När är det kö?
Moderator: Redaktion
Re: När är det kö?
Många bra poänger har redan kommit fram, men vill ändå framhålla att det finns många möjligheter som ännu inte är utnyttjade. Jag var på elmässan i höstas och där hittade jag minst en operatör som underlättar destinationsladdning i fjällstugorna, bl.a. en som du kopplar upp din zaptec-box till, med wifi eller 4/5g med sim-kort, och sedan sköter de debitering. Tillfälliga hyresgäster kan använda qr-kod och du kan använda en rfid-tagg, ingen raketforskning men vitsen är att det skall vara enkelt för en ensam fastighetsägare att lösa laddning.
Bild från elmässan
Jag har en egen stuga i vemdalenregionen och ser till att *alltid* på söndag lämna med 100% och förvärmd, det gör att jag har fyra, snart fem (Bollnäs) SuC att välja på under resan ner till sthlm.
Det har byggts väldigt mkt i regionen, så nätägarna har jobbat hårt med att uppgradera, och det är taget höjd för -35 (alla uppvärmningssystem utom möjligen bergvärme går järnet) och bastu till varje stuga så att ladda många elbilar med några kW nattetid kan rimligen inte vara ett problem.
Lite besvärligare lär det vara att sätta upp laddare på parkeringarna vid liftarna, och lite fel att ladda på dagen, med. Bilarna står bara vid liften 5-6 timmar/dag, och många siktar ju på ski-in/out på olika sätt, då det kan vara lättare att staka ett par hundra meter än att böka in/ur bilen med pjäxor etc.
Anledningen till att man inte får ställa bilen där på natten är att de måste kunna snabbt och effektivt plocka bort nattens 10-30cm snö innan daggästerna kommer så att det inte blir kaos på parkeringen. Lite drakoniskt att reservera hela natten för det kan man tycka men så är det.
Bild från elmässan
Jag har en egen stuga i vemdalenregionen och ser till att *alltid* på söndag lämna med 100% och förvärmd, det gör att jag har fyra, snart fem (Bollnäs) SuC att välja på under resan ner till sthlm.
Det har byggts väldigt mkt i regionen, så nätägarna har jobbat hårt med att uppgradera, och det är taget höjd för -35 (alla uppvärmningssystem utom möjligen bergvärme går järnet) och bastu till varje stuga så att ladda många elbilar med några kW nattetid kan rimligen inte vara ett problem.
Lite besvärligare lär det vara att sätta upp laddare på parkeringarna vid liftarna, och lite fel att ladda på dagen, med. Bilarna står bara vid liften 5-6 timmar/dag, och många siktar ju på ski-in/out på olika sätt, då det kan vara lättare att staka ett par hundra meter än att böka in/ur bilen med pjäxor etc.
Anledningen till att man inte får ställa bilen där på natten är att de måste kunna snabbt och effektivt plocka bort nattens 10-30cm snö innan daggästerna kommer så att det inte blir kaos på parkeringen. Lite drakoniskt att reservera hela natten för det kan man tycka men så är det.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Re: När är det kö?
Har inte varje stuga i fjällen en 3fas koppling som matning in?
Om så är det väl mycket enkelt att hänga på en laddbox som är begränsad till en viss effekt via inställning eller som har lastbalansering inbyggt som drar ned på effekt utifrån flera parametrar.
Vissa boxar går det att bygga i relativt enkla nät där alla boxar inom samma nät delar på effekt och portionerar ut den, Eeasee har väl ett sådant system för sina laddboxar.
Men, viljan behöver så klart finnas för att få till allt detta.
Om så är det väl mycket enkelt att hänga på en laddbox som är begränsad till en viss effekt via inställning eller som har lastbalansering inbyggt som drar ned på effekt utifrån flera parametrar.
Vissa boxar går det att bygga i relativt enkla nät där alla boxar inom samma nät delar på effekt och portionerar ut den, Eeasee har väl ett sådant system för sina laddboxar.
Men, viljan behöver så klart finnas för att få till allt detta.
Model Y LR.
Model S70D
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 4383
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: När är det kö?
Det tror jag "alla" boxar utom de enklaste kan göra, vi har så i BRF, en Enegic effektmätare och så ställer man in huvudsäkring och sen överskrids den inte. Vill man hålla ner effektavgiften så kan man sätta en fiktiv lägre säkring än man har (vi har t.ex. ställt in på 35A i nuläget trots att matningen är på 120A).
Hemma kan man köra med en billig Pulse istället för Enegic.
Model Y LR AWD 2022
Re: När är det kö?
ionitys laddkaos. https://www.falukuriren.se/artikel/elbi ... tpersoner/Fredrik j skrev: ↑05 jan 2025 20:53Hur såg det ut på dom övriga snabbladdarna i Malung? Samma köer?termosen skrev: ↑05 jan 2025 20:51De laddarna vid Tandådalen fungerar som oftast inte, därav de ser ut att vara lediga, men gissar att runt 40% inte fungerar.achmeed skrev: ↑05 jan 2025 19:01
Funnits plats varje dag vid laddarna i Tandådalen, var samma visa förra året. Tomt på långsamma laddare alla ska snabbladda i sista minuten.
I år faller det nog ännu värre ut med trafikvarningarna,
Det stora problemet är att för många stugor saknar laddmöjligheter, då måste man stödladda i Malung. Jag hamnade där idag just för pga det.
Enligt en bekant var det kaos vid OKQ8 oxå.
TM 3 LR 2024-
TM 3 LR 2021-2024
Polestar hos kusinens Farfar
TM 3 LR 2021-2024
Polestar hos kusinens Farfar
Re: När är det kö?
När är det kö? Jo när man åker till och från fjällen när alla andra gör det...
Var i kön när det berömda videoklippet filmades i Malung SuC. Det var långt ifrån 150 bilar i kö, vi hade 27 bilar framför oss plus de som laddade och kanske 5-8 bilar bakom oss. Hade 35 km kvar i tanken så stängde av AC och förvärmning av batteri. Sentry Mode stängde bilen av själv.
Tog ca en timme i kö och sen 50 min att ladda då laddhastigheten låg på 70-45 kW.
Några saker man har reflekterat över när man stått i köerna:
- Idiotiskt att det inte finns fler snabbladdare mellan Funäsdalen/Vemdalen och Göteborg. Undrar hur många fler SuC det hade funnits om inte strejken mot Tesla hade varit..?
- Tesla SuC är överlägsen alla andra snabbladdare. Ingen idé att välja något annat bara för att det är lång kö på SuC, det kommer troligtvis ändå ta längre tid att ladda på alternativet om det ens går att ladda där...
- Tesla borde införa någon form av geofencing för kösystem och automatiskt meddela till vilken laddare man ska köra fram till när det är dags. Finns alltid idioter som försöker tränga sig när det är mycket kö.
- Tesla borde lägga in automatiskt laddförbud för bilar med ladduttag på fel sida när det är högt tryck på laddstationerna. Ohyggligt störigt när en icke-Tesla tar upp två platser.
- Den verkliga räckvidden och den uppskattade räckvidden som pendlar hej vilt är värdelös när temperaturen är -10--25 grader. Lätt att räckviddsångest kryper på då.
- Förstår inte varför elbilstillverkare inte satsar mer på längre räckvidd, åtminstone premiumbilarna. Jag hade gladeligen betalat extra för 10-20 riktiga mil till istället för lull-lull. Den dagen man kan köra 60 riktiga mil i -10 grader så kommer det kännas bättre.
Var i kön när det berömda videoklippet filmades i Malung SuC. Det var långt ifrån 150 bilar i kö, vi hade 27 bilar framför oss plus de som laddade och kanske 5-8 bilar bakom oss. Hade 35 km kvar i tanken så stängde av AC och förvärmning av batteri. Sentry Mode stängde bilen av själv.
Tog ca en timme i kö och sen 50 min att ladda då laddhastigheten låg på 70-45 kW.
Några saker man har reflekterat över när man stått i köerna:
- Idiotiskt att det inte finns fler snabbladdare mellan Funäsdalen/Vemdalen och Göteborg. Undrar hur många fler SuC det hade funnits om inte strejken mot Tesla hade varit..?
- Tesla SuC är överlägsen alla andra snabbladdare. Ingen idé att välja något annat bara för att det är lång kö på SuC, det kommer troligtvis ändå ta längre tid att ladda på alternativet om det ens går att ladda där...
- Tesla borde införa någon form av geofencing för kösystem och automatiskt meddela till vilken laddare man ska köra fram till när det är dags. Finns alltid idioter som försöker tränga sig när det är mycket kö.
- Tesla borde lägga in automatiskt laddförbud för bilar med ladduttag på fel sida när det är högt tryck på laddstationerna. Ohyggligt störigt när en icke-Tesla tar upp två platser.
- Den verkliga räckvidden och den uppskattade räckvidden som pendlar hej vilt är värdelös när temperaturen är -10--25 grader. Lätt att räckviddsångest kryper på då.
- Förstår inte varför elbilstillverkare inte satsar mer på längre räckvidd, åtminstone premiumbilarna. Jag hade gladeligen betalat extra för 10-20 riktiga mil till istället för lull-lull. Den dagen man kan köra 60 riktiga mil i -10 grader så kommer det kännas bättre.
Polestar 2 LR 2023
MYLR 2023, Sv/Sv, 20"
M3SR+ 2020, Midnight Silver/Sv, 19" Sport
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 4383
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: När är det kö?
Borde vara lite självsanerande tycker jag, de bilarna måste ju behöva vänta väldigt länge innan det blir en plats ledig när det är fullsatt.
Kösystem i appen vore verkligen helt fantastiskt bra. Stå i kö en stund (ofta är det ju rätt bra rotation) är egentligen inget stort problem några gånger om året, det har jag fått göra på bensinstationer också - många gånger. Men när det är kaos, stök och bråk är det inte roligt.
Model Y LR AWD 2022
Re: När är det kö?
På vilka sätt är SuC ”överlägset alla andra laddare”?Nikk skrev: ↑10 jan 2025 08:47När är det kö? Jo när man åker till och från fjällen när alla andra gör det...
Var i kön när det berömda videoklippet filmades i Malung SuC. Det var långt ifrån 150 bilar i kö, vi hade 27 bilar framför oss plus de som laddade och kanske 5-8 bilar bakom oss. Hade 35 km kvar i tanken så stängde av AC och förvärmning av batteri. Sentry Mode stängde bilen av själv.
Tog ca en timme i kö och sen 50 min att ladda då laddhastigheten låg på 70-45 kW.
Några saker man har reflekterat över när man stått i köerna:
- Idiotiskt att det inte finns fler snabbladdare mellan Funäsdalen/Vemdalen och Göteborg. Undrar hur många fler SuC det hade funnits om inte strejken mot Tesla hade varit..?
- Tesla SuC är överlägsen alla andra snabbladdare. Ingen idé att välja något annat bara för att det är lång kö på SuC, det kommer troligtvis ändå ta längre tid att ladda på alternativet om det ens går att ladda där...
- Tesla borde införa någon form av geofencing för kösystem och automatiskt meddela till vilken laddare man ska köra fram till när det är dags. Finns alltid idioter som försöker tränga sig när det är mycket kö.
- Tesla borde lägga in automatiskt laddförbud för bilar med ladduttag på fel sida när det är högt tryck på laddstationerna. Ohyggligt störigt när en icke-Tesla tar upp två platser.
- Den verkliga räckvidden och den uppskattade räckvidden som pendlar hej vilt är värdelös när temperaturen är -10--25 grader. Lätt att räckviddsångest kryper på då.
- Förstår inte varför elbilstillverkare inte satsar mer på längre räckvidd, åtminstone premiumbilarna. Jag hade gladeligen betalat extra för 10-20 riktiga mil till istället för lull-lull. Den dagen man kan köra 60 riktiga mil i -10 grader så kommer det kännas bättre.
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 4383
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: När är det kö?
Har man haft lite oflyt med andra laddare som strular så är det lätt att tro det. Min fru var tvungen att ladda på Incharge i Idre i somras på väg hem från fjällvandring och det tog 20 minuter att få igång laddningen, kabeln fastnade i bilen osv. Hon var inte alls nöjd efter att vara van vid Superchargers. Men oftast funkar det ju smidigt

Model Y LR AWD 2022
Re: När är det kö?
Cirkle K, Monto och många andra funkar lika enkelt som SuC. Tyvärr funkar inte plug’n’charge mef polestar på SuC, så för mig är alternativen enklare numera…
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
-
- Inlägg: 97
- Blev medlem: 26 jul 2023 15:32
Re: När är det kö?
Jag laddar 120 mil på 4 minuter i min snåldiesel...
Jo, jag har elbil med, men skulle inte ta den till fjällen, i stan + hemladdning funkar det utmärkt.
Kan inte finns så mycket ekonomi i att bygga mer elstolpar på samma ställe om inte någon subventionerar det.
Dels kostnad att dra fram ökad effekt + att nya effekt avgifter talar emot allt som heter snabbladdning.
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 9334
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: När är det kö?
Nog borde det finnas ekonomi att ta 5 kr/kWh av Stockholmare?AktivEffekt skrev: ↑10 jan 2025 15:31Jag laddar 120 mil på 4 minuter i min snåldiesel...
Jo, jag har elbil med, men skulle inte ta den till fjällen, i stan + hemladdning funkar det utmärkt.
Kan inte finns så mycket ekonomi i att bygga mer elstolpar på samma ställe om inte någon subventionerar det.
Dels kostnad att dra fram ökad effekt + att nya effekt avgifter talar emot allt som heter snabbladdning.
Särskilt om de inser att de slipper köa i Malung på vägen hem.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: När är det kö?
Jag har laddat både på Tesla och andra operatörer och inte märkt någon skillnad på något sätt. Eftersom jag inte kör Tesla behöver jag ta upp telefonen, trycka på laddarnumret och starta laddning. Ingen skillnad.Nikk skrev: ↑10 jan 2025 08:47När är det kö? Jo när man åker till och från fjällen när alla andra gör det...
Var i kön när det berömda videoklippet filmades i Malung SuC. Det var långt ifrån 150 bilar i kö, vi hade 27 bilar framför oss plus de som laddade och kanske 5-8 bilar bakom oss. Hade 35 km kvar i tanken så stängde av AC och förvärmning av batteri. Sentry Mode stängde bilen av själv.
Tog ca en timme i kö och sen 50 min att ladda då laddhastigheten låg på 70-45 kW.
Några saker man har reflekterat över när man stått i köerna:
- Idiotiskt att det inte finns fler snabbladdare mellan Funäsdalen/Vemdalen och Göteborg. Undrar hur många fler SuC det hade funnits om inte strejken mot Tesla hade varit..?
- Tesla SuC är överlägsen alla andra snabbladdare. Ingen idé att välja något annat bara för att det är lång kö på SuC, det kommer troligtvis ändå ta längre tid att ladda på alternativet om det ens går att ladda där...
- Tesla borde införa någon form av geofencing för kösystem och automatiskt meddela till vilken laddare man ska köra fram till när det är dags. Finns alltid idioter som försöker tränga sig när det är mycket kö.
- Tesla borde lägga in automatiskt laddförbud för bilar med ladduttag på fel sida när det är högt tryck på laddstationerna. Ohyggligt störigt när en icke-Tesla tar upp två platser.
- Den verkliga räckvidden och den uppskattade räckvidden som pendlar hej vilt är värdelös när temperaturen är -10--25 grader. Lätt att räckviddsångest kryper på då.
- Förstår inte varför elbilstillverkare inte satsar mer på längre räckvidd, åtminstone premiumbilarna. Jag hade gladeligen betalat extra för 10-20 riktiga mil till istället för lull-lull. Den dagen man kan köra 60 riktiga mil i -10 grader så kommer det kännas bättre.
Re: När är det kö?
För en Teslaförare är det dock enklare. Inget behov av appar, konton eller betalkort. I med kabeln, ur med kabeln. Dessutom enkelt med knappen på laddkabeln som automatiskt avslutar laddningen och släpper kabeln. Enkelt helt enkelt. Därför är SuC överlägset. Men vad vet jag, kanske finns liknande lösningar för andra märken och laddare.Fredrik j skrev: ↑10 jan 2025 15:49Jag har laddat både på Tesla och andra operatörer och inte märkt någon skillnad på något sätt. Eftersom jag inte kör Tesla behöver jag ta upp telefonen, trycka på laddarnumret och starta laddning. Ingen skillnad.Nikk skrev: ↑10 jan 2025 08:47När är det kö? Jo när man åker till och från fjällen när alla andra gör det...
Var i kön när det berömda videoklippet filmades i Malung SuC. Det var långt ifrån 150 bilar i kö, vi hade 27 bilar framför oss plus de som laddade och kanske 5-8 bilar bakom oss. Hade 35 km kvar i tanken så stängde av AC och förvärmning av batteri. Sentry Mode stängde bilen av själv.
Tog ca en timme i kö och sen 50 min att ladda då laddhastigheten låg på 70-45 kW.
Några saker man har reflekterat över när man stått i köerna:
- Idiotiskt att det inte finns fler snabbladdare mellan Funäsdalen/Vemdalen och Göteborg. Undrar hur många fler SuC det hade funnits om inte strejken mot Tesla hade varit..?
- Tesla SuC är överlägsen alla andra snabbladdare. Ingen idé att välja något annat bara för att det är lång kö på SuC, det kommer troligtvis ändå ta längre tid att ladda på alternativet om det ens går att ladda där...
- Tesla borde införa någon form av geofencing för kösystem och automatiskt meddela till vilken laddare man ska köra fram till när det är dags. Finns alltid idioter som försöker tränga sig när det är mycket kö.
- Tesla borde lägga in automatiskt laddförbud för bilar med ladduttag på fel sida när det är högt tryck på laddstationerna. Ohyggligt störigt när en icke-Tesla tar upp två platser.
- Den verkliga räckvidden och den uppskattade räckvidden som pendlar hej vilt är värdelös när temperaturen är -10--25 grader. Lätt att räckviddsångest kryper på då.
- Förstår inte varför elbilstillverkare inte satsar mer på längre räckvidd, åtminstone premiumbilarna. Jag hade gladeligen betalat extra för 10-20 riktiga mil till istället för lull-lull. Den dagen man kan köra 60 riktiga mil i -10 grader så kommer det kännas bättre.
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3644
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: När är det kö?
För t ex Circle K och Eviny kan man aktivera autocharge och då är det ungefär lika enkelt som att ladda på Tesla SuC.
Men så svårt är det inte med appar eller brickor. Snabbladdning brukar fungera bra. Mer risk för strul med AC-laddare enligt min erfarenhet.
Men så svårt är det inte med appar eller brickor. Snabbladdning brukar fungera bra. Mer risk för strul med AC-laddare enligt min erfarenhet.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Re: När är det kö?
Har du inte lagt in ditt betalkort i teslaappen? Hur betalar ni teslaägare annars för laddningen?frosse skrev: ↑10 jan 2025 16:14För en Teslaförare är det dock enklare. Inget behov av appar, konton eller betalkort. I med kabeln, ur med kabeln. Dessutom enkelt med knappen på laddkabeln som automatiskt avslutar laddningen och släpper kabeln. Enkelt helt enkelt. Därför är SuC överlägset. Men vad vet jag, kanske finns liknande lösningar för andra märken och laddare.Fredrik j skrev: ↑10 jan 2025 15:49Jag har laddat både på Tesla och andra operatörer och inte märkt någon skillnad på något sätt. Eftersom jag inte kör Tesla behöver jag ta upp telefonen, trycka på laddarnumret och starta laddning. Ingen skillnad.Nikk skrev: ↑10 jan 2025 08:47När är det kö? Jo när man åker till och från fjällen när alla andra gör det...
Var i kön när det berömda videoklippet filmades i Malung SuC. Det var långt ifrån 150 bilar i kö, vi hade 27 bilar framför oss plus de som laddade och kanske 5-8 bilar bakom oss. Hade 35 km kvar i tanken så stängde av AC och förvärmning av batteri. Sentry Mode stängde bilen av själv.
Tog ca en timme i kö och sen 50 min att ladda då laddhastigheten låg på 70-45 kW.
Några saker man har reflekterat över när man stått i köerna:
- Idiotiskt att det inte finns fler snabbladdare mellan Funäsdalen/Vemdalen och Göteborg. Undrar hur många fler SuC det hade funnits om inte strejken mot Tesla hade varit..?
- Tesla SuC är överlägsen alla andra snabbladdare. Ingen idé att välja något annat bara för att det är lång kö på SuC, det kommer troligtvis ändå ta längre tid att ladda på alternativet om det ens går att ladda där...
- Tesla borde införa någon form av geofencing för kösystem och automatiskt meddela till vilken laddare man ska köra fram till när det är dags. Finns alltid idioter som försöker tränga sig när det är mycket kö.
- Tesla borde lägga in automatiskt laddförbud för bilar med ladduttag på fel sida när det är högt tryck på laddstationerna. Ohyggligt störigt när en icke-Tesla tar upp två platser.
- Den verkliga räckvidden och den uppskattade räckvidden som pendlar hej vilt är värdelös när temperaturen är -10--25 grader. Lätt att räckviddsångest kryper på då.
- Förstår inte varför elbilstillverkare inte satsar mer på längre räckvidd, åtminstone premiumbilarna. Jag hade gladeligen betalat extra för 10-20 riktiga mil till istället för lull-lull. Den dagen man kan köra 60 riktiga mil i -10 grader så kommer det kännas bättre.
Jag har knappen som släpper kabeln på bilen istället för i kabeln så den behöver jag inte. Men hade jag inte haft någon knapp hade det ju knappast varit avgörande för val av laddstation. Särskilt inte om jag får fördelar av att ladda någon annanstans.
Slår vad om att du ändå sitter och fipplar med telefonen men trycka på en app är för jobbigt?
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3644
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: När är det kö?
Jag registrerade mitt kreditkort på Teslas website när jag köpte bilen. Sedan dess har jag inte behövt göra något.Fredrik j skrev: ↑10 jan 2025 16:26Har du inte lagt in ditt betalkort i teslaappen? Hur betalar ni teslaägare annars för laddningen?
Jag har knappen som släpper kabeln på bilen istället för i kabeln så den behöver jag inte. Men hade jag inte haft någon knapp hade det ju knappast varit avgörande för val av laddstation. Särskilt inte om jag får fördelar av att ladda någon annanstans.
Slår vad om att du ändå sitter och fipplar med telefonen men trycka på en app är för jobbigt?
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Re: När är det kö?
Samma som alla andra operatörer då…Niklas Z skrev: ↑10 jan 2025 17:02Jag registrerade mitt kreditkort på Teslas website när jag köpte bilen. Sedan dess har jag inte behövt göra något.Fredrik j skrev: ↑10 jan 2025 16:26Har du inte lagt in ditt betalkort i teslaappen? Hur betalar ni teslaägare annars för laddningen?
Jag har knappen som släpper kabeln på bilen istället för i kabeln så den behöver jag inte. Men hade jag inte haft någon knapp hade det ju knappast varit avgörande för val av laddstation. Särskilt inte om jag får fördelar av att ladda någon annanstans.
Slår vad om att du ändå sitter och fipplar med telefonen men trycka på en app är för jobbigt?
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3644
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: När är det kö?
Skillnaden år att jag lade in kreditkortet i samband med att jag beställde bilen, för att betala handpenningen (om jag minns rätt). Betalning på SuC följde med på köpet så att säga.Fredrik j skrev: ↑10 jan 2025 17:39Samma som alla andra operatörer då…Niklas Z skrev: ↑10 jan 2025 17:02Jag registrerade mitt kreditkort på Teslas website när jag köpte bilen. Sedan dess har jag inte behövt göra något.Fredrik j skrev: ↑10 jan 2025 16:26Har du inte lagt in ditt betalkort i teslaappen? Hur betalar ni teslaägare annars för laddningen?
Jag har knappen som släpper kabeln på bilen istället för i kabeln så den behöver jag inte. Men hade jag inte haft någon knapp hade det ju knappast varit avgörande för val av laddstation. Särskilt inte om jag får fördelar av att ladda någon annanstans.
Slår vad om att du ändå sitter och fipplar med telefonen men trycka på en app är för jobbigt?
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Re: När är det kö?
Det är sant att det fanns inte särskilt många med fel uttag nu när det var långa köer men nog såg man en o annan ändå…jonasl skrev: ↑10 jan 2025 11:59Borde vara lite självsanerande tycker jag, de bilarna måste ju behöva vänta väldigt länge innan det blir en plats ledig när det är fullsatt.
Kösystem i appen vore verkligen helt fantastiskt bra. Stå i kö en stund (ofta är det ju rätt bra rotation) är egentligen inget stort problem några gånger om året, det har jag fått göra på bensinstationer också - många gånger. Men när det är kaos, stök och bråk är det inte roligt.
Polestar 2 LR 2023
MYLR 2023, Sv/Sv, 20"
M3SR+ 2020, Midnight Silver/Sv, 19" Sport
Re: När är det kö?
Enkelt, funkar nästan alltid.
Oftast betydligt fler laddare än andra omkringliggande motsvarigheter vilket gör att det är oftast snabb cirkulation.
Min erfarenhet av andra laddare (vilket inte är jättestor kan jag erkänna) är att det är bökigt om det är en ”leverantör” man inte laddat hos tidigare. Oftare fel på dem än SuC (särskilt med tanke på om det är 4 st och det är fel på 1-2st…
Oftast betydligt billigare på SuC än andra för Teslaägare…
Polestar 2 LR 2023
MYLR 2023, Sv/Sv, 20"
M3SR+ 2020, Midnight Silver/Sv, 19" Sport
Re: När är det kö?
Kan säkert subventioneras något av stat ovh/eller kommun.AktivEffekt skrev: ↑10 jan 2025 15:31Jag laddar 120 mil på 4 minuter i min snåldiesel...
Jo, jag har elbil med, men skulle inte ta den till fjällen, i stan + hemladdning funkar det utmärkt.
Kan inte finns så mycket ekonomi i att bygga mer elstolpar på samma ställe om inte någon subventionerar det.
Dels kostnad att dra fram ökad effekt + att nya effekt avgifter talar emot allt som heter snabbladdning.
Mellan Trollhättan och Grums borde det finnas en bra laddstation och även någon mer i närheten av Sälenbyn och ev i Särna…
Förbättras inget framöver så kommer jag också skaffa en diesel eller hybrid för långfärder.
Polestar 2 LR 2023
MYLR 2023, Sv/Sv, 20"
M3SR+ 2020, Midnight Silver/Sv, 19" Sport
Re: När är det kö?
Tycker SuC oftast är sämre än andra snabbladdare, främst för att sladdarna är för korta, låg delad effekt, bökig app för alla som inte kör Tesla, ologiskt med två sladdar där bara en kan användas etc. Prova några andra operatörer så får du se. En del har även fina displayer där du kan se SoC på bilen som laddar, analyser av laddsessionen i appen etc.Nikk skrev: ↑10 jan 2025 19:04Enkelt, funkar nästan alltid.
Oftast betydligt fler laddare än andra omkringliggande motsvarigheter vilket gör att det är oftast snabb cirkulation.
Min erfarenhet av andra laddare (vilket inte är jättestor kan jag erkänna) är att det är bökigt om det är en ”leverantör” man inte laddat hos tidigare. Oftare fel på dem än SuC (särskilt med tanke på om det är 4 st och det är fel på 1-2st…
Oftast betydligt billigare på SuC än andra för Teslaägare…
Re: När är det kö?
Klart att du som icke-teslaförare tycker det är sämre. Utöver de nya SuC är de inte gjorda för er med andra märken. Ingen värdering i det men så är det.d3marcus skrev: ↑10 jan 2025 19:24Tycker SuC oftast är sämre än andra snabbladdare, främst för att sladdarna är för korta, låg delad effekt, bökig app för alla som inte kör Tesla, ologiskt med två sladdar där bara en kan användas etc. Prova några andra operatörer så får du se. En del har även fina displayer där du kan se SoC på bilen som laddar, analyser av laddsessionen i appen etc.Nikk skrev: ↑10 jan 2025 19:04Enkelt, funkar nästan alltid.
Oftast betydligt fler laddare än andra omkringliggande motsvarigheter vilket gör att det är oftast snabb cirkulation.
Min erfarenhet av andra laddare (vilket inte är jättestor kan jag erkänna) är att det är bökigt om det är en ”leverantör” man inte laddat hos tidigare. Oftare fel på dem än SuC (särskilt med tanke på om det är 4 st och det är fel på 1-2st…
Oftast betydligt billigare på SuC än andra för Teslaägare…
Re: När är det kö?
Bortsett från SuC så kan du väl ändå inte på fullaste allvar tycka att det ur ett makroperspektiv fungerar bra med andra laddoperatörer. Visst, en specifik operatör kanske fungerar bra men att ständigt behöva skapa nytt konto, lägga till betalkort och använda en ny app kan ju omöjligt kännas smidigt. Jo, jag vet att det finns appar som samlar flera operatörer men de samlar ju inte alla operatörer så ändå möts man av ny aktörer.Fredrik j skrev: ↑10 jan 2025 16:26Har du inte lagt in ditt betalkort i teslaappen? Hur betalar ni teslaägare annars för laddningen?frosse skrev: ↑10 jan 2025 16:14För en Teslaförare är det dock enklare. Inget behov av appar, konton eller betalkort. I med kabeln, ur med kabeln. Dessutom enkelt med knappen på laddkabeln som automatiskt avslutar laddningen och släpper kabeln. Enkelt helt enkelt. Därför är SuC överlägset. Men vad vet jag, kanske finns liknande lösningar för andra märken och laddare.Fredrik j skrev: ↑10 jan 2025 15:49Jag har laddat både på Tesla och andra operatörer och inte märkt någon skillnad på något sätt. Eftersom jag inte kör Tesla behöver jag ta upp telefonen, trycka på laddarnumret och starta laddning. Ingen skillnad.Nikk skrev: ↑10 jan 2025 08:47När är det kö? Jo när man åker till och från fjällen när alla andra gör det...
Var i kön när det berömda videoklippet filmades i Malung SuC. Det var långt ifrån 150 bilar i kö, vi hade 27 bilar framför oss plus de som laddade och kanske 5-8 bilar bakom oss. Hade 35 km kvar i tanken så stängde av AC och förvärmning av batteri. Sentry Mode stängde bilen av själv.
Tog ca en timme i kö och sen 50 min att ladda då laddhastigheten låg på 70-45 kW.
Några saker man har reflekterat över när man stått i köerna:
- Idiotiskt att det inte finns fler snabbladdare mellan Funäsdalen/Vemdalen och Göteborg. Undrar hur många fler SuC det hade funnits om inte strejken mot Tesla hade varit..?
- Tesla SuC är överlägsen alla andra snabbladdare. Ingen idé att välja något annat bara för att det är lång kö på SuC, det kommer troligtvis ändå ta längre tid att ladda på alternativet om det ens går att ladda där...
- Tesla borde införa någon form av geofencing för kösystem och automatiskt meddela till vilken laddare man ska köra fram till när det är dags. Finns alltid idioter som försöker tränga sig när det är mycket kö.
- Tesla borde lägga in automatiskt laddförbud för bilar med ladduttag på fel sida när det är högt tryck på laddstationerna. Ohyggligt störigt när en icke-Tesla tar upp två platser.
- Den verkliga räckvidden och den uppskattade räckvidden som pendlar hej vilt är värdelös när temperaturen är -10--25 grader. Lätt att räckviddsångest kryper på då.
- Förstår inte varför elbilstillverkare inte satsar mer på längre räckvidd, åtminstone premiumbilarna. Jag hade gladeligen betalat extra för 10-20 riktiga mil till istället för lull-lull. Den dagen man kan köra 60 riktiga mil i -10 grader så kommer det kännas bättre.
Jag har knappen som släpper kabeln på bilen istället för i kabeln så den behöver jag inte. Men hade jag inte haft någon knapp hade det ju knappast varit avgörande för val av laddstation. Särskilt inte om jag får fördelar av att ladda någon annanstans.
Slår vad om att du ändå sitter och fipplar med telefonen men trycka på en app är för jobbigt?
Själv besökte jag Vemdalen under nyårshelgen och herre Gud vilken pärs. Då var det något som kallades Mer Connect där jag glatt kom dit med min Tesla och tänkte att nu ska det laddas. Men icke. Här var stegen jag var tvungen att följa:
1. Ladda ner appen
2. Skapa konto
3. Vänta 24h på att kontot skulle aktiveras
4. Lägga till betaluppgifter
5. Ladda (till en kostnad av 6,80/kwh)
Well well.
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 6198
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Re: När är det kö?
Upplevde precis samma stök på MER förra året när vi var på Vemdalsskalet. Kvällen innan hemresan tänkte jag ladda upp, men efter mycket om och men gav jag upp. Hade tillräckligt för att komma till SuC i Sveg så det fick bli så. Känns dock suboptimalt att inte starta en 95 mils hemresa med fullt batteri.frosse skrev: ↑10 jan 2025 19:34Bortsett från SuC så kan du väl ändå inte på fullaste allvar tycka att det ur ett makroperspektiv fungerar bra med andra laddoperatörer. Visst, en specifik operatör kanske fungerar bra men att ständigt behöva skapa nytt konto, lägga till betalkort och använda en ny app kan ju omöjligt kännas smidigt. Jo, jag vet att det finns appar som samlar flera operatörer men de samlar ju inte alla operatörer så ändå möts man av ny aktörer.Fredrik j skrev: ↑10 jan 2025 16:26Har du inte lagt in ditt betalkort i teslaappen? Hur betalar ni teslaägare annars för laddningen?frosse skrev: ↑10 jan 2025 16:14För en Teslaförare är det dock enklare. Inget behov av appar, konton eller betalkort. I med kabeln, ur med kabeln. Dessutom enkelt med knappen på laddkabeln som automatiskt avslutar laddningen och släpper kabeln. Enkelt helt enkelt. Därför är SuC överlägset. Men vad vet jag, kanske finns liknande lösningar för andra märken och laddare.Fredrik j skrev: ↑10 jan 2025 15:49Jag har laddat både på Tesla och andra operatörer och inte märkt någon skillnad på något sätt. Eftersom jag inte kör Tesla behöver jag ta upp telefonen, trycka på laddarnumret och starta laddning. Ingen skillnad.Nikk skrev: ↑10 jan 2025 08:47När är det kö? Jo när man åker till och från fjällen när alla andra gör det...
Var i kön när det berömda videoklippet filmades i Malung SuC. Det var långt ifrån 150 bilar i kö, vi hade 27 bilar framför oss plus de som laddade och kanske 5-8 bilar bakom oss. Hade 35 km kvar i tanken så stängde av AC och förvärmning av batteri. Sentry Mode stängde bilen av själv.
Tog ca en timme i kö och sen 50 min att ladda då laddhastigheten låg på 70-45 kW.
Några saker man har reflekterat över när man stått i köerna:
- Idiotiskt att det inte finns fler snabbladdare mellan Funäsdalen/Vemdalen och Göteborg. Undrar hur många fler SuC det hade funnits om inte strejken mot Tesla hade varit..?
- Tesla SuC är överlägsen alla andra snabbladdare. Ingen idé att välja något annat bara för att det är lång kö på SuC, det kommer troligtvis ändå ta längre tid att ladda på alternativet om det ens går att ladda där...
- Tesla borde införa någon form av geofencing för kösystem och automatiskt meddela till vilken laddare man ska köra fram till när det är dags. Finns alltid idioter som försöker tränga sig när det är mycket kö.
- Tesla borde lägga in automatiskt laddförbud för bilar med ladduttag på fel sida när det är högt tryck på laddstationerna. Ohyggligt störigt när en icke-Tesla tar upp två platser.
- Den verkliga räckvidden och den uppskattade räckvidden som pendlar hej vilt är värdelös när temperaturen är -10--25 grader. Lätt att räckviddsångest kryper på då.
- Förstår inte varför elbilstillverkare inte satsar mer på längre räckvidd, åtminstone premiumbilarna. Jag hade gladeligen betalat extra för 10-20 riktiga mil till istället för lull-lull. Den dagen man kan köra 60 riktiga mil i -10 grader så kommer det kännas bättre.
Jag har knappen som släpper kabeln på bilen istället för i kabeln så den behöver jag inte. Men hade jag inte haft någon knapp hade det ju knappast varit avgörande för val av laddstation. Särskilt inte om jag får fördelar av att ladda någon annanstans.
Slår vad om att du ändå sitter och fipplar med telefonen men trycka på en app är för jobbigt?
Själv besökte jag Vemdalen under nyårshelgen och herre Gud vilken pärs. Då var det något som kallades Mer Connect där jag glatt kom dit med min Tesla och tänkte att nu ska det laddas. Men icke. Här var stegen jag var tvungen att följa:
1. Ladda ner appen
2. Skapa konto
3. Vänta 24h på att kontot skulle aktiveras
4. Lägga till betaluppgifter
5. Ladda (till en kostnad av 6,80/kwh)
Well well.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015