Mail från Tesla idag, jag antar dom flesta har fått det, men om inte så kommer alltså ett antal stationer att uppgraderas till v4 (-ish) och vara stängda under någon/några veckor under januari till mars.
Som vanligt bör man alltid använda navigator/app under resa så att man inte får en obehaglig överraskning vid ankomst.
För att garantera snabbast möjliga laddningsupplevelse vid våra Superchargers i Sverige uppgraderar vi följande platser mellan januari och mars 2025:
Helsingborg
Mellbystrand
Jung
Kungälv
Markaryd
V4 Superchargers kommer att finnas tillgängliga för att stödja topphastigheter på upp till 250 kW per fordon.
Varje anläggning kommer att vara ur drift i upp till ett antal veckor. Använd Reseplaneraren för att navigera till närmaste tillgängliga Supercharger på din nästa resa.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Mail från Tesla idag, jag antar dom flesta har fått det, men om inte så kommer alltså ett antal stationer att uppgraderas till v4 (-ish) och vara stängda under någon/några veckor under januari till mars.
Som vanligt bör man alltid använda navigator/app under resa så att man inte får en obehaglig överraskning vid ankomst.
För att garantera snabbast möjliga laddningsupplevelse vid våra Superchargers i Sverige uppgraderar vi följande platser mellan januari och mars 2025:
Helsingborg
Mellbystrand
Jung
Kungälv
Markaryd
V4 Superchargers kommer att finnas tillgängliga för att stödja topphastigheter på upp till 250 kW per fordon.
Varje anläggning kommer att vara ur drift i upp till ett antal veckor. Använd Reseplaneraren för att navigera till närmaste tillgängliga Supercharger på din nästa resa.
/fth
De verkar redan ha börjat med Helsingborg (tillfälligt stängd enligt appen).
Så länge Tesla använder befintlig matning borde de kunna sköta allt själva. Däremot kan man undra hur det är med möjligheten att uppgradera matningen, ifall stationen ska utökas med fler stolpar och därmed behöver mer effekt.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Mail från Tesla idag, jag antar dom flesta har fått det, men om inte så kommer alltså ett antal stationer att uppgraderas till v4 (-ish) och vara stängda under någon/några veckor under januari till mars.
Som vanligt bör man alltid använda navigator/app under resa så att man inte får en obehaglig överraskning vid ankomst.
För att garantera snabbast möjliga laddningsupplevelse vid våra Superchargers i Sverige uppgraderar vi följande platser mellan januari och mars 2025:
Helsingborg
Mellbystrand
Jung
Kungälv
Markaryd
V4 Superchargers kommer att finnas tillgängliga för att stödja topphastigheter på upp till 250 kW per fordon.
Varje anläggning kommer att vara ur drift i upp till ett antal veckor. Använd Reseplaneraren för att navigera till närmaste tillgängliga Supercharger på din nästa resa.
/fth
De verkar redan ha börjat med Helsingborg (tillfälligt stängd enligt appen).
Och nu är Mellbystrand på tur ser det ut som (tillfälligt stängd).
Model 3 LR 2019 [såld]
Model Y RWD 2025
14.9 kWp solceller / 15 kWh batteri Avgasfri sedan 2015.04.28
Mail från Tesla idag, jag antar dom flesta har fått det, men om inte så kommer alltså ett antal stationer att uppgraderas till v4 (-ish) och vara stängda under någon/några veckor under januari till mars.
Som vanligt bör man alltid använda navigator/app under resa så att man inte får en obehaglig överraskning vid ankomst.
För att garantera snabbast möjliga laddningsupplevelse vid våra Superchargers i Sverige uppgraderar vi följande platser mellan januari och mars 2025:
Helsingborg
Mellbystrand
Jung
Kungälv
Markaryd
V4 Superchargers kommer att finnas tillgängliga för att stödja topphastigheter på upp till 250 kW per fordon.
Varje anläggning kommer att vara ur drift i upp till ett antal veckor. Använd Reseplaneraren för att navigera till närmaste tillgängliga Supercharger på din nästa resa.
/fth
De verkar redan ha börjat med Helsingborg (tillfälligt stängd enligt appen).
Och nu är Mellbystrand på tur ser det ut som (tillfälligt stängd).
Mail från Tesla idag, jag antar dom flesta har fått det, men om inte så kommer alltså ett antal stationer att uppgraderas till v4 (-ish) och vara stängda under någon/några veckor under januari till mars.
Som vanligt bör man alltid använda navigator/app under resa så att man inte får en obehaglig överraskning vid ankomst.
För att garantera snabbast möjliga laddningsupplevelse vid våra Superchargers i Sverige uppgraderar vi följande platser mellan januari och mars 2025:
Helsingborg
Mellbystrand
Jung
Kungälv
Markaryd
V4 Superchargers kommer att finnas tillgängliga för att stödja topphastigheter på upp till 250 kW per fordon.
Varje anläggning kommer att vara ur drift i upp till ett antal veckor. Använd Reseplaneraren för att navigera till närmaste tillgängliga Supercharger på din nästa resa.
/fth
De verkar redan ha börjat med Helsingborg (tillfälligt stängd enligt appen).
Och nu är Mellbystrand på tur ser det ut som (tillfälligt stängd).
Nice! Där hänger man mycket mellan juni-augusti
Lite oroande att den fortfarande står som "tillfälligt stängd", så lång tid brukar det väl inte ta att uppgradera v2-v3/4?
Det kanske är strejken som sätter käppar i hjulen?
Är det någon som passerat nyligen och sett om det pågår arbete?
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Mail från Tesla idag, jag antar dom flesta har fått det, men om inte så kommer alltså ett antal stationer att uppgraderas till v4 (-ish) och vara stängda under någon/några veckor under januari till mars.
Som vanligt bör man alltid använda navigator/app under resa så att man inte får en obehaglig överraskning vid ankomst.
/fth
De verkar redan ha börjat med Helsingborg (tillfälligt stängd enligt appen).
Och nu är Mellbystrand på tur ser det ut som (tillfälligt stängd).
Nice! Där hänger man mycket mellan juni-augusti
Lite oroande att den fortfarande står som "tillfälligt stängd", så lång tid brukar det väl inte ta att uppgradera v2-v3/4?
Det kanske är strejken som sätter käppar i hjulen?
Är det någon som passerat nyligen och sett om det pågår arbete?
/fth
Passerade förra lördagen, då var alla gamla stolpar borta och möjligen ett par nya på plats. Arbete pågågr absolut!
Nytt mail från Tesla idag om fler stationer som skall uppgraderas och stängas tillfälligt:
För att garantera snabbast möjliga laddningsupplevelse utan avbrott vid våra Superchargers i Sverige uppgraderar vi följande platser till V4-laddare mellan april och juni 2025:
Grums
Torsby
Falkenberg
V4 Superchargers kommer att finnas tillgängliga för att stödja topphastigheter på upp till 250 kW per fordon för snabbare laddning.
Varje anläggning kommer att vara ur drift under ett antal veckor. Använd Reseplaneraren för att navigera till närmaste tillgängliga Supercharger på din nästa resa.
Tack för att du påskyndar världens övergång till hållbar energi tillsammans med oss.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Det är en otrolig utveckling på mindre än femton år. Kommer ni ihåg när 90kW på Supercharger var en sensation och Chademo med 50 kW var snabbladdare? Sen har det bara rullat på med 120, 150, 250 kW. Snart är nog Tesla uppe i 500 kW. Kineserna är redan där.
Jag kom ihåg år 2015, då diskuterade jag med en säljare som hade 50kW laddare.
Det skulle räcka länge med 50kW, enligt deras loggar var snitteffekten som elbilarna laddade med då endast 17,5 kW på de laddare som de hade igång......
År 2019 på vår första resa till Norrland med Audi e-tron fanns inget annat än enstaka 50 kW stationer norr om Uppsala.
Vid Gävle Arena fanns två gratis 50 kW laddare, i Sundsvall fick jag låna Audihandlarens laddare.
Laddtiden har minskat rejält numer.
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Det är en otrolig utveckling på mindre än femton år. Kommer ni ihåg när 90kW på Supercharger var en sensation och Chademo med 50 kW var snabbladdare? Sen har det bara rullat på med 120, 150, 250 kW. Snart är nog Tesla uppe i 500 kW. Kineserna är redan där.
Vem kunde föreställa sig detta 2010?
OKQ8 kallar sina 150kW-laddare för "supersnabbladdare". Det känns ändå lite magstarkt!
Det är en otrolig utveckling på mindre än femton år. Kommer ni ihåg när 90kW på Supercharger var en sensation och Chademo med 50 kW var snabbladdare? Sen har det bara rullat på med 120, 150, 250 kW. Snart är nog Tesla uppe i 500 kW. Kineserna är redan där.
Vem kunde föreställa sig detta 2010?
OKQ8 kallar sina 150kW-laddare för "supersnabbladdare". Det känns ändå lite magstarkt!
Det är ganska vedertaget och kommer av att 50kW länge kallats snabbladdare, men alla dessa benämningar åldras inget vidare. Det krävs allt fler superlativ för att förklara skalan - snabb - supersnabb - ultrasnabb (CK och Nima t.ex) - megasnabb(?) - megaultrasnabb (?)....
Någon som vet om de får mer effekt till stationerna? Ja de är såklart bra de byter till v4 men funderar på hur mycket effekt varje bil får om där är fullt.
Tänker såklart på strejken och att de kanske inte kan utöka effekten in till sina anläggningar.
Det är ganska vedertaget och kommer av att 50kW länge kallats snabbladdare, men alla dessa benämningar åldras inget vidare. Det krävs allt fler superlativ för att förklara skalan - snabb - supersnabb - ultrasnabb (CK och Nima t.ex) - megasnabb(?) - megaultrasnabb (?)....
Det är ganska vedertaget och kommer av att 50kW länge kallats snabbladdare, men alla dessa benämningar åldras inget vidare. Det krävs allt fler superlativ för att förklara skalan - snabb - supersnabb - ultrasnabb (CK och Nima t.ex) - megasnabb(?) - megaultrasnabb (?)....