Tesla kommer uppgradera följande Supercharger laddstationer mellan januari och mars 2025:
Helsingborg
Mellbystrand
Jung
Kungälv
Markaryd
De kommer ersätta gamla V2 Supercharger stolpar (de med dubbla laddsladdar) med nya V4 stolpar med längre sladd och som stödjer upp till 250 kW laddning för snabbare, smidigare laddning av alla elfordon oavsett bilmärke.
Tesla varnar för att varje anläggning kommer att vara ur drift i upp till ett antal veckor medan arbetet utförs. För att undvika obehagliga överraskningar använd alltid bilens navigator för att planera dina resor och laddstopp! Bilens karta är alltid up-to-date med vilka stationer som är öppna eller tillfälligt stängda.
Ni som kör elbilar från andra tillverkare använd Plats kartan i Teslas mobilapp, den är också up-to-date med vilka stationer som är öppna och vilka som är tillfälligt stängda för ombyggnad.
Tesla kommer uppgradera följande Supercharger laddstationer mellan januari och mars 2025:
Helsingborg
Mellbystrand
Jung
Kungälv
Markaryd
De kommer ersätta gamla V2 Supercharger stolpar (de med dubbla laddsladdar) med nya V4 stolpar med längre sladd och som stödjer upp till 250 kW laddning för snabbare, smidigare laddning av alla elfordon oavsett bilmärke.
Tesla varnar för att varje anläggning kommer att vara ur drift i upp till ett antal veckor medan arbetet utförs. För att undvika obehagliga överraskningar använd alltid bilens navigator för att planera dina resor och laddstopp! Bilens karta är alltid up-to-date med vilka stationer som är öppna eller tillfälligt stängda.
Ni som kör elbilar från andra tillverkare använd Plats kartan i Teslas mobilapp, den är också up-to-date med vilka stationer som är öppna och vilka som är tillfälligt stängda för ombyggnad.
Tesla kommer uppgradera följande Supercharger laddstationer mellan januari och mars 2025:
Helsingborg
Mellbystrand
Jung
Kungälv
Markaryd
De kommer ersätta gamla V2 Supercharger stolpar (de med dubbla laddsladdar) med nya V4 stolpar med längre sladd och som stödjer upp till 250 kW laddning för snabbare, smidigare laddning av alla elfordon oavsett bilmärke.
Tesla varnar för att varje anläggning kommer att vara ur drift i upp till ett antal veckor medan arbetet utförs. För att undvika obehagliga överraskningar använd alltid bilens navigator för att planera dina resor och laddstopp! Bilens karta är alltid up-to-date med vilka stationer som är öppna eller tillfälligt stängda.
Ni som kör elbilar från andra tillverkare använd Plats kartan i Teslas mobilapp, den är också up-to-date med vilka stationer som är öppna och vilka som är tillfälligt stängda för ombyggnad.
Helsingborg kan väl inte stämma.. de är ju en ganska ny site med bara v3 som jag förstått de. Kanske de är lödde de handlat om för där finns bara v2.
Helsingborg står som tillfälligt stängd i appen sedan åtminstone igår, så något händer där iallafall. (Men jag håller med om att Löddeköpinge hade känts mer relevant..)
Tesla kommer uppgradera följande Supercharger laddstationer mellan januari och mars 2025:
Helsingborg
Mellbystrand
Jung
Kungälv
Markaryd
De kommer ersätta gamla V2 Supercharger stolpar (de med dubbla laddsladdar) med nya V4 stolpar med längre sladd och som stödjer upp till 250 kW laddning för snabbare, smidigare laddning av alla elfordon oavsett bilmärke.
Tesla varnar för att varje anläggning kommer att vara ur drift i upp till ett antal veckor medan arbetet utförs. För att undvika obehagliga överraskningar använd alltid bilens navigator för att planera dina resor och laddstopp! Bilens karta är alltid up-to-date med vilka stationer som är öppna eller tillfälligt stängda.
Ni som kör elbilar från andra tillverkare använd Plats kartan i Teslas mobilapp, den är också up-to-date med vilka stationer som är öppna och vilka som är tillfälligt stängda för ombyggnad.
Helsingborg kan väl inte stämma.. de är ju en ganska ny site med bara v3 som jag förstått de. Kanske de är lödde de handlat om för där finns bara v2.
Helsingborg står som tillfälligt stängd i appen sedan åtminstone igår, så något händer där iallafall. (Men jag håller med om att Löddeköping hade känts mer relevant..)
Ok.. ja då stämmer de kanske även om de känns konstigt..
Kommer en V4:a ge 250 kW oavsett hur många som är på stationen?
Än så länge är väl alla "v4" egentligen v3 med "v4-kläder", det har ju börjat rullas ut "riktiga" v4 i USA med högre max effekt, men jag tror inte dom har nått Europa än.
Oavsett variant så är den enda begränsningen i praktiken den totala matningen till stationen, dvs det bör endast vara i extremfall, då många bilar med mycket låg SoC laddar samtidigt, som man inte får full effekt.
Jönköping är det enda exemplet jag kommer på där jag själv drabbats av reducerad effekt pga för låg total matning, men det finns säkert fler stationer där det kan inträffa.
I normalfallet bör det dock vara bilen som i första hand sätter begräsningen, inte stationen.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Kommer en V4:a ge 250 kW oavsett hur många som är på stationen?
Antalet bilar spelar i sig ingen roll. Det är som fth skriver den totala effekten som avgör om det går att få 250 kW eller inte.
Chansen att alla bilar på en fullbelagd V4-station skulle ladda med 250 kW samtidigt är obefintlig. Snitteffekten per bil ligger nog snarare kring 100 kW. De få gånger jag laddat på fullsatta V4-stationer så har jag fått 250 kW. Men det finns säkert V4-stationer där det inte alltid blir så när det är fullt pga sviktande matning.
Model Y P 2022 - TBA Model S P 2016 - 2022 Model S P 2015
Kommer en V4:a ge 250 kW oavsett hur många som är på stationen?
Antalet bilar spelar i sig ingen roll. Det är som fth skriver den totala effekten som avgör om det går att få 250 kW eller inte.
Chansen att alla bilar på en fullbelagd V4-station skulle ladda med 250 kW samtidigt är obefintlig. Snitteffekten per bil ligger nog snarare kring 100 kW. De få gånger jag laddat på fullsatta V4-stationer så har jag fått 250 kW. Men det finns säkert V4-stationer där det inte alltid blir så när det är fullt pga sviktande matning.
100kW stämmer bra med t.ex Mantorp som har 3900kW matning att fördela på 40 laddpunkter*.
[img]De kommer ersätta gamla V2 Supercharger stolpar (de med dubbla laddsladdar) med nya V4 stolpar med längre sladd och som stödjer upp till 250 kW laddning för snabbare, smidigare laddning av alla elfordon oavsett bilmärke.
Den stora frågan är ändå när Tesla tar klivet och erbjuder högre spänning på sina stationer.
För som de är designade idag är de ju fullständigt ointressanta för alla ”800v” bilar.
[img]De kommer ersätta gamla V2 Supercharger stolpar (de med dubbla laddsladdar) med nya V4 stolpar med längre sladd och som stödjer upp till 250 kW laddning för snabbare, smidigare laddning av alla elfordon oavsett bilmärke.
Den stora frågan är ändå när Tesla tar klivet och erbjuder högre spänning på sina stationer.
För som de är designade idag är de ju fullständigt ointressanta för alla ”800v” bilar.
Fullständigt ointressanta är dom väl inte? Kan man inte ladda en 800v-bil med 400v?
[img]De kommer ersätta gamla V2 Supercharger stolpar (de med dubbla laddsladdar) med nya V4 stolpar med längre sladd och som stödjer upp till 250 kW laddning för snabbare, smidigare laddning av alla elfordon oavsett bilmärke.
Den stora frågan är ändå när Tesla tar klivet och erbjuder högre spänning på sina stationer.
För som de är designade idag är de ju fullständigt ointressanta för alla ”800v” bilar.
Fullständigt ointressanta är dom väl inte? Kan man inte ladda en 800v-bil med 400v?
De där 10-15 minuterna man tjänar är jätte dyrbara för vissa. Helt klart värt en omväg.
TM 3 LR 2024-
TM 3 LR 2021-2024
Polestar hos kusinens Farfar
[img]De kommer ersätta gamla V2 Supercharger stolpar (de med dubbla laddsladdar) med nya V4 stolpar med längre sladd och som stödjer upp till 250 kW laddning för snabbare, smidigare laddning av alla elfordon oavsett bilmärke.
Den stora frågan är ändå när Tesla tar klivet och erbjuder högre spänning på sina stationer.
För som de är designade idag är de ju fullständigt ointressanta för alla ”800v” bilar.
Fullständigt ointressanta är dom väl inte? Kan man inte ladda en 800v-bil med 400v?
De där 10-15 minuterna man tjänar är jätte dyrbara för vissa. Helt klart värt en omväg.
[img]De kommer ersätta gamla V2 Supercharger stolpar (de med dubbla laddsladdar) med nya V4 stolpar med längre sladd och som stödjer upp till 250 kW laddning för snabbare, smidigare laddning av alla elfordon oavsett bilmärke.
Den stora frågan är ändå när Tesla tar klivet och erbjuder högre spänning på sina stationer.
För som de är designade idag är de ju fullständigt ointressanta för alla ”800v” bilar.
Fullständigt ointressanta är dom väl inte? Kan man inte ladda en 800v-bil med 400v?
Med tanke på hur dåligt V3 fungerar på 800v bilar så är de just ointressanta.
Och det kräver inga omvägar att ladda annanstans då det finns gott om andra nätverk idag.
Om det är ett stort problem så beror det på laddare med gamla teknik i ett nätverk som kommer ta år att uppdatera.
Samtidigt förstår jag Tesla som själva inte har minst nytta av 1000v stolpar.
Vet inte exakt hur det är med andra märken men Kia/Hyundai:s 800 V-system kan bara få ut max 104 kW ur ett 400 V-system. Tror det gäller för andra märken också. Så nästan total ointressant för oss som kör bilar med 800 V-system om det är 150 eller 250 kW-laddare.
Vet inte exakt hur det är med andra märken men Kia/Hyundai:s 800 V-system kan bara få ut max 104 kW ur ett 400 V-system. Tror det gäller för andra märken också. Så nästan total ointressant för oss som kör bilar med 800 V-system om det är 150 eller 250 kW-laddare.
Å andra sidan så laddar man med den maxeffekten hela vägen upp till 80, helt platt kurva. Testade själv för nåt år sen med min Ioniq 5 och det tog 30 min för 20-80%. Känns ju likvärdigt eller bättre än många andra bilar och passar perfekt för matstopp t.ex.
Vet inte exakt hur det är med andra märken men Kia/Hyundai:s 800 V-system kan bara få ut max 104 kW ur ett 400 V-system. Tror det gäller för andra märken också. Så nästan total ointressant för oss som kör bilar med 800 V-system om det är 150 eller 250 kW-laddare.
Å andra sidan så laddar man med den maxeffekten hela vägen upp till 80, helt platt kurva. Testade själv för nåt år sen med min Ioniq 5 och det tog 30 min för 20-80%. Känns ju likvärdigt eller bättre än många andra bilar och passar perfekt för matstopp t.ex.
EV9 laddar med ca 95-98kW på 400V, på V3 laddare har de svårt att ens starta enligt de som försökt, och om de startar så blir det 43kw.
På en 800V laddare snittar man ca180Kw mellan 10-80%.
Valet är enkelt.
Vet inte exakt hur det är med andra märken men Kia/Hyundai:s 800 V-system kan bara få ut max 104 kW ur ett 400 V-system. Tror det gäller för andra märken också. Så nästan total ointressant för oss som kör bilar med 800 V-system om det är 150 eller 250 kW-laddare.
Å andra sidan så laddar man med den maxeffekten hela vägen upp till 80, helt platt kurva. Testade själv för nåt år sen med min Ioniq 5 och det tog 30 min för 20-80%. Känns ju likvärdigt eller bättre än många andra bilar och passar perfekt för matstopp t.ex.
EV9 laddar med ca 95-98kW på 400V, på V3 laddare har de svårt att ens starta enligt de som försökt, och om de startar så blir det 43kw.
På en 800V laddare snittar man ca180Kw mellan 10-80%.
Valet är enkelt.
Är det inte lite (mycket?) korkat av Kia/Hundai att bygga bilar som inte kan effektivt använda det helt dominerande och överlägset mest tillförlitliga laddnätverket?
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Vet inte exakt hur det är med andra märken men Kia/Hyundai:s 800 V-system kan bara få ut max 104 kW ur ett 400 V-system. Tror det gäller för andra märken också. Så nästan total ointressant för oss som kör bilar med 800 V-system om det är 150 eller 250 kW-laddare.
Å andra sidan så laddar man med den maxeffekten hela vägen upp till 80, helt platt kurva. Testade själv för nåt år sen med min Ioniq 5 och det tog 30 min för 20-80%. Känns ju likvärdigt eller bättre än många andra bilar och passar perfekt för matstopp t.ex.
EV9 laddar med ca 95-98kW på 400V, på V3 laddare har de svårt att ens starta enligt de som försökt, och om de startar så blir det 43kw.
På en 800V laddare snittar man ca180Kw mellan 10-80%.
Valet är enkelt.
Jo jag vet, det var lika på Ioniq 5/EV6. Tog tyvärr typ 1,5 år innan det åtgärdades.
Vet inte exakt hur det är med andra märken men Kia/Hyundai:s 800 V-system kan bara få ut max 104 kW ur ett 400 V-system. Tror det gäller för andra märken också. Så nästan total ointressant för oss som kör bilar med 800 V-system om det är 150 eller 250 kW-laddare.
Å andra sidan så laddar man med den maxeffekten hela vägen upp till 80, helt platt kurva. Testade själv för nåt år sen med min Ioniq 5 och det tog 30 min för 20-80%. Känns ju likvärdigt eller bättre än många andra bilar och passar perfekt för matstopp t.ex.
EV9 laddar med ca 95-98kW på 400V, på V3 laddare har de svårt att ens starta enligt de som försökt, och om de startar så blir det 43kw.
På en 800V laddare snittar man ca180Kw mellan 10-80%.
Valet är enkelt.
Är det inte lite (mycket?) korkat av Kia/Hundai att bygga bilar som inte kan effektivt använda det helt dominerande och överlägset mest tillförlitliga laddnätverket?
/fth
Ja en av få plumpar med E-GMP-plattformen. Att inte kunna utnyttja 400V-laddare fullt ut. Innan släpp såg jag någon intervju med Hyundais ingenjörer där dom lovade något helt annat.
Senast redigerad av MrRun, redigerad totalt 1 gånger.
Vet inte exakt hur det är med andra märken men Kia/Hyundai:s 800 V-system kan bara få ut max 104 kW ur ett 400 V-system. Tror det gäller för andra märken också. Så nästan total ointressant för oss som kör bilar med 800 V-system om det är 150 eller 250 kW-laddare.
Å andra sidan så laddar man med den maxeffekten hela vägen upp till 80, helt platt kurva. Testade själv för nåt år sen med min Ioniq 5 och det tog 30 min för 20-80%. Känns ju likvärdigt eller bättre än många andra bilar och passar perfekt för matstopp t.ex.
EV9 laddar med ca 95-98kW på 400V, på V3 laddare har de svårt att ens starta enligt de som försökt, och om de startar så blir det 43kw.
På en 800V laddare snittar man ca180Kw mellan 10-80%.
Valet är enkelt.
Är det inte lite (mycket?) korkat av Kia/Hundai att bygga bilar som inte kan effektivt använda det helt dominerande och överlägset mest tillförlitliga laddnätverket?
/fth
Ja en av få plumpar med E-GMP-plattformen. Att inte kunna utnyttja 400V-laddare fullt ut. Innan släpp såg jag någon intervju med Hyundais ingenjörer som där dom lovade något helt annat.
Det är ju helt förödande för långkörare (som mig), jag skulle inte ens fundera på att överväga en bil som inte kan använda 400V-laddare i allmänhet, och SuC i synnerhet...
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Å andra sidan så laddar man med den maxeffekten hela vägen upp till 80, helt platt kurva. Testade själv för nåt år sen med min Ioniq 5 och det tog 30 min för 20-80%. Känns ju likvärdigt eller bättre än många andra bilar och passar perfekt för matstopp t.ex.
EV9 laddar med ca 95-98kW på 400V, på V3 laddare har de svårt att ens starta enligt de som försökt, och om de startar så blir det 43kw.
På en 800V laddare snittar man ca180Kw mellan 10-80%.
Valet är enkelt.
Är det inte lite (mycket?) korkat av Kia/Hundai att bygga bilar som inte kan effektivt använda det helt dominerande och överlägset mest tillförlitliga laddnätverket?
/fth
Ja en av få plumpar med E-GMP-plattformen. Att inte kunna utnyttja 400V-laddare fullt ut. Innan släpp såg jag någon intervju med Hyundais ingenjörer som där dom lovade något helt annat.
Det är ju helt förödande för långkörare (som mig), jag skulle inte ens fundera på att överväga en bil som inte kan använda 400V-laddare i allmänhet, och SuC i synnerhet...
/fth
I princip alla laddare är på drygt 800V, förutom SuC och ett fåtal som KemPower byggt den senaste tiden. Så de enda man väljer bort (eller inte får full effekt på) är SuC. Numera finns det betydligt fler laddare som drivs av andra operatörer än Tesla/SuC, så det är inga problem (jag laddar söderifrån på SuC trots att jag har en 400V bil och går bra effekt där).
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Å andra sidan så laddar man med den maxeffekten hela vägen upp till 80, helt platt kurva. Testade själv för nåt år sen med min Ioniq 5 och det tog 30 min för 20-80%. Känns ju likvärdigt eller bättre än många andra bilar och passar perfekt för matstopp t.ex.
EV9 laddar med ca 95-98kW på 400V, på V3 laddare har de svårt att ens starta enligt de som försökt, och om de startar så blir det 43kw.
På en 800V laddare snittar man ca180Kw mellan 10-80%.
Valet är enkelt.
Är det inte lite (mycket?) korkat av Kia/Hundai att bygga bilar som inte kan effektivt använda det helt dominerande och överlägset mest tillförlitliga laddnätverket?
/fth
Ja en av få plumpar med E-GMP-plattformen. Att inte kunna utnyttja 400V-laddare fullt ut. Innan släpp såg jag någon intervju med Hyundais ingenjörer som där dom lovade något helt annat.
Det är ju helt förödande för långkörare (som mig), jag skulle inte ens fundera på att överväga en bil som inte kan använda 400V-laddare i allmänhet, och SuC i synnerhet...
/fth
Åkte Sthlm-Gardasjön t o r i somras. Laddade i princip bara på 800 V-laddare. Inga problem att hitta dessa och alla gav bra effekt. Filtrera på 250+ kW i Chargefinder och klicka ur Tesla så ser du att det finns många, även i Sverige.
EV9 laddar med ca 95-98kW på 400V, på V3 laddare har de svårt att ens starta enligt de som försökt, och om de startar så blir det 43kw.
På en 800V laddare snittar man ca180Kw mellan 10-80%.
Valet är enkelt.
Är det inte lite (mycket?) korkat av Kia/Hundai att bygga bilar som inte kan effektivt använda det helt dominerande och överlägset mest tillförlitliga laddnätverket?
/fth
Ja en av få plumpar med E-GMP-plattformen. Att inte kunna utnyttja 400V-laddare fullt ut. Innan släpp såg jag någon intervju med Hyundais ingenjörer som där dom lovade något helt annat.
Det är ju helt förödande för långkörare (som mig), jag skulle inte ens fundera på att överväga en bil som inte kan använda 400V-laddare i allmänhet, och SuC i synnerhet...
/fth
Åkte Sthlm-Gardasjön t o r i somras. Laddade i princip bara på 800 V-laddare. Inga problem att hitta dessa och alla gav bra effekt. Filtrera på 250+ kW i Chargefinder och klicka ur Tesla så ser du att det finns många, även i Sverige.
Det finns absolut många alternativ till SuC idag, skrapar man lite på ytan så ser man dock att alternativen vanligen har 1-4 stolpar per station, jämfört med Teslas 8-40.
Det är förstås så att det säkert funkar bra ändå i dom flesta fall, men jag skulle iaf inte frivilligt försätta mig i situationen att inte kunna använda det överlägset bästa laddnätverket på mina resor.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options