I Thailand sitter blinkersspaken på högra sidan, det ger körningen i den i övrigt kaotiska trafiken en extra krydda.SwedishAdvocate skrev: ↑10 jan 2025 07:43Jag gissar att blinkersspaken sitter på rattkolumnens vänstra sida på vänsterstyrda bilar.backe skrev: ↑10 jan 2025 07:41Ser inte ut att ha spakar skulle jag säga. […goodyear skrev: ↑10 jan 2025 07:26Går inte riktigt att se vilken bild du menar, men om man tittar på ratten så har den inte knappar för blinkers vilket är lovande. Står också att ”blind spot lights” finns på backspeglarna, inte i A-kolumnennogren skrev: ↑10 jan 2025 06:28Kanske.
Noterade den bilden på Tesla Australien, https://www.tesla.com/en_au/modely
Men det kan ju vara ett tillfälligt klipp-å-klistra fel.
Isåfall blir det S3XY stalks, som verkar göra jobbet.![]()
Model Y Juniper
Moderator: Redaktion
- SR-71-BlackBird
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/stefan9931
Re: Model Y Juniper
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Hittade detta nu, så låter positivt.backe skrev: ↑10 jan 2025 07:49Bra gissningSwedishAdvocate skrev: ↑10 jan 2025 07:43Jag gissar att blinkersspaken sitter på rattkolumnens vänstra sida på vänsterstyrda bilar.backe skrev: ↑10 jan 2025 07:41Ser inte ut att ha spakar skulle jag säga. […goodyear skrev: ↑10 jan 2025 07:26Går inte riktigt att se vilken bild du menar, men om man tittar på ratten så har den inte knappar för blinkers vilket är lovande. Står också att ”blind spot lights” finns på backspeglarna, inte i A-kolumnennogren skrev: ↑10 jan 2025 06:28
Kanske.
Noterade den bilden på Tesla Australien, https://www.tesla.com/en_au/modely
Men det kan ju vara ett tillfälligt klipp-å-klistra fel.
Isåfall blir det S3XY stalks, som verkar göra jobbet.![]()
Jag gissade att man tog bort båda spakarna eller ingen.
Dock verkar man inte ha möjlighet att välja dragkrok där den släppts nu som jag förstår det.
https://www.notateslaapp.com/news/2485/ ... r-and-moreTesla has also removed the hitch option from the Model Y Refresh. This is a big change - it was the only non-premium level Tesla vehicle to include a tow hitch. We’re hoping that Tesla does include a tow hitch in versions coming to North America and Europe - as many users do use them. If it is indeed gone, that’ll mean the only vehicles left in the lineup with tow hitches will be the Cybertruck, Model S, and Model X.
Interior
First up - ventilated seats and ambient lighting will be the first two things you see, along with new soft-touch finishes across the interior. Tesla has really hit the mark with the interior of the Model Y Refresh - it looks clean and sharp - just like a spaceship. Interestingly, Tesla has brought back the turn/signal stalk on the Model Y Refresh. It doesn’t have a shifter stalk - that’ll be on the screen - but it doesn’t have turn signal buttons either.
This is likely because not having a turn signal stalk has been a big dealbreaker for money purchasers, and the Model Y is intended to be the vehicle for the masses. We’ll see if the stalk is an Asia-Pacific only item, and whether the turn signal buttons make their way to Europe and North America.
Tyckte jag såg på något screenshot att leveranser skulle starta i maj. Någon mer som såg detta?
Om det är maj så undrar jag vad de planerar göra fram tills dess. Lär väl krävas ännu större incitament om de ska få sålt "gamla" Y.
Om det är maj så undrar jag vad de planerar göra fram tills dess. Lär väl krävas ännu större incitament om de ska få sålt "gamla" Y.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
- bjornnilsson
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/bjrn91016
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
MS90D HW1 2016
Märkligt att inte erbjuda svart färg.Egon112 skrev: ↑10 jan 2025 03:29Model Y Juniper är nu beställningsbar i Kina!![]()
Ny blå färg, ljusare blå. Svart färg finns inte längre att beställa istället finns 2 olika grå nyanser stjärnhimmelsk grå & quicksilver. Vit, röd finns fortfarande kvar.
Long range har WLTP på 59 mil. Rwd har WLTP 48,5 mil.
Invändigt verkar de vara samma uppdateringar som Model 3 highland fick, en ljusbåge som går från b stolpe till b stolpe, skärm för baksätet. Dock har tydligen Tesla valt att behålla blinkersspaken kvar på Juniper![]()
Om man läser och googlar lite få se huruvida detta stämmer dock.
Blir spännande se när denna kommer till Sverige![]()
IMG_20250110_025201.jpg
IMG_20250110_025142.jpgIMG_20250110_025127.jpg
Trista 20" fälgar.
Tveksam till ljusrampen framtill, kommer nog tas för en Kinabil i backspegeln.
Tveksam till ljusrampen baktill, kommer nog bli svårare att identifieras som en Tesla...
Tur att man inte kommer köpa någon mer Tesla framöver. Pga att Elon har tappat det fullständigt.
Polestar 2 LR 2023
MYLR 2023, Sv/Sv, 20"
M3SR+ 2020, Midnight Silver/Sv, 19" Sport
- bjornnilsson
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/bjrn91016
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
MS90D HW1 2016
Håller med! Glad att man inte väntade på den här refreshen och beställde en Polestar istället.Nikk skrev: ↑10 jan 2025 09:03Märkligt att inte erbjuda svart färg.Egon112 skrev: ↑10 jan 2025 03:29Model Y Juniper är nu beställningsbar i Kina!![]()
Ny blå färg, ljusare blå. Svart färg finns inte längre att beställa istället finns 2 olika grå nyanser stjärnhimmelsk grå & quicksilver. Vit, röd finns fortfarande kvar.
Long range har WLTP på 59 mil. Rwd har WLTP 48,5 mil.
Invändigt verkar de vara samma uppdateringar som Model 3 highland fick, en ljusbåge som går från b stolpe till b stolpe, skärm för baksätet. Dock har tydligen Tesla valt att behålla blinkersspaken kvar på Juniper![]()
Om man läser och googlar lite få se huruvida detta stämmer dock.
Blir spännande se när denna kommer till Sverige![]()
IMG_20250110_025201.jpg
IMG_20250110_025142.jpgIMG_20250110_025127.jpg
Trista 20" fälgar.
Tveksam till ljusrampen framtill, kommer nog tas för en Kinabil i backspegeln.
Tveksam till ljusrampen baktill, kommer nog bli svårare att identifieras som en Tesla...
Tur att man inte kommer köpa någon mer Tesla framöver. Pga att Elon har tappat det fullständigt.
Second är väl den nya på bilden.
First kommer säljas fram till 28/2 med extra garanti som lockbete.
Tolkar jag det.
Polestar 2 LR 2023
MYLR 2023, Sv/Sv, 20"
M3SR+ 2020, Midnight Silver/Sv, 19" Sport
Bakdelen ser riktigt kackig ut när man har behållit designen av laddluckan som i nuvarande modell är integrerad med baklyset. Förmodligen för att det skulle vara för dyrt att ändra laddluckan också. Nu ser det ut som man gaffatejpat över en ljusramp på den gamla modellen och täckt över de gamla lysena med folie...
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Inte blir man sugen på att byta.
. .
.
Det enda som skulle kunna locka är om den kommer med ett nytt batteri med klart bättre prestanda. Men det finns väl inget som talar för det?
Det positiva är att allt mindre talar för att det blir en Tesla vid nästa bilbyte. Elon kämpar i alla fall hårt för att det inte ska bli fler bilar från Tesla.

. .
.
Det enda som skulle kunna locka är om den kommer med ett nytt batteri med klart bättre prestanda. Men det finns väl inget som talar för det?
Det positiva är att allt mindre talar för att det blir en Tesla vid nästa bilbyte. Elon kämpar i alla fall hårt för att det inte ska bli fler bilar från Tesla.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Supersnygg? Nej, men helt ok. Ser lite mer modern ut/lite mindre intetsägande än föregångaren.
Gillar nya fälgarna. Men tycker nog också det borde funnits såväl svarta fälgar som svart lack.
Gillar nya fälgarna. Men tycker nog också det borde funnits såväl svarta fälgar som svart lack.
Tycker den var rätt cool.
TM 3 LR 2024-
TM 3 LR 2021-2024
Polestar hos kusinens Farfar
TM 3 LR 2021-2024
Polestar hos kusinens Farfar
-
Ser väl rätt bra ut för att vara en SUV, definitivt bättre än innan.
Dock tycker jag att den är lite mer utslätad, mer lik ”medelbilen” och mindre ”Teslig”?
Dock tycker jag att den är lite mer utslätad, mer lik ”medelbilen” och mindre ”Teslig”?
- maik
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/michael969032
Tycker definitivt att det är en uppdatering och då äger jag nuvarande modell.
Särskilt fronten känns modernare och aggressivare.
Särskilt fronten känns modernare och aggressivare.
Tesla MY 2023 RWD
Jag tycker den är riktigt snygg.. Ljusrampen liknar mer cybertruck än Kina-bilar. Visst den liknar även Kina-bilar, men mer CT.
Inget fel i att likna Kinabilar lite heller tycker jag. De har verkligen moderniserat utseendena lite..
Den ser mer aggressiv ut framtill och ser modernare ut än nuvarande modell.
Jag hade gärna haft en mer distinkt LED-ramp baktill. Ungefär som den man kunde köpa som tredjepart till model 3 Highland.
Sen är det positivt om blinkersspaken blir kvar.. Och dödavinkelvarnaren sitter i backspeglarna istället..
Allt som allt, en bra uppdatering tycker jag..
Ska bli intressant att se hur Performance kommer se ut.. De kanske tar ut svängarna ännu mer där än på model 3..
- Steppenwolf
- Teslaägare
Vet man om blinkersspaken är kvar eller ej?Ilduce77 skrev: ↑10 jan 2025 11:17
Sen är det positivt om blinkersspaken blir kvar.. Och dödavinkelvarnaren sitter i backspeglarna istället..
Allt som allt, en bra uppdatering tycker jag..
Ska bli intressant att se hur Performance kommer se ut.. De kanske tar ut svängarna ännu mer där än på model 3..![]()
Blinkerspaken kvar men växling sker via skärmen och farthållare från rattknapp enligt notateslaapp. Syrlig formulering "In a surprising move, Tesla says they have listened to customer feedback..." 
"In a surprising move, Tesla says they have listened to customer feedback and added a “precision-engineering” turn signal stalk. There’s only a single stalk on the left side of the steering wheel while the gear shifter remains on the screen and Autopilot remains as a steering wheel button."
https://www.notateslaapp.com/news/2485/ ... r-and-more

"In a surprising move, Tesla says they have listened to customer feedback and added a “precision-engineering” turn signal stalk. There’s only a single stalk on the left side of the steering wheel while the gear shifter remains on the screen and Autopilot remains as a steering wheel button."
Model Y LR AWD -24
- Tellus
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ove13063
Riktigt snygg, väntar dock på Berlin Performance
Många förbättringar och kroken borta
Många förbättringar och kroken borta

3P 2019 / SP 2023 / YP 23/24 / SigenStor 14,8kWp 24kWh /
Tycker den ser väldigt trevlig ut. Däremot väldigt liten skillnad på räckvidd.
WLTP RWD 466 och AWD 551 km. Lite bättre acceleration. Tystare.
https://www.tesla.com/en_au/modely
MY RWD Vit 2023
Enda uppdateringen jag hoppades skulle komma var ett lite större batteri. Det kom inte. Får invänta vad Performance modellen kommer att ha med sig om det blir en ny Y eller något annant.
Ingen krok bak är dessutom en definitiv deal breaker för mig.
Ingen krok bak är dessutom en definitiv deal breaker för mig.
=========
MYP-Pilot
MYP-Pilot
- jonasl
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Då lär blinkersspaken vara tillbaka även på trean snart, och de som sålts utan lär ju vara iskalla bilar för all framtid 
Avsevärt större batteri tror jag vi kommer få vänta länge på. Räckvidden är verkligen tillräcklig och fokus nu är nog mera att sälja fler bilar och kunna pressa priserna.

Avsevärt större batteri tror jag vi kommer få vänta länge på. Räckvidden är verkligen tillräcklig och fokus nu är nog mera att sälja fler bilar och kunna pressa priserna.
Model Y LR AWD 2022
Den kanske ser bättre ut live, får väl hoppas på det.
Halv och helljus blev sämre på M3 Highland med någorlunda strålkastare, känns som att lyset kommer på bli rätt dåligt på denna.
Halv och helljus blev sämre på M3 Highland med någorlunda strålkastare, känns som att lyset kommer på bli rätt dåligt på denna.
Tesla Model Y LR
- Franz
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/franz9414
- Kontakt:
De siffrorna verkar vara med 20"-fälgarFreez skrev: ↑10 jan 2025 11:55Tycker den ser väldigt trevlig ut. Däremot väldigt liten skillnad på räckvidd.
WLTP RWD 466 och AWD 551 km. Lite bättre acceleration. Tystare.
https://www.tesla.com/en_au/modely
Driver sajten Car.info