fth skrev: ↑05 jan 2025 21:42
Oryxbonk skrev: ↑05 jan 2025 21:12
fth skrev: ↑05 jan 2025 20:24
Oryxbonk skrev: ↑05 jan 2025 20:20
Gustafsson skrev: ↑05 jan 2025 20:02
Tror att flertalet köande kommer att långsamladda på destinationen nästa gång. Att snabbladda när man kommer fram är också rätt effektivt om man t.ex. kan handla samtidigt. Eller nåt. Att snabbladda kort efter avfärd är väldigt tidskrävande…
Problem att ladda med 230 V vid så kallt väder vid en tillräckligt låg strömatyrka.
Inga problem om man pluggar i direkt vid ankomst med varmt batteri.
/fth
Sant. Men det är mest när man anländer. Blir svårare när man ska fara iväg
Knepet är att aldrig låta batteriet kallna med låg SoC, men det är ju inte något som direkt lärs ut på körkortsutbildning el dyl.
Det är ju rätt många rutiner och knep som man snappat upp under åren som elbilist, det är ju inget om ”rookies” kan förväntas kunna, vilket nog också är en stor del av förklaringen till det kaos som uppenbarligen uppstod i helgen.
Rullar det in ett antal rejält djupfrysta Y på Superchargern med typ 10% SoC så låser dom ju upp hela stationen i ett par timmar.
Är det fortfarande så att Skistar inte har någon som helst lösning för AC-laddning i stugorna? Helt obegripligt i så fall, känns nästan som att det finns en möjlighet att slå hål på deras monopol bara genom att erbjuda schyssta stugor med bra laddmöjligheter.
Jag skulle nog iaf själv
aldrig hyra en fjällstuga utan laddare.
/fth
Kom just därifrån själv, vi hyrde privat och det finns massor som ej ägs av skistar. Vi bodde mittemot ica på högfjället och det är massor av BRF:er där. Men det finns ju ladd utanför ICA tex, Fick guida några vänner, men de är så himla nerviga som många nya elbilsägare och lyssnar ej på tips och råd. De laddar ofta till 100% på Suc tex. Jag bad dem ladda till 100 över natten för att starta med fullt och varmt batteri - istället laddade de till 100 dagen innan. Startade med Kallt batteri - sen satt de och väntade en timme på att ladda i Ludvika.
Ren okunskap, jag skulle kört till Västerås i deras läge istället. Dit är det 30 mil. Lär inte vara några somhelst problem eftersom det gick i 70-80 hela vägen. Försöker ofta förklara för nya ägare hur de skall ladda men de verkar inte ta till sig info.
Undra hur många nya teslaägare som tex klickar ur reseplaneraren och använder enkel huvudräkning en sånhär storhelg? 1 på 100?
Det var flera år sen jag lät bilen välja var jag skulle ladda.
Hoppas som någon skrev att det kommer in i körkortsutbildningen hur man laddar och hur mkt en elbil drar med kallt batteri i 20 minus i 120 jämfört med varmt batteri i 20 plus i 70. Och hur en laddkurva funkar.
Det finns tom ChatGpt som svarar om man är ny på ett märke.
Jag tror att över hälften i den där kön stod där i onödan.