Ja, priset för att batteribyte till ett helt NYTT batteri för en Model S 85D är 267000 kronor. Om du vill ha ett utbytesbatteri så blir det ca 75000 kronor lägre pris, men då har du ju bara sparkat burken nedför gatan framför dig - utbytesbatterierna går ju sönder de också och då sitter man där igen! Det är inte cellerna som ger upp i de flesta Model S utan en flashdrive som sitter på batteristyrenheten. När antalet skriv och läscykler är slut på SSD-driven så får du eMMC-felet. Då är det bara att byta batteri om du frågar Tesla. Det finns vissa inofficiella reparatörer som kan rädda en del av sådana batteriet för 70-80000 kronor, men med risk att felet inträffar igen, och enligt Tesla med säkerhetsrisker.
Kort sagt: Ett batteribyte kostar 267000 kronor.
Ta det från en som just betalat det ut egen plånbok!
Tack för att du delar med dig, absolut inte meningen att vara negativ till att man behöver ta den kostnaden om det råkade vara din annons. Tänkte mer på hur dyrt det är med att faktiskt byta ett batteri i jämförelse vad äldre model S är värde och går för.
Hur lång garanti (år/mil) ger Tesla på utbytes batteri respektive ett helt nytt?
Man kan väl säga så här: Den som köper den här bilen https://www.blocket.se/annons/1401588238 ,den kommer bara betala kostnaden för batteriet och sommarhjulen - själva bilen är gratis! Så detta är ju ett kanonkap för det här batteriet kommer ju gå minst 25000 mil! Batterigarantin är tills 2028!
För helt nya batterier, som i annonsen ovan, är garantin nämligen 4 år eller 8000 mil det som inträffar först (räknat från dagen för batteribytet)
För utbytesbatteri (begagnade ompackade batterier) under garantitiden (många på blocket) så förlängs inte teslas batterigaranti alls utan garantin går ut när den ursprungliga garantin går ut. Däremot om batteriet havererar inom 12 månader (max 2000 mil) från bytesdagen, ja då får man ett beggat utbytesbatteri av Tesla igen.
Man kan väl säga så här: Den som köper den här bilen https://www.blocket.se/annons/1401588238 ,den kommer bara betala kostnaden för batteriet och sommarhjulen - själva bilen är gratis! Så detta är ju ett kanonkap för det här batteriet kommer ju gå minst 25000 mil! Batterigarantin är tills 2028!
För helt nya batterier, som i annonsen ovan, är garantin nämligen 4 år eller 8000 mil det som inträffar först (räknat från dagen för batteribytet)
För utbytesbatteri (begagnade ompackade batterier) under garantitiden (många på blocket) så förlängs inte teslas batterigaranti alls utan garantin går ut när den ursprungliga garantin går ut. Däremot om batteriet havererar inom 12 månader (max 2000 mil) från bytesdagen, ja då får man ett beggat utbytesbatteri av Tesla igen.
Även om tråden handlar om tips på Teslor som säljs på blocket mm så skulle jag även lägga in en annons på forumets "säljes"
Tror försäkringskostnaden svider för många. Når en S kostar 2500/mån och en PS2 bara 500/mån är det svårt att motivera merkostnaden.
Trots att den senare är en trång och bullrig bil.
Annars kan jag inte riktigt se varför man skulle välja en PS2 före en S. De kostar ungefär lika mkt i inköp samt kvaliteten verkar jämförbar. [Min u.]
Här finns en prisuppgift från i somras för en S Raven på 1300-1400/mån med 3000 mil/år körsträcka. 'Tricket' verkar vara att tala i telefon med en försäkringshandläggare och inte bara rakt upp och ner köpa den prisuppgift man får via div. inet-formulär… Har dock ingen aning om varför det skiljer sig åt…
Man kan väl säga så här: Den som köper den här bilen https://www.blocket.se/annons/1401588238 ,den kommer bara betala kostnaden för batteriet och sommarhjulen - själva bilen är gratis! Så detta är ju ett kanonkap för det här batteriet kommer ju gå minst 25000 mil! Batterigarantin är tills 2028!
För helt nya batterier, som i annonsen ovan, är garantin nämligen 4 år eller 8000 mil det som inträffar först (räknat från dagen för batteribytet)
För utbytesbatteri (begagnade ompackade batterier) under garantitiden (många på blocket) så förlängs inte teslas batterigaranti alls utan garantin går ut när den ursprungliga garantin går ut. Däremot om batteriet havererar inom 12 månader (max 2000 mil) från bytesdagen, ja då får man ett beggat utbytesbatteri av Tesla igen.
370k för en 10 år gammal S med 30k mil är långt mer än dubbelt mot vad den är värd.
För det får du en 2020 Raven med 1/3 av milen.
Man kan väl säga så här: Den som köper den här bilen https://www.blocket.se/annons/1401588238 ,den kommer bara betala kostnaden för batteriet och sommarhjulen - själva bilen är gratis! Så detta är ju ett kanonkap för det här batteriet kommer ju gå minst 25000 mil! Batterigarantin är tills 2028!
För helt nya batterier, som i annonsen ovan, är garantin nämligen 4 år eller 8000 mil det som inträffar först (räknat från dagen för batteribytet)
För utbytesbatteri (begagnade ompackade batterier) under garantitiden (många på blocket) så förlängs inte teslas batterigaranti alls utan garantin går ut när den ursprungliga garantin går ut. Däremot om batteriet havererar inom 12 månader (max 2000 mil) från bytesdagen, ja då får man ett beggat utbytesbatteri av Tesla igen.
370k för en 10 år gammal S med 30k mil är långt mer än dubbelt mot vad den är värd.
För det får du en 2020 Raven med 1/3 av milen.
Det gick rätt så nyligen en 2017 med liknande miltal och 4 månaders batterigaranti för 230 så det går aldrig att veta vad någon är villig att betala men ja vid 370 får man en raven.
Föreslogs i en annan tråd att man kunde göra ett kap på en bil utan blinkersspak. Ser inte så ut.
Även S och X utan blinkersspak verkar ha avsevärt högre andrahandsvärde än motsvarande bil från konkurrent med blinkersspak.
Föreslogs i en annan tråd att man kunde göra ett kap på en bil utan blinkersspak. Ser inte så ut.
Även S och X utan blinkersspak verkar ha avsevärt högre andrahandsvärde än motsvarande bil från konkurrent med blinkersspak.
Jag tror inte att det påverkar andrahandsvärdet särskilt mycket. Går ju att eftermontera spak om man verkligen vill ha en också.
Föreslogs i en annan tråd att man kunde göra ett kap på en bil utan blinkersspak. Ser inte så ut.
Även S och X utan blinkersspak verkar ha avsevärt högre andrahandsvärde än motsvarande bil från konkurrent med blinkersspak.
Den bilen har något slags mittenbetyg i testprotokollet för "Teknik & utrustning". Men det finns ingen kommentar om varför den inte fick samma blåa checkmärke som tilldelats i kategorierna "Motor & växellåda" samt "Bromsar"… Jag kan inte se ngn iallafall…
EDIT:
Kanske beror på det här:
"Servicehistorik
Ej tillgängligt för denna bilmodell, kontakta märkesverkstad för info"
Men det är ju såvitt jag har förstått det inget problem när det gäller en ~4 månader gammal Tesla…
Hur bör en ställa sig kring att buda på en Tesla hos KVD som fortfarande har batterigaranti från Tesla? Eftersom de inte gör någon genomgång av skador på batteriet eller batterihälsan känns det som man köper grisen i säcken. Då batteriet är klart viktigast i en elbil.. Är detta en rimlig oro eller överdriver jag?
Hur bör en ställa sig kring att buda på en Tesla hos KVD som fortfarande har batterigaranti från Tesla? Eftersom de inte gör någon genomgång av skador på batteriet eller batterihälsan känns det som man köper grisen i säcken. Då batteriet är klart viktigast i en elbil.. Är detta en rimlig oro eller överdriver jag?
Du får utveckla frågan kanske. Om den har batterigaranti kvar, vad består då din oro av?
Hur bör en ställa sig kring att buda på en Tesla hos KVD som fortfarande har batterigaranti från Tesla? Eftersom de inte gör någon genomgång av skador på batteriet eller batterihälsan känns det som man köper grisen i säcken. Då batteriet är klart viktigast i en elbil.. Är detta en rimlig oro eller överdriver jag?
Du får utveckla frågan kanske. Om den har batterigaranti kvar, vad består då din oro av?
Antar att om batteriet tex är buckligt, eller vatten tagit sig in någonstans etc, så kan Tesla mena att garantin inte gäller.
Hur bör en ställa sig kring att buda på en Tesla hos KVD som fortfarande har batterigaranti från Tesla? Eftersom de inte gör någon genomgång av skador på batteriet eller batterihälsan känns det som man köper grisen i säcken. Då batteriet är klart viktigast i en elbil.. Är detta en rimlig oro eller överdriver jag?
Du får utveckla frågan kanske. Om den har batterigaranti kvar, vad består då din oro av?
Antar att om batteriet tex är buckligt, eller vatten tagit sig in någonstans etc, så kan Tesla mena att garantin inte gäller.
Det är väl som med alla köp av bilar, du måste undersöka objektet noga. Alla biltillverkare kan alltid försöka hävda att garantin inte gäller, därför att.... Så inget speciellt med Teslas bilar skulel jag säga. Däremot är Tesla ganska tjuriga på mycket, t.ex. 3eparts tillbehör och garanti, men det kanske börjat släppa lite numera.
Hur bör en ställa sig kring att buda på en Tesla hos KVD som fortfarande har batterigaranti från Tesla? Eftersom de inte gör någon genomgång av skador på batteriet eller batterihälsan känns det som man köper grisen i säcken. Då batteriet är klart viktigast i en elbil.. Är detta en rimlig oro eller överdriver jag?
Du får utveckla frågan kanske. Om den har batterigaranti kvar, vad består då din oro av?
Antar att om batteriet tex är buckligt, eller vatten tagit sig in någonstans etc, så kan Tesla mena att garantin inte gäller.
Det är väl som med alla köp av bilar, du måste undersöka objektet noga. Alla biltillverkare kan alltid försöka hävda att garantin inte gäller, därför att.... Så inget speciellt med Teslas bilar skulel jag säga. Däremot är Tesla ganska tjuriga på mycket, t.ex. 3eparts tillbehör och garanti, men det kanske börjat släppa lite numera.
Såklart. Men blir ju knepigt när man köper något på auktion, eller över nätet överhuvudtaget.
Visst, upptäcker man ett fel brukar man kunna få avbryta köpet och få pengarna tillbaka men ändå. Inte alltid man har en billyft tillgänglig.
Hur bör en ställa sig kring att buda på en Tesla hos KVD som fortfarande har batterigaranti från Tesla? Eftersom de inte gör någon genomgång av skador på batteriet eller batterihälsan känns det som man köper grisen i säcken. Då batteriet är klart viktigast i en elbil.. Är detta en rimlig oro eller överdriver jag?
Du får utveckla frågan kanske. Om den har batterigaranti kvar, vad består då din oro av?
Antar att om batteriet tex är buckligt, eller vatten tagit sig in någonstans etc, så kan Tesla mena att garantin inte gäller.
Det är väl som med alla köp av bilar, du måste undersöka objektet noga. Alla biltillverkare kan alltid försöka hävda att garantin inte gäller, därför att.... Så inget speciellt med Teslas bilar skulel jag säga. Däremot är Tesla ganska tjuriga på mycket, t.ex. 3eparts tillbehör och garanti, men det kanske börjat släppa lite numera.
Såklart. Men blir ju knepigt när man köper något på auktion, eller över nätet överhuvudtaget.
Visst, upptäcker man ett fel brukar man kunna få avbryta köpet och få pengarna tillbaka men ändå. Inte alltid man har en billyft tillgänglig.
Som privatperson har du 14 dagars öppet köp om du får bilen levererad. Största enskilda orsaken att Carla bränner pengar och att KVD har extremt stort lager av "lemons" imo.
Som privatperson är det mao magiskt läge att köpa på auktion.
För oss handlare är det helt annat. Högre avgifter trots att vi har exakt noll rätt att reklamera för ens de allra största felen
Du får utveckla frågan kanske. Om den har batterigaranti kvar, vad består då din oro av?
Antar att om batteriet tex är buckligt, eller vatten tagit sig in någonstans etc, så kan Tesla mena att garantin inte gäller.
Det är väl som med alla köp av bilar, du måste undersöka objektet noga. Alla biltillverkare kan alltid försöka hävda att garantin inte gäller, därför att.... Så inget speciellt med Teslas bilar skulel jag säga. Däremot är Tesla ganska tjuriga på mycket, t.ex. 3eparts tillbehör och garanti, men det kanske börjat släppa lite numera.
Såklart. Men blir ju knepigt när man köper något på auktion, eller över nätet överhuvudtaget.
Visst, upptäcker man ett fel brukar man kunna få avbryta köpet och få pengarna tillbaka men ändå. Inte alltid man har en billyft tillgänglig.
Som privatperson har du 14 dagars öppet köp om du får bilen levererad. Största enskilda orsaken att Carla bränner pengar och att KVD har extremt stort lager av "lemons" imo.
Som privatperson är det mao magiskt läge att köpa på auktion.
För oss handlare är det helt annat. Högre avgifter trots att vi har exakt noll rätt att reklamera för ens de allra största felen
Du har väl även 14 dagars ångerrätt om du genomför betalningen på distans, trots att du sedan hämtar varan fysiskt? Därför Elgiganten osv föredrar att man betalar i butik för varor som man bokar för upphämtning på nätet (förr om åren minns jag att det inte ens var möjligt att betala i förskott om man bokade nånting, man var tvungen att betala i butik - idag är det eventuellt ändrat).
Jag läste nån artikel nånstans där en oberoende bilhandlare av fossilbilar som just gått i konkurs klagade på att om man sålde en en begagnad bil IRL som kund sedan kom tillbaka och klagade på, kunde en reparation på bilen göra att hela marginalen försvann. Eftersom den här handlaren då tydligen bara sålt trasiga bilar gick de i konkurs, blir väl slutsatsen man får läsa mellan raderna... Vet inte om det kan ligga något uns av sanning i det.
Antar att om batteriet tex är buckligt, eller vatten tagit sig in någonstans etc, så kan Tesla mena att garantin inte gäller.
Det är väl som med alla köp av bilar, du måste undersöka objektet noga. Alla biltillverkare kan alltid försöka hävda att garantin inte gäller, därför att.... Så inget speciellt med Teslas bilar skulel jag säga. Däremot är Tesla ganska tjuriga på mycket, t.ex. 3eparts tillbehör och garanti, men det kanske börjat släppa lite numera.
Såklart. Men blir ju knepigt när man köper något på auktion, eller över nätet överhuvudtaget.
Visst, upptäcker man ett fel brukar man kunna få avbryta köpet och få pengarna tillbaka men ändå. Inte alltid man har en billyft tillgänglig.
Som privatperson har du 14 dagars öppet köp om du får bilen levererad. Största enskilda orsaken att Carla bränner pengar och att KVD har extremt stort lager av "lemons" imo.
Som privatperson är det mao magiskt läge att köpa på auktion.
För oss handlare är det helt annat. Högre avgifter trots att vi har exakt noll rätt att reklamera för ens de allra största felen
Du har väl även 14 dagars ångerrätt om du genomför betalningen på distans, trots att du sedan hämtar varan fysiskt? Därför Elgiganten osv föredrar att man betalar i butik för varor som man bokar för upphämtning på nätet (förr om åren minns jag att det inte ens var möjligt att betala i förskott om man bokade nånting, man var tvungen att betala i butik - idag är det eventuellt ändrat).
Jag läste nån artikel nånstans där en oberoende bilhandlare av fossilbilar som just gått i konkurs klagade på att om man sålde en en begagnad bil IRL som kund sedan kom tillbaka och klagade på, kunde en reparation på bilen göra att hela marginalen försvann. Eftersom den här handlaren då tydligen bara sålt trasiga bilar gick de i konkurs, blir väl slutsatsen man får läsa mellan raderna... Vet inte om det kan ligga något uns av sanning i det.
Kanske är så i teorin, men i praktiken är det inget KVD tillämpar iaf. Sen är det mycket möjligt att man skulle kunna få rätt om man drog det rättsligt, ingen aning.
Hur bör en ställa sig kring att buda på en Tesla hos KVD som fortfarande har batterigaranti från Tesla? Eftersom de inte gör någon genomgång av skador på batteriet eller batterihälsan känns det som man köper grisen i säcken. Då batteriet är klart viktigast i en elbil.. Är detta en rimlig oro eller överdriver jag?
Du får utveckla frågan kanske. Om den har batterigaranti kvar, vad består då din oro av?
Antar att om batteriet tex är buckligt, eller vatten tagit sig in någonstans etc, så kan Tesla mena att garantin inte gäller.
Det är väl som med alla köp av bilar, du måste undersöka objektet noga. Alla biltillverkare kan alltid försöka hävda att garantin inte gäller, därför att.... Så inget speciellt med Teslas bilar skulel jag säga. Däremot är Tesla ganska tjuriga på mycket, t.ex. 3eparts tillbehör och garanti, men det kanske börjat släppa lite numera.
Det kan väl t.o.m. vara lite knepigt att veta vad som är 3eparts tillbehör på en begagnad bil.
Handlar man hos en bilhandlare har man väl ett skydd i varudeklarationen.
Det skrivs ju för tillfället mycket om att Model Y minskar stort i försäljning. Anledningen är väl antagligen en kombo av Musk och Juniper (har inte sett något om hur det går för Model 3, X, S?)
Går det på något sätt att se hur många begagnade Y som har bytt ägare senaste 6 månaderna och jämföra mot förra året?
Om den sjunkit med 25% första året och därefter 15% per år så borde det vara ca 400k. Det är iaf så jag räknat på ekonomin för vår bil som fyller 36 månader i sommar och då lär ha gått ungefär 6000 mil (kanske lite mer.. ). Sen har ju priserna sjunkit lite ytterligare så antagligen lite mindre ändå.
Då har jag räknat på vad jag gav för bilen borträknat miljöbonusen på 70k.
(I inbyte hos en handlare lär du få 40-50k mindre)
Om den sjunkit med 25% första året och därefter 15% per år så borde det vara ca 400k. Det är iaf så jag räknat på ekonomin för vår bil som fyller 36 månader i sommar och då lär ha gått ungefär 6000 mil (kanske lite mer.. ). Sen har ju priserna sjunkit lite ytterligare så antagligen lite mindre ändå.
Då har jag räknat på vad jag gav för bilen borträknat miljöbonusen på 70k.
(I inbyte hos en handlare lär du få 40-50k mindre)
Får väl ändå räkna på vad motsvarande bil kostar nu? Begagnatköpare som kollektivt sätter priserna borde väl inte bry sig vad priset var för 3 år sen.