Model Y Juniper

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Model Y Juniper

Inlägg av AAKEE »

spacecoin skrev: 10 jan 2025 23:32
AAKEE skrev: 10 jan 2025 19:56
Jaegaern skrev: 28 nov 2024 09:20
Teslasemitruck skrev: 26 nov 2024 14:12
Vad tror ni det blir för storlek på batterierna? Blir det ett 95 kwh batteri tror ni som det finns lösa rykten på.
Själv tror jag inte det så länge bilen säljer bra så vill de nog hålla nere kostnaderna.
AAKEE har gått igenom detta i ett inlägg. Det finns inte fysisk plats för ett så stort batteri med model Y eller 3:s arkitektur. Det kommer ligga på samma kapacitet, plus minus nån procent.
Exakt!

Har inte hört ngt om batterityp, skulle gissa på samma LG som innan.

Största föröndringen i WLTP kommercsannolikt från ginslipningar i effektivitet, luftmotståmd och framförallt mer lättrullande däck skulle jag tro.

EV-media som spånade om 95kWh och 800km räckvidd fick nog inte helt rätt…
LG i Performance, CATL i övriga om jag minns rätt.
[Edit]
AWD ska ha ett CATL NMC och RWD ett CATL LFP 62.5kWh.

Dessa verkar ha data från godkännandet sv kinesiaka myndigheter:
https://carnewschina.com/2025/01/10/te ... -revealed/

2025 Model Y Juniper battery size

62.5 kWh (Single-motor RWD)
78.4 kWh (Dual-motor AWD)

Förmofligen har de inte exakt rätt här om kapaciteten:

The 2025 Model Y Juniper AWD Long Range is reportedly powered by a battery pack with 78.4 kWh usable capacity, or about 80 kWh and change in total battery size. That's what the current Long Range and Performance trims in the US have on board.
https://www.notebookcheck.net/2025-Mode ... 111.0.html
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
xms67
Teslaägare

Inlägg av xms67 »

Först kanske man ska säga att hur den ser ut kommer inte påverka det minsta lilla vid nästa köp. Är det seriöst någon här som ”o no, jag ville ha lite annan design på bakljusen eller någon annan vikning på plåten, så nu blir det inget köp”?

Med det sagt tycker jag att ljuslister bak och fram börjar bli lite 2010-tal…

För min del kommer det vara 98 procent pris, 1 procent ljudvolym i kupén och 1 procent fjädring som avgör. Sedan kanske jag inte köper en Muskbil, men det är en annan fråga.
Tesla Model Y LR -23
SAAB 9-3 Cab -04
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare

Inlägg av pefreli »

AxwellE skrev: 10 jan 2025 21:11
Andreasson skrev: 10 jan 2025 13:17
Hoppas att de kommer att återinföra blinkerspakäven på S & X! I så fall blir jag rejält sugen...

Egentligen är det märkligt att en så liten sak som en blinkerspak, ska vara så avgörande för ett bilköp, som det de facto är. Men i en trafikmiljö där det finns rondeller, har det STOR betydelse.
Seriöst? Jag har kört Highland ett bra tag nu och det är inga problem alls. Jag säger inte att det är optimalt men det är absolut ingen dealbreaker. Likväl som att det är något sämre att ha blinkersen på ratten vid rondeller lika jävla skönt är det på motorvägen då du snabbt kan klicka utan att röra ditt grepp.
Håller med 100%. Har kört 1200 mil nu och jag förstår inte problemet alls. Men jag är kanske ett motoriskt praktexemplar. :lol:

Jag väljer lätt blinkersknappar framför spak.

Växlingen på skärmen tycker jag däremot är mindre bra. Där hade jag föredragit ett fysiskt reglage på mittkonsolen (typ vid mugghållarna).
TM3 P svart/svart -24
TM3 P vit/vit -23, såld
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp
Användarvisningsbild
Ilduce77
Teslaägare

Inlägg av Ilduce77 »

pefreli skrev: 11 jan 2025 01:07
AxwellE skrev: 10 jan 2025 21:11
Andreasson skrev: 10 jan 2025 13:17
Hoppas att de kommer att återinföra blinkerspakäven på S & X! I så fall blir jag rejält sugen...

Egentligen är det märkligt att en så liten sak som en blinkerspak, ska vara så avgörande för ett bilköp, som det de facto är. Men i en trafikmiljö där det finns rondeller, har det STOR betydelse.
Seriöst? Jag har kört Highland ett bra tag nu och det är inga problem alls. Jag säger inte att det är optimalt men det är absolut ingen dealbreaker. Likväl som att det är något sämre att ha blinkersen på ratten vid rondeller lika jävla skönt är det på motorvägen då du snabbt kan klicka utan att röra ditt grepp.
Håller med 100%. Har kört 1200 mil nu och jag förstår inte problemet alls. Men jag är kanske ett motoriskt praktexemplar. :lol:

Jag väljer lätt blinkersknappar framför spak.

Växlingen på skärmen tycker jag däremot är mindre bra. Där hade jag föredragit ett fysiskt reglage på mittkonsolen (typ vid mugghållarna).
Det finns bra lösningar på det.. 😀👍🏻
Både S3XY-knob och andra...
Fast det har du kanske redan koll på.. 😊

https://hamphi.com/products/s3xy-knob

https://www.tesery.com/products/model-3 ... KgQAvD_BwE
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

Smilla

Inlägg av Smilla »

Imponerad av att det nästan hela detta forat är super bakåtsträvare......I princip allt är fel som Tesla (Elon Musk) gör, nu kom Juniper och enligt alla raketforskare här är det mesta fel/dåligt... blinkerspaken är borta ....mm,mm,mm OJ hjälp tesla kommer sluta sälja bilar.....frågade vår son 10år... som spelar Fifa 25 .... svaret blev...... vad är problemet med att man trycker på en knapp istället ?.. :lol: :lol: :lol: Tips från coachen köp en Volvo eller Saab om nu dom märkena finns kvar.
backe

Inlägg av backe »

Smilla skrev: 11 jan 2025 04:32
Imponerad av att det nästan hela detta forat är super bakåtsträvare......I princip allt är fel som Tesla (Elon Musk) gör, nu kom Juniper och enligt alla raketforskare här är det mesta fel/dåligt... blinkerspaken är borta ....mm,mm,mm OJ hjälp tesla kommer sluta sälja bilar.....frågade vår son 10år... som spelar Fifa 25 .... svaret blev...... vad är problemet med att man trycker på en knapp istället ?.. :lol: :lol: :lol: Tips från coachen köp en Volvo eller Saab om nu dom märkena finns kvar.
Låter som en perfekt referens att fråga en 10-åring om man ska ha knappar eller spakar för blinkers. Fattar han övriga beslut hos er också?

Frågar man då istället en trafiksäkerhetsexpert så säger hon såhär.
Tesla överger kritiserad blinkersfunktion. När nya Model Y presenterades var ordningen återställd.
– Det är djävulens påfund om man får säga så, säger trafiksäkerhetsexperten Jeanette Jedbäck Hindenburg.
https://carup.se/nu-backar-tesla-det-ar ... e_vignette

Tesla är inte en biltillverkare tydligen utan ett AI-bolag, så den som sa att man ska sluta sälja bilar kanske har rätt helt enkelt?

Sen tror jag som någon skrev några inlägg längre upp, är den billig nog så säljer den troligen bäst i år igen oavsett vad vi sitter här och tycker om bilen och Elon, plånboken har en tendens att kunna förlåta mycket.
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

backe skrev: 11 jan 2025 06:30
Låter som en perfekt referens att fråga en 10-åring om man ska ha knappar eller spakar för blinkers. […
Om inget annat för att det är ~6 år kvar tills den 10-åringen kan börja övningsköra en personbil…  :roll:
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Men blinkersspaken är väl inte borta?
Användarvisningsbild
ONSatan
Teslaägare

Inlägg av ONSatan »

FYI, Som ”raketforskare” kan jag med 100% säkerhet garantera att din son INTE spelar ”FIFA 25”
I bought this before I knew Elon was an Evil Weirdo
Lurkern

Inlägg av Lurkern »

Tycker bilen ser mycket snyggare ut än på de förata bilderna (för att säga nåt positivt).

Sen är jag rätt nyfiken på komforten i den nya.
Användarvisningsbild
Freez
Teslaägare

Inlägg av Freez »

TiborBlomhall skrev: 11 jan 2025 01:40
Denna film är bara ihopklippta filmsnuttar från Teslas hemsida.
MY RWD Vit 2023
Användarvisningsbild
Joakimgabrielsson
Teslaägare

Inlägg av Joakimgabrielsson »

Nån som har higland som vet om det går att stänga av främre ambientbelysning? Lär va rätt störande vid mörkerkörning.
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist

Inlägg av DanneLKPG »

Joakimgabrielsson skrev: 11 jan 2025 09:58
Nån som har higland som vet om det går att stänga av främre ambientbelysning? Lär va rätt störande vid mörkerkörning.
Tror inte man endast kan styra främre. Allt eller inget har jag för mig. Kanske går med S3XY buttons.
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
VW e-UP! 36,8kWh MY20
IONIQ 5 RWD 72,6 kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare

Inlägg av pefreli »

Nej, den går inte att stänga av separat. Men det är inget problem vid mörkerkörande.

Men jag har ju inte problem med blinkersknapparna heller så det är så klart möjligt att andra upplever belysningen problematisk.

Mtp lyftet som gjordes med Highland är jag säker på att 98% av er som byter till Juniper kommer vara väldigt nöjda.
TM3 P svart/svart -24
TM3 P vit/vit -23, såld
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp
Newgusa

Inlägg av Newgusa »

pefreli skrev: 11 jan 2025 10:35
Nej, den går inte att stänga av separat. Men det är inget problem vid mörkerkörande.

Men jag har ju inte problem med blinkersknapparna heller så det är så klart möjligt att andra upplever belysningen problematisk.

Mtp lyftet som gjordes med Highland är jag säker på att 98% av er som byter till Juniper kommer vara väldigt nöjda.
Mtp?
manneson

Inlägg av manneson »

De som inte tror man kan klara sig utan blinkersspak har nog aldrig kört motorcykel. Där styr man nämligen också blinkers med en knapp med vänster tumme. ;)
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare

Inlägg av Maw »

manneson skrev: 11 jan 2025 10:40
De som inte tror man kan klara sig utan blinkersspak har nog aldrig kört motorcykel. Där styr man nämligen också blinkers med en knapp med vänster tumme. ;)
Hur många varv brukar du snurra på MC-styret i rondeller och korsningar? ;)
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
mussla
Teslaägare

Inlägg av mussla »

På ett motorcykelstyre håller man handen på samma ställe hela tiden - inklusive i rondeller
Model Y LR AWD -24
manneson

Inlägg av manneson »

Maw skrev: 11 jan 2025 10:48
Hur många varv brukar du snurra på ratten i en rondell?
Det är inte ens ett kvarts varv i de jag kör i iaf.
manneson

Inlägg av manneson »

mussla skrev: 11 jan 2025 10:49
På ett motorcykelstyre håller man handen på samma ställe hela tiden - inklusive i rondeller
Det gör iaf jag på ratten i en rondell också. Tror de flesta överskattar hur mkt man behöver vrida ratten, det är inte många grader. Försök tänk på det nästa gång så märker du.
backe

Inlägg av backe »

Man gasar och bromsar(fram) på styret också, vore perfekt på bilar eftersom det fungerar på en motorcykel.

Eller kan det vara så att det som är bäst är olika beroende på förutsättningarna?
Användarvisningsbild
A76
Teslaägare
Referralkod: ts.la/andreas13052

Inlägg av A76 »

manneson skrev: 11 jan 2025 10:57
Helt obegripligt med er som så inbitet skall försvara blinkersknappar på ratten… Jag är säker på att ALLA inser att det går att använda blinkersknappar på ratten. Men INGEN kan på allvar påstå att det är en mer intuitiv eller enklare lösning. Därmed blir diskussionen otroligt barnslig. Tesla tog bort spakarna av en enda anledning, spara pengar. INTE för att det skulle vara en bättre lösning.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

manneson skrev: 11 jan 2025 10:57
Välkommen till Lund.
Vrider du inte ratten mer än 90 grader så kraschar du i 90 % av rondellerna här. Många kräver 180 graders rattutslag. Det är fysiskt omöjligt att hålla kvar greppet på ratten med båda händerna.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Vet inte riktigt om det är helt genomtänkt att på ett elbilsforum kalla folk med elbil för super bakåtsträvare.
90% i sverige biter sig kvar vid fossildrift. Där kan man snacka om bakåtsträvare. :roll:
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Skriv svar