Behandling av konstläder
Moderator: Redaktion
Behandling av konstläder
Tycker ni man bör behandla konstlädern ( speciellt om man har vit Interiör) med medel?
Vad tror ni om denna produkt?
https://www.jula.se/catalog/bil-och-gar ... rd-629358/
Numera har den en ny förpackning som ser ut så här
https://www.jula.se/catalog/bil-och-gar ... rd-018836/
Jag använde medlet till min M3 och var nöjd. Dock är krämen lite svagt gulaktig till tonen, vet inte om det kan påverka färgen på konstlädret.
Har hört flera som rekommenderar denna som är betydligt dyrare
Gyeon Q2 LeatherShield
https://www.autodude.se/sv/produkt/lade ... G8ZRo8HGQQ
Vad finns det för fördelar med den dyrare? Är den värd sitt mer pris?
Vad tror ni om denna produkt?
https://www.jula.se/catalog/bil-och-gar ... rd-629358/
Numera har den en ny förpackning som ser ut så här
https://www.jula.se/catalog/bil-och-gar ... rd-018836/
Jag använde medlet till min M3 och var nöjd. Dock är krämen lite svagt gulaktig till tonen, vet inte om det kan påverka färgen på konstlädret.
Har hört flera som rekommenderar denna som är betydligt dyrare
Gyeon Q2 LeatherShield
https://www.autodude.se/sv/produkt/lade ... G8ZRo8HGQQ
Vad finns det för fördelar med den dyrare? Är den värd sitt mer pris?
- T4s
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/tobias894955
Re: Behandling av konstläder
På julas står det ju att det även är till konstläder, men den andra står det ju specifikt läder, och eftersom tesla är för snikna att ha riktigt läder skulle jag inte använda en produkt som inte är specifikt avsedd för konstläder.
Jag har f.ö nåt specifikt medel för "faux leather", alltså konstläder, som jag råkade köpa fel nån gång, den borde man kanske använda i teslan..
Jag har f.ö nåt specifikt medel för "faux leather", alltså konstläder, som jag råkade köpa fel nån gång, den borde man kanske använda i teslan..
Gyeon fungerar finfint. Står ju ”alla lädertyper”, det inkluderar fejk.repulsiv skrev: ↑12 jan 2025 23:06På julas står det ju att det även är till konstläder, men den andra står det ju specifikt läder, och eftersom tesla är för snikna att ha riktigt läder skulle jag inte använda en produkt som inte är specifikt avsedd för konstläder.

https://gyeonusa.com/blogs/gyeon-produc ... lR1uHmpnN1
Snikna vet jag inte, det handlar väl mer om att veganer kanske inte vill köpa bilar gjorda på djur?repulsiv skrev: ↑12 jan 2025 23:06På julas står det ju att det även är till konstläder, men den andra står det ju specifikt läder, och eftersom tesla är för snikna att ha riktigt läder skulle jag inte använda en produkt som inte är specifikt avsedd för konstläder.
Hur många köpare är veganer? 0.1%?Jimel skrev: ↑13 jan 2025 07:15Snikna vet jag inte, det handlar väl mer om att veganer kanske inte vill köpa bilar gjorda på djur?repulsiv skrev: ↑12 jan 2025 23:06På julas står det ju att det även är till konstläder, men den andra står det ju specifikt läder, och eftersom tesla är för snikna att ha riktigt läder skulle jag inte använda en produkt som inte är specifikt avsedd för konstläder.
Det är ren kostnadsbesparing att använda plast istället för läder. Och sedan spinner marknadsavdelningen det till "vegan-läder" eller "konst-läder".

Som alla vet är plast myyyycket bättre för miljön än läder....
Lite märkligt att Elon inte tycker ”vegansk interiör” är lite woke.spacecoin skrev: ↑13 jan 2025 08:46Hur många köpare är veganer? 0.1%?Jimel skrev: ↑13 jan 2025 07:15Snikna vet jag inte, det handlar väl mer om att veganer kanske inte vill köpa bilar gjorda på djur?repulsiv skrev: ↑12 jan 2025 23:06På julas står det ju att det även är till konstläder, men den andra står det ju specifikt läder, och eftersom tesla är för snikna att ha riktigt läder skulle jag inte använda en produkt som inte är specifikt avsedd för konstläder.
Det är ren kostnadsbesparing att använda plast istället för läder. Och sedan spinner marknadsavdelningen det till "vegan-läder" eller "konst-läder".Det är noll läder och 100% plast.
Man behöver inte vara vegan för att ogilla läder.spacecoin skrev: ↑13 jan 2025 08:46Hur många köpare är veganer? 0.1%?Jimel skrev: ↑13 jan 2025 07:15Snikna vet jag inte, det handlar väl mer om att veganer kanske inte vill köpa bilar gjorda på djur?repulsiv skrev: ↑12 jan 2025 23:06På julas står det ju att det även är till konstläder, men den andra står det ju specifikt läder, och eftersom tesla är för snikna att ha riktigt läder skulle jag inte använda en produkt som inte är specifikt avsedd för konstläder.
Det är ren kostnadsbesparing att använda plast istället för läder. Och sedan spinner marknadsavdelningen det till "vegan-läder" eller "konst-läder".Det är noll läder och 100% plast.
Själv ser jag bara fördelar med konstläder. Billigare, tåligare, inga djur involverade.
Förövrigt, skall man argumentera för att djurläder är mer "naturligt" bör man nog fundera över hur mkt kemikalier man behandlat dem med...
- jonasl
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Skinn är ju normalt sett lackat så ytan är precis som på galonen i våra bilar. Användarupplevelsen ungefär densamma.
Jag är inget större fan av veganskinnet dock.
Model Y LR AWD 2022
- jonasl
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Skinn är ju normalt sett lackat så ytan är precis som på galonen i våra bilar. Användarupplevelsen ungefär densamma.
Model Y LR AWD 2022
-
Tror som Spacecoin redan varit inne på att det här inte handlar om woke, utan istället som så mycket annat när det gäller Teslas bilar – kostnadsbesparing. Och syntetläder är väl billigare än riktigt läder – eller?…Fredrik j skrev: ↑13 jan 2025 09:45Lite märkligt att Elon inte tycker ”vegansk interiör” är lite woke.spacecoin skrev: ↑13 jan 2025 08:46Hur många köpare är veganer? 0.1%?Jimel skrev: ↑13 jan 2025 07:15Snikna vet jag inte, det handlar väl mer om att veganer kanske inte vill köpa bilar gjorda på djur?repulsiv skrev: ↑12 jan 2025 23:06På julas står det ju att det även är till konstläder, men den andra står det ju specifikt läder, och eftersom tesla är för snikna att ha riktigt läder skulle jag inte använda en produkt som inte är specifikt avsedd för konstläder.
Fast å andra sidan… Elon blev ju till synes rätt upprörd när den amerikanska djurskyddsmyndigheten avlivade en ekorre som de blev attackerade av, så vem vet…

https://www.wired.com/story/elon-musk-p ... -squirrel/
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Jo men tex VW fick ju ganska mycket skit för att det inte gick att få ratten i konstläder för ett gäng år sedan så även om inte så många är veganer så verkar det spela roll.spacecoin skrev: ↑13 jan 2025 08:46Hur många köpare är veganer? 0.1%?Jimel skrev: ↑13 jan 2025 07:15Snikna vet jag inte, det handlar väl mer om att veganer kanske inte vill köpa bilar gjorda på djur?repulsiv skrev: ↑12 jan 2025 23:06På julas står det ju att det även är till konstläder, men den andra står det ju specifikt läder, och eftersom tesla är för snikna att ha riktigt läder skulle jag inte använda en produkt som inte är specifikt avsedd för konstläder.
Bensin är väl fö gjort på dinosaurier, hur funkar det?

Det enda Elon tycker värre om än wokeness är sänkta marginaler per enhet?Fredrik j skrev: ↑13 jan 2025 09:45Lite märkligt att Elon inte tycker ”vegansk interiör” är lite woke.spacecoin skrev: ↑13 jan 2025 08:46Hur många köpare är veganer? 0.1%?Jimel skrev: ↑13 jan 2025 07:15Snikna vet jag inte, det handlar väl mer om att veganer kanske inte vill köpa bilar gjorda på djur?repulsiv skrev: ↑12 jan 2025 23:06På julas står det ju att det även är till konstläder, men den andra står det ju specifikt läder, och eftersom tesla är för snikna att ha riktigt läder skulle jag inte använda en produkt som inte är specifikt avsedd för konstläder.
Står det att det funkar så är det väl bara att köra, men "alla lädertyper" tycker jag inte inkluderar konstläder, det är lite som att "alla sorters kött" skulle inkludera svampprotein.
Billigare, JA.
Tåligare, Nej skulle jag säga.
Om man tittar på traditionella läderklädslar från typ 80/90-taslet och framåt är dom ju i praktiken ofta en kombination av läder och konstläder, och är det något som går sönder på dessa är det nästan alltid konstläderbitarna.
Och att det inte är djur involverade, vad spelar det för roll ? du är medveten om att skinn idag i praktiken är en restprodukt från köttproduktion ? Blir de döda kossorna gladare om hudarna kasseras än används ?
Jag har lagt Gyeon Q2 LeatherShield på vit interiör. Lätt att applicera och blir väldigt bra. Se bara till att rengöra vääldigt noga med ett bra medel innan.
Förresten - Läder vs konstläder. Alla bilar jag haft med läderklädsel har det alltid blivit något veck på sätena. Ingen av de tesla jag haft (med konstläder) har fått det. Stolarna ser ut som nya helatiden.
Förresten - Läder vs konstläder. Alla bilar jag haft med läderklädsel har det alltid blivit något veck på sätena. Ingen av de tesla jag haft (med konstläder) har fått det. Stolarna ser ut som nya helatiden.
Tack för tips då ska jag skaffa produkten.
Tidigare har jag rengjort sätena med Julas ( Harmon) kräm för läder/konstläder.
Jag har då börjat med dammsugning av sätena sedan rengöring med mikrofiber trasa och därefter applicering av krämen. Det intressanta med min tidigare erfarenhet är att många fläckar inte försvinner med bara vatten och trasa men däremot när jag applicerar krämen som smörjer konstlädret så försvinner fläckarna. Fett löser fett har jag tänkt.
Så den förra krämen från Harmon har varit båda smörjande och rengörande. Huruvida den skyddat mot ny smuts vet jag inte, det kanske Gyeon gör bättre om den applicerar ett keramiskt skydd ovanpå klädsel.
Däremot kan man inte räkna med samma rengörande effekt?
Tidigare har jag rengjort sätena med Julas ( Harmon) kräm för läder/konstläder.
Jag har då börjat med dammsugning av sätena sedan rengöring med mikrofiber trasa och därefter applicering av krämen. Det intressanta med min tidigare erfarenhet är att många fläckar inte försvinner med bara vatten och trasa men däremot när jag applicerar krämen som smörjer konstlädret så försvinner fläckarna. Fett löser fett har jag tänkt.
Så den förra krämen från Harmon har varit båda smörjande och rengörande. Huruvida den skyddat mot ny smuts vet jag inte, det kanske Gyeon gör bättre om den applicerar ett keramiskt skydd ovanpå klädsel.
Däremot kan man inte räkna med samma rengörande effekt?
Det viktigaste när man ska göra detta är egentligen att ha en lämplig borste med korta borstar så att man kan gnugga bort smuts som sätter sig ytans ojämnheter. Sedan använder man ett lämpligt milt rengörningsmedel, jag brukar använda Articlean Interior Clean som man drygar ut med vatten i en sprayflaska. Spraya på, gnugga med borsten och torka sedan torrt. När det är klart så lägger jag på Colourlock Protector for artificial leather med en svamp.
De delar av klädseln som gnuggas mot annan interiör när man sitter i stolarna brukar jag smörja med en klick Krytox GPL205, då slipper man knarrande ljud.
De delar av klädseln som gnuggas mot annan interiör när man sitter i stolarna brukar jag smörja med en klick Krytox GPL205, då slipper man knarrande ljud.
Föredrar också Teslas fejkläder mot riktigt läder. Ser fortfarande ut som nytt.