När är det kö?
Moderator: Redaktion
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3644
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: När är det kö?
Oklart hur lockande det är att bygga snabbladdning i områden som har ett beläggningsmönster som liknar det som kan förväntas i vinterturistorter. Större delen av året är behovet litet, men några timmar vissa dagar på vintern är behovet mycket stort. Det är lite otacksamma förutsättningar.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Re: När är det kö?
Lite samma som för en skidlift, fjällstuga, bensinstation eller livsmedelsbutik.Niklas Z skrev: ↑06 jan 2025 15:25Oklart hur lockande det är att bygga snabbladdning i områden som har ett beläggningsmönster som liknar det som kan förväntas i vinterturistorter. Större delen av året är behovet litet, men några timmar vissa dagar på vintern är behovet mycket stort. Det är lite otacksamma förutsättningar.

- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5856
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: När är det kö?
I norr finns ju ofta motorvärmare på var å varannan p-plats, borde inte vara svårt att installera typ2 uttag istället. En skiddag räcker ju för att ladda på ordentligt.Luma skrev: ↑06 jan 2025 15:33Lite samma som för en skidlift, fjällstuga eller livsmedelsbutik.Niklas Z skrev: ↑06 jan 2025 15:25Oklart hur lockande det är att bygga snabbladdning i områden som har ett beläggningsmönster som liknar det som kan förväntas i vinterturistorter. Större delen av året är behovet litet, men några timmar vissa dagar på vintern är behovet mycket stort. Det är lite otacksamma förutsättningar.![]()
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3644
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: När är det kö?
Priset på snabbladdning i övriga landet är satt efter en mer jämn kundtillströmning. Då är det lättare att få täckning för t ex nätavgifter för anslutning med hög effekt. Men tar man mer betalt för snabbladdning i skidorter så går det säkert att få ekonomi där också.Luma skrev: ↑06 jan 2025 15:33Lite samma som för en skidlift, fjällstuga, bensinstation eller livsmedelsbutik.Niklas Z skrev: ↑06 jan 2025 15:25Oklart hur lockande det är att bygga snabbladdning i områden som har ett beläggningsmönster som liknar det som kan förväntas i vinterturistorter. Större delen av året är behovet litet, men några timmar vissa dagar på vintern är behovet mycket stort. Det är lite otacksamma förutsättningar.![]()
Jämförelsen med skidliftar och fjällstugor haltar, eftersom prissättningen sker utifrån att de används säsongsmässigt.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3644
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: När är det kö?
Ja, långsamladdning borde vara enklare att ordna än snabbladdning.Gustafsson skrev: ↑06 jan 2025 15:37I norr finns ju ofta motorvärmare på var å varannan p-plats, borde inte vara svårt att installera typ2 uttag istället. En skiddag räcker ju för att ladda på ordentligt.Luma skrev: ↑06 jan 2025 15:33Lite samma som för en skidlift, fjällstuga eller livsmedelsbutik.Niklas Z skrev: ↑06 jan 2025 15:25Oklart hur lockande det är att bygga snabbladdning i områden som har ett beläggningsmönster som liknar det som kan förväntas i vinterturistorter. Större delen av året är behovet litet, men några timmar vissa dagar på vintern är behovet mycket stort. Det är lite otacksamma förutsättningar.![]()
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Re: När är det kö?
Är det inte fri prissättning på laddning?Niklas Z skrev: ↑06 jan 2025 15:41Priset på snabbladdning i övriga landet är satt efter en mer jämn kundtillströmning. Då är det lättare att få täckning för t ex nätavgifter för anslutning med hög effekt. Men tar man mer betalt för snabbladdning i skidorter så går det säkert att få ekonomi där också.Luma skrev: ↑06 jan 2025 15:33Lite samma som för en skidlift, fjällstuga, bensinstation eller livsmedelsbutik.Niklas Z skrev: ↑06 jan 2025 15:25Oklart hur lockande det är att bygga snabbladdning i områden som har ett beläggningsmönster som liknar det som kan förväntas i vinterturistorter. Större delen av året är behovet litet, men några timmar vissa dagar på vintern är behovet mycket stort. Det är lite otacksamma förutsättningar.![]()
Jämförelsen med skidliftar och fjällstugor haltar, eftersom prissättningen sker utifrån att de används säsongsmässigt.
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3644
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: När är det kö?
Ja, men jag tror att operatörer tvekar inför att ha alltför stora skillnader mellan olika delar av landet.Luma skrev: ↑06 jan 2025 15:46Är det inte fri prissättning på laddning?Niklas Z skrev: ↑06 jan 2025 15:41Priset på snabbladdning i övriga landet är satt efter en mer jämn kundtillströmning. Då är det lättare att få täckning för t ex nätavgifter för anslutning med hög effekt. Men tar man mer betalt för snabbladdning i skidorter så går det säkert att få ekonomi där också.Luma skrev: ↑06 jan 2025 15:33Lite samma som för en skidlift, fjällstuga, bensinstation eller livsmedelsbutik.Niklas Z skrev: ↑06 jan 2025 15:25Oklart hur lockande det är att bygga snabbladdning i områden som har ett beläggningsmönster som liknar det som kan förväntas i vinterturistorter. Större delen av året är behovet litet, men några timmar vissa dagar på vintern är behovet mycket stort. Det är lite otacksamma förutsättningar.![]()
Jämförelsen med skidliftar och fjällstugor haltar, eftersom prissättningen sker utifrån att de används säsongsmässigt.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Re: När är det kö?
Navigatorn brukar undvika högt belastade Superchargers. Om alla utnyttjar navigatorn så vet också Tesla hur många bilar de väntas få in de kommande timmarna. Tesla kan också ställa ned laddningsgränsen för en Supercharger så att man inte kan ladda mer än till ex. 80% i syfte att korta kötiden. Dessutom kan man ta ut förseningsavgifter om folk inte kopplar bort sin färdiglagade bil.
Det som dock saknas är ett utbyte av information med andra laddoperatörer. Det hade varit bra om man kunde få upp även andra laddstationer än Teslas i navigatorn, och information om vad som är tillgängligt. Då kan man utnyttja de laddare som redan finns mer effektivt.
Re: När är det kö?
Om man sorterar på +50kW i chargefinder och filtrerar bort Tesla ser det ju ut så här: Teslaladdarna: Oftast har ju teslastationerna fler laddare men att det i övrigt skulle vara tomt stämmer ju inte även om det finns fler teslaladdare än andelen Tesla bland elbilarna på vägarna.Luma skrev: ↑06 jan 2025 14:58Det har ju faktiskt hänt ganska mycket när det gäller laddinfrastruktur på vägen till Sälen de senaste åren. Första året vi åkte dit med elbil (E-tron 50) var 2020. Då fanns det en (1) 50 kW laddare (sladd) på vägen upp i från Östergötland - vid ICA i Vansbro. Fungerade inte den var resan slut.
Minns att vi rullade in där en sen kväll i februari, 24 gr kallt, med några enstaka procent kvar. Som tur var fungerade den (och jag hade dessutom lyckan att ha rätt laddbricka). Vi kunde ladda och fortsätta de sista milen upp till Sälen. (Efter oss kom ett ungt par i en BMW i3 som kört ifrån Göteborg. Fråga inte hur dom lyckades med det).![]()
Väl i Sälen kunde vi ladda med skarvsladd (230 V) vid stugan vi hyrt. När vi skulle åka hem ställde vi väckarklockan på 05:00 för att komma först till Vansbro. (Startade på fulladdat batteri)
Då var vi nästan ensamma med elbil i Sälen. Antalet elbilar har dock vuxit enormt under de här 5 åren.
Frågan är också vilket ansvar t.ex. Volvo och Volkswagen tar för att deras kunder ska kunna ladda sina elbilar. Biljättar som definitivt borde kunna göra mer. Allt ansvar kan inte läggas på Tesla, som dessutom motarbetas av fackföreningssverige (med Volvos dolda support ?).
Tycker det ser ut som man skulle kunna planera sin körning bättre. Man skulle t.ex. kunna ladda i Karlstad om man kommer söderifrån.
Re: När är det kö?
Det var en resa till Sälen år 2020 jag skrev om.Fredrik j skrev: ↑06 jan 2025 15:59Om man sorterar på +50kW i chargefinder och filtrerar bort Tesla ser det ju ut så här:Luma skrev: ↑06 jan 2025 14:58Det har ju faktiskt hänt ganska mycket när det gäller laddinfrastruktur på vägen till Sälen de senaste åren. Första året vi åkte dit med elbil (E-tron 50) var 2020. Då fanns det en (1) 50 kW laddare (sladd) på vägen upp i från Östergötland - vid ICA i Vansbro. Fungerade inte den var resan slut.
Minns att vi rullade in där en sen kväll i februari, 24 gr kallt, med några enstaka procent kvar. Som tur var fungerade den (och jag hade dessutom lyckan att ha rätt laddbricka). Vi kunde ladda och fortsätta de sista milen upp till Sälen. (Efter oss kom ett ungt par i en BMW i3 som kört ifrån Göteborg. Fråga inte hur dom lyckades med det).![]()
Väl i Sälen kunde vi ladda med skarvsladd (230 V) vid stugan vi hyrt. När vi skulle åka hem ställde vi väckarklockan på 05:00 för att komma först till Vansbro. (Startade på fulladdat batteri)
Då var vi nästan ensamma med elbil i Sälen. Antalet elbilar har dock vuxit enormt under de här 5 åren.
Frågan är också vilket ansvar t.ex. Volvo och Volkswagen tar för att deras kunder ska kunna ladda sina elbilar. Biljättar som definitivt borde kunna göra mer. Allt ansvar kan inte läggas på Tesla, som dessutom motarbetas av fackföreningssverige (med Volvos dolda support ?).
IMG_1272.png
Teslaladdarna:
IMG_1271.png
Oftast har ju teslastationerna fler laddare men att det i övrigt skulle vara tomt stämmer ju inte även om det finns fler teslaladdare än andelen Tesla bland elbilarna på vägarna.
Tycker det ser ut som man skulle kunna planera sin körning bättre. Man skulle t.ex. kunna ladda i Karlstad om man kommer söderifrån.
Re: När är det kö?
Jo, jag förstår vad du menar. Men Skistar måste inse att år 2025 är enkel elbilsladdning en stor del av kundupplevelsen. Frågan är hur många av de som stod i flera timmar i kön till SC som kommer tillbaka till Sälen om inte Skistar tar kostnaden för att sätta upp fler laddstationer. Skistar är inte heller direkt kända för att vara blyga att ta betalt, så dom kommer säkert på ett sätt att tjäna på laddningen också.Niklas Z skrev: ↑06 jan 2025 15:48Ja, men jag tror att operatörer tvekar inför att ha alltför stora skillnader mellan olika delar av landet.Luma skrev: ↑06 jan 2025 15:46Är det inte fri prissättning på laddning?Niklas Z skrev: ↑06 jan 2025 15:41Priset på snabbladdning i övriga landet är satt efter en mer jämn kundtillströmning. Då är det lättare att få täckning för t ex nätavgifter för anslutning med hög effekt. Men tar man mer betalt för snabbladdning i skidorter så går det säkert att få ekonomi där också.Luma skrev: ↑06 jan 2025 15:33Lite samma som för en skidlift, fjällstuga, bensinstation eller livsmedelsbutik.Niklas Z skrev: ↑06 jan 2025 15:25Oklart hur lockande det är att bygga snabbladdning i områden som har ett beläggningsmönster som liknar det som kan förväntas i vinterturistorter. Större delen av året är behovet litet, men några timmar vissa dagar på vintern är behovet mycket stort. Det är lite otacksamma förutsättningar.![]()
Jämförelsen med skidliftar och fjällstugor haltar, eftersom prissättningen sker utifrån att de används säsongsmässigt.
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3644
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: När är det kö?
Ja, det är min uppfattning också. Hoppas bara att t ex Skistar ser det på ett liknande sätt.Luma skrev: ↑06 jan 2025 16:25Jo, jag förstår vad du menar. Men Skistar måste inse att år 2025 är enkel elbilsladdning en stor del av kundupplevelsen. Frågan är hur många av de som stod i flera timmar i kön till SC som kommer tillbaka till Sälen om inte Skistar tar kostnaden för att sätta upp fler laddstationer. Skistar är inte heller direkt kända för att vara blyga att ta betalt, så dom kommer säkert på ett sätt att tjäna på laddningen också.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Re: När är det kö?
Om man kan så är det de allra bästa. Men onekligen så är det väldigt få som har den möjligheten med tanke på kön som blir.Carlsson skrev: ↑06 jan 2025 12:48Eller så ser man till att ha 100% i bilen vid avfärd så man slipper satta i Malung. Gärna så att batteriet är varmt vid avfärd om möjligt.Nect skrev: ↑06 jan 2025 11:48Det är upp till var och en om man vill vaska en dag eller sitta och köa. Det är valen man står emellan i realiteten.Carlsson skrev: ↑06 jan 2025 11:27Nect skrev: ↑06 jan 2025 11:11De lägger över ansvaret på stugägaren som hyr ut stugorna (SkiStar förmedlar bara boende). Av egen erfarenhet så är många BRF:er inte så intresserad av att sätta upp laddare på sina parkeringar först en majoritet av deras medlemmar behöver laddpatser. De vill inte sätta upp laddstolpar för att 10% av deras medlemmar hyr ut sina lägenheter.
Däremot börjar SkiStar sätta upp laddstolpar vid deras parkeringar intill skidliftar mm. Men det räcker inte till alla och man får då stå där hela dagen.
Sen är mitt råd att inte åka på samma dag som alla andra. Dels blir det långa laddköer men även hög trafik på vägarna med dumma omkörningar som resultat.
Rådet ”åk inte samma dag som alla andra” är dumt tycker jag. Hörsamma istället pejvic råd. Hitta tips och trix som gör färden smidigare istället för att vaska en stugdag.
Hyr man en stuga torsdag till söndag så åker man hem på söndag. Man vet att det uppstår trafik och att det tar lång tid hem men man gör så ändå. Isf skulle det väl vara bättre om SkiStar hade 33/33/33 stugbytardagar. Men det skulle öka kostnaderna och krav på personal så det lär vi inte se.
Men sen går det ju även åka väldigt tidigt på söndagen eller sent för att minska risken för att hamna i den värsta kön.
Med 100% och varmt batteri når man teoretiskt sett till Trollhättan om man ska söder ut. Då passerar man flertalet SUC och hur många andra laddare som helst.om man kör från Sälen då.
Om det fanns laddstolpar vid varje parkering så skulle det så klart minska laddköerna närmast skidorterna drastiska. Men den kostnaden vill ingen BRF ta på ett fjällboende som bara nyttjas enstaka dagar per år.
Bättre att man sätter upp mobila laddstationer som kan flyttas runt över Sverige för att alltid vara där man har hög beläggning. Än att bygga en site som bara får fullbeläggning enstaka ggr per år.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
Polestar 2 LRSM -25
Re: När är det kö?
Det mest ekonomiska är ju att kraftigt bygga ut destinationsladdningen. Jag hade för mig att Tesla höll på med en lösning där ägare av deras destination chargers skulle kunna få betalt av den som nyttjade laddaren, men det kanske aldrig blev något med det.
Jag hade trott att det här skulle lösa sig lite av sig självt när fler stugägare skaffade elbil. Men att döma av min tråd där jag frågade om tips på mobil laddare så verkar många hellre ta med sig sin hemmaladdare än att skruva upp en extra i stugan/landstället.
Jag hade trott att det här skulle lösa sig lite av sig självt när fler stugägare skaffade elbil. Men att döma av min tråd där jag frågade om tips på mobil laddare så verkar många hellre ta med sig sin hemmaladdare än att skruva upp en extra i stugan/landstället.
Re: När är det kö?
Skistar väntar nog på stödpengar...Luma skrev: ↑06 jan 2025 16:25Jo, jag förstår vad du menar. Men Skistar måste inse att år 2025 är enkel elbilsladdning en stor del av kundupplevelsen. Frågan är hur många av de som stod i flera timmar i kön till SC som kommer tillbaka till Sälen om inte Skistar tar kostnaden för att sätta upp fler laddstationer. Skistar är inte heller direkt kända för att vara blyga att ta betalt, så dom kommer säkert på ett sätt att tjäna på laddningen också.Niklas Z skrev: ↑06 jan 2025 15:48Ja, men jag tror att operatörer tvekar inför att ha alltför stora skillnader mellan olika delar av landet.Luma skrev: ↑06 jan 2025 15:46Är det inte fri prissättning på laddning?Niklas Z skrev: ↑06 jan 2025 15:41Priset på snabbladdning i övriga landet är satt efter en mer jämn kundtillströmning. Då är det lättare att få täckning för t ex nätavgifter för anslutning med hög effekt. Men tar man mer betalt för snabbladdning i skidorter så går det säkert att få ekonomi där också.
Jämförelsen med skidliftar och fjällstugor haltar, eftersom prissättningen sker utifrån att de används säsongsmässigt.
De är ju mästare på att bedra myndigheter.
De fick ju massvis med miljoner i bidrag för att bygga bostäder som skulle hyras ut.
Vad gjorde de sen? Jo de sålde dem istället....
Re: När är det kö?
Jasså? Jag uppfattade sista stycket handlade om nutid 5år senare. Annars förstår jag inte vad du menar.Luma skrev: ↑06 jan 2025 16:19Det var en resa till Sälen år 2020 jag skrev om.Fredrik j skrev: ↑06 jan 2025 15:59Om man sorterar på +50kW i chargefinder och filtrerar bort Tesla ser det ju ut så här:Luma skrev: ↑06 jan 2025 14:58Det har ju faktiskt hänt ganska mycket när det gäller laddinfrastruktur på vägen till Sälen de senaste åren. Första året vi åkte dit med elbil (E-tron 50) var 2020. Då fanns det en (1) 50 kW laddare (sladd) på vägen upp i från Östergötland - vid ICA i Vansbro. Fungerade inte den var resan slut.
Minns att vi rullade in där en sen kväll i februari, 24 gr kallt, med några enstaka procent kvar. Som tur var fungerade den (och jag hade dessutom lyckan att ha rätt laddbricka). Vi kunde ladda och fortsätta de sista milen upp till Sälen. (Efter oss kom ett ungt par i en BMW i3 som kört ifrån Göteborg. Fråga inte hur dom lyckades med det).![]()
Väl i Sälen kunde vi ladda med skarvsladd (230 V) vid stugan vi hyrt. När vi skulle åka hem ställde vi väckarklockan på 05:00 för att komma först till Vansbro. (Startade på fulladdat batteri)
Då var vi nästan ensamma med elbil i Sälen. Antalet elbilar har dock vuxit enormt under de här 5 åren.
Frågan är också vilket ansvar t.ex. Volvo och Volkswagen tar för att deras kunder ska kunna ladda sina elbilar. Biljättar som definitivt borde kunna göra mer. Allt ansvar kan inte läggas på Tesla, som dessutom motarbetas av fackföreningssverige (med Volvos dolda support ?).
IMG_1272.png
Teslaladdarna:
IMG_1271.png
Oftast har ju teslastationerna fler laddare men att det i övrigt skulle vara tomt stämmer ju inte även om det finns fler teslaladdare än andelen Tesla bland elbilarna på vägarna.
Tycker det ser ut som man skulle kunna planera sin körning bättre. Man skulle t.ex. kunna ladda i Karlstad om man kommer söderifrån.
Re: När är det kö?
Ja, men bara om det är möjligt att hitta alternativ för Teslas navigator. Har du för lite SoC så du måste ladda i Malung hjälper det knappast att den kan undvika om det går.Jedis skrev: ↑06 jan 2025 15:56Navigatorn brukar undvika högt belastade Superchargers. Om alla utnyttjar navigatorn så vet också Tesla hur många bilar de väntas få in de kommande timmarna. Tesla kan också ställa ned laddningsgränsen för en Supercharger så att man inte kan ladda mer än till ex. 80% i syfte att korta kötiden. Dessutom kan man ta ut förseningsavgifter om folk inte kopplar bort sin färdiglagade bil.
Det som dock saknas är ett utbyte av information med andra laddoperatörer. Det hade varit bra om man kunde få upp även andra laddstationer än Teslas i navigatorn, och information om vad som är tillgängligt. Då kan man utnyttja de laddare som redan finns mer effektivt.
Laddgränsen kan du flytta upp igen om Tesla ställer ned den.
Det som saknas är inte snabbladdare eller system som kan hantera många bilar på snabbladdarstationer utan att förare faktiskt planerar resan och att de ser till att ha laddad bil när de ska lämna skidorten. Då hade du sluppit anhopningen vid Malung och spridit ut belgarna naturligt.
Förr i tiden kunde det vara kö på bensinstationer av samma orsak, att förare inte planerade tankningen bättre.
Model Y LR.
Model S70D
Re: När är det kö?
Jodå. Skistar har i alla fall koll på intäkterna, tro inget annat. Dock tillåter de ej parkering 22-06 på platserna där laddare finns- vilket försvårar laddningen. På detta är parkeringen gratis vid laddning av elbil - vilket uppmuntrar att ställa sig där hela dagen men bara ladda 1kW för att slippa betala parkeringsavgift på 120kr.Niklas Z skrev: ↑06 jan 2025 16:41Ja, det är min uppfattning också. Hoppas bara att t ex Skistar ser det på ett liknande sätt.Luma skrev: ↑06 jan 2025 16:25Jo, jag förstår vad du menar. Men Skistar måste inse att år 2025 är enkel elbilsladdning en stor del av kundupplevelsen. Frågan är hur många av de som stod i flera timmar i kön till SC som kommer tillbaka till Sälen om inte Skistar tar kostnaden för att sätta upp fler laddstationer. Skistar är inte heller direkt kända för att vara blyga att ta betalt, så dom kommer säkert på ett sätt att tjäna på laddningen också.
-21 MB EQC AMG
-19 Model 3 AWD med drag
-17 Bmw i3 94 Ah Rex (såld)
-14 Outlander PHEV (såld)
-19 Model 3 AWD med drag
-17 Bmw i3 94 Ah Rex (såld)
-14 Outlander PHEV (såld)
- Dinsdale
- Teslaägare
- Inlägg: 1071
- Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
- Referralkod: ts.la/gustav72756
Re: När är det kö?
Om man antar att man har tillgång till laddare vid parkeringsplatsen -blir batteriet varmare av att laddas än vad det blir av att förvärmas inför avresa?
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
Re: När är det kö?
Batteriet kommer att få värme av själva laddningsprocessen men också för att bilen kan värma upp batteriet från laddaren istället för dra ström från batteriet. En Tesla kan dessutom ta vara på lagrad värmeenergi i batteriet för att hålla kupén varmt under körningen, och det blir mycket mer effektivt än att dra in kall luft utifrån och värma upp den. Resultatet blir mycket längre räckvidd vintertid.
Re: När är det kö?
Förvärmning går mycket snabbare. Sen behövs förvärmning för laddning i kalla temperaturer.
Re: När är det kö?
De byggde en flygplats med beräknad kostnad för bygget på 680 miljoner kr och driftskostnad 22 miljoner om året.Luma skrev: ↑06 jan 2025 15:33Lite samma som för en skidlift, fjällstuga, bensinstation eller livsmedelsbutik.Niklas Z skrev: ↑06 jan 2025 15:25Oklart hur lockande det är att bygga snabbladdning i områden som har ett beläggningsmönster som liknar det som kan förväntas i vinterturistorter. Större delen av året är behovet litet, men några timmar vissa dagar på vintern är behovet mycket stort. Det är lite otacksamma förutsättningar.![]()
Under Januari 2024 var summan av ankommande och avgående resenärer 6055 på Sälens flygplats.
Undrar hur många resenärer totalt laddstationen i Malung servade med el under gårdagen.
Re: När är det kö?
Vad är det du försöker jämföra här?Rubiks skrev: ↑06 jan 2025 19:10De byggde en flygplats med beräknad kostnad för bygget på 680 miljoner kr och driftskostnad 22 miljoner om året.Luma skrev: ↑06 jan 2025 15:33Lite samma som för en skidlift, fjällstuga, bensinstation eller livsmedelsbutik.Niklas Z skrev: ↑06 jan 2025 15:25Oklart hur lockande det är att bygga snabbladdning i områden som har ett beläggningsmönster som liknar det som kan förväntas i vinterturistorter. Större delen av året är behovet litet, men några timmar vissa dagar på vintern är behovet mycket stort. Det är lite otacksamma förutsättningar.![]()
Under Januari 2024 var summan av ankommande och avgående resenärer 6055 på Sälens flygplats.
Undrar hur många resenärer totalt laddstationen i Malung servade med el under gårdagen.
Re: När är det kö?
Ingen direkt jämförelse, bara en reflektion över investeringar i infrastruktur som gjorts för att locka resenärer till Sälenfjällen. Och att jag tror att Tesla med sina supercharger i Malung, Mora och Sälen har gjort en bättre investering och mer för Sälenfjällsturismen än vad det "Lokala näringslivet" gjort med sin toppmoderna flygplats.Fredrik j skrev: ↑06 jan 2025 19:44Vad är det du försöker jämföra här?Rubiks skrev: ↑06 jan 2025 19:10De byggde en flygplats med beräknad kostnad för bygget på 680 miljoner kr och driftskostnad 22 miljoner om året.Luma skrev: ↑06 jan 2025 15:33Lite samma som för en skidlift, fjällstuga, bensinstation eller livsmedelsbutik.Niklas Z skrev: ↑06 jan 2025 15:25Oklart hur lockande det är att bygga snabbladdning i områden som har ett beläggningsmönster som liknar det som kan förväntas i vinterturistorter. Större delen av året är behovet litet, men några timmar vissa dagar på vintern är behovet mycket stort. Det är lite otacksamma förutsättningar.![]()
Under Januari 2024 var summan av ankommande och avgående resenärer 6055 på Sälens flygplats.
Undrar hur många resenärer totalt laddstationen i Malung servade med el under gårdagen.