Har halvkombibaklucka och kommer i en version med ett batteri på 80 kWh. Personligen så förstår jag inte riktig hur de tänkte när de designade bakdelen. Men det kan man ju tycka olika om… Kanske har bakdelsdesignen med just öppningen av halvkombibakluckan att göra – dvs. att de vill få till både halvkombibaklucka och rätt kurvatur på taklinjen…
Som jag minns det så tyckte biltestaren i den infogade videon nedan att interiören har bättre materialval än Audi A6 e-tron…
Härligt att det kommer lite fler bilar med andra karossformer än SUV och crossover. Jag tyckte den var riktigt snygg!
Mazda är ju inte känt som ett stort elbilsmärke, så det är kul att de satsar. Japanska bilar överlag är ju kända för sin kvalitet. Hoppas priset blir rimligt.
Jag skulle kalla den luckan för liftback, och det är väl en utmärkt lösning där, eller var det designen du vände dej emot? […
Har inget emot att de valt att göra den till en liftback med halvkombibaklucka. Tycker tvärt om att det är ett utmärkt val. Det är designen av bakänden som jag inte är så förtjust i. Svårt att beskriva, men är väl inget fan av kilformen baktill, eller wedge som det väl heter på engelska. Tycker även det ser mindre bra ut med det längsta 'utsticket' bak längst upp istället för nere vid 'kofångaren' där det ju brukar vara. Vid närmare anblick så är väl längsta utsticket nere vid 'kofångaren', men personligen hade jag föredragit en annan formgivning bak.
I övrigt tycker jag designen är riktigt lyckad.
Och som sagt: Det här kan man ju så klart tycka olika om. Är ju bara bra att du gillar den.
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
Som jag har förstått det så är det ren badge engineering av en Kinesisk bil och inte något som utvecklats av Mazda. Men jag tycker den är snygg och kommer säkert bli bra. Väldigt långsam laddhasighet med det stora batteriet men väldigt hög hastighet med det lilla vilket är lite udda.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Stora batteriet på 80 kWh laddar bara som mest 95 KW.
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Vi har nog bara sett början av kinesisk badge engineering. Varumärken är starka och jag tror det kommer funka. Folk i gemen kommer se den här som en Mazda.
Vi har nog bara sett början av kinesisk badge engineering. Varumärken är starka och jag tror det kommer funka. Folk i gemen kommer se den här som en Mazda.
Medhåll. Det är (paradoxalt?) också därför det ur ett åtminstone svenskt försäljningsperspektiv inte lär ha någon direkt betydelse att materialvalen potentiellt är bättre än i en motsvarande Audi.
Mazda och Audi spelar inte i samma liga. Varumärket är som vanligt allt och tjänstebilsförarna vill ha sina tyskar, alternativt Volvo eller Tesla. Tycker nästan lite synd om övriga biltillverkare.
Bilen som sådan är riktigt snygg och jag skulle absolut kunna tänka mig en.
På ett sätt är det rimligt med badge engineering - problemen med kinabilar är ju dels de etiska aspekterna, men även oron för att märket ska försvinna, tillgången på reservdelar och serviceställen. Där har de etablerade tillverkarna en stor fördel, oavsett vilken fabrik som egentligen tillverkar bilarna.
Stora batteriet på 80 kWh laddar bara som mest 95 KW.
Nya Enyaq laddar 85 i 135 kW och 85x i 175 kW men båda 10-80% på 28 minuter. Ett exempel på att max DV hastighet inte alltid är något att stirra sig blind på. Istället ska man titta på laddkurvan och 10-80% hastighet. Det intressanta är väl hur stort batteri Mazdan har samt hur snabbt den laddar 10-80% med sina 95 kW.
Stora batteriet på 80 kWh laddar bara som mest 95 KW.
Nya Enyaq laddar 85 i 135 kW och 85x i 175 kW men båda 10-80% på 28 minuter. Ett exempel på att max DV hastighet inte alltid är något att stirra sig blind på. Istället ska man titta på laddkurvan och 10-80% hastighet. Det intressanta är väl hur stort batteri Mazdan har samt hur snabbt den laddar 10-80% med sina 95 kW.
95 kW är dock väldigt lågt i konkurrensen och helt oacceptabelt för mig. Sen är högre effekt alltid bättre, min resa till landstället innebär att jag behöver toppa upp 30%, då går det snabbare med högre effekt tidigt i kurvan och det är ointressant om det tar lika lång tid till 80%.
ID4 GTX 340 hk MY25 Tidigare: XC40 Recharge ER RWD MY24, Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
Stora batteriet på 80 kWh laddar bara som mest 95 KW.
Nya Enyaq laddar 85 i 135 kW och 85x i 175 kW men båda 10-80% på 28 minuter. Ett exempel på att max DV hastighet inte alltid är något att stirra sig blind på. Istället ska man titta på laddkurvan och 10-80% hastighet. Det intressanta är väl hur stort batteri Mazdan har samt hur snabbt den laddar 10-80% med sina 95 kW.
Max effekt är ju rätt ointressant, men 10 - 80% säger inte heller speciellt mycket. Då är antalet laddade km på t.e.x. 20 minuter ett bättre mått.
Stora batteriet på 80 kWh laddar bara som mest 95 KW.
Nya Enyaq laddar 85 i 135 kW och 85x i 175 kW men båda 10-80% på 28 minuter. Ett exempel på att max DV hastighet inte alltid är något att stirra sig blind på. Istället ska man titta på laddkurvan och 10-80% hastighet. Det intressanta är väl hur stort batteri Mazdan har samt hur snabbt den laddar 10-80% med sina 95 kW.
Max effekt är ju rätt ointressant, men 10 - 80% säger inte heller speciellt mycket. Då är antalet laddade km på t.e.x. 20 minuter ett bättre mått.
Måste säga att Mazdan ändå växer, på något konstigt sätt. Tycker designen är snygg men lite halvtaskig paketering när bagaget ändå blev så litet och märkligt resonemang kring batteri storlek, laddhastighet och hk. Men standard versionen med lilla batteriet känns ändå bättre, resurseffektiv storlek på batteri 69
kWh (LFP), hyfsat energieffektiv och laddning som är i princip ok 165. Juste dragvikt på 1 500kg och bakhjulsdrift (vågar man hoppas på lite Miata körglädje?) och en klart vettig prisbild. Blir intressant se hur MB CLA står sig mot denna.
Tesla M3 HLR VW ID4 Tesla M3P 2022 Tesla Model S 75D 2018 Tesla Model 3 LR 2020 Tesla Model Y LR 2021
Tesla Model 3 LR 2019
Stora batteriet på 80 kWh laddar bara som mest 95 KW.
Nya Enyaq laddar 85 i 135 kW och 85x i 175 kW men båda 10-80% på 28 minuter. Ett exempel på att max DV hastighet inte alltid är något att stirra sig blind på. Istället ska man titta på laddkurvan och 10-80% hastighet. Det intressanta är väl hur stort batteri Mazdan har samt hur snabbt den laddar 10-80% med sina 95 kW.
Motsatt så ska man inte stirra sig blind på 10-80%. Hur ofta laddar man till just 80% liksom?
För egen del räcker det ofta med betydligt lägre SOC. Ofta behöver man bara toppa upp lite på slutet för att nåt sitt mål, och då är högre peak väldigt mkt viktigare.
Alternativt så gör man ett så långt stopp, tex för lunch eller liknande, att man når 100% med så gott som alla bilar på marknaden(nästan alla hinner dit på under en timme).
Så IMO är högre peak viktigare än 10-80.
Sedan vill man förstås gärna ha lång räckvidd och låg förbrukning också...
Stora batteriet på 80 kWh laddar bara som mest 95 KW.
Nya Enyaq laddar 85 i 135 kW och 85x i 175 kW men båda 10-80% på 28 minuter. Ett exempel på att max DV hastighet inte alltid är något att stirra sig blind på. Istället ska man titta på laddkurvan och 10-80% hastighet. Det intressanta är väl hur stort batteri Mazdan har samt hur snabbt den laddar 10-80% med sina 95 kW.
Motsatt så ska man inte stirra sig blind på 10-80%. Hur ofta laddar man till just 80% liksom?
För egen del räcker det ofta med betydligt lägre SOC. Ofta behöver man bara toppa upp lite på slutet för att nåt sitt mål, och då är högre peak väldigt mkt viktigare.
Alternativt så gör man ett så långt stopp, tex för lunch eller liknande, att man når 100% med så gott som alla bilar på marknaden(nästan alla hinner dit på under en timme).
Så IMO är högre peak viktigare än 10-80.
Sedan vill man förstås gärna ha lång räckvidd och låg förbrukning också...
Tycker det här med laddeffekt är lite hysteriskt. Har man kört 20, 30 eller 40 mil och behöver stanna för att ladda så är det då oftast någon som behöver gå på toa äta eller ta en kaffe om vi antar att bilen drar 2 kwh per mil så tar det 6 min att toppa upp med 10 mil med 200 kW och 12 min med 100 kw. Visst om man alltid kör 100-200 mil per gång så gör det ju skillnad men då måste man ju ändå äta men jag känner personer som blåser ner till alperna och bara stannar för att byta förare och ev snabbt toa stopp men då är nog fossil valet man bör göra.
10-80% är rätt ointressant då det inte har så mycket med praktisk körning/laddning att göra. Det man vill veta är hur lång räckvidd man får på en viss tid. Men tyvärr anges den siffran sällan.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
10-80% är rätt ointressant då det inte har så mycket med praktisk körning/laddning att göra. Det man vill veta är hur lång räckvidd man får på en viss tid. Men tyvärr anges den siffran sällan.
För att få ett värde som är riktigt enkelt att jämföra, ska man hålla så många parametrar som möjligt konstanta. Jag skulle gilla om kan kunde få bästa+sämsta tid för "10 mils räckvidd vid 100kmh konstant fart och med batteriet förvärmt och laddat i intervallet 10 till 80 procent vid både start och slut av laddning och yttertemperatur mellan -10 och +30".