Det stämmer. Dagens MY med 20", 430 och 533 km. Ganska liten skillnad, förmodligen genom skapad genom optimering av luftmotstånd mm.Franz skrev: ↑10 jan 2025 13:00De siffrorna verkar vara med 20"-fälgarFreez skrev: ↑10 jan 2025 11:55Tycker den ser väldigt trevlig ut. Däremot väldigt liten skillnad på räckvidd.
WLTP RWD 466 och AWD 551 km. Lite bättre acceleration. Tystare.
https://www.tesla.com/en_au/modely
Model Y Juniper
Moderator: Redaktion
Re: Model Y Juniper
MY RWD Vit 2023
- Andreasson
- Teslaägare
- Inlägg: 271
- Blev medlem: 11 jun 2015 14:57
- Ort: Västerås
Re: Model Y Juniper
Hoppas att de kommer att återinföra blinkerspakäven på S & X! I så fall blir jag rejält sugen...
Egentligen är det märkligt att en så liten sak som en blinkerspak, ska vara så avgörande för ett bilköp, som det de facto är. Men i en trafikmiljö där det finns rondeller, har det STOR betydelse.
Egentligen är det märkligt att en så liten sak som en blinkerspak, ska vara så avgörande för ett bilköp, som det de facto är. Men i en trafikmiljö där det finns rondeller, har det STOR betydelse.
Model S 85D (2015)
Model X Long Range (2020)
Model X Long Range (2020)
Re: Model Y Juniper
Samma här, vad tror du realistiskt releasedatum på den är?Tellus skrev: ↑10 jan 2025 11:48Riktigt snygg, väntar dock på Berlin Performance
Många förbättringar och kroken borta![]()
https://www.notateslaapp.com/news/2485/ ... r-and-more
Re: Model Y Juniper
En av de större uppgraderingarna är kamera fram/nere. Vad blir detta då HW 4.5?
Re: Model Y Juniper
Tycker också att den är riktigt läcker, framförallt fronten är klart lyft mot tidigare, även att de verkar behålla blinkers (och vindrutetorkare) i spaken
Det enda jag saknar är utfällbart drag, än att hålla på med det avtagbara draget från 1972...

Det enda jag saknar är utfällbart drag, än att hålla på med det avtagbara draget från 1972...

Model 3 LR 2022 (utt. 230131)
Re: Model Y Juniper
Går bra att lösa även på S&X Palladium, även om det inte är orginal så är de identiska med de på nuvarande Y (eller M3 pre-highland).Andreasson skrev:Hoppas att de kommer att återinföra blinkerspakäven på S & X! I så fall blir jag rejält sugen...
Egentligen är det märkligt att en så liten sak som en blinkerspak, ska vara så avgörande för ett bilköp, som det de facto är. Men i en trafikmiljö där det finns rondeller, har det STOR betydelse.

Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
- Andreasson
- Teslaägare
- Inlägg: 271
- Blev medlem: 11 jun 2015 14:57
- Ort: Västerås
Re: Model Y Juniper
Nej, men ser man på!!
Men hur funkar det med all programvara??

Men hur funkar det med all programvara??
Model S 85D (2015)
Model X Long Range (2020)
Model X Long Range (2020)
- Oscar11
- Teslaägare
- Inlägg: 272
- Blev medlem: 24 nov 2022 06:51
- Referralkod: ts.la/oscar23897
Model Y Juniper
Skrev lite mer härAndreasson skrev:Nej, men ser man på!!![]()
Men hur funkar det med all programvara??
Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
https://r.tapatalk.com/shareLink/topic? ... source=app
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 4130
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/ove13063
Re: Model Y Juniper
Gissar på release November, leverans Jan/FebNewgusa skrev: ↑10 jan 2025 13:28Samma här, vad tror du realistiskt releasedatum på den är?Tellus skrev: ↑10 jan 2025 11:48Riktigt snygg, väntar dock på Berlin Performance
Många förbättringar och kroken borta![]()
https://www.notateslaapp.com/news/2485/ ... r-and-more
3P 2019 / SP 2023 / YP 23/24 / SigenStor 14,8kWp 24kWh /
- nogren
- Teslaägare
- Inlägg: 262
- Blev medlem: 16 jul 2023 22:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/niklas756762
Re: Model Y Juniper
När man bygger sig en juniper där på aussie-sajten, så ser man vänsterspaken.goodyear skrev: ↑10 jan 2025 07:26Går inte riktigt att se vilken bild du menar, men om man tittar på ratten så har den inte knappar för blinkers vilket är lovande. Står också att ”blind spot lights” finns på backspeglarna, inte i A-kolumnennogren skrev: ↑10 jan 2025 06:28Kanske.
Noterade den bilden på Tesla Australien, https://www.tesla.com/en_au/modely
Men det kan ju vara ett tillfälligt klipp-å-klistra fel.
Isåfall blir det S3XY stalks, som verkar göra jobbet.![]()
Och på Info-sidan om nya y, längst ner, ser man en vit parkerad vid en SuC, där frontkameran syns tydligt långt ned framtill.
MY RWD -23 Midnight Silver/ Black
BMW X3 G01 30d -18 såld
BMW X3 G01 30d -18 såld
Re: Model Y Juniper
Blir spännande att se hur mycket ljus som sipprar fram ur dom smala strålkastarna
Re: Model Y Juniper
Ett år från nuTellus skrev: ↑10 jan 2025 15:05Gissar på release November, leverans Jan/FebNewgusa skrev: ↑10 jan 2025 13:28Samma här, vad tror du realistiskt releasedatum på den är?Tellus skrev: ↑10 jan 2025 11:48Riktigt snygg, väntar dock på Berlin Performance
Många förbättringar och kroken borta![]()
https://www.notateslaapp.com/news/2485/ ... r-and-more
Re: Model Y Juniper
Är det inte lite konstigt av Tesla att inte släppa Performance exklusivt först? Känns annars som ett bra sätt att bli av med lagerbilar av dagens generation om man samtidigt sänker priset på dem lite.Newgusa skrev: ↑10 jan 2025 17:29Ett år från nuTellus skrev: ↑10 jan 2025 15:05Gissar på release November, leverans Jan/FebNewgusa skrev: ↑10 jan 2025 13:28Samma här, vad tror du realistiskt releasedatum på den är?Tellus skrev: ↑10 jan 2025 11:48Riktigt snygg, väntar dock på Berlin Performance
Många förbättringar och kroken borta![]()
https://www.notateslaapp.com/news/2485/ ... r-and-more? Det får man verkligen inte hoppas, då får det bli en 2023-2024MYP.
Re: Model Y Juniper
Åtminstone tillsammans med de övriga två modellerna. Inte som att Volvo sparade motoralternativ vid lansering i någon större utsträckning, bara en fråga om behov och vilja att betala.Anderzzon skrev: ↑10 jan 2025 17:32Är det inte lite konstigt av Tesla att inte släppa Performance exklusivt först? Känns annars som ett bra sätt att bli av med lagerbilar av dagens generation om man samtidigt sänker priset på dem lite.Newgusa skrev: ↑10 jan 2025 17:29Ett år från nuTellus skrev: ↑10 jan 2025 15:05Gissar på release November, leverans Jan/FebNewgusa skrev: ↑10 jan 2025 13:28Samma här, vad tror du realistiskt releasedatum på den är?Tellus skrev: ↑10 jan 2025 11:48Riktigt snygg, väntar dock på Berlin Performance
Många förbättringar och kroken borta![]()
https://www.notateslaapp.com/news/2485/ ... r-and-more? Det får man verkligen inte hoppas, då får det bli en 2023-2024MYP.
Re: Model Y Juniper
Exakt!Jaegaern skrev: ↑28 nov 2024 09:20AAKEE har gått igenom detta i ett inlägg. Det finns inte fysisk plats för ett så stort batteri med model Y eller 3:s arkitektur. Det kommer ligga på samma kapacitet, plus minus nån procent.Teslasemitruck skrev: ↑26 nov 2024 14:12Vad tror ni det blir för storlek på batterierna? Blir det ett 95 kwh batteri tror ni som det finns lösa rykten på.
Själv tror jag inte det så länge bilen säljer bra så vill de nog hålla nere kostnaderna.
Har inte hört ngt om batterityp, skulle gissa på samma LG som innan.
Största föröndringen i WLTP kommercsannolikt från ginslipningar i effektivitet, luftmotståmd och framförallt mer lättrullande däck skulle jag tro.
EV-media som spånade om 95kWh och 800km räckvidd fick nog inte helt rätt…
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Model Y Juniper
Nej, det var en stor besvikelse att inte räckvidden var mer än så.AAKEE skrev: ↑10 jan 2025 19:56Exakt!Jaegaern skrev: ↑28 nov 2024 09:20AAKEE har gått igenom detta i ett inlägg. Det finns inte fysisk plats för ett så stort batteri med model Y eller 3:s arkitektur. Det kommer ligga på samma kapacitet, plus minus nån procent.Teslasemitruck skrev: ↑26 nov 2024 14:12Vad tror ni det blir för storlek på batterierna? Blir det ett 95 kwh batteri tror ni som det finns lösa rykten på.
Själv tror jag inte det så länge bilen säljer bra så vill de nog hålla nere kostnaderna.
Har inte hört ngt om batterityp, skulle gissa på samma LG som innan.
Största föröndringen i WLTP kommercsannolikt från ginslipningar i effektivitet, luftmotståmd och framförallt mer lättrullande däck skulle jag tro.
EV-media som spånade om 95kWh och 800km räckvidd fick nog inte helt rätt…
Mercedes EQE SUV
Model 3 LR -21
Re: Model Y Juniper
Sitter inte blinkersspaken på alla bilar, alltid, oavsett på vänster sida?SR-71-BlackBird skrev: ↑10 jan 2025 07:54I Thailand sitter blinkersspaken på högra sidan, det ger körningen i den i övrigt kaotiska trafiken en extra krydda.SwedishAdvocate skrev: ↑10 jan 2025 07:43Jag gissar att blinkersspaken sitter på rattkolumnens vänstra sida på vänsterstyrda bilar.backe skrev: ↑10 jan 2025 07:41Ser inte ut att ha spakar skulle jag säga. […goodyear skrev: ↑10 jan 2025 07:26Går inte riktigt att se vilken bild du menar, men om man tittar på ratten så har den inte knappar för blinkers vilket är lovande. Står också att ”blind spot lights” finns på backspeglarna, inte i A-kolumnennogren skrev: ↑10 jan 2025 06:28
Kanske.
Noterade den bilden på Tesla Australien, https://www.tesla.com/en_au/modely
Men det kan ju vara ett tillfälligt klipp-å-klistra fel.
Isåfall blir det S3XY stalks, som verkar göra jobbet.![]()
![]()
Edit: Jag googlade. Se på fan, högerblinkade! Galet!
Senast redigerad av Elof, redigerad totalt 2 gång.
Re: Model Y Juniper
Seriöst? Jag har kört Highland ett bra tag nu och det är inga problem alls. Jag säger inte att det är optimalt men det är absolut ingen dealbreaker. Likväl som att det är något sämre att ha blinkersen på ratten vid rondeller lika jävla skönt är det på motorvägen då du snabbt kan klicka utan att röra ditt grepp.Andreasson skrev: ↑10 jan 2025 13:17Hoppas att de kommer att återinföra blinkerspakäven på S & X! I så fall blir jag rejält sugen...
Egentligen är det märkligt att en så liten sak som en blinkerspak, ska vara så avgörande för ett bilköp, som det de facto är. Men i en trafikmiljö där det finns rondeller, har det STOR betydelse.
Re: Model Y Juniper
Sitter du och håller kvart i tre på motorväg? Styr inte bilen själv där?AxwellE skrev: ↑10 jan 2025 21:11Seriöst? Jag har kört Highland ett bra tag nu och det är inga problem alls. Jag säger inte att det är optimalt men det är absolut ingen dealbreaker. Likväl som att det är något sämre att ha blinkersen på ratten vid rondeller lika jävla skönt är det på motorvägen då du snabbt kan klicka utan att röra ditt grepp.Andreasson skrev: ↑10 jan 2025 13:17Hoppas att de kommer att återinföra blinkerspakäven på S & X! I så fall blir jag rejält sugen...
Egentligen är det märkligt att en så liten sak som en blinkerspak, ska vara så avgörande för ett bilköp, som det de facto är. Men i en trafikmiljö där det finns rondeller, har det STOR betydelse.
Re: Model Y Juniper
Och om man når knapparna lär man även nå spaken…Fredrik j skrev: ↑10 jan 2025 21:31Sitter du och håller kvart i tre på motorväg? Styr inte bilen själv där?AxwellE skrev: ↑10 jan 2025 21:11Seriöst? Jag har kört Highland ett bra tag nu och det är inga problem alls. Jag säger inte att det är optimalt men det är absolut ingen dealbreaker. Likväl som att det är något sämre att ha blinkersen på ratten vid rondeller lika jävla skönt är det på motorvägen då du snabbt kan klicka utan att röra ditt grepp.Andreasson skrev: ↑10 jan 2025 13:17Hoppas att de kommer att återinföra blinkerspakäven på S & X! I så fall blir jag rejält sugen...
Egentligen är det märkligt att en så liten sak som en blinkerspak, ska vara så avgörande för ett bilköp, som det de facto är. Men i en trafikmiljö där det finns rondeller, har det STOR betydelse.
ID4 GTX 340 hk MY25
Tidigare: XC40 Recharge ER RWD MY24, Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
Tidigare: XC40 Recharge ER RWD MY24, Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
Re: Model Y Juniper
Ja, det är inte så stor skillnad egentligen. Jag har tänkt mig att jag har blinkers på rattknapparna och det är egentligen bara i små rondeller där armarna korsas som det skulle köra ihop sig med blinkers där ja skulle behöva släppa greppet för att trycka. Inget stort problem men heller ingen fördel.toppo skrev: ↑10 jan 2025 21:33Och om man når knapparna lär man även nå spaken…Fredrik j skrev: ↑10 jan 2025 21:31Sitter du och håller kvart i tre på motorväg? Styr inte bilen själv där?AxwellE skrev: ↑10 jan 2025 21:11Seriöst? Jag har kört Highland ett bra tag nu och det är inga problem alls. Jag säger inte att det är optimalt men det är absolut ingen dealbreaker. Likväl som att det är något sämre att ha blinkersen på ratten vid rondeller lika jävla skönt är det på motorvägen då du snabbt kan klicka utan att röra ditt grepp.Andreasson skrev: ↑10 jan 2025 13:17Hoppas att de kommer att återinföra blinkerspakäven på S & X! I så fall blir jag rejält sugen...
Egentligen är det märkligt att en så liten sak som en blinkerspak, ska vara så avgörande för ett bilköp, som det de facto är. Men i en trafikmiljö där det finns rondeller, har det STOR betydelse.
Re: Model Y Juniper
Jag tycker blinkerspak är överlägset totalt sett, inte minst ur säkerhetssynpunkt.
Alltid på samma ställe, ingen tvekan. Knappar på ratten tar tid om man måste titta och då skippar man blinka, vilket ju innebär en ökad risk. Visst, klicka på knappen på motorväg är helt ok, kanske t.o.m bättre om man så vill.
Men när det är tajta situationer i stadstrafik så är det ingen tvekan vad som är bäst. Kör lite i en större europeisk stad i rusningstrafik med båda alternativen så märker man vad som är bäst.
Alltid på samma ställe, ingen tvekan. Knappar på ratten tar tid om man måste titta och då skippar man blinka, vilket ju innebär en ökad risk. Visst, klicka på knappen på motorväg är helt ok, kanske t.o.m bättre om man så vill.
Men när det är tajta situationer i stadstrafik så är det ingen tvekan vad som är bäst. Kör lite i en större europeisk stad i rusningstrafik med båda alternativen så märker man vad som är bäst.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Re: Model Y Juniper
Tyvärr men för min del så är den alldeles för lik Kina bilar. Ingenting som lockar , ingen ”jag vill ha ” bil. Får se vad man tar istället.
Re: Model Y Juniper
LG i Performance, CATL i övriga om jag minns rätt.AAKEE skrev: ↑10 jan 2025 19:56Exakt!Jaegaern skrev: ↑28 nov 2024 09:20AAKEE har gått igenom detta i ett inlägg. Det finns inte fysisk plats för ett så stort batteri med model Y eller 3:s arkitektur. Det kommer ligga på samma kapacitet, plus minus nån procent.Teslasemitruck skrev: ↑26 nov 2024 14:12Vad tror ni det blir för storlek på batterierna? Blir det ett 95 kwh batteri tror ni som det finns lösa rykten på.
Själv tror jag inte det så länge bilen säljer bra så vill de nog hålla nere kostnaderna.
Har inte hört ngt om batterityp, skulle gissa på samma LG som innan.
Största föröndringen i WLTP kommercsannolikt från ginslipningar i effektivitet, luftmotståmd och framförallt mer lättrullande däck skulle jag tro.
EV-media som spånade om 95kWh och 800km räckvidd fick nog inte helt rätt…