Batteridegradering modellår 2019/20/21/22

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 5806
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Batteridegradering modellår 2019/20/21/22

Inlägg av AAKEE »

Skyltspurtaren skrev: 02 jan 2025 19:03

Det borde väl innebära även att degraderingströskeln är 127,4*423=53,9 kWh istället för 53,5 som antagits tidigare?
Exakt!

Bra, tackar! :)
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Jojje167
Teslaägare
Inlägg: 367
Blev medlem: 03 apr 2016 12:58
Ort: Sundsvall

Re: Batteridegradering modellår 2019/20/21/22

Inlägg av Jojje167 »

Här är min Model 3 LR 2021 med 82 kWh Panasonic.

136,7 Wh/km nominell förbrukning.
20250106_130731.jpg
Model 3 LR AWD -19 *Såld*
Model 3 LR AWD -21
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 5806
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Batteridegradering modellår 2019/20/21/22

Inlägg av AAKEE »

Jojje167 skrev: 07 jan 2025 15:43
Här är min Model 3 LR 2021 med 82 kWh Panasonic.

136,7 Wh/km nominell förbrukning.

20250106_130731.jpg
Japp, den är konstanten är känd.

Visst hade du bytt batteri, eller minns jag fel/blandar ihop?
Tappat en hel del från de 82.1kWh…
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Jojje167
Teslaägare
Inlägg: 367
Blev medlem: 03 apr 2016 12:58
Ort: Sundsvall

Re: Batteridegradering modellår 2019/20/21/22

Inlägg av Jojje167 »

AAKEE skrev: 07 jan 2025 19:07
Jojje167 skrev: 07 jan 2025 15:43
Här är min Model 3 LR 2021 med 82 kWh Panasonic.

136,7 Wh/km nominell förbrukning.

20250106_130731.jpg
Japp, den är konstanten är känd.

Visst hade du bytt batteri, eller minns jag fel/blandar ihop?
Tappat en hel del från de 82.1kWh…
Jodå det stämmer!
Min bil stod hos SC Umeå i över 3 mån (15 aug - 20 nov) för byte av det stora batteriet (pga felkoden BMS_a079 som betyder att den inte tar laddning på varken AC eller DC). Det fanns helt enkelt inget att få tag i, därav den långa väntan men allt gick på garantin då bilen bara rullat 12.000 mil. Fick lånebil under tiden och de bjöd även på hjulskifte vid uthämtning då min stod på sommardäck under snöstormen den dagen. Riktigt bra service trots väntan!

Lite jämförelse mellan gamla och nya packet.

Nominal full pack:
Gamla - 69,5 kWh
Nya - 70,8 kWh

DC Charge total:
Gamla - 8746 kWh
Nya - 2619 kWh

AC Charge total:
Gamla - 16.973 kWh
Nya - 16.938 kWh

Energy buffer:
Gamla - 4,97 kWh
Nya - 4,42 kWh

Inte stor skillnad i degradering, men inte sämre åtminstone. Sedan verkar det som att det nya inte snabbladdats lika mycket, men degraderingen är ju ytterst marginell om man ska anse att mer snabbladdning är dåligt för batteriet.
Model 3 LR AWD -19 *Såld*
Model 3 LR AWD -21
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 5806
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Batteridegradering modellår 2019/20/21/22

Inlägg av AAKEE »

Jojje167 skrev: 07 jan 2025 20:37
AAKEE skrev: 07 jan 2025 19:07
Jojje167 skrev: 07 jan 2025 15:43
Här är min Model 3 LR 2021 med 82 kWh Panasonic.

136,7 Wh/km nominell förbrukning.

20250106_130731.jpg
Japp, den är konstanten är känd.

Visst hade du bytt batteri, eller minns jag fel/blandar ihop?
Tappat en hel del från de 82.1kWh…
Jodå det stämmer!
Min bil stod hos SC Umeå i över 3 mån (15 aug - 20 nov) för byte av det stora batteriet (pga felkoden BMS_a079 som betyder att den inte tar laddning på varken AC eller DC). Det fanns helt enkelt inget att få tag i, därav den långa väntan men allt gick på garantin då bilen bara rullat 12.000 mil. Fick lånebil under tiden och de bjöd även på hjulskifte vid uthämtning då min stod på sommardäck under snöstormen den dagen. Riktigt bra service trots väntan!

Lite jämförelse mellan gamla och nya packet.

Nominal full pack:
Gamla - 69,5 kWh
Nya - 70,8 kWh

DC Charge total:
Gamla - 8746 kWh
Nya - 2619 kWh

AC Charge total:
Gamla - 16.973 kWh
Nya - 16.938 kWh

Energy buffer:
Gamla - 4,97 kWh
Nya - 4,42 kWh

Inte stor skillnad i degradering, men inte sämre åtminstone. Sedan verkar det som att det nya inte snabbladdats lika mycket, men degraderingen är ju ytterst marginell om man ska anse att mer snabbladdning är dåligt för batteriet.
Du fick ett 2170L iaff ? (82.1 kWh FPWN)

I Tyskland vet jag att det monterades allt möjligt när det var brist på batterier - vilket det alltid verkar vara…
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Jojje167
Teslaägare
Inlägg: 367
Blev medlem: 03 apr 2016 12:58
Ort: Sundsvall

Re: Batteridegradering modellår 2019/20/21/22

Inlägg av Jojje167 »

AAKEE skrev: 07 jan 2025 20:59
Jojje167 skrev: 07 jan 2025 20:37
AAKEE skrev: 07 jan 2025 19:07
Jojje167 skrev: 07 jan 2025 15:43
Här är min Model 3 LR 2021 med 82 kWh Panasonic.

136,7 Wh/km nominell förbrukning.

20250106_130731.jpg
Japp, den är konstanten är känd.

Visst hade du bytt batteri, eller minns jag fel/blandar ihop?
Tappat en hel del från de 82.1kWh…
Jodå det stämmer!
Min bil stod hos SC Umeå i över 3 mån (15 aug - 20 nov) för byte av det stora batteriet (pga felkoden BMS_a079 som betyder att den inte tar laddning på varken AC eller DC). Det fanns helt enkelt inget att få tag i, därav den långa väntan men allt gick på garantin då bilen bara rullat 12.000 mil. Fick lånebil under tiden och de bjöd även på hjulskifte vid uthämtning då min stod på sommardäck under snöstormen den dagen. Riktigt bra service trots väntan!

Lite jämförelse mellan gamla och nya packet.

Nominal full pack:
Gamla - 69,5 kWh
Nya - 70,8 kWh

DC Charge total:
Gamla - 8746 kWh
Nya - 2619 kWh

AC Charge total:
Gamla - 16.973 kWh
Nya - 16.938 kWh

Energy buffer:
Gamla - 4,97 kWh
Nya - 4,42 kWh

Inte stor skillnad i degradering, men inte sämre åtminstone. Sedan verkar det som att det nya inte snabbladdats lika mycket, men degraderingen är ju ytterst marginell om man ska anse att mer snabbladdning är dåligt för batteriet.
Du fick ett 2170L iaff ? (82.1 kWh FPWN)

I Tyskland vet jag att det monterades allt möjligt när det var brist på batterier - vilket det alltid verkar vara…
Ja, kan inte se att det är något annat. Även Full pack when new säger 82,1 kWh som är samma.
Model 3 LR AWD -19 *Såld*
Model 3 LR AWD -21
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 5806
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Batteridegradering modellår 2019/20/21/22

Inlägg av AAKEE »

Jojje167 skrev: 07 jan 2025 21:27
AAKEE skrev: 07 jan 2025 20:59
Jojje167 skrev: 07 jan 2025 20:37
AAKEE skrev: 07 jan 2025 19:07
Jojje167 skrev: 07 jan 2025 15:43
Här är min Model 3 LR 2021 med 82 kWh Panasonic.

136,7 Wh/km nominell förbrukning.

20250106_130731.jpg
Japp, den är konstanten är känd.

Visst hade du bytt batteri, eller minns jag fel/blandar ihop?
Tappat en hel del från de 82.1kWh…
Jodå det stämmer!
Min bil stod hos SC Umeå i över 3 mån (15 aug - 20 nov) för byte av det stora batteriet (pga felkoden BMS_a079 som betyder att den inte tar laddning på varken AC eller DC). Det fanns helt enkelt inget att få tag i, därav den långa väntan men allt gick på garantin då bilen bara rullat 12.000 mil. Fick lånebil under tiden och de bjöd även på hjulskifte vid uthämtning då min stod på sommardäck under snöstormen den dagen. Riktigt bra service trots väntan!

Lite jämförelse mellan gamla och nya packet.

Nominal full pack:
Gamla - 69,5 kWh
Nya - 70,8 kWh

DC Charge total:
Gamla - 8746 kWh
Nya - 2619 kWh

AC Charge total:
Gamla - 16.973 kWh
Nya - 16.938 kWh

Energy buffer:
Gamla - 4,97 kWh
Nya - 4,42 kWh

Inte stor skillnad i degradering, men inte sämre åtminstone. Sedan verkar det som att det nya inte snabbladdats lika mycket, men degraderingen är ju ytterst marginell om man ska anse att mer snabbladdning är dåligt för batteriet.
Du fick ett 2170L iaff ? (82.1 kWh FPWN)

I Tyskland vet jag att det monterades allt möjligt när det var brist på batterier - vilket det alltid verkar vara…
Ja, kan inte se att det är något annat. Även Full pack when new säger 82,1 kWh som är samma.
Lysande! :-)
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
LarsaR
Teslaägare
Inlägg: 524
Blev medlem: 08 aug 2021 09:06
Ort: Skellefteå
Referralkod: ts.la/larsa68805

Re: Batteridegradering modellår 2019/20/21/22

Inlägg av LarsaR »

Modell S Plaid byggd 221020, körd sen 221230. Nu 49830 km. Räckvidd ny vid 100% 637 km, på 19”, nu 612 (4% ner)

Konstant 151 Wh/km x 612 km =92,4 kW i batteriet. Låter det rimligt?
IMG_0694.jpeg
Model S Raven 2020 Blå/Svart SÅLD 221230
Model S PLAID 2023 Röd/Svart, FSD, Hämtad 221230!
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 5806
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Batteridegradering modellår 2019/20/21/22

Inlägg av AAKEE »

LarsaR skrev: 09 jan 2025 15:57
Modell S Plaid byggd 221020, körd sen 221230. Nu 49830 km. Räckvidd ny vid 100% 637 km, på 19”, nu 612 (4% ner)

Konstant 151 Wh/km x 612 km =92,4 kW i batteriet. Låter det rimligt?
Det är rent bra.

De nya Palladiumbatterierna tappar mycket kapacitet. Gissningsvis en liknande batterikemi som i det större Panasonic i vissa model 3 från 2021-2022. Det är också känsligt och tappar mer än andra batterier.

Det är många som är mere på långt under 90kWh…

Min hade 93.6kWh vid sista full-laddningen.
544km av 560km (eller 619km av 637km med 19”). Byggd 03/2023, i bruk 06/23.


Du kan räkna kapacitet som du gör, du kan även använda energigrafen plus aktuell SOC:

Aktuell förbrukning x beräknad räckvidd x 100 / SOC% = Wh.

På det sättet kan du tracka kapaciteten utan att behöva ladda fullt. Man bör inte ha föör låg SOC då avrundningsfelen ökar med låg SOC.
55% fungerar hyffsat. 55% ger teoretiskt ~ ett par procent fel som värst (då alla tre värdena är avrundade) men sannolikt inom 1%.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
LarsaR
Teslaägare
Inlägg: 524
Blev medlem: 08 aug 2021 09:06
Ort: Skellefteå
Referralkod: ts.la/larsa68805

Re: Batteridegradering modellår 2019/20/21/22

Inlägg av LarsaR »

Det är inte ofta jag laddar fullt men kände att det kunde vara bra nu i -30 och 408 km att köra till norra Finland. Det var faktiskt när jag var där jag läste att energigrafen var användbar igen :D
Model S Raven 2020 Blå/Svart SÅLD 221230
Model S PLAID 2023 Röd/Svart, FSD, Hämtad 221230!
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1944
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Batteridegradering modellår 2019/20/21/22

Inlägg av BrooklynS »

Vi som har Teslafi har fått en ny rubrik, har ni sett den?

Bild

Så slipper man räkna manuellt…


Med vänlig hälsning,
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 5806
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Batteridegradering modellår 2019/20/21/22

Inlägg av AAKEE »

BrooklynS skrev: 15 jan 2025 17:13
Vi som har Teslafi har fått en ny rubrik, har ni sett den?

Bild

Så slipper man räkna manuellt…


Med vänlig hälsning,
Den är kass!

Skrivit varför i den andra tråden.
https://teslaclubsweden.se/forum/viewt ... &start=200
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 4118
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/ove13063

Re: Batteridegradering modellår 2019/20/21/22

Inlägg av Tellus »

6 år / 11000mil M3P
446km@99% 499km ny
10-12% beroende på hur man vill räkna.
Ca 7% första 3 åren, sen 5% de sista tre.
IMG_1332.jpeg
3P 2019 / SP 2023 / YP 23/24 / SigenStor 14,8kWp 24kWh /
Användarvisningsbild
Holve
Teslaägare
Inlägg: 381
Blev medlem: 25 dec 2020 14:49

Re: Batteridegradering modellår 2019/20/21/22

Inlägg av Holve »

Sliter höga effektuttag mer på batteriet när man har låg SOC? <50%
TM 3 LR 2024-
TM 3 LR 2021-2024
Polestar hos kusinens Farfar
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 5806
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Batteridegradering modellår 2019/20/21/22

Inlägg av AAKEE »

Holve skrev: 28 jan 2025 21:02
Sliter höga effektuttag mer på batteriet när man har låg SOC? <50%
Under ungefär 20% riktig SOC (dvs ~15% på displayen) gör det det rent teoretiskt, tex en modelhelikopter som har ett väldigt högt effektuttag.

Men Tesla begränsar effekten som kan tas ut så att man inte kan belasta batteriet så mycket.
Man begränsar den lägsta spänning som batterispänningen får droopa till under last.
Så vi kan nog med all säkerhet inte göra så just det märks.
Höga effektuttag gör att cyklerna sliter mer, men batterier tål en kort burst mycket bättre än en lång, så 0-100 lär inte påverka märkbart ens om man gör det ofta.
En Plaid som man kör 0-toppfart många ggr kommer säkerligen påverkas av det (pga 10C ström), och om man kör ofta kör ofta och mycket på autoban i 200+ oavsett Teslamodell.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
DennisHalmstad
Teslaägare
Inlägg: 6
Blev medlem: 29 dec 2024 11:47
Ort: Halmstad

Re: Batteridegradering modellår 2019/20/21/22

Inlägg av DennisHalmstad »

Lång historia kort så köpte jag en begagnad 2021 M3 LR i november.
Bland de första faceliftarna förmodligen då den är uttagen dec 2020 och denna har LG batteriet.

Dag tre som ägare till bilen får jag "bilen stängs av stanna säkert" på motorvägen (med 19% batteri kvar enligt bilen)
Stänger av bilen och efter en stund med den avstängd bootar den upp utan meddelande och jag kan köra vidare.
Detta resulterade i kontakt med Tesla Service då bilen hade lite drygt en månad och 200mil kvar på nybilsgarantin.

Tesla service remotade till bilen och kom fram till att bilen tyckt att batteriet var slut och att det var konstigt att skärmen visade så "fel". Besök på SC bokades där de gjorde de det långa Health Check testet på batteriet och alla indikationer var att allt var ok.
(Nämnvärt är att denna bilen stått till salu på mindre bilfirma sen sensommaren, kanske BMS villat bort sig?)
Mellan incidenten och service besöket och även efter har allt fungerat felfritt, Health checken säger 12% degradation.

Sen sitter jag och läser i denna tråden och gör beräkningen både för procent/range/nominell förbrukning och procent/range/aktuell förbrukning i energi appen och avrundat får jag bägge dessa till 69KwH.
69 mot att LG packet ska ha haft 75 nytt blir ju 8% degradation

Men räknar jag bara (range/aktuell procent)*100=510km, 510/580=88 vilket isåfall skulle vara 12% degradation
Kanske inte så konstigt att uträkningen från BMS och Health test säger samma förvisso.

Oavsett så känns 12% inte så illa på en 4år gammal bil och 8000mil? Men 8% hade klart varit bättre....

AAKEE Trots att jag läst mängder med all fakta och kunskap du sprider kring detta önskar jag din input :)
Tesla M3 LR AWD -21
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 5806
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Batteridegradering modellår 2019/20/21/22

Inlägg av AAKEE »

Har bilen koden E5D eller E5CD?

Lilla LG-Batteriet började på 74.5kWh och räckvidden brukade toppa ~545km. Alltså inte 580km (bilen visar inte WLTP som räckvidd, utan amerikanska motsvarigheten EPA).
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
DennisHalmstad
Teslaägare
Inlägg: 6
Blev medlem: 29 dec 2024 11:47
Ort: Halmstad

Re: Batteridegradering modellår 2019/20/21/22

Inlägg av DennisHalmstad »

AAKEE skrev: 30 jan 2025 20:38
Har bilen koden E5D eller E5CD?

Lilla LG-Batteriet började på 74.5kWh och räckvidden brukade toppa ~545km. Alltså inte 580km (bilen visar inte WLTP som räckvidd, utan amerikanska motsvarigheten EPA).
Den har E5D som kod, skrev 580km eftersom att det var det dessa marknadsfördes med och även står reggade med enligt WLTP hos transportstyrelsen. Eftersom att jag inte köpte bilen ny har jag ingen aning om vad BMS'en kan ha visat vid 100% när den var ny.

Men skulle vi säga att max varit 545km skulle även den uträkningen peka mot runt 8% degradering

Så frågan kvarstår, litar vi mest på matten som säger 8% eller Teslas batteritest som säger 12%?
Låter mkt men skillnaden är väl då isåfall 3kW och 20km på totalen, och det spelar ju knappt roll :)
Tesla M3 LR AWD -21
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 5806
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Batteridegradering modellår 2019/20/21/22

Inlägg av AAKEE »

DennisHalmstad skrev: 30 jan 2025 21:11
AAKEE skrev: 30 jan 2025 20:38
Har bilen koden E5D eller E5CD?

Lilla LG-Batteriet började på 74.5kWh och räckvidden brukade toppa ~545km. Alltså inte 580km (bilen visar inte WLTP som räckvidd, utan amerikanska motsvarigheten EPA).
Den har E5D som kod, skrev 580km eftersom att det var det dessa marknadsfördes med och även står reggade med enligt WLTP hos transportstyrelsen. Eftersom att jag inte köpte bilen ny har jag ingen aning om vad BMS'en kan ha visat vid 100% när den var ny.

Men skulle vi säga att max varit 545km skulle även den uträkningen peka mot runt 8% degradering

Så frågan kvarstår, litar vi mest på matten som säger 8% eller Teslas batteritest som säger 12%?
Låter mkt men skillnaden är väl då isåfall 3kW och 20km på totalen, och det spelar ju knappt roll :)
Det som är vanligt är att batteritestet underdriver degraderingen med ~ 3% eller så. Så tvärtom är verkligen udda.

Eftersom detta batteri ikte fanns i USA är det möjligt att programvaran via en bugg tsgit fel utgångsvärde.


Det är även möjligt att BMS överskattar batterikapaciteten, så art degraderingen är större än BMS tror. Blurxdet fel på batterierna brukar de inte gå att ladda fullt eller att batterikapaciteten blir väldigt mycket mindre.

Rent principiellt brukar det vara ganska låg degradering på LG-batterierna, och det skiljer ofta inte mycket från bil till bil.

Jag skulle tro att du inte har mer än runt 8% efter 4 år med det batteriet, om batteriet är friskt.


Det finns lite knep för stt avgöra om BMS är gel ute eller ej.
Jag kan återkomma med det. Måste kalla det en dag.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
mussla
Teslaägare
Inlägg: 789
Blev medlem: 18 mar 2023 17:00

Re: Batteridegradering modellår 2019/20/21/22

Inlägg av mussla »

Model Y LR AWD 24. 12 månader gammal, 3000 mil. Nästan aldrig SOC över 54%.
energigraf-100.jpg
Model Y LR AWD -24
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 5806
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Batteridegradering modellår 2019/20/21/22

Inlägg av AAKEE »

mussla skrev: 28 feb 2025 21:18
Model Y LR AWD 24. 12 månader gammal, 3000 mil. Nästan aldrig SOC över 54%.

energigraf-100.jpg
Ser bra ut!
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
mussla
Teslaägare
Inlägg: 789
Blev medlem: 18 mar 2023 17:00

Re: Batteridegradering modellår 2019/20/21/22

Inlägg av mussla »

AAKEE skrev: 28 feb 2025 21:48
mussla skrev: 28 feb 2025 21:18
Model Y LR AWD 24. 12 månader gammal, 3000 mil. Nästan aldrig SOC över 54%.

energigraf-100.jpg
Ser bra ut!
Vet du hur stor batterikapacitet denna har som ny?
Model Y LR AWD -24
Användarvisningsbild
airdrive
Teslaägare
Inlägg: 275
Blev medlem: 27 apr 2023 19:30
Referralkod: ts.la/martin185079

Re: Batteridegradering modellår 2019/20/21/22

Inlägg av airdrive »

Vår M3 LR 2023 fyller nu två år sedan tillverkningsdstum så här kommer en update. 4500 mil. Uttagen juni 2023 och levererades med låg SOC.

vid batterisymbolen visade den 566 km vid 100% SOC inför veckans resa mot huvudstaden. Den hade fått vila lite innan. Teslafi visade också ca 566 plus minus nån enstaka km när den låg på hög SOC.

Till vardags är den alltid under 50% så får passa på att kolla när det är dags att ta en längre tur…

Känns som att låg SOC-strategin ger riktigt bra utdelning så ett stort tack till AAKE! 👍
IMG_7372.jpeg
M3 LR 2023
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 5806
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Batteridegradering modellår 2019/20/21/22

Inlägg av AAKEE »

mussla skrev: 28 feb 2025 22:24
AAKEE skrev: 28 feb 2025 21:48
mussla skrev: 28 feb 2025 21:18
Model Y LR AWD 24. 12 månader gammal, 3000 mil. Nästan aldrig SOC över 54%.

energigraf-100.jpg
Ser bra ut!
Vet du hur stor batterikapacitet denna har som ny?
78.8 kWh.

Så du är på ~ 78.5kWh nu.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 4118
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/ove13063

Re: Batteridegradering modellår 2019/20/21/22

Inlägg av Tellus »

airdrive skrev: 28 feb 2025 22:36
Vår M3 LR 2023 fyller nu två år sedan tillverkningsdstum så här kommer en update. 4500 mil. Uttagen juni 2023 och levererades med låg SOC.

vid batterisymbolen visade den 566 km vid 100% SOC inför veckans resa mot huvudstaden. Den hade fått vila lite innan. Teslafi visade också ca 566 plus minus nån enstaka km när den låg på hög SOC.

Till vardags är den alltid under 50% så får passa på att kolla när det är dags att ta en längre tur…

Känns som att låg SOC-strategin ger riktigt bra utdelning så ett stort tack till AAKE! 👍
Har det stått i varmgarage eller mest ute? Gissar den har stått rätt svalt?
3P 2019 / SP 2023 / YP 23/24 / SigenStor 14,8kWp 24kWh /
Skriv svar