Jag har precis skaffat en M3P -21. Första laddningen hemma gick bra. Efter andra laddningen är det väldigt svårt att dra ut laddsladden ur bilen. Det började bli kallt nu nyligen (ordentligt med minusgrader -11). Det kan eventuellt vara en faktor. Den går att få ut om man sliter i en halvminut.
Med samma laddbox och sladd är det inga problem med min MYLR -22.
Finns det några tips? T ex smeta på något lämpligt? I så fall vad.
Kärvande laddsladd
Moderator: Redaktion
Re: Kärvande laddsladd
Det är nog låspinnen till typ2-kontakten som inte dras tillbaka korrekt. Är det samma med olika laddsladdar?
WD-40 kring låspinnen som sitter "kl 9" i kontakten hjälpte när min strulade så att man fick trycka flera ggr på upplåsningsknappen för att den skulle släppa. Våldar man i kylan kan fästörat i kontakten gå av.
WD-40 kring låspinnen som sitter "kl 9" i kontakten hjälpte när min strulade så att man fick trycka flera ggr på upplåsningsknappen för att den skulle släppa. Våldar man i kylan kan fästörat i kontakten gå av.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Re: Kärvande laddsladd
Kör full avfrostning på bilen 30min innan resa. Detta tinar upp laddporten.
Tesla Model 3 LR 2024 blå
Tesla Model 3 LR 2021 vit (såld)
Ioniq 28kWh (såld)
Tesla Model 3 LR 2021 vit (såld)
Ioniq 28kWh (såld)
Re: Kärvande laddsladd
Har samma problem. Hade mobil service hemma i annat ärende och han tittade på det och sa att jag skulle lägga ett ärende så får de byta laddporten på garantin. Det är pinnen som inte går tillbaka ordentligt. Drar man i stroppen på insidan åker pinnen in i sin gömma som den ska. Nej, det är inte kylan, det var likadant i mellandagarna när det var 8-10 plusgrader.
Re: Kärvande laddsladd
Kung Åke!
Vilken räddare i nöden. Jag hade redan testat att låsa upp laddporten 2 ytterligare gånger. Men efter 6 tryck på knappen löste det sig.
Jag har bara 5-56 hemma men gissar att det går lika bra.
Full defrost I 30 min är väl 10-15% av batteriet
Vilken räddare i nöden. Jag hade redan testat att låsa upp laddporten 2 ytterligare gånger. Men efter 6 tryck på knappen löste det sig.
Jag har bara 5-56 hemma men gissar att det går lika bra.
Full defrost I 30 min är väl 10-15% av batteriet
Re: Kärvande laddsladd
5-56 och WD-40 är inte likvärdiga när det gäller just vattenbortträngning "Water Displacement" så gå och köp WD-40 det funkar även till dörrhandtagen och att städa fronten på rostfria kylskåp 
Om det är nånting som ska sitta fast som är löst - Silvertejp. Om det är något som ska vara löst men sitter fast - WD-40. Maskinbibeln 10:1

Om det är nånting som ska sitta fast som är löst - Silvertejp. Om det är något som ska vara löst men sitter fast - WD-40. Maskinbibeln 10:1
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Re: Kärvande laddsladd
Har problem att ansluta och och dra ur Tesla Wall Connector Gen 3 från 2022.
Kräver stor kraft både i och ur.
Inga problem med andra laddare eller laddkablar.
Beror som inte på låsningen utan friktion någonstans.
Blir värre i kyla.
Kräver stor kraft både i och ur.
Inga problem med andra laddare eller laddkablar.
Beror som inte på låsningen utan friktion någonstans.
Blir värre i kyla.
M3 RWD -22
Re: Kärvande laddsladd
Förutsatt att kontakterna är helt rena men det ändå är friktion, köp en tub med nånting som heter "dielektriskt fett" eller "polfett" och applicera små klickar på misstänkta ställen. Man kan smaska i rejält också men man vill ju inte ha kladd på kläder osv. Dielektriskt betyder att det inte leder ström, men inte heller interfererar med kontakterna som _ska_ leda ström.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -