Exakt!Skyltspurtaren skrev: ↑02 jan 2025 19:03
Det borde väl innebära även att degraderingströskeln är 127,4*423=53,9 kWh istället för 53,5 som antagits tidigare?
Bra, tackar!

Moderator: Redaktion
Exakt!Skyltspurtaren skrev: ↑02 jan 2025 19:03
Det borde väl innebära även att degraderingströskeln är 127,4*423=53,9 kWh istället för 53,5 som antagits tidigare?
Japp, den är konstanten är känd.
Jodå det stämmer!
Du fick ett 2170L iaff ? (82.1 kWh FPWN)Jojje167 skrev: ↑07 jan 2025 20:37Jodå det stämmer!
Min bil stod hos SC Umeå i över 3 mån (15 aug - 20 nov) för byte av det stora batteriet (pga felkoden BMS_a079 som betyder att den inte tar laddning på varken AC eller DC). Det fanns helt enkelt inget att få tag i, därav den långa väntan men allt gick på garantin då bilen bara rullat 12.000 mil. Fick lånebil under tiden och de bjöd även på hjulskifte vid uthämtning då min stod på sommardäck under snöstormen den dagen. Riktigt bra service trots väntan!
Lite jämförelse mellan gamla och nya packet.
Nominal full pack:
Gamla - 69,5 kWh
Nya - 70,8 kWh
DC Charge total:
Gamla - 8746 kWh
Nya - 2619 kWh
AC Charge total:
Gamla - 16.973 kWh
Nya - 16.938 kWh
Energy buffer:
Gamla - 4,97 kWh
Nya - 4,42 kWh
Inte stor skillnad i degradering, men inte sämre åtminstone. Sedan verkar det som att det nya inte snabbladdats lika mycket, men degraderingen är ju ytterst marginell om man ska anse att mer snabbladdning är dåligt för batteriet.
Ja, kan inte se att det är något annat. Även Full pack when new säger 82,1 kWh som är samma.AAKEE skrev: ↑07 jan 2025 20:59Du fick ett 2170L iaff ? (82.1 kWh FPWN)Jojje167 skrev: ↑07 jan 2025 20:37Jodå det stämmer!
Min bil stod hos SC Umeå i över 3 mån (15 aug - 20 nov) för byte av det stora batteriet (pga felkoden BMS_a079 som betyder att den inte tar laddning på varken AC eller DC). Det fanns helt enkelt inget att få tag i, därav den långa väntan men allt gick på garantin då bilen bara rullat 12.000 mil. Fick lånebil under tiden och de bjöd även på hjulskifte vid uthämtning då min stod på sommardäck under snöstormen den dagen. Riktigt bra service trots väntan!
Nominal full pack:
Gamla - 69,5 kWh
Nya - 70,8 kWh
DC Charge total:
Gamla - 8746 kWh
Nya - 2619 kWh
AC Charge total:
Gamla - 16.973 kWh
Nya - 16.938 kWh
Energy buffer:
Gamla - 4,97 kWh
Nya - 4,42 kWh
Inte stor skillnad i degradering, men inte sämre åtminstone. Sedan verkar det som att det nya inte snabbladdats lika mycket, men degraderingen är ju ytterst marginell om man ska anse att mer snabbladdning är dåligt för batteriet.
I Tyskland vet jag att det monterades allt möjligt när det var brist på batterier - vilket det alltid verkar vara…
Lysande!Jojje167 skrev: ↑07 jan 2025 21:27Ja, kan inte se att det är något annat. Även Full pack when new säger 82,1 kWh som är samma.AAKEE skrev: ↑07 jan 2025 20:59Du fick ett 2170L iaff ? (82.1 kWh FPWN)Jojje167 skrev: ↑07 jan 2025 20:37Jodå det stämmer!
Nominal full pack:
Gamla - 69,5 kWh
Nya - 70,8 kWh
DC Charge total:
Gamla - 8746 kWh
Nya - 2619 kWh
AC Charge total:
Gamla - 16.973 kWh
Nya - 16.938 kWh
Energy buffer:
Gamla - 4,97 kWh
Nya - 4,42 kWh
I Tyskland vet jag att det monterades allt möjligt när det var brist på batterier - vilket det alltid verkar vara…
Det är rent bra.
Den är kass!
Under ungefär 20% riktig SOC (dvs ~15% på displayen) gör det det rent teoretiskt, tex en modelhelikopter som har ett väldigt högt effektuttag.
Den har E5D som kod, skrev 580km eftersom att det var det dessa marknadsfördes med och även står reggade med enligt WLTP hos transportstyrelsen. Eftersom att jag inte köpte bilen ny har jag ingen aning om vad BMS'en kan ha visat vid 100% när den var ny.
Det som är vanligt är att batteritestet underdriver degraderingen med ~ 3% eller så. Så tvärtom är verkligen udda.DennisHalmstad skrev: ↑30 jan 2025 21:11Den har E5D som kod, skrev 580km eftersom att det var det dessa marknadsfördes med och även står reggade med enligt WLTP hos transportstyrelsen. Eftersom att jag inte köpte bilen ny har jag ingen aning om vad BMS'en kan ha visat vid 100% när den var ny.
Men skulle vi säga att max varit 545km skulle även den uträkningen peka mot runt 8% degradering
Så frågan kvarstår, litar vi mest på matten som säger 8% eller Teslas batteritest som säger 12%?
Låter mkt men skillnaden är väl då isåfall 3kW och 20km på totalen, och det spelar ju knappt roll![]()
Ser bra ut!
Vet du hur stor batterikapacitet denna har som ny?
78.8 kWh.
Har det stått i varmgarage eller mest ute? Gissar den har stått rätt svalt?airdrive skrev: ↑28 feb 2025 22:36Vår M3 LR 2023 fyller nu två år sedan tillverkningsdstum så här kommer en update. 4500 mil. Uttagen juni 2023 och levererades med låg SOC.
vid batterisymbolen visade den 566 km vid 100% SOC inför veckans resa mot huvudstaden. Den hade fått vila lite innan. Teslafi visade också ca 566 plus minus nån enstaka km när den låg på hög SOC.
Till vardags är den alltid under 50% så får passa på att kolla när det är dags att ta en längre tur…
Känns som att låg SOC-strategin ger riktigt bra utdelning så ett stort tack till AAKE!![]()