Varför alltid ha bilen ansluten och i kallt väder
Moderator: Redaktion
Varför alltid ha bilen ansluten och i kallt väder
Jag har under jullovet försökt förstå hur bilen (MY RWD 2024 med CATL-batteriet) beter sig då den står parkerad och ansluten till laddaren. Tesla rekommenderar i sin manual att alltid ha bilen ansluten så ofta man kan så att bilen kan "ta hand om batteriet". Och särskilt i avsnittet om "Bästa praxis vid kallt väder" nämns att man också ska hålla bilen ansluten.
Men enligt mina iaktagelser gör bilen ingenting förutom att ström tas från laddboxen när jag startar förvärmning eller schemalägger förkonditionering. Sätter jag mig i bilen så tas ström till klimatanläggningen. Slår jag av klimatanläggningen tas lite mindre ström, troligtvis till skärm och dator. Men lämnar jag bilen parkerad så förbrukas ingenting.
Senaste veckan har det varit temperaturer under -10, dygnet runt i nästan en vecka. Under dessa omständigheter har bilen varit ansluten. Jag har klickat "stoppa laddning" i appen och sedan kollat i zaptecs app om bilen tar någon ström. Vilket den aldrig gjort. Batteriet var -9 grader när jag kollade på morgonen.
Testade då istället att sätta laddgränsen under nuvarande SOC (för att testa så inte knappen "stoppa laddning" hindrar bilen från att ta ström). Ingen ström under natten då heller, och iskallt batteri på morgonen. Har även provat ladda upp till laddgräns, kolla förbrukning på laddboxen. Och därefter lämnat bilen över natten för att se om ytterligare kWh förbrukats under natten i laddboxen. Men inte då heller.
Jag har inget eko-läge igång (vare sig i bil eller laddbox), ingen smartladdning. Och inte stoppad laddning via boxen, utan jag låter bilen/tesla-appen styra.
Detta är inget problem i sig. Men jag är nyfiken på hur bilen fungerar och varför Tesla rekommenderar att hålla bilen ansluten. Förutom att det blir enklare när man väl slår på förvärmning, så slipper man springa ut och plugga in.
En annan intressant iaktagelse är jag aldrig sett den blåa snöflingan någon gång i min bil (köpt mars 24). Fram till igår då vädret plötsligt blev milt igen med 0 grader. Batteriet var -1 grad när jag körde till affären 10 minuter biltur, parkerade 30 min i varmt parkeringsgarage. Åkte hem. Ingen snöflinga. Senare på kvällen, cirka 3 timmar senare skulle jag starta laddning, då hade jag plötsligt snöflingan för första gången. Då borde batteriet rimligtvis varit någon plusgrad (fortfarande 0 grader ute). Varför fick jag inte snöflingan när batteriet var -9 tidigare i veckan? Har det med SOC att göra?
För info: Jag läser av batteritemp i service mode under HV Battery > Charging. Eller under Thermal > Cooling system
Men enligt mina iaktagelser gör bilen ingenting förutom att ström tas från laddboxen när jag startar förvärmning eller schemalägger förkonditionering. Sätter jag mig i bilen så tas ström till klimatanläggningen. Slår jag av klimatanläggningen tas lite mindre ström, troligtvis till skärm och dator. Men lämnar jag bilen parkerad så förbrukas ingenting.
Senaste veckan har det varit temperaturer under -10, dygnet runt i nästan en vecka. Under dessa omständigheter har bilen varit ansluten. Jag har klickat "stoppa laddning" i appen och sedan kollat i zaptecs app om bilen tar någon ström. Vilket den aldrig gjort. Batteriet var -9 grader när jag kollade på morgonen.
Testade då istället att sätta laddgränsen under nuvarande SOC (för att testa så inte knappen "stoppa laddning" hindrar bilen från att ta ström). Ingen ström under natten då heller, och iskallt batteri på morgonen. Har även provat ladda upp till laddgräns, kolla förbrukning på laddboxen. Och därefter lämnat bilen över natten för att se om ytterligare kWh förbrukats under natten i laddboxen. Men inte då heller.
Jag har inget eko-läge igång (vare sig i bil eller laddbox), ingen smartladdning. Och inte stoppad laddning via boxen, utan jag låter bilen/tesla-appen styra.
Detta är inget problem i sig. Men jag är nyfiken på hur bilen fungerar och varför Tesla rekommenderar att hålla bilen ansluten. Förutom att det blir enklare när man väl slår på förvärmning, så slipper man springa ut och plugga in.
En annan intressant iaktagelse är jag aldrig sett den blåa snöflingan någon gång i min bil (köpt mars 24). Fram till igår då vädret plötsligt blev milt igen med 0 grader. Batteriet var -1 grad när jag körde till affären 10 minuter biltur, parkerade 30 min i varmt parkeringsgarage. Åkte hem. Ingen snöflinga. Senare på kvällen, cirka 3 timmar senare skulle jag starta laddning, då hade jag plötsligt snöflingan för första gången. Då borde batteriet rimligtvis varit någon plusgrad (fortfarande 0 grader ute). Varför fick jag inte snöflingan när batteriet var -9 tidigare i veckan? Har det med SOC att göra?
För info: Jag läser av batteritemp i service mode under HV Battery > Charging. Eller under Thermal > Cooling system
Re: Varför alltid ha bilen ansluten och i kallt väder
sommar skrev: ↑07 jan 2025 11:51
Men jag är nyfiken på hur bilen fungerar och varför Tesla rekommenderar att hålla bilen ansluten. Förutom att det blir enklare när man väl slår på förvärmning, så slipper man springa ut och plugga in.
Tesla försöker ge så enkla råd som möjligt. Man ska inte behöva veta så mycket om batterier mm utan man ska bara behöva följa Teslas enkla råd.
Rådet att alltid koppla in bilen är enkelt, och det löser eventuella problem med att någon lämnar bilen länge och den blir strömlös.
Det gör även att cyklerna blir mindre vilket är bra, då bilen antingen laddas 1 gång per dygn när den används med schemalagd laddning eller varje gång man kopplar in bilen om man inte kör schemalagd laddning.
Stora batteriet i sig påverkas inte mycket av det, men eftersom det mesta sv strömmen dras från väggen när den är i kopplad så minskar man antalet cykler på batteriet.
Batteriet i sig påverkas annars inte speciellt mycket av det.
Det finns ett helt gäng med myter där folk tror lite si eller så, oftast har de fel. (Tex att bilen konstant värmer batteriet när det är kallt, vilket den inte gör).
Du verkar ju ha klarat dig bra från myterna genom att kolla själv. Mer sånt, mindre myter

MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Värms batteriet när det blir riktigt riktigt kallt?
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Inte vid -42C. Varken i min tidigare M3P eller nuvarande MSP. Varken kopplad, eller okopplad.
Är -42C riktigt kallt? (Personliga referenser osv

-40 - -42C denna natt. Körde laddning lite då och då för att hålla inte låta batteriet bli för kallt.
-18C celltemp, inte en tillstymmelse till batterivärme vare sig kopplad eller okopplad.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Men visst borde man kunna slå på förvärmning i t.ex garage om bilen inte är ansluten till laddare? Kanske inte alla som har tillgång ( eller får installera en laddbox ) för BRF i garaget.Men jag är nyfiken på hur bilen fungerar och varför Tesla rekommenderar att hålla bilen ansluten. Förutom att det blir enklare när man väl slår på förvärmning, så slipper man springa ut och plugga in.
Ja det är inga problem att köra förvärming utan att ha bilen ansluten. Gör det själv nästan dagligen.Unia skrev: ↑07 jan 2025 13:47Men visst borde man kunna slå på förvärmning i t.ex garage om bilen inte är ansluten till laddare? Kanske inte alla som har tillgång ( eller får installera en laddbox ) för BRF i garaget.Men jag är nyfiken på hur bilen fungerar och varför Tesla rekommenderar att hålla bilen ansluten. Förutom att det blir enklare när man väl slår på förvärmning, så slipper man springa ut och plugga in.
Efter att ha fått problem med både fastfrusen laddkabel och att luckan vägrade stänga sej pga is så har jag slutat ha bilen inkopplad till laddare när det är kallt och den ska stå mer än nån dag.
När jag skulle kröa en längre sträcka nu under julledigheten kopplade jag in den kvällen innan så den fick ladda det sista under natten.
..Självklart stänger jag av sentry också..
När jag skulle kröa en längre sträcka nu under julledigheten kopplade jag in den kvällen innan så den fick ladda det sista under natten.
..Självklart stänger jag av sentry också..
jag försöker ha den ansluten nu på vintern. Kan bli ett problem på morgonen när man vill förvärma om det har snöat, då snön smälter och sedan blir till is om man inte hunnit/orkat sopa bort snön innan. Finns det något galant sätt att lösa detta på utan att stå inomhus i garage? Jag täcker för framrutan och har testat campmode istället för avfrostning med något bättre resultat. Bilen står under carport men snön drevar in vid blåst. Man kanske likförbannat får gå ut och sopa bort snön eller köpa ett större mer heltäckande fodral? Dessutom skulle jag önska att det endast går att förvärma batteriet då jag avskyr att köra utan regen.
Jag kör följande:
- Skydd för laddporten, en sån där tygstrut med magnetlist som täcker porten och kontakten.
- Biltemas största toppkapell. Täcker precis alla fönster, backspeglarna och halva bakluckan.
Toppkapellet behövs bara när man vet att det ska snöa.
- Skydd för laddporten, en sån där tygstrut med magnetlist som täcker porten och kontakten.
- Biltemas största toppkapell. Täcker precis alla fönster, backspeglarna och halva bakluckan.
Toppkapellet behövs bara när man vet att det ska snöa.
Vilken modell kör du som det toppkapellet passar på?