnas av avskaffande av subventioner genom att svagare konkurrenter slås ut. Men det leder förmodligen också till att övergången till elektriskt går betydligt långsammare och att det åtminstone för en tid skulle innebära färre elektriska alternativ. Vill man se en snabb övergång och ett brett utbud av elbilar tror jag att fortsatta styrmedel är bra. Utan politiska styrmedel och subventioner är jag högst tveksam till att Tesla skulle överlevt eller kanske ens kommit igång och det skulle i vart fall inte funnits såpass många elbilar och olika elbilsmodeller som det gör från Tesla och andra märken.Lerumsexpressen skrev: ↑31 dec 2024 16:24Jag tänker att Tesla gynnas av borttagna bidrag och subventioner genom att Tesla har bra och prisvärda elbilar.
Och givetvis går omställningen saktare men ganska trött på subventioner som slår sönder fungerande marknader och system.
System som måste fixas med nya subventioner och stöd.
Fossil fuel subsidies are energy subsidies on fossil fuels, and in 2023 totalled over 1 trillion dollars. [Min u.] […
https://en.wikipedia.org/wiki/Fossil_fuel_subsidies
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
-
Alla politiska beslut i USA som höjer bensinpriset vid pump är nog att betrakta som döfödda. Detta gällde redan under förra administrationen och definitivt under den nya.SwedishAdvocate skrev: ↑31 dec 2024 18:18Varför inte börja med att plocka bort subventionerna till det Fossilindustriella Komplexet?…Lerumsexpressen skrev: ↑31 dec 2024 18:13Jag valde nog fel ord med gynnas, mer att de förlorar minst.Maw skrev: ↑31 dec 2024 16:31Jag tror att du har rätt i att Tesla och några biltillverkare till som kommit långt med utvecklingen av elbilar skulle kunna gynnas av avskaffande av subventioner genom att svagare konkurrenter slås ut. Men det leder förmodligen också till att övergången till elektriskt går betydligt långsammare och att det åtminstone för en tid skulle innebära färre elektriska alternativ. Vill man se en snabb övergång och ett brett utbud av elbilar tror jag att fortsatta styrmedel är bra. Utan politiska styrmedel och subventioner är jag högst tveksam till att Tesla skulle överlevt eller kanske ens kommit igång och det skulle i vart fall inte funnits såpass många elbilar och olika elbilsmodeller som det gör från Tesla och andra märken.Lerumsexpressen skrev: ↑31 dec 2024 16:24Jag tänker att Tesla gynnas av borttagna bidrag och subventioner genom att Tesla har bra och prisvärda elbilar.
Och givetvis går omställningen saktare men ganska trött på subventioner som slår sönder fungerande marknader och system.
Fossil fuel subsidies are energy subsidies on fossil fuels, and in 2023 totalled over 1 trillion dollars. [Min u.] […
Detta trots att bensinen i USA är snorbillig enligt svenska mått.
- Lerumsexpressen
- Teslaägare
Håller med,SwedishAdvocate skrev: ↑31 dec 2024 18:18Varför inte börja med att plocka bort subventionerna till det Fossilindustriella Komplexet?…Lerumsexpressen skrev: ↑31 dec 2024 18:13Jag valde nog fel ord med gynnas, mer att de förlorar minst.Maw skrev: ↑31 dec 2024 16:31Jag tror att du har rätt i att Tesla och några biltillverkare till som kommit långt med utvecklingen av elbilar skulle kunna gynnas av avskaffande av subventioner genom att svagare konkurrenter slås ut. Men det leder förmodligen också till att övergången till elektriskt går betydligt långsammare och att det åtminstone för en tid skulle innebära färre elektriska alternativ. Vill man se en snabb övergång och ett brett utbud av elbilar tror jag att fortsatta styrmedel är bra. Utan politiska styrmedel och subventioner är jag högst tveksam till att Tesla skulle överlevt eller kanske ens kommit igång och det skulle i vart fall inte funnits såpass många elbilar och olika elbilsmodeller som det gör från Tesla och andra märken.Lerumsexpressen skrev: ↑31 dec 2024 16:24Jag tänker att Tesla gynnas av borttagna bidrag och subventioner genom att Tesla har bra och prisvärda elbilar.
Men vis av om hur politiker tänker och agerar så kan man inte hindra förbättringar inom ett område bara för att andra områden har usla statliga "program" och "satsningar".
Så rensning och transparens inom elektrifieringen kan fungera som bra föredöme och exempel på om hur staten kan backa ur utan att hålla på att ge pengar med höger handen för att sedan raka in medel med den andra handen.
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Jag vet inte vilka trådar du läser men det verkar inte vara samma som jag. Jag har inte läst några inlägg alls som går ut på att Musk är ofelbar och/eller att Tesla är perfekta bilar. Däremot ser jag ofta inlägg arn folk som vill att Teslas andrahandsvärde skall vara lågt och använder tvivelaktiga argument för att "bevisa" detta. Vi har också gänget som tycker att allt blir sämre för varje uppdatering fast de själva ligger kvar på gammal mjukvara. Sedan har vi gänget som hatar Musk och därför måste skriva i alla köprådstrådar att någon annan bil alltid är bättre.Maw skrev: ↑31 dec 2024 16:09Troll är ett annat ord för de ”forumpoliser” iAkita beskrev.. Jag håller med iAkita (och dig?) om att dessa nog borde rensas bort snarare än att låsa trådar med politisk beröring. Trollen försöker hela tiden döda samtalen istället för att konstruktivt delta och pröva argument och förhållningssätt även när de innehåller kritik mot Musk eller konsumentupplysning om Tesla.mussla skrev: ↑31 dec 2024 15:49Och personligen tycker jag att alla Troll kan städas bort från det här forumet.iAkita skrev: ↑31 dec 2024 15:24Personligen tycker jag det varit bättre om Tibor städade bort de forumpoliser som inte kan acceptera någon form av granskning/kritik av Musk/Trump/Tesla ens när det är högst relevant för miljön (jag antar att det få diskuteras då det finns en speciell forumsektion för det), Tesla och elbilar i stort.
Det började med att MAGA rörelsen och dess gelikar sådde tvivel mot "gammelmedia" för att slippa deras granskningar, och nu har det sipprat ända ner till att folk inte ens ska få uttrycka sina åsikter på detta forum (och sorligt nog lyckas det). När det svingas vilt mot MP, sossarna, woke, andra bilmärken än Tesla, ,m.m. är det dock ingen av dessa individer som protesterar och inläggen får ligga kvar. Precis som de brukade få, och precis som sig bör (om det har relevans för diskussionen).
Att hela tiden stenhårt och alltför ofta på ett spydigt eller nedlåtande sätt hävda att såväl Elon Musk som Tesla är Guds gåvor till mänskligheten helt utan fel och att kritik av dessa närmast är hädelse blir ganska tröttsamt. Man kan ha olika uppfattningar och erfarenheter men ändå ha ett hövligt och konstruktivt samtal. De som väldigt ofta visar att de inte klarar det bör nog inte delta![]()
Totalt sett skulle jag säga att det är mycket Tesla-hatare på detta forum. Definitivt fler än fanboys - men notera att jag tycker bägge dera är lika fel. Synd att det inte går att bara diskutera bilarna (och andra bilar).
Model Y LR AWD -24
Mitt i prickmussla skrev: ↑01 jan 2025 16:13Jag vet inte vilka trådar du läser men det verkar inte vara samma som jag. Jag har inte läst några inlägg alls som går ut på att Musk är ofelbar och/eller att Tesla är perfekta bilar. Däremot ser jag ofta inlägg arn folk som vill att Teslas andrahandsvärde skall vara lågt och använder tvivelaktiga argument för att "bevisa" detta. Vi har också gänget som tycker att allt blir sämre för varje uppdatering fast de själva ligger kvar på gammal mjukvara. Sedan har vi gänget som hatar Musk och därför måste skriva i alla köprådstrådar att någon annan bil alltid är bättre.Maw skrev: ↑31 dec 2024 16:09Troll är ett annat ord för de ”forumpoliser” iAkita beskrev.. Jag håller med iAkita (och dig?) om att dessa nog borde rensas bort snarare än att låsa trådar med politisk beröring. Trollen försöker hela tiden döda samtalen istället för att konstruktivt delta och pröva argument och förhållningssätt även när de innehåller kritik mot Musk eller konsumentupplysning om Tesla.mussla skrev: ↑31 dec 2024 15:49Och personligen tycker jag att alla Troll kan städas bort från det här forumet.iAkita skrev: ↑31 dec 2024 15:24Personligen tycker jag det varit bättre om Tibor städade bort de forumpoliser som inte kan acceptera någon form av granskning/kritik av Musk/Trump/Tesla ens när det är högst relevant för miljön (jag antar att det få diskuteras då det finns en speciell forumsektion för det), Tesla och elbilar i stort.
Det började med att MAGA rörelsen och dess gelikar sådde tvivel mot "gammelmedia" för att slippa deras granskningar, och nu har det sipprat ända ner till att folk inte ens ska få uttrycka sina åsikter på detta forum (och sorligt nog lyckas det). När det svingas vilt mot MP, sossarna, woke, andra bilmärken än Tesla, ,m.m. är det dock ingen av dessa individer som protesterar och inläggen får ligga kvar. Precis som de brukade få, och precis som sig bör (om det har relevans för diskussionen).
Att hela tiden stenhårt och alltför ofta på ett spydigt eller nedlåtande sätt hävda att såväl Elon Musk som Tesla är Guds gåvor till mänskligheten helt utan fel och att kritik av dessa närmast är hädelse blir ganska tröttsamt. Man kan ha olika uppfattningar och erfarenheter men ändå ha ett hövligt och konstruktivt samtal. De som väldigt ofta visar att de inte klarar det bör nog inte delta![]()
Totalt sett skulle jag säga att det är mycket Tesla-hatare på detta forum. Definitivt fler än fanboys - men notera att jag tycker bägge dera är lika fel. Synd att det inte går att bara diskutera bilarna (och andra bilar).
MY RWD Vit 2023
-
Tror ni har hamnat rätt mycket OT här. Tråden heter "Trumps planer kring elbilar" så vi borde kanske fokusera på det.mussla skrev: ↑01 jan 2025 16:13Jag vet inte vilka trådar du läser men det verkar inte vara samma som jag. Jag har inte läst några inlägg alls som går ut på att Musk är ofelbar och/eller att Tesla är perfekta bilar. Däremot ser jag ofta inlägg arn folk som vill att Teslas andrahandsvärde skall vara lågt och använder tvivelaktiga argument för att "bevisa" detta. Vi har också gänget som tycker att allt blir sämre för varje uppdatering fast de själva ligger kvar på gammal mjukvara. Sedan har vi gänget som hatar Musk och därför måste skriva i alla köprådstrådar att någon annan bil alltid är bättre.Maw skrev: ↑31 dec 2024 16:09Troll är ett annat ord för de ”forumpoliser” iAkita beskrev.. Jag håller med iAkita (och dig?) om att dessa nog borde rensas bort snarare än att låsa trådar med politisk beröring. Trollen försöker hela tiden döda samtalen istället för att konstruktivt delta och pröva argument och förhållningssätt även när de innehåller kritik mot Musk eller konsumentupplysning om Tesla.mussla skrev: ↑31 dec 2024 15:49Och personligen tycker jag att alla Troll kan städas bort från det här forumet.iAkita skrev: ↑31 dec 2024 15:24Personligen tycker jag det varit bättre om Tibor städade bort de forumpoliser som inte kan acceptera någon form av granskning/kritik av Musk/Trump/Tesla ens när det är högst relevant för miljön (jag antar att det få diskuteras då det finns en speciell forumsektion för det), Tesla och elbilar i stort.
Du kan väl starta en tråd om Teslahatare eller dylikt.
-
Håller med. Om man vill diskutera modereringen på forumet så är det väl bättre med en separat tråd om det…gjohansson skrev: ↑01 jan 2025 16:48Tror ni har hamnat rätt mycket OT här. Tråden heter "Trumps planer kring elbilar" så vi borde kanske fokusera på det. […mussla skrev: ↑01 jan 2025 16:13Jag vet inte vilka trådar du läser men det verkar inte vara samma som jag. Jag har inte läst några inlägg alls som går ut på att Musk är ofelbar och/eller att Tesla är perfekta bilar. Däremot ser jag ofta inlägg arn folk som vill att Teslas andrahandsvärde skall vara lågt och använder tvivelaktiga argument för att "bevisa" detta. Vi har också gänget som tycker att allt blir sämre för varje uppdatering fast de själva ligger kvar på gammal mjukvara. Sedan har vi gänget som hatar Musk och därför måste skriva i alla köprådstrådar att någon annan bil alltid är bättre.Maw skrev: ↑31 dec 2024 16:09Troll är ett annat ord för de ”forumpoliser” iAkita beskrev.. Jag håller med iAkita (och dig?) om att dessa nog borde rensas bort snarare än att låsa trådar med politisk beröring. Trollen försöker hela tiden döda samtalen istället för att konstruktivt delta och pröva argument och förhållningssätt även när de innehåller kritik mot Musk eller konsumentupplysning om Tesla.mussla skrev: ↑31 dec 2024 15:49Och personligen tycker jag att alla Troll kan städas bort från det här forumet.iAkita skrev: ↑31 dec 2024 15:24Personligen tycker jag det varit bättre om Tibor städade bort de forumpoliser som inte kan acceptera någon form av granskning/kritik av Musk/Trump/Tesla ens när det är högst relevant för miljön (jag antar att det få diskuteras då det finns en speciell forumsektion för det), Tesla och elbilar i stort.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
- Lerumsexpressen
- Teslaägare
Håller med helt osannolikt med statliga aktiviteter som ger högre bränslepriser.gjohansson skrev: ↑01 jan 2025 01:55Alla politiska beslut i USA som höjer bensinpriset vid pump är nog att betrakta som döfödda. Detta gällde redan under förra administrationen och definitivt under den nya.SwedishAdvocate skrev: ↑31 dec 2024 18:18Varför inte börja med att plocka bort subventionerna till det Fossilindustriella Komplexet?…Lerumsexpressen skrev: ↑31 dec 2024 18:13Jag valde nog fel ord med gynnas, mer att de förlorar minst.Maw skrev: ↑31 dec 2024 16:31Jag tror att du har rätt i att Tesla och några biltillverkare till som kommit långt med utvecklingen av elbilar skulle kunna gynnas av avskaffande av subventioner genom att svagare konkurrenter slås ut. Men det leder förmodligen också till att övergången till elektriskt går betydligt långsammare och att det åtminstone för en tid skulle innebära färre elektriska alternativ. Vill man se en snabb övergång och ett brett utbud av elbilar tror jag att fortsatta styrmedel är bra. Utan politiska styrmedel och subventioner är jag högst tveksam till att Tesla skulle överlevt eller kanske ens kommit igång och det skulle i vart fall inte funnits såpass många elbilar och olika elbilsmodeller som det gör från Tesla och andra märken.Lerumsexpressen skrev: ↑31 dec 2024 16:24Jag tänker att Tesla gynnas av borttagna bidrag och subventioner genom att Tesla har bra och prisvärda elbilar.
Detta trots att bensinen i USA är snorbillig enligt svenska mått.
Trump har varit tydlig med att USA ska ha billigare energi varav fossila produktionen ska öka.
https://hoodline.com/2025/01/gasbuddy-p ... americans/
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
- Sportbilsentusiasten
Även jag håller med dig Maw, samt iAkita och mussla.Maw skrev: ↑31 dec 2024 16:09Troll är ett annat ord för de ”forumpoliser” iAkita beskrev.. Jag håller med iAkita (och dig?) om att dessa nog borde rensas bort snarare än att låsa trådar med politisk beröring. Trollen försöker hela tiden döda samtalen istället för att konstruktivt delta och pröva argument och förhållningssätt även när de innehåller kritik mot Musk eller konsumentupplysning om Tesla.mussla skrev: ↑31 dec 2024 15:49Och personligen tycker jag att alla Troll kan städas bort från det här forumet.iAkita skrev: ↑31 dec 2024 15:24Personligen tycker jag det varit bättre om Tibor städade bort de forumpoliser som inte kan acceptera någon form av granskning/kritik av Musk/Trump/Tesla ens när det är högst relevant för miljön (jag antar att det få diskuteras då det finns en speciell forumsektion för det), Tesla och elbilar i stort.
Transparens och en öppen dialog är KEY för ett dialog som bygger på fakta och som för utvecklingen framåt.
Alla försök att stoppa/sabotera en sådan dialog ska därför tas på fullaste allvar.
I Sverige får alla utrycka sin åsikt om den uttrycks med respekt för mottagaren, en grundpelare i en demokrati med yttrandefrihet.
Det är viktiga saker.
Bilnjutare som planera köpa elbil 2025
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
Trumps planer är väl att avskaffa subventionerna för elbilar. Jag har läst att de som styr Californien (Demokraterna) ska behålla elbilssubventionerna där, och de pengarna skulle komma från delstatens kassa i stället, utom då för just Tesla som inte skulle få någon subvention alls (rätta mig gärna om det inte skulle stämma)
Många delstater har egna subventioner som ligger utöver de federala subventionerna.wannabee skrev: ↑04 jan 2025 01:05Trumps planer är väl att avskaffa subventionerna för elbilar. Jag har läst att de som styr Californien (Demokraterna) ska behålla elbilssubventionerna där, och de pengarna skulle komma från delstatens kassa i stället, utom då för just Tesla som inte skulle få någon subvention alls (rätta mig gärna om det inte skulle stämma)
Det verkar helt osannolikt (och omöjligt) att enbart Tesla inte skulle få subventioner. Tesla har alltid fått massor av skattemedel i stöd från Kalifornien. Vart har du fått det ifrån?
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Maw skrev: ↑04 jan 2025 05:17Många delstater har egna subventioner som ligger utöver de federala subventionerna.wannabee skrev: ↑04 jan 2025 01:05Trumps planer är väl att avskaffa subventionerna för elbilar. Jag har läst att de som styr Californien (Demokraterna) ska behålla elbilssubventionerna där, och de pengarna skulle komma från delstatens kassa i stället, utom då för just Tesla som inte skulle få någon subvention alls (rätta mig gärna om det inte skulle stämma)
Det verkar helt osannolikt (och omöjligt) att enbart Tesla inte skulle få subventioner. Tesla har alltid fått massor av skattemedel i stöd från Kalifornien. Vart har du fått det ifrån?
Tesla would likely be excluded from new California EV tax credits, governor's office says
https://www.reuters.com/business/autos ... 024-11-25/
Det är en click-bait rubrik, i texten står det att villkoren kan bli sådana att Teslor inte kvalificerar sig för stödet inte att Tesla som företag specifikt är undantaget. Men det är förstås möjligt att villkoren skräddarsys mot Tesla. Illa i så fall.backe skrev: ↑04 jan 2025 06:14Maw skrev: ↑04 jan 2025 05:17Många delstater har egna subventioner som ligger utöver de federala subventionerna.wannabee skrev: ↑04 jan 2025 01:05Trumps planer är väl att avskaffa subventionerna för elbilar. Jag har läst att de som styr Californien (Demokraterna) ska behålla elbilssubventionerna där, och de pengarna skulle komma från delstatens kassa i stället, utom då för just Tesla som inte skulle få någon subvention alls (rätta mig gärna om det inte skulle stämma)
Det verkar helt osannolikt (och omöjligt) att enbart Tesla inte skulle få subventioner. Tesla har alltid fått massor av skattemedel i stöd från Kalifornien. Vart har du fått det ifrån?Tesla would likely be excluded from new California EV tax credits, governor's office says
VW ID.7 GTX Tourer -25
Elon Musk flyttade ju huvudkontoren för sina företag till Texas i protest mot delstatens förslag runt HBTQ-personer. Det var tydligen droppen men han tyckte även skatterna var för höga. Kanske därför delstaten inte är så sugen på att dela ut skattefinansierade stöd till just Tesla?Maw skrev: ↑04 jan 2025 07:01Det är en click-bait rubrik, i texten står det att villkoren kan bli sådana att Teslor inte kvalificerar sig för stödet inte att Tesla som företag specifikt är undantaget. Men det är förstås möjligt att villkoren skräddarsys mot Tesla. Illa i så fall.backe skrev: ↑04 jan 2025 06:14Maw skrev: ↑04 jan 2025 05:17Många delstater har egna subventioner som ligger utöver de federala subventionerna.wannabee skrev: ↑04 jan 2025 01:05Trumps planer är väl att avskaffa subventionerna för elbilar. Jag har läst att de som styr Californien (Demokraterna) ska behålla elbilssubventionerna där, och de pengarna skulle komma från delstatens kassa i stället, utom då för just Tesla som inte skulle få någon subvention alls (rätta mig gärna om det inte skulle stämma)
Det verkar helt osannolikt (och omöjligt) att enbart Tesla inte skulle få subventioner. Tesla har alltid fått massor av skattemedel i stöd från Kalifornien. Vart har du fått det ifrån?Tesla would likely be excluded from new California EV tax credits, governor's office says
https://www.latimes.com/california/stor ... california
- Lerumsexpressen
- Teslaägare
Är inte Teslas HK för konstruktionen tillbaka i Californien?
Kanske de woka och jämställda ingenjörerna vägrar flytta på sig?
https://www.forbes.com/sites/brianbusha ... announces/
Längst ner i artikeln anges varför Tesla flyttade, väldigt simpelt, det handlade om pengar, inget med HBTQi eller liknande. (Precis som vanligt dvs)
KEY BACKGROUND
In 2021, Musk, who owns a home in the San Francisco Bay area, said he opted to move the automaker’s headquarters to Texas for additional space and because of the significantly cheaper housing market in Austin, compared to San Francisco. Before he moved Tesla out of California, Musk had threatened to relocate both its headquarters and manufacturing out of the state in response to Covid-era gathering restrictions that temporarily closed the automaker’s factory in Fremont. Musk also announced in May, 2020 that Tesla sued Alameda County, California, alleging the Northern California county’s Covid restrictions were “contrary to the Governor, the President, our Constitutional freedoms & just plain common sense.” Musk had also criticized California in a summit in Miami last year as the “land of taxes, over-regulation and litigation.”
Kanske de woka och jämställda ingenjörerna vägrar flytta på sig?
https://www.forbes.com/sites/brianbusha ... announces/
Längst ner i artikeln anges varför Tesla flyttade, väldigt simpelt, det handlade om pengar, inget med HBTQi eller liknande. (Precis som vanligt dvs)
KEY BACKGROUND
In 2021, Musk, who owns a home in the San Francisco Bay area, said he opted to move the automaker’s headquarters to Texas for additional space and because of the significantly cheaper housing market in Austin, compared to San Francisco. Before he moved Tesla out of California, Musk had threatened to relocate both its headquarters and manufacturing out of the state in response to Covid-era gathering restrictions that temporarily closed the automaker’s factory in Fremont. Musk also announced in May, 2020 that Tesla sued Alameda County, California, alleging the Northern California county’s Covid restrictions were “contrary to the Governor, the President, our Constitutional freedoms & just plain common sense.” Musk had also criticized California in a summit in Miami last year as the “land of taxes, over-regulation and litigation.”
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Ur artikeln jag länkade till:Lerumsexpressen skrev: ↑04 jan 2025 09:12Längst ner i artikeln anges varför Tesla flyttade, väldigt simpelt, det handlade om pengar, inget med HBTQi eller liknande. (Precis som vanligt dvs)
” The final straw, the billionaire said, came in the form of a law that prohibits school districts from requiring teachers to notify families about their children’s gender identity changes.”
- Lerumsexpressen
- Teslaägare
Två frågor som jag behöver hjälp med, då inte begriper tidslinjen.Fredrik j skrev: ↑04 jan 2025 11:42Ur artikeln jag länkade till:Lerumsexpressen skrev: ↑04 jan 2025 09:12Längst ner i artikeln anges varför Tesla flyttade, väldigt simpelt, det handlade om pengar, inget med HBTQi eller liknande. (Precis som vanligt dvs)
” The final straw, the billionaire said, came in the form of a law that prohibits school districts from requiring teachers to notify families about their children’s gender identity changes.”
När flyttade Tesla ur Californien?
När klubbades lagen igenom?
Känns som någon klistrade ihop en bra story om Elon, eller har jag missuppfattat något?
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Nu citerar man ju Elon Musk i artikeln. Naturligtvis kan dom väl hitta på det med men det låter ju och andra sidan som något han skulle kunna sagt.Lerumsexpressen skrev: ↑04 jan 2025 15:48Två frågor som jag behöver hjälp med, då inte begriper tidslinjen.Fredrik j skrev: ↑04 jan 2025 11:42Ur artikeln jag länkade till:Lerumsexpressen skrev: ↑04 jan 2025 09:12Längst ner i artikeln anges varför Tesla flyttade, väldigt simpelt, det handlade om pengar, inget med HBTQi eller liknande. (Precis som vanligt dvs)
Känns som någon klistrade ihop en bra story om Elon, eller har jag missuppfattat något?
Vi pratar ju om hur frostig relationen mellan Tesla och delstaten är.
Tror citatet hör ihop med flytten av HK för SpaceX och Twitter (X).Lerumsexpressen skrev: ↑04 jan 2025 15:48Två frågor som jag behöver hjälp med, då inte begriper tidslinjen.Fredrik j skrev: ↑04 jan 2025 11:42Ur artikeln jag länkade till:Lerumsexpressen skrev: ↑04 jan 2025 09:12Längst ner i artikeln anges varför Tesla flyttade, väldigt simpelt, det handlade om pengar, inget med HBTQi eller liknande. (Precis som vanligt dvs)