När är det kö?

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 2210
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: När är det kö?

Inlägg av tor-ake »

Många bra poänger har redan kommit fram, men vill ändå framhålla att det finns många möjligheter som ännu inte är utnyttjade. Jag var på elmässan i höstas och där hittade jag minst en operatör som underlättar destinationsladdning i fjällstugorna, bl.a. en som du kopplar upp din zaptec-box till, med wifi eller 4/5g med sim-kort, och sedan sköter de debitering. Tillfälliga hyresgäster kan använda qr-kod och du kan använda en rfid-tagg, ingen raketforskning men vitsen är att det skall vara enkelt för en ensam fastighetsägare att lösa laddning.
Resized_20241016_110847.jpeg
Bild från elmässan

Jag har en egen stuga i vemdalenregionen och ser till att *alltid* på söndag lämna med 100% och förvärmd, det gör att jag har fyra, snart fem (Bollnäs) SuC att välja på under resan ner till sthlm.

Det har byggts väldigt mkt i regionen, så nätägarna har jobbat hårt med att uppgradera, och det är taget höjd för -35 (alla uppvärmningssystem utom möjligen bergvärme går järnet) och bastu till varje stuga så att ladda många elbilar med några kW nattetid kan rimligen inte vara ett problem.

Lite besvärligare lär det vara att sätta upp laddare på parkeringarna vid liftarna, och lite fel att ladda på dagen, med. Bilarna står bara vid liften 5-6 timmar/dag, och många siktar ju på ski-in/out på olika sätt, då det kan vara lättare att staka ett par hundra meter än att böka in/ur bilen med pjäxor etc.

Anledningen till att man inte får ställa bilen där på natten är att de måste kunna snabbt och effektivt plocka bort nattens 10-30cm snö innan daggästerna kommer så att det inte blir kaos på parkeringen. Lite drakoniskt att reservera hela natten för det kan man tycka men så är det.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2667
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: När är det kö?

Inlägg av frippe »

Har inte varje stuga i fjällen en 3fas koppling som matning in?

Om så är det väl mycket enkelt att hänga på en laddbox som är begränsad till en viss effekt via inställning eller som har lastbalansering inbyggt som drar ned på effekt utifrån flera parametrar.

Vissa boxar går det att bygga i relativt enkla nät där alla boxar inom samma nät delar på effekt och portionerar ut den, Eeasee har väl ett sådant system för sina laddboxar.

Men, viljan behöver så klart finnas för att få till allt detta.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 4383
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: När är det kö?

Inlägg av jonasl »

frippe skrev: 09 jan 2025 09:23
Vissa boxar går det att bygga i relativt enkla nät där alla boxar inom samma nät delar på effekt och portionerar ut den, Eeasee har väl ett sådant system för sina laddboxar.
Det tror jag "alla" boxar utom de enklaste kan göra, vi har så i BRF, en Enegic effektmätare och så ställer man in huvudsäkring och sen överskrids den inte. Vill man hålla ner effektavgiften så kan man sätta en fiktiv lägre säkring än man har (vi har t.ex. ställt in på 35A i nuläget trots att matningen är på 120A).

Hemma kan man köra med en billig Pulse istället för Enegic.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Holve
Teslaägare
Inlägg: 379
Blev medlem: 25 dec 2020 14:49

Re: När är det kö?

Inlägg av Holve »

Fredrik j skrev: 05 jan 2025 20:53
termosen skrev: 05 jan 2025 20:51
achmeed skrev: 05 jan 2025 19:01
Electron skrev: 05 jan 2025 18:57
mikebike skrev: 05 jan 2025 18:47
Tänk om de hade kunnat ladda fullt under natten på sina respektive boenden....
Ja tänk om!! Tänk om du bor i lägenhet i Sälen och inte kan ful-ladda med 240 volt… Tänk om det är -10… Tänk om 11kw laddarna är upptagna av laddhybrider i Sälen som dessutom inte ens laddar…
Tänk om?

Funnits plats varje dag vid laddarna i Tandådalen, var samma visa förra året. Tomt på långsamma laddare alla ska snabbladda i sista minuten.

I år faller det nog ännu värre ut med trafikvarningarna,
De laddarna vid Tandådalen fungerar som oftast inte, därav de ser ut att vara lediga, men gissar att runt 40% inte fungerar.

Det stora problemet är att för många stugor saknar laddmöjligheter, då måste man stödladda i Malung. Jag hamnade där idag just för pga det.
Hur såg det ut på dom övriga snabbladdarna i Malung? Samma köer?
ionitys laddkaos. https://www.falukuriren.se/artikel/elbi ... tpersoner/

Enligt en bekant var det kaos vid OKQ8 oxå.
TM 3 LR 2024-
TM 3 LR 2021-2024
Polestar hos kusinens Farfar
Nikk
Inlägg: 140
Blev medlem: 16 jan 2021 20:02

Re: När är det kö?

Inlägg av Nikk »

När är det kö? Jo när man åker till och från fjällen när alla andra gör det...

Var i kön när det berömda videoklippet filmades i Malung SuC. Det var långt ifrån 150 bilar i kö, vi hade 27 bilar framför oss plus de som laddade och kanske 5-8 bilar bakom oss. Hade 35 km kvar i tanken så stängde av AC och förvärmning av batteri. Sentry Mode stängde bilen av själv.
Tog ca en timme i kö och sen 50 min att ladda då laddhastigheten låg på 70-45 kW.

Några saker man har reflekterat över när man stått i köerna:
- Idiotiskt att det inte finns fler snabbladdare mellan Funäsdalen/Vemdalen och Göteborg. Undrar hur många fler SuC det hade funnits om inte strejken mot Tesla hade varit..?
- Tesla SuC är överlägsen alla andra snabbladdare. Ingen idé att välja något annat bara för att det är lång kö på SuC, det kommer troligtvis ändå ta längre tid att ladda på alternativet om det ens går att ladda där...
- Tesla borde införa någon form av geofencing för kösystem och automatiskt meddela till vilken laddare man ska köra fram till när det är dags. Finns alltid idioter som försöker tränga sig när det är mycket kö.
- Tesla borde lägga in automatiskt laddförbud för bilar med ladduttag på fel sida när det är högt tryck på laddstationerna. Ohyggligt störigt när en icke-Tesla tar upp två platser.
- Den verkliga räckvidden och den uppskattade räckvidden som pendlar hej vilt är värdelös när temperaturen är -10--25 grader. Lätt att räckviddsångest kryper på då.
- Förstår inte varför elbilstillverkare inte satsar mer på längre räckvidd, åtminstone premiumbilarna. Jag hade gladeligen betalat extra för 10-20 riktiga mil till istället för lull-lull. Den dagen man kan köra 60 riktiga mil i -10 grader så kommer det kännas bättre.
Polestar 2 LR 2023
MYLR 2023, Sv/Sv, 20"
M3SR+ 2020, Midnight Silver/Sv, 19" Sport
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 4383
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: När är det kö?

Inlägg av jonasl »

Nikk skrev: 10 jan 2025 08:47

- Tesla borde lägga in automatiskt laddförbud för bilar med ladduttag på fel sida när det är högt tryck på laddstationerna. Ohyggligt störigt när en icke-Tesla tar upp två platser.
Borde vara lite självsanerande tycker jag, de bilarna måste ju behöva vänta väldigt länge innan det blir en plats ledig när det är fullsatt.

Kösystem i appen vore verkligen helt fantastiskt bra. Stå i kö en stund (ofta är det ju rätt bra rotation) är egentligen inget stort problem några gånger om året, det har jag fått göra på bensinstationer också - många gånger. Men när det är kaos, stök och bråk är det inte roligt.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
d3marcus
Teslaägare
Inlägg: 535
Blev medlem: 18 feb 2020 10:47

Re: När är det kö?

Inlägg av d3marcus »

Nikk skrev: 10 jan 2025 08:47
När är det kö? Jo när man åker till och från fjällen när alla andra gör det...

Var i kön när det berömda videoklippet filmades i Malung SuC. Det var långt ifrån 150 bilar i kö, vi hade 27 bilar framför oss plus de som laddade och kanske 5-8 bilar bakom oss. Hade 35 km kvar i tanken så stängde av AC och förvärmning av batteri. Sentry Mode stängde bilen av själv.
Tog ca en timme i kö och sen 50 min att ladda då laddhastigheten låg på 70-45 kW.

Några saker man har reflekterat över när man stått i köerna:
- Idiotiskt att det inte finns fler snabbladdare mellan Funäsdalen/Vemdalen och Göteborg. Undrar hur många fler SuC det hade funnits om inte strejken mot Tesla hade varit..?
- Tesla SuC är överlägsen alla andra snabbladdare. Ingen idé att välja något annat bara för att det är lång kö på SuC, det kommer troligtvis ändå ta längre tid att ladda på alternativet om det ens går att ladda där...
- Tesla borde införa någon form av geofencing för kösystem och automatiskt meddela till vilken laddare man ska köra fram till när det är dags. Finns alltid idioter som försöker tränga sig när det är mycket kö.
- Tesla borde lägga in automatiskt laddförbud för bilar med ladduttag på fel sida när det är högt tryck på laddstationerna. Ohyggligt störigt när en icke-Tesla tar upp två platser.
- Den verkliga räckvidden och den uppskattade räckvidden som pendlar hej vilt är värdelös när temperaturen är -10--25 grader. Lätt att räckviddsångest kryper på då.
- Förstår inte varför elbilstillverkare inte satsar mer på längre räckvidd, åtminstone premiumbilarna. Jag hade gladeligen betalat extra för 10-20 riktiga mil till istället för lull-lull. Den dagen man kan köra 60 riktiga mil i -10 grader så kommer det kännas bättre.
På vilka sätt är SuC ”överlägset alla andra laddare”?
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 4383
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: När är det kö?

Inlägg av jonasl »

d3marcus skrev: 10 jan 2025 12:44
På vilka sätt är SuC ”överlägset alla andra laddare”?
Har man haft lite oflyt med andra laddare som strular så är det lätt att tro det. Min fru var tvungen att ladda på Incharge i Idre i somras på väg hem från fjällvandring och det tog 20 minuter att få igång laddningen, kabeln fastnade i bilen osv. Hon var inte alls nöjd efter att vara van vid Superchargers. Men oftast funkar det ju smidigt :-)
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 6135
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: När är det kö?

Inlägg av Remuz »

Cirkle K, Monto och många andra funkar lika enkelt som SuC. Tyvärr funkar inte plug’n’charge mef polestar på SuC, så för mig är alternativen enklare numera…
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
AktivEffekt
Inlägg: 97
Blev medlem: 26 jul 2023 15:32

Re: När är det kö?

Inlägg av AktivEffekt »

Nikk skrev: 10 jan 2025 08:47
- Förstår inte varför elbilstillverkare inte satsar mer på längre räckvidd, åtminstone premiumbilarna. Jag hade gladeligen betalat extra för 10-20 riktiga mil till istället för lull-lull. Den dagen man kan köra 60 riktiga mil i -10 grader så kommer det kännas bättre.
Jag laddar 120 mil på 4 minuter i min snåldiesel...
Jo, jag har elbil med, men skulle inte ta den till fjällen, i stan + hemladdning funkar det utmärkt.

Kan inte finns så mycket ekonomi i att bygga mer elstolpar på samma ställe om inte någon subventionerar det.
Dels kostnad att dra fram ökad effekt + att nya effekt avgifter talar emot allt som heter snabbladdning.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 9334
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: När är det kö?

Inlägg av mikebike »

AktivEffekt skrev: 10 jan 2025 15:31
Nikk skrev: 10 jan 2025 08:47
- Förstår inte varför elbilstillverkare inte satsar mer på längre räckvidd, åtminstone premiumbilarna. Jag hade gladeligen betalat extra för 10-20 riktiga mil till istället för lull-lull. Den dagen man kan köra 60 riktiga mil i -10 grader så kommer det kännas bättre.
Jag laddar 120 mil på 4 minuter i min snåldiesel...
Jo, jag har elbil med, men skulle inte ta den till fjällen, i stan + hemladdning funkar det utmärkt.

Kan inte finns så mycket ekonomi i att bygga mer elstolpar på samma ställe om inte någon subventionerar det.
Dels kostnad att dra fram ökad effekt + att nya effekt avgifter talar emot allt som heter snabbladdning.
Nog borde det finnas ekonomi att ta 5 kr/kWh av Stockholmare?
Särskilt om de inser att de slipper köa i Malung på vägen hem.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12624
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: När är det kö?

Inlägg av Fredrik j »

Nikk skrev: 10 jan 2025 08:47
När är det kö? Jo när man åker till och från fjällen när alla andra gör det...

Var i kön när det berömda videoklippet filmades i Malung SuC. Det var långt ifrån 150 bilar i kö, vi hade 27 bilar framför oss plus de som laddade och kanske 5-8 bilar bakom oss. Hade 35 km kvar i tanken så stängde av AC och förvärmning av batteri. Sentry Mode stängde bilen av själv.
Tog ca en timme i kö och sen 50 min att ladda då laddhastigheten låg på 70-45 kW.

Några saker man har reflekterat över när man stått i köerna:
- Idiotiskt att det inte finns fler snabbladdare mellan Funäsdalen/Vemdalen och Göteborg. Undrar hur många fler SuC det hade funnits om inte strejken mot Tesla hade varit..?
- Tesla SuC är överlägsen alla andra snabbladdare. Ingen idé att välja något annat bara för att det är lång kö på SuC, det kommer troligtvis ändå ta längre tid att ladda på alternativet om det ens går att ladda där...
- Tesla borde införa någon form av geofencing för kösystem och automatiskt meddela till vilken laddare man ska köra fram till när det är dags. Finns alltid idioter som försöker tränga sig när det är mycket kö.
- Tesla borde lägga in automatiskt laddförbud för bilar med ladduttag på fel sida när det är högt tryck på laddstationerna. Ohyggligt störigt när en icke-Tesla tar upp två platser.
- Den verkliga räckvidden och den uppskattade räckvidden som pendlar hej vilt är värdelös när temperaturen är -10--25 grader. Lätt att räckviddsångest kryper på då.
- Förstår inte varför elbilstillverkare inte satsar mer på längre räckvidd, åtminstone premiumbilarna. Jag hade gladeligen betalat extra för 10-20 riktiga mil till istället för lull-lull. Den dagen man kan köra 60 riktiga mil i -10 grader så kommer det kännas bättre.
Jag har laddat både på Tesla och andra operatörer och inte märkt någon skillnad på något sätt. Eftersom jag inte kör Tesla behöver jag ta upp telefonen, trycka på laddarnumret och starta laddning. Ingen skillnad.
Användarvisningsbild
frosse
Teslaägare
Inlägg: 58
Blev medlem: 12 sep 2024 15:56

Re: När är det kö?

Inlägg av frosse »

Fredrik j skrev: 10 jan 2025 15:49
Nikk skrev: 10 jan 2025 08:47
När är det kö? Jo när man åker till och från fjällen när alla andra gör det...

Var i kön när det berömda videoklippet filmades i Malung SuC. Det var långt ifrån 150 bilar i kö, vi hade 27 bilar framför oss plus de som laddade och kanske 5-8 bilar bakom oss. Hade 35 km kvar i tanken så stängde av AC och förvärmning av batteri. Sentry Mode stängde bilen av själv.
Tog ca en timme i kö och sen 50 min att ladda då laddhastigheten låg på 70-45 kW.

Några saker man har reflekterat över när man stått i köerna:
- Idiotiskt att det inte finns fler snabbladdare mellan Funäsdalen/Vemdalen och Göteborg. Undrar hur många fler SuC det hade funnits om inte strejken mot Tesla hade varit..?
- Tesla SuC är överlägsen alla andra snabbladdare. Ingen idé att välja något annat bara för att det är lång kö på SuC, det kommer troligtvis ändå ta längre tid att ladda på alternativet om det ens går att ladda där...
- Tesla borde införa någon form av geofencing för kösystem och automatiskt meddela till vilken laddare man ska köra fram till när det är dags. Finns alltid idioter som försöker tränga sig när det är mycket kö.
- Tesla borde lägga in automatiskt laddförbud för bilar med ladduttag på fel sida när det är högt tryck på laddstationerna. Ohyggligt störigt när en icke-Tesla tar upp två platser.
- Den verkliga räckvidden och den uppskattade räckvidden som pendlar hej vilt är värdelös när temperaturen är -10--25 grader. Lätt att räckviddsångest kryper på då.
- Förstår inte varför elbilstillverkare inte satsar mer på längre räckvidd, åtminstone premiumbilarna. Jag hade gladeligen betalat extra för 10-20 riktiga mil till istället för lull-lull. Den dagen man kan köra 60 riktiga mil i -10 grader så kommer det kännas bättre.
Jag har laddat både på Tesla och andra operatörer och inte märkt någon skillnad på något sätt. Eftersom jag inte kör Tesla behöver jag ta upp telefonen, trycka på laddarnumret och starta laddning. Ingen skillnad.
För en Teslaförare är det dock enklare. Inget behov av appar, konton eller betalkort. I med kabeln, ur med kabeln. Dessutom enkelt med knappen på laddkabeln som automatiskt avslutar laddningen och släpper kabeln. Enkelt helt enkelt. Därför är SuC överlägset. Men vad vet jag, kanske finns liknande lösningar för andra märken och laddare.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3644
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: När är det kö?

Inlägg av Niklas Z »

För t ex Circle K och Eviny kan man aktivera autocharge och då är det ungefär lika enkelt som att ladda på Tesla SuC.
Men så svårt är det inte med appar eller brickor. Snabbladdning brukar fungera bra. Mer risk för strul med AC-laddare enligt min erfarenhet.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12624
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: När är det kö?

Inlägg av Fredrik j »

frosse skrev: 10 jan 2025 16:14
Fredrik j skrev: 10 jan 2025 15:49
Nikk skrev: 10 jan 2025 08:47
När är det kö? Jo när man åker till och från fjällen när alla andra gör det...

Var i kön när det berömda videoklippet filmades i Malung SuC. Det var långt ifrån 150 bilar i kö, vi hade 27 bilar framför oss plus de som laddade och kanske 5-8 bilar bakom oss. Hade 35 km kvar i tanken så stängde av AC och förvärmning av batteri. Sentry Mode stängde bilen av själv.
Tog ca en timme i kö och sen 50 min att ladda då laddhastigheten låg på 70-45 kW.

Några saker man har reflekterat över när man stått i köerna:
- Idiotiskt att det inte finns fler snabbladdare mellan Funäsdalen/Vemdalen och Göteborg. Undrar hur många fler SuC det hade funnits om inte strejken mot Tesla hade varit..?
- Tesla SuC är överlägsen alla andra snabbladdare. Ingen idé att välja något annat bara för att det är lång kö på SuC, det kommer troligtvis ändå ta längre tid att ladda på alternativet om det ens går att ladda där...
- Tesla borde införa någon form av geofencing för kösystem och automatiskt meddela till vilken laddare man ska köra fram till när det är dags. Finns alltid idioter som försöker tränga sig när det är mycket kö.
- Tesla borde lägga in automatiskt laddförbud för bilar med ladduttag på fel sida när det är högt tryck på laddstationerna. Ohyggligt störigt när en icke-Tesla tar upp två platser.
- Den verkliga räckvidden och den uppskattade räckvidden som pendlar hej vilt är värdelös när temperaturen är -10--25 grader. Lätt att räckviddsångest kryper på då.
- Förstår inte varför elbilstillverkare inte satsar mer på längre räckvidd, åtminstone premiumbilarna. Jag hade gladeligen betalat extra för 10-20 riktiga mil till istället för lull-lull. Den dagen man kan köra 60 riktiga mil i -10 grader så kommer det kännas bättre.
Jag har laddat både på Tesla och andra operatörer och inte märkt någon skillnad på något sätt. Eftersom jag inte kör Tesla behöver jag ta upp telefonen, trycka på laddarnumret och starta laddning. Ingen skillnad.
För en Teslaförare är det dock enklare. Inget behov av appar, konton eller betalkort. I med kabeln, ur med kabeln. Dessutom enkelt med knappen på laddkabeln som automatiskt avslutar laddningen och släpper kabeln. Enkelt helt enkelt. Därför är SuC överlägset. Men vad vet jag, kanske finns liknande lösningar för andra märken och laddare.
Har du inte lagt in ditt betalkort i teslaappen? Hur betalar ni teslaägare annars för laddningen?
Jag har knappen som släpper kabeln på bilen istället för i kabeln så den behöver jag inte. Men hade jag inte haft någon knapp hade det ju knappast varit avgörande för val av laddstation. Särskilt inte om jag får fördelar av att ladda någon annanstans.
Slår vad om att du ändå sitter och fipplar med telefonen men trycka på en app är för jobbigt?
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3644
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: När är det kö?

Inlägg av Niklas Z »

Fredrik j skrev: 10 jan 2025 16:26
Har du inte lagt in ditt betalkort i teslaappen? Hur betalar ni teslaägare annars för laddningen?
Jag har knappen som släpper kabeln på bilen istället för i kabeln så den behöver jag inte. Men hade jag inte haft någon knapp hade det ju knappast varit avgörande för val av laddstation. Särskilt inte om jag får fördelar av att ladda någon annanstans.
Slår vad om att du ändå sitter och fipplar med telefonen men trycka på en app är för jobbigt?
Jag registrerade mitt kreditkort på Teslas website när jag köpte bilen. Sedan dess har jag inte behövt göra något.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12624
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: När är det kö?

Inlägg av Fredrik j »

Niklas Z skrev: 10 jan 2025 17:02
Fredrik j skrev: 10 jan 2025 16:26
Har du inte lagt in ditt betalkort i teslaappen? Hur betalar ni teslaägare annars för laddningen?
Jag har knappen som släpper kabeln på bilen istället för i kabeln så den behöver jag inte. Men hade jag inte haft någon knapp hade det ju knappast varit avgörande för val av laddstation. Särskilt inte om jag får fördelar av att ladda någon annanstans.
Slår vad om att du ändå sitter och fipplar med telefonen men trycka på en app är för jobbigt?
Jag registrerade mitt kreditkort på Teslas website när jag köpte bilen. Sedan dess har jag inte behövt göra något.
Samma som alla andra operatörer då…
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3644
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: När är det kö?

Inlägg av Niklas Z »

Fredrik j skrev: 10 jan 2025 17:39
Niklas Z skrev: 10 jan 2025 17:02
Fredrik j skrev: 10 jan 2025 16:26
Har du inte lagt in ditt betalkort i teslaappen? Hur betalar ni teslaägare annars för laddningen?
Jag har knappen som släpper kabeln på bilen istället för i kabeln så den behöver jag inte. Men hade jag inte haft någon knapp hade det ju knappast varit avgörande för val av laddstation. Särskilt inte om jag får fördelar av att ladda någon annanstans.
Slår vad om att du ändå sitter och fipplar med telefonen men trycka på en app är för jobbigt?
Jag registrerade mitt kreditkort på Teslas website när jag köpte bilen. Sedan dess har jag inte behövt göra något.
Samma som alla andra operatörer då…
Skillnaden år att jag lade in kreditkortet i samband med att jag beställde bilen, för att betala handpenningen (om jag minns rätt). Betalning på SuC följde med på köpet så att säga.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Nikk
Inlägg: 140
Blev medlem: 16 jan 2021 20:02

Re: När är det kö?

Inlägg av Nikk »

jonasl skrev: 10 jan 2025 11:59
Nikk skrev: 10 jan 2025 08:47

- Tesla borde lägga in automatiskt laddförbud för bilar med ladduttag på fel sida när det är högt tryck på laddstationerna. Ohyggligt störigt när en icke-Tesla tar upp två platser.
Borde vara lite självsanerande tycker jag, de bilarna måste ju behöva vänta väldigt länge innan det blir en plats ledig när det är fullsatt.

Kösystem i appen vore verkligen helt fantastiskt bra. Stå i kö en stund (ofta är det ju rätt bra rotation) är egentligen inget stort problem några gånger om året, det har jag fått göra på bensinstationer också - många gånger. Men när det är kaos, stök och bråk är det inte roligt.
Det är sant att det fanns inte särskilt många med fel uttag nu när det var långa köer men nog såg man en o annan ändå…
Polestar 2 LR 2023
MYLR 2023, Sv/Sv, 20"
M3SR+ 2020, Midnight Silver/Sv, 19" Sport
Nikk
Inlägg: 140
Blev medlem: 16 jan 2021 20:02

Re: När är det kö?

Inlägg av Nikk »

d3marcus skrev: 10 jan 2025 12:44

På vilka sätt är SuC ”överlägset alla andra laddare”?
Enkelt, funkar nästan alltid.
Oftast betydligt fler laddare än andra omkringliggande motsvarigheter vilket gör att det är oftast snabb cirkulation.
Min erfarenhet av andra laddare (vilket inte är jättestor kan jag erkänna) är att det är bökigt om det är en ”leverantör” man inte laddat hos tidigare. Oftare fel på dem än SuC (särskilt med tanke på om det är 4 st och det är fel på 1-2st…
Oftast betydligt billigare på SuC än andra för Teslaägare…
Polestar 2 LR 2023
MYLR 2023, Sv/Sv, 20"
M3SR+ 2020, Midnight Silver/Sv, 19" Sport
Nikk
Inlägg: 140
Blev medlem: 16 jan 2021 20:02

Re: När är det kö?

Inlägg av Nikk »

AktivEffekt skrev: 10 jan 2025 15:31
Nikk skrev: 10 jan 2025 08:47
- Förstår inte varför elbilstillverkare inte satsar mer på längre räckvidd, åtminstone premiumbilarna. Jag hade gladeligen betalat extra för 10-20 riktiga mil till istället för lull-lull. Den dagen man kan köra 60 riktiga mil i -10 grader så kommer det kännas bättre.
Jag laddar 120 mil på 4 minuter i min snåldiesel...
Jo, jag har elbil med, men skulle inte ta den till fjällen, i stan + hemladdning funkar det utmärkt.

Kan inte finns så mycket ekonomi i att bygga mer elstolpar på samma ställe om inte någon subventionerar det.
Dels kostnad att dra fram ökad effekt + att nya effekt avgifter talar emot allt som heter snabbladdning.
Kan säkert subventioneras något av stat ovh/eller kommun.
Mellan Trollhättan och Grums borde det finnas en bra laddstation och även någon mer i närheten av Sälenbyn och ev i Särna…

Förbättras inget framöver så kommer jag också skaffa en diesel eller hybrid för långfärder.
Polestar 2 LR 2023
MYLR 2023, Sv/Sv, 20"
M3SR+ 2020, Midnight Silver/Sv, 19" Sport
Användarvisningsbild
d3marcus
Teslaägare
Inlägg: 535
Blev medlem: 18 feb 2020 10:47

Re: När är det kö?

Inlägg av d3marcus »

Nikk skrev: 10 jan 2025 19:04
d3marcus skrev: 10 jan 2025 12:44

På vilka sätt är SuC ”överlägset alla andra laddare”?
Enkelt, funkar nästan alltid.
Oftast betydligt fler laddare än andra omkringliggande motsvarigheter vilket gör att det är oftast snabb cirkulation.
Min erfarenhet av andra laddare (vilket inte är jättestor kan jag erkänna) är att det är bökigt om det är en ”leverantör” man inte laddat hos tidigare. Oftare fel på dem än SuC (särskilt med tanke på om det är 4 st och det är fel på 1-2st…
Oftast betydligt billigare på SuC än andra för Teslaägare…
Tycker SuC oftast är sämre än andra snabbladdare, främst för att sladdarna är för korta, låg delad effekt, bökig app för alla som inte kör Tesla, ologiskt med två sladdar där bara en kan användas etc. Prova några andra operatörer så får du se. En del har även fina displayer där du kan se SoC på bilen som laddar, analyser av laddsessionen i appen etc.
Användarvisningsbild
frosse
Teslaägare
Inlägg: 58
Blev medlem: 12 sep 2024 15:56

Re: När är det kö?

Inlägg av frosse »

d3marcus skrev: 10 jan 2025 19:24
Nikk skrev: 10 jan 2025 19:04
d3marcus skrev: 10 jan 2025 12:44

På vilka sätt är SuC ”överlägset alla andra laddare”?
Enkelt, funkar nästan alltid.
Oftast betydligt fler laddare än andra omkringliggande motsvarigheter vilket gör att det är oftast snabb cirkulation.
Min erfarenhet av andra laddare (vilket inte är jättestor kan jag erkänna) är att det är bökigt om det är en ”leverantör” man inte laddat hos tidigare. Oftare fel på dem än SuC (särskilt med tanke på om det är 4 st och det är fel på 1-2st…
Oftast betydligt billigare på SuC än andra för Teslaägare…
Tycker SuC oftast är sämre än andra snabbladdare, främst för att sladdarna är för korta, låg delad effekt, bökig app för alla som inte kör Tesla, ologiskt med två sladdar där bara en kan användas etc. Prova några andra operatörer så får du se. En del har även fina displayer där du kan se SoC på bilen som laddar, analyser av laddsessionen i appen etc.
Klart att du som icke-teslaförare tycker det är sämre. Utöver de nya SuC är de inte gjorda för er med andra märken. Ingen värdering i det men så är det.
Användarvisningsbild
frosse
Teslaägare
Inlägg: 58
Blev medlem: 12 sep 2024 15:56

Re: När är det kö?

Inlägg av frosse »

Fredrik j skrev: 10 jan 2025 16:26
frosse skrev: 10 jan 2025 16:14
Fredrik j skrev: 10 jan 2025 15:49
Nikk skrev: 10 jan 2025 08:47
När är det kö? Jo när man åker till och från fjällen när alla andra gör det...

Var i kön när det berömda videoklippet filmades i Malung SuC. Det var långt ifrån 150 bilar i kö, vi hade 27 bilar framför oss plus de som laddade och kanske 5-8 bilar bakom oss. Hade 35 km kvar i tanken så stängde av AC och förvärmning av batteri. Sentry Mode stängde bilen av själv.
Tog ca en timme i kö och sen 50 min att ladda då laddhastigheten låg på 70-45 kW.

Några saker man har reflekterat över när man stått i köerna:
- Idiotiskt att det inte finns fler snabbladdare mellan Funäsdalen/Vemdalen och Göteborg. Undrar hur många fler SuC det hade funnits om inte strejken mot Tesla hade varit..?
- Tesla SuC är överlägsen alla andra snabbladdare. Ingen idé att välja något annat bara för att det är lång kö på SuC, det kommer troligtvis ändå ta längre tid att ladda på alternativet om det ens går att ladda där...
- Tesla borde införa någon form av geofencing för kösystem och automatiskt meddela till vilken laddare man ska köra fram till när det är dags. Finns alltid idioter som försöker tränga sig när det är mycket kö.
- Tesla borde lägga in automatiskt laddförbud för bilar med ladduttag på fel sida när det är högt tryck på laddstationerna. Ohyggligt störigt när en icke-Tesla tar upp två platser.
- Den verkliga räckvidden och den uppskattade räckvidden som pendlar hej vilt är värdelös när temperaturen är -10--25 grader. Lätt att räckviddsångest kryper på då.
- Förstår inte varför elbilstillverkare inte satsar mer på längre räckvidd, åtminstone premiumbilarna. Jag hade gladeligen betalat extra för 10-20 riktiga mil till istället för lull-lull. Den dagen man kan köra 60 riktiga mil i -10 grader så kommer det kännas bättre.
Jag har laddat både på Tesla och andra operatörer och inte märkt någon skillnad på något sätt. Eftersom jag inte kör Tesla behöver jag ta upp telefonen, trycka på laddarnumret och starta laddning. Ingen skillnad.
För en Teslaförare är det dock enklare. Inget behov av appar, konton eller betalkort. I med kabeln, ur med kabeln. Dessutom enkelt med knappen på laddkabeln som automatiskt avslutar laddningen och släpper kabeln. Enkelt helt enkelt. Därför är SuC överlägset. Men vad vet jag, kanske finns liknande lösningar för andra märken och laddare.
Har du inte lagt in ditt betalkort i teslaappen? Hur betalar ni teslaägare annars för laddningen?
Jag har knappen som släpper kabeln på bilen istället för i kabeln så den behöver jag inte. Men hade jag inte haft någon knapp hade det ju knappast varit avgörande för val av laddstation. Särskilt inte om jag får fördelar av att ladda någon annanstans.
Slår vad om att du ändå sitter och fipplar med telefonen men trycka på en app är för jobbigt?
Bortsett från SuC så kan du väl ändå inte på fullaste allvar tycka att det ur ett makroperspektiv fungerar bra med andra laddoperatörer. Visst, en specifik operatör kanske fungerar bra men att ständigt behöva skapa nytt konto, lägga till betalkort och använda en ny app kan ju omöjligt kännas smidigt. Jo, jag vet att det finns appar som samlar flera operatörer men de samlar ju inte alla operatörer så ändå möts man av ny aktörer.

Själv besökte jag Vemdalen under nyårshelgen och herre Gud vilken pärs. Då var det något som kallades Mer Connect där jag glatt kom dit med min Tesla och tänkte att nu ska det laddas. Men icke. Här var stegen jag var tvungen att följa:

1. Ladda ner appen
2. Skapa konto
3. Vänta 24h på att kontot skulle aktiveras
4. Lägga till betaluppgifter
5. Ladda (till en kostnad av 6,80/kwh)

Well well.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 6198
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Re: När är det kö?

Inlägg av Nicke Nyfiken »

frosse skrev: 10 jan 2025 19:34
Fredrik j skrev: 10 jan 2025 16:26
frosse skrev: 10 jan 2025 16:14
Fredrik j skrev: 10 jan 2025 15:49
Nikk skrev: 10 jan 2025 08:47
När är det kö? Jo när man åker till och från fjällen när alla andra gör det...

Var i kön när det berömda videoklippet filmades i Malung SuC. Det var långt ifrån 150 bilar i kö, vi hade 27 bilar framför oss plus de som laddade och kanske 5-8 bilar bakom oss. Hade 35 km kvar i tanken så stängde av AC och förvärmning av batteri. Sentry Mode stängde bilen av själv.
Tog ca en timme i kö och sen 50 min att ladda då laddhastigheten låg på 70-45 kW.

Några saker man har reflekterat över när man stått i köerna:
- Idiotiskt att det inte finns fler snabbladdare mellan Funäsdalen/Vemdalen och Göteborg. Undrar hur många fler SuC det hade funnits om inte strejken mot Tesla hade varit..?
- Tesla SuC är överlägsen alla andra snabbladdare. Ingen idé att välja något annat bara för att det är lång kö på SuC, det kommer troligtvis ändå ta längre tid att ladda på alternativet om det ens går att ladda där...
- Tesla borde införa någon form av geofencing för kösystem och automatiskt meddela till vilken laddare man ska köra fram till när det är dags. Finns alltid idioter som försöker tränga sig när det är mycket kö.
- Tesla borde lägga in automatiskt laddförbud för bilar med ladduttag på fel sida när det är högt tryck på laddstationerna. Ohyggligt störigt när en icke-Tesla tar upp två platser.
- Den verkliga räckvidden och den uppskattade räckvidden som pendlar hej vilt är värdelös när temperaturen är -10--25 grader. Lätt att räckviddsångest kryper på då.
- Förstår inte varför elbilstillverkare inte satsar mer på längre räckvidd, åtminstone premiumbilarna. Jag hade gladeligen betalat extra för 10-20 riktiga mil till istället för lull-lull. Den dagen man kan köra 60 riktiga mil i -10 grader så kommer det kännas bättre.
Jag har laddat både på Tesla och andra operatörer och inte märkt någon skillnad på något sätt. Eftersom jag inte kör Tesla behöver jag ta upp telefonen, trycka på laddarnumret och starta laddning. Ingen skillnad.
För en Teslaförare är det dock enklare. Inget behov av appar, konton eller betalkort. I med kabeln, ur med kabeln. Dessutom enkelt med knappen på laddkabeln som automatiskt avslutar laddningen och släpper kabeln. Enkelt helt enkelt. Därför är SuC överlägset. Men vad vet jag, kanske finns liknande lösningar för andra märken och laddare.
Har du inte lagt in ditt betalkort i teslaappen? Hur betalar ni teslaägare annars för laddningen?
Jag har knappen som släpper kabeln på bilen istället för i kabeln så den behöver jag inte. Men hade jag inte haft någon knapp hade det ju knappast varit avgörande för val av laddstation. Särskilt inte om jag får fördelar av att ladda någon annanstans.
Slår vad om att du ändå sitter och fipplar med telefonen men trycka på en app är för jobbigt?
Bortsett från SuC så kan du väl ändå inte på fullaste allvar tycka att det ur ett makroperspektiv fungerar bra med andra laddoperatörer. Visst, en specifik operatör kanske fungerar bra men att ständigt behöva skapa nytt konto, lägga till betalkort och använda en ny app kan ju omöjligt kännas smidigt. Jo, jag vet att det finns appar som samlar flera operatörer men de samlar ju inte alla operatörer så ändå möts man av ny aktörer.

Själv besökte jag Vemdalen under nyårshelgen och herre Gud vilken pärs. Då var det något som kallades Mer Connect där jag glatt kom dit med min Tesla och tänkte att nu ska det laddas. Men icke. Här var stegen jag var tvungen att följa:

1. Ladda ner appen
2. Skapa konto
3. Vänta 24h på att kontot skulle aktiveras
4. Lägga till betaluppgifter
5. Ladda (till en kostnad av 6,80/kwh)

Well well.
Upplevde precis samma stök på MER förra året när vi var på Vemdalsskalet. Kvällen innan hemresan tänkte jag ladda upp, men efter mycket om och men gav jag upp. Hade tillräckligt för att komma till SuC i Sveg så det fick bli så. Känns dock suboptimalt att inte starta en 95 mils hemresa med fullt batteri.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Skriv svar