Efter alla katastrofrubriker angående laddkaos under julen blir jag lite fundersam över lämplig färdväg mellan stockholm (norrort)-branäs 23/2-2/3 (söndag-söndag).
Jag ingen lust att tumma på semesterdagarna genom att åka dit senare och hem tidigare, har tyvärr heller ingen möjlighet att sticka innan kl. 8. 23/2.
Kör precis som typ alla andra en Tesla Model Y LR. Vit såklart. Varför sticka ut?:
Alternativa vägar dit är:
Via Ludvika, och köa med alla andra Stockholmare som är på väg till fjälls
Via Kristinehamn, och köa med de som är på väg hem efter att ha haft sportlov v. 8.
Några tips/råd?
Eller bara en stöttande klapp på axeln uppskattas också.
Enligt ABRP saknar du bara 20 procentenheter för att kunna köra hela vägen fram (du har väl ombesörjt destinationsladdning?), så stanna var som helst längs vägen där det finns något att äta, och toppa upp. Kika lite i chargefinder vad du har på vägen och ha ett par backupalternativ.
Är det medvind och torrt på hemvägen kan du kanske köra hela vägen hem utan att ladda.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Nu har jag ingen koll på Branäs men så som jag upplever det i Sälen så är det mer utspritt när alla ska dit, kaoset uppstår när alla ska checka ut ur stugan på söndag förmiddag. Vi har hängt i Sälen i > 10 års tid och skulle aldrig någonsin få för oss att åka hem en söndag vid 09.00-10.00 tiden. Man kan lika gärna åka 12.00 och komma hem i samma tid =).
Så baserat på det skulle jag säga att åk dit när det passar dig och åk hem 08.00 på söndagsmorgonen, då missar du värsta peaken från Sälen.
Enligt ABRP från min hemadress till stugan behöver jag ladda 48% för att komma fram, men det är nog sant att jag kan tjäna på att ladda tidigare för att slippa krocka med göteborgarna.
Destinationsladdning är tyvärr inte löst. Än så länge har jag oftast besökt lite mindre orter under lov, och då har det inte varit något problem att hitta långsamladdare på plats.
Däremot fick jag knipa sista platsen under julen. Många fossilbilar som tyckte att det var bra att parkera på laddplats. Elbilisterna ska heller inte stå utan skam. Många som stod kvar vid samma laddare i flera dagar. Hur som helst så skapar även det det en liten oro, har faktiskt funderat på att uppgradera till en stuga med laddare. Men det blir ett par tusenlappar extra, samt sämre läge på stugan. Klurigt.
Någon som har förhandsinformation om det var funkis att använda destinationsladdning på parkeringen uppe på berget under julen?
Det är ju svårt att avgöra om platserna är tillgängliga genom typ chargefinder eller laddapp eftersom bilar står och blockerar laddare utan att ladda.
Var rätt fullt över allt på destinationsladdarna tyvärr. ChargeNode på soltorget på kvällen var väl säkraste tipset, var fullt under dagen och sedan blev det några ledigt på eftermiddagen. Men de slog ifrån och ”anpassade” laddningen efter avresetiden, funkade väl sådär.
Sedan är det en del del som ha laddare vid stugan via EvCore. Syns inte i appen utan måste slå koden för laddaren, men man kan knacka på och fråga om man kan ladda kanske? Kostar ju inget för stugägaren och bara att man parkerar utanför dom en natt. Tänkte göra det innan jag fick plats på soltorget.
Tesla MYP levererad 2024-12-03
VW ID4 GTX 2021 - Såld
Enligt ABRP från min hemadress till stugan behöver jag ladda 48% för att komma fram, men det är nog sant att jag kan tjäna på att ladda tidigare för att slippa krocka med göteborgarna.
Destinationsladdning är tyvärr inte löst. Än så länge har jag oftast besökt lite mindre orter under lov, och då har det inte varit något problem att hitta långsamladdare på plats.
Däremot fick jag knipa sista platsen under julen. Många fossilbilar som tyckte att det var bra att parkera på laddplats. Elbilisterna ska heller inte stå utan skam. Många som stod kvar vid samma laddare i flera dagar. Hur som helst så skapar även det det en liten oro, har faktiskt funderat på att uppgradera till en stuga med laddare. Men det blir ett par tusenlappar extra, samt sämre läge på stugan. Klurigt.
Någon som har förhandsinformation om det var funkis att använda destinationsladdning på parkeringen uppe på berget under julen?
Det är ju svårt att avgöra om platserna är tillgängliga genom typ chargefinder eller laddapp eftersom bilar står och blockerar laddare utan att ladda.
Ett förslag kan vara att kör via Örebro och ladda i Kristinehamn. Skiljer inte så många minuter.
Finns ganska många destinationsladdare enligt Chargefinder. I värsta fall får du väl låna ett 220 uttag i stugan och dra en sladd genom ett fönster .
Jag tycker också det skulle vara bäst att fylla på tidigt och inte vänta på 10-15%.
Tipset om Kristinehamn är ju inte så dumt.
Eller Karlstad. Finns ju väldigt många snabbladdare runt Karlstad. Laddar du fullt där tar du dig väl till Branäs och tillbaka till Karlstad utan att ladda och inte behöva tänka på det under veckan? Förutsatt att du inte förvärmer och åker bil till backen…
Tricket tror jag är att inte göra som alla andra dvs på det enklaste sättet.
Var rätt fullt över allt på destinationsladdarna tyvärr. ChargeNode på soltorget på kvällen var väl säkraste tipset, var fullt under dagen och sedan blev det några ledigt på eftermiddagen. Men de slog ifrån och ”anpassade” laddningen efter avresetiden, funkade väl sådär.
Sedan är det en del del som ha laddare vid stugan via EvCore. Syns inte i appen utan måste slå koden för laddaren, men man kan knacka på och fråga om man kan ladda kanske? Kostar ju inget för stugägaren och bara att man parkerar utanför dom en natt. Tänkte göra det innan jag fick plats på soltorget.
Okej, tack för bra info. Ladda eftermiddag/kväll funkar för mig. Vad menar du med "Men de slog ifrån och ”anpassade” laddningen efter avresetiden, funkade väl sådär."?
Jag tycker också det skulle vara bäst att fylla på tidigt och inte vänta på 10-15%.
Tipset om Kristinehamn är ju inte så dumt.
Eller Karlstad. Finns ju väldigt många snabbladdare runt Karlstad. Laddar du fullt där tar du dig väl till Branäs och tillbaka till Karlstad utan att ladda och inte behöva tänka på det under veckan? Förutsatt att du inte förvärmer och åker bil till backen…
Tricket tror jag är att inte göra som alla andra dvs på det enklaste sättet.
Ja, Kristinehamn känns som förstahandsvalet just nu. Dock tveksam till om det är okej att ladda fullt om det är kö.
Var rätt fullt över allt på destinationsladdarna tyvärr. ChargeNode på soltorget på kvällen var väl säkraste tipset, var fullt under dagen och sedan blev det några ledigt på eftermiddagen. Men de slog ifrån och ”anpassade” laddningen efter avresetiden, funkade väl sådär.
Sedan är det en del del som ha laddare vid stugan via EvCore. Syns inte i appen utan måste slå koden för laddaren, men man kan knacka på och fråga om man kan ladda kanske? Kostar ju inget för stugägaren och bara att man parkerar utanför dom en natt. Tänkte göra det innan jag fick plats på soltorget.
Okej, tack för bra info. Ladda eftermiddag/kväll funkar för mig. Vad menar du med "Men de slog ifrån och ”anpassade” laddningen efter avresetiden, funkade väl sådär."?
Jag tycker också det skulle vara bäst att fylla på tidigt och inte vänta på 10-15%.
Tipset om Kristinehamn är ju inte så dumt.
Eller Karlstad. Finns ju väldigt många snabbladdare runt Karlstad. Laddar du fullt där tar du dig väl till Branäs och tillbaka till Karlstad utan att ladda och inte behöva tänka på det under veckan? Förutsatt att du inte förvärmer och åker bil till backen…
Tricket tror jag är att inte göra som alla andra dvs på det enklaste sättet.
Ja, Kristinehamn känns som förstahandsvalet just nu. Dock tveksam till om det är okej att ladda fullt om det är kö.
Kolla på chargefinder och åk till en laddare som inte är fullbelagd.
Finns ju gott om dom i Karlstad
Var rätt fullt över allt på destinationsladdarna tyvärr. ChargeNode på soltorget på kvällen var väl säkraste tipset, var fullt under dagen och sedan blev det några ledigt på eftermiddagen. Men de slog ifrån och ”anpassade” laddningen efter avresetiden, funkade väl sådär.
Sedan är det en del del som ha laddare vid stugan via EvCore. Syns inte i appen utan måste slå koden för laddaren, men man kan knacka på och fråga om man kan ladda kanske? Kostar ju inget för stugägaren och bara att man parkerar utanför dom en natt. Tänkte göra det innan jag fick plats på soltorget.
Okej, tack för bra info. Ladda eftermiddag/kväll funkar för mig. Vad menar du med "Men de slog ifrån och ”anpassade” laddningen efter avresetiden, funkade väl sådär."?
Jag tycker också det skulle vara bäst att fylla på tidigt och inte vänta på 10-15%.
Tipset om Kristinehamn är ju inte så dumt.
Eller Karlstad. Finns ju väldigt många snabbladdare runt Karlstad. Laddar du fullt där tar du dig väl till Branäs och tillbaka till Karlstad utan att ladda och inte behöva tänka på det under veckan? Förutsatt att du inte förvärmer och åker bil till backen…
Tricket tror jag är att inte göra som alla andra dvs på det enklaste sättet.
Ja, Kristinehamn känns som förstahandsvalet just nu. Dock tveksam till om det är okej att ladda fullt om det är kö.
Kolla på chargefinder och åk till en laddare som inte är fullbelagd.
Finns ju gott om dom i Karlstad
IMG_1282.png
Mmm..Enligt ABRP har jag 3% kvar om jag kör direkt till karlstad, lite väl små marginaler för mig vintertid. Men visst, går ju alltid att topppa upp lite tidigare.
Var rätt fullt över allt på destinationsladdarna tyvärr. ChargeNode på soltorget på kvällen var väl säkraste tipset, var fullt under dagen och sedan blev det några ledigt på eftermiddagen. Men de slog ifrån och ”anpassade” laddningen efter avresetiden, funkade väl sådär.
Sedan är det en del del som ha laddare vid stugan via EvCore. Syns inte i appen utan måste slå koden för laddaren, men man kan knacka på och fråga om man kan ladda kanske? Kostar ju inget för stugägaren och bara att man parkerar utanför dom en natt. Tänkte göra det innan jag fick plats på soltorget.
Okej, tack för bra info. Ladda eftermiddag/kväll funkar för mig. Vad menar du med "Men de slog ifrån och ”anpassade” laddningen efter avresetiden, funkade väl sådär."?
Jag tycker också det skulle vara bäst att fylla på tidigt och inte vänta på 10-15%.
Tipset om Kristinehamn är ju inte så dumt.
Eller Karlstad. Finns ju väldigt många snabbladdare runt Karlstad. Laddar du fullt där tar du dig väl till Branäs och tillbaka till Karlstad utan att ladda och inte behöva tänka på det under veckan? Förutsatt att du inte förvärmer och åker bil till backen…
Tricket tror jag är att inte göra som alla andra dvs på det enklaste sättet.
Ja, Kristinehamn känns som förstahandsvalet just nu. Dock tveksam till om det är okej att ladda fullt om det är kö.
Kolla på chargefinder och åk till en laddare som inte är fullbelagd.
Finns ju gott om dom i Karlstad
IMG_1282.png
Mmm..Enligt ABRP har jag 3% kvar om jag kör direkt till karlstad, lite väl små marginaler för mig vintertid. Men visst, går ju alltid att topppa upp lite tidigare.
Ja, stanna för ett splash and dash någonstans. Räcker ju med 5-10min.
I dalen på en av parkeringarna finns det 20 11kw uttag, på toppen ytterligare 20 uttag, borde inte vara några problem att lösa destinationsladdning där. Vi har klarat det alla de gånger vi varit i Branäs.
Ställ bilen på laddning direkt när du kommer fram och packat ur. Sedan toppa upp det sista innan avfärd.
Då löser sig problemen med snabbladdning på vägen hem i alla fall.
Var rätt fullt över allt på destinationsladdarna tyvärr. ChargeNode på soltorget på kvällen var väl säkraste tipset, var fullt under dagen och sedan blev det några ledigt på eftermiddagen. Men de slog ifrån och ”anpassade” laddningen efter avresetiden, funkade väl sådär.
Sedan är det en del del som ha laddare vid stugan via EvCore. Syns inte i appen utan måste slå koden för laddaren, men man kan knacka på och fråga om man kan ladda kanske? Kostar ju inget för stugägaren och bara att man parkerar utanför dom en natt. Tänkte göra det innan jag fick plats på soltorget.
Okej, tack för bra info. Ladda eftermiddag/kväll funkar för mig. Vad menar du med "Men de slog ifrån och ”anpassade” laddningen efter avresetiden, funkade väl sådär."?
När man startar laddningen i appen så skall man ställa en avresetid. Sedan anpassar sig laddningen efter de andra som laddar, när de skall åka och belastningen. Ställde dock tiden på massa olika tider bla om 2h och den laddade bara mellan 0,1 och 0,7 kWh innan den slog ifrån och inget hände mer. Väntade i 30-40min och den startade inte igen, började om i appen och startade om men med samma problem. Dock var det fullt på alla 20 platser och det var närmare minus 20 så kan ju ha bidragit. Flyttade den till Mountainlodge då det var en plats ledig där och då funkade det.
Men överlag svårt med platser under nyårsveckan i alla fall.
Tesla MYP levererad 2024-12-03
VW ID4 GTX 2021 - Såld
Låter som Chargenode, i teorin låter det rätt smart för då kan man ha mycket fler platser och låta folk stå inkopplad hela dagen utan att behöva ha så mkt effekt. Men om bilarna behöver stå och värma batteriet i en halvtimme-timme innan laddningen kommer igång så kanske det blir knas.
Enligt ABRP från min hemadress till stugan behöver jag ladda 48% för att komma fram, men det är nog sant att jag kan tjäna på att ladda tidigare för att slippa krocka med göteborgarna.
Destinationsladdning är tyvärr inte löst. Än så länge har jag oftast besökt lite mindre orter under lov, och då har det inte varit något problem att hitta långsamladdare på plats.
Däremot fick jag knipa sista platsen under julen. Många fossilbilar som tyckte att det var bra att parkera på laddplats. Elbilisterna ska heller inte stå utan skam. Många som stod kvar vid samma laddare i flera dagar. Hur som helst så skapar även det det en liten oro, har faktiskt funderat på att uppgradera till en stuga med laddare. Men det blir ett par tusenlappar extra, samt sämre läge på stugan. Klurigt.
Någon som har förhandsinformation om det var funkis att använda destinationsladdning på parkeringen uppe på berget under julen?
Det är ju svårt att avgöra om platserna är tillgängliga genom typ chargefinder eller laddapp eftersom bilar står och blockerar laddare utan att ladda.
Ett förslag kan vara att kör via Örebro och ladda i Kristinehamn. Skiljer inte så många minuter.
Finns ganska många destinationsladdare enligt Chargefinder. I värsta fall får du väl låna ett 220 uttag i stugan och dra en sladd genom ett fönster .
Funkar sådär bra… -15 och ladda med enfas 240v funkar mycket dåligt…
Har stuga ovanför/bakom Branäs men vi åker alltid via SuC Kristinehamn. Föreställer mig att det är skönare väg.
Ibland också Torsby om det behövs handlas. Tar det lite som det kommer då det finns bra med kapacitet längs e45.
Dock aldrig åkt v9.
Det är som natt och dag beroende på när man åker.
Förra året åkte vi först på sportlovet och det var långa köer både i Kristinehamn och Torsby. När vi åkte 3 veckor senare var det i princip tomt på alla laddplatser, även Kristinehamn och Torsby.
Model Y P 2022 - TBA Model S P 2016 - 2022 Model S P 2015
Enligt ABRP från min hemadress till stugan behöver jag ladda 48% för att komma fram, men det är nog sant att jag kan tjäna på att ladda tidigare för att slippa krocka med göteborgarna.
Destinationsladdning är tyvärr inte löst. Än så länge har jag oftast besökt lite mindre orter under lov, och då har det inte varit något problem att hitta långsamladdare på plats.
Däremot fick jag knipa sista platsen under julen. Många fossilbilar som tyckte att det var bra att parkera på laddplats. Elbilisterna ska heller inte stå utan skam. Många som stod kvar vid samma laddare i flera dagar. Hur som helst så skapar även det det en liten oro, har faktiskt funderat på att uppgradera till en stuga med laddare. Men det blir ett par tusenlappar extra, samt sämre läge på stugan. Klurigt.
Någon som har förhandsinformation om det var funkis att använda destinationsladdning på parkeringen uppe på berget under julen?
Det är ju svårt att avgöra om platserna är tillgängliga genom typ chargefinder eller laddapp eftersom bilar står och blockerar laddare utan att ladda.
Ett förslag kan vara att kör via Örebro och ladda i Kristinehamn. Skiljer inte så många minuter.
Finns ganska många destinationsladdare enligt Chargefinder. I värsta fall får du väl låna ett 220 uttag i stugan och dra en sladd genom ett fönster .
Funkar sådär bra… -15 och ladda med enfas 240v funkar mycket dåligt…
Det funkar, är man i fjällen en vecka spelar hastighet mindre roll. Men som sagt föreslog detta som nödlösning.
Enligt ABRP från min hemadress till stugan behöver jag ladda 48% för att komma fram, men det är nog sant att jag kan tjäna på att ladda tidigare för att slippa krocka med göteborgarna.
Destinationsladdning är tyvärr inte löst. Än så länge har jag oftast besökt lite mindre orter under lov, och då har det inte varit något problem att hitta långsamladdare på plats.
Däremot fick jag knipa sista platsen under julen. Många fossilbilar som tyckte att det var bra att parkera på laddplats. Elbilisterna ska heller inte stå utan skam. Många som stod kvar vid samma laddare i flera dagar. Hur som helst så skapar även det det en liten oro, har faktiskt funderat på att uppgradera till en stuga med laddare. Men det blir ett par tusenlappar extra, samt sämre läge på stugan. Klurigt.
Någon som har förhandsinformation om det var funkis att använda destinationsladdning på parkeringen uppe på berget under julen?
Det är ju svårt att avgöra om platserna är tillgängliga genom typ chargefinder eller laddapp eftersom bilar står och blockerar laddare utan att ladda.
Ett förslag kan vara att kör via Örebro och ladda i Kristinehamn. Skiljer inte så många minuter.
Finns ganska många destinationsladdare enligt Chargefinder. I värsta fall får du väl låna ett 220 uttag i stugan och dra en sladd genom ett fönster .
Funkar sådär bra… -15 och ladda med enfas 240v funkar mycket dåligt…
Det funkar, är man i fjällen en vecka spelar hastighet mindre roll. Men som sagt föreslog detta som nödlösning.
Och som skrivits många gånger tidigare, i denna och andra trådar, det är absolut inga problem att ladda med låg effekt i även mycket sträng kyla, så länge man ser till att börja ladda direkt vid ankomst med varmt batteri.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options