Blir spännande att se hur priset blir på Juniper.
Det lär vi veta inom några veckor. Sannolikt är modellår 2025 Juniper.
Sannolikt samma eller marginellt högre, likt Highland.
Med det sagt har det ju ryktats om större batteri, det blir nog isf en "long range plus" eller liknande som i så fall bör bli dyrare.
En vild gissning är att Tesla också lanserar en riktigt "strippad" basversion, kanske till hösten. För att möta efterfrågan på billigare bilar.
Highlands strålkastare (och matrix) är sämre än på de tidigare Model 3. Både mindre ljus och färre pixlar i matrisen.
Risken är ju rätt stor att det är samma på Juniper.
Med det sagt har det ju ryktats om större batteri, det blir nog isf en "long range plus" eller liknande som i så fall bör bli dyrare.
En vild gissning är att Tesla också lanserar en riktigt "strippad" basversion, kanske till hösten. För att möta efterfrågan på billigare bilar.
Vad finns det att strippa bort förutom mindre batteri? Andra tillverkare skapar ju billiga versioner mest för att få argument att sälja dom dyrare.
Vad finns det att strippa bort förutom mindre batteri? Andra tillverkare skapar ju billiga versioner mest för att få argument att sälja dom dyrare.
Kameror, stolsvärme, rattvärme, svankstöd, hatthylla, glastak, fönsterhissknappar, dörröpnningsknappar, innerbackspegel kan exempelvis tas bort. Enklare dator, enklare/mindre skärm, ingen skärm bak, billigare däck och fälgar, enklare stolar är andra möjliga besparingar. Tesla kan säkert komma på ännu fler
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
I Mexico testar man tex tygklädsel i en strippad version.. Sämre stereo har den också.. Bla..
Kameror, stolsvärme, rattvärme, svankstöd, hatthylla, glastak, fönsterhissknappar, dörröpnningsknappar, innerbackspegel kan exempelvis tas bort. Enklare dator, enklare/mindre skärm, ingen skärm bak, billigare däck och fälgar, enklare stolar är andra möjliga besparingar. Tesla kan säkert komma på ännu fler
Tesla har ju elektriskt ställbar ratt som standard, vilket många dyra tyskar inte ens har.
Elstolar också.
Man skulle kunna leverera med manuell ratt, manuellt justerbara textilstolar.
Manuell baklucka. Interiör med mindre mjuka material. Billigare ljus utan matrix. Plåttak. Speglar utan avbländning. Betydligt mindre avancerad stereo(tex ljudlimpa ala EX30)
Mindre och billigare motor samt sodiumbatteri.
Ingen skärm bak som sagt. Etc etc.
Datorn är inte så dyr och jag tror de vill fortsätta kunna sälja mjukvarufeatures.
Hur konstigt det än låter så är en stol med läderklädsel billigare att tillverka än en stol med tygklädsel. främst pga att matrealet är billigare.
Men då folk tycker att det är lyxigare med läder så är priset till kund högre. Som ni vet så är det ofta läderklädsel som tillverkarna bjuder på i kamplanjbilar tex
Nu har ju tesla "plast läder" och jag har ingen koll på hur det står sig mot texil eller äkta läder. Men jag skulle misstänka att tesla har kapat kostnad mot alternativen här.
Model Y | 2023 | SR | MultiCoatRed | Helsvart interiör | 19" Turbine-fälgar VW ID4 1st - 2021 | 3 bärgningar och 20 dagar på verkstad
Helt klart plåttak Aldrig diggat glastaket, speciellt inte under sommaren.
Vad är dåligt?
Blir det för ljust eller för varmt.
På sommaren kan det bli för varmt, men för mig är det oftast kylan som är jobbigast ovanifrån. Beror på hur känslig man är. Har dock en bil där jag kan stänga för glastaket vid långresor på kalla/varma dagar. Annars har jag det öppet då ljusinsläppet är underbart.
Tydligen tillverkar man den gamla MY i USA fortfarande enligt de som flyger med drönare där och kollar. Juluppehållet var mer för att hålla nere produktionen.
Men den kanske börjar produceras i slutet på januari? Även läst rykten om att man redan har produktion igång i Shanghai.
Jag tillhör skaran som också hade föredragit plåttak.
För mig av följande anledningar:
Ett spräckt glastak blir dyrt att laga, så plåttaket ger en lägre risk
Svalare på sommaren, även om AC'n inte "kostar" så mycket så en stillastående bil med plåttak blir inte lika varm som en med glastak
Varmare på vintern, ett isolerat plåttak ger mindre kallras/avkylning än ett glastak
Vindbrus, ett isolerat plåttak ger lägre ljud i kupén än ett glastak
Möjlighet till bättre infästning av takräcke skulle också vara en bra grej.
Är förvånad över att det inte finns någon tredjepartsvariant med lägre kostnad än glaset faktiskt, skulle ju vara attraktivt att byta till om man pajat sitt glastak. Vet att det finns kolfibertak för polisbilarna i USA men har inte sett att det går att köpa som privatkund någonstans.
Highlands strålkastare (och matrix) är sämre än på de tidigare Model 3. Både mindre ljus och färre pixlar i matrisen.
Risken är ju rätt stor att det är samma på Juniper.
Det är bara delvis sant. Helljuset är sämre men halvljuset märkbart bättre (lyser längre och bredare, framför allt på vänster sida). Matrixfunktionen upplever jag likvärdig, den verkar dimma lika stora fält på båda modellerna.
Jag tillhör skaran som också hade föredragit plåttak.
För mig av följande anledningar:
Ett spräckt glastak blir dyrt att laga, så plåttaket ger en lägre risk
Svalare på sommaren, även om AC'n inte "kostar" så mycket så en stillastående bil med plåttak blir inte lika varm som en med glastak
Varmare på vintern, ett isolerat plåttak ger mindre kallras/avkylning än ett glastak
Vindbrus, ett isolerat plåttak ger lägre ljud i kupén än ett glastak
Möjlighet till bättre infästning av takräcke skulle också vara en bra grej.
Är förvånad över att det inte finns någon tredjepartsvariant med lägre kostnad än glaset faktiskt, skulle ju vara attraktivt att byta till om man pajat sitt glastak. Vet att det finns kolfibertak för polisbilarna i USA men har inte sett att det går att köpa som privatkund någonstans.