Model Y vs Audi Q8
Moderator: Redaktion
Model Y vs Audi Q8
Kanske diskuterats och stötts tidigare men var vänlig ge mig ett par anledningar till varför man inte ska köpa en 2024ans Q8 e-Tron istf en MY? Skiljer inte jättemycket på blocket och Audin är fullproppad med hårdvara som Teslan inte har. Är mjukvaran så dålig i Audin att man inte ens ska överväga den? Bor i Dalarna så hög markfrigång, luftfjädring mm vore fantastiskt.
Mvh
Mvh
Re: Model Y vs Audi Q8
Jag bytte precis från model x plaid till Audi q6 etron.
Plaiden var go, men mycket utmaningar med kvaliten.
Audi är ju annan kvalitet alltså. Sen är skärmen ett virrvarr, helt omöjligt att hitta i Audi i jämförelse med Tesla.
Anledningen till q6 istället för q8 är att q8 bygger på gamla plattformen. Segare laddning osv. Q6 är 13 cm kortare än q8 enligt Audi-säljaren så var inte tillräckligt för att välja en äldre generation.
Model Y vs X plaid är ganska stor skillnad i komfort. Dvs att jämföra en Audi q8 med en model Y är i mina ögon gaaanska stor skillnad i komfort. Model Y är ju med stålfjädring som exempel. Isf vänta på den nya generationen model Y som de släpps info om just nu.
Jag har dvs inte haft de 2 bilar du kikar på, men någorlunda nära kanske.
Plaiden var go, men mycket utmaningar med kvaliten.
Audi är ju annan kvalitet alltså. Sen är skärmen ett virrvarr, helt omöjligt att hitta i Audi i jämförelse med Tesla.
Anledningen till q6 istället för q8 är att q8 bygger på gamla plattformen. Segare laddning osv. Q6 är 13 cm kortare än q8 enligt Audi-säljaren så var inte tillräckligt för att välja en äldre generation.
Model Y vs X plaid är ganska stor skillnad i komfort. Dvs att jämföra en Audi q8 med en model Y är i mina ögon gaaanska stor skillnad i komfort. Model Y är ju med stålfjädring som exempel. Isf vänta på den nya generationen model Y som de släpps info om just nu.
Jag har dvs inte haft de 2 bilar du kikar på, men någorlunda nära kanske.
Re: Model Y vs Audi Q8
Tack! Juniper vs Q6 är nog en rimligare jämförelse ja. Väntar nog in MYP Juniper ändå.Folke skrev: ↑12 jan 2025 15:23Jag bytte precis från model x plaid till Audi q6 etron.
Plaiden var go, men mycket utmaningar med kvaliten.
Audi är ju annan kvalitet alltså. Sen är skärmen ett virrvarr, helt omöjligt att hitta i Audi i jämförelse med Tesla.
Anledningen till q6 istället för q8 är att q8 bygger på gamla plattformen. Segare laddning osv. Q6 är 13 cm kortare än q8 enligt Audi-säljaren så var inte tillräckligt för att välja en äldre generation.
Model Y vs X plaid är ganska stor skillnad i komfort. Dvs att jämföra en Audi q8 med en model Y är i mina ögon gaaanska stor skillnad i komfort. Model Y är ju med stålfjädring som exempel. Isf vänta på den nya generationen model Y som de släpps info om just nu.
Jag har dvs inte haft de 2 bilar du kikar på, men någorlunda nära kanske.
Re: Model Y vs Audi Q8
Skulle tippa på att en Q8 fortsatt kommer vara "en klass över" även Y Juniper.
Den har ju höj/sänkbar luftfjädring och känns väldigt solid. Typ så bra som en traditionell bil kan vara.
Samtidigt känns den väldigt gammal IMO. Känns väldigt, väldigt tung när man kör. Nästan som en lastbil.
Räckvidd och laddhastighet är ju inget att skryta med heller idag.
Kort sagt är den för de som inte vill ha något modernt och smidigt.
En Y Juniper däremot lär vara mkt mer "lättfotad" och rolig att köra, samtidigt som den bör vara mkt komfortablare än nuvarande Y, dessutom går den riktigt snålt och långt samt infotainment är på en annan planet vs Audins arkaiska system.
Q6 som omnämns ovan är ju lite mittemellan. Lite plastigare materialval än Q8. Sämre än Y t.o.m. IMO.
Den har ju höj/sänkbar luftfjädring och känns väldigt solid. Typ så bra som en traditionell bil kan vara.
Samtidigt känns den väldigt gammal IMO. Känns väldigt, väldigt tung när man kör. Nästan som en lastbil.
Räckvidd och laddhastighet är ju inget att skryta med heller idag.
Kort sagt är den för de som inte vill ha något modernt och smidigt.
En Y Juniper däremot lär vara mkt mer "lättfotad" och rolig att köra, samtidigt som den bör vara mkt komfortablare än nuvarande Y, dessutom går den riktigt snålt och långt samt infotainment är på en annan planet vs Audins arkaiska system.
Q6 som omnämns ovan är ju lite mittemellan. Lite plastigare materialval än Q8. Sämre än Y t.o.m. IMO.
Re: Model Y vs Audi Q8
Tack för svar!manneson skrev: ↑12 jan 2025 21:37Skulle tippa på att en Q8 fortsatt kommer vara "en klass över" även Y Juniper.
Den har ju höj/sänkbar luftfjädring och känns väldigt solid. Typ så bra som en traditionell bil kan vara.
Samtidigt känns den väldigt gammal IMO. Känns väldigt, väldigt tung när man kör. Nästan som en lastbil.
Räckvidd och laddhastighet är ju inget att skryta med heller idag.
Kort sagt är den för de som inte vill ha något modernt och smidigt.
En Y Juniper däremot lär vara mkt mer "lättfotad" och rolig att köra, samtidigt som den bör vara mkt komfortablare än nuvarande Y, dessutom går den riktigt snålt och långt samt infotainment är på en annan planet vs Audins arkaiska system.
Q6 som omnämns ovan är ju lite mittemellan. Lite plastigare materialval än Q8. Sämre än Y t.o.m. IMO.
-
- Inlägg: 154
- Blev medlem: 04 jan 2017 18:54
Re: Model Y vs Audi Q8
Det där beror till stor del på vad man värderar som viktigt i sitt bilägande.
Jag personligen prioriterar en skön och bekväm bil framför prestanda.
Saknar aldrig effekt i min Q8 men stör ihjäl mig varje gång man åker i nån kollegas MY. Jämfört med Q8 är det som att alla stötdämpare frusit ihop och rutorna är nere, så stor skillnad är det i ljuddämpning och fjädring tycker jag.
Tycker du bör prova båda för vissa tycker nog precis tvärtom jämfört med mig:)
Ang mjukvara så är den enda mjukvara man behöver röra i audin Apple CarPlay och den är ju lika i all bilar. Allt annat ställer man in en gång, lagrar i minnet, och sen rör man det typ inte.
//Benke.
Jag personligen prioriterar en skön och bekväm bil framför prestanda.
Saknar aldrig effekt i min Q8 men stör ihjäl mig varje gång man åker i nån kollegas MY. Jämfört med Q8 är det som att alla stötdämpare frusit ihop och rutorna är nere, så stor skillnad är det i ljuddämpning och fjädring tycker jag.
Tycker du bör prova båda för vissa tycker nog precis tvärtom jämfört med mig:)
Ang mjukvara så är den enda mjukvara man behöver röra i audin Apple CarPlay och den är ju lika i all bilar. Allt annat ställer man in en gång, lagrar i minnet, och sen rör man det typ inte.
//Benke.
Re: Model Y vs Audi Q8
Tack Benke!benke_berguv skrev: ↑12 jan 2025 22:47Det där beror till stor del på vad man värderar som viktigt i sitt bilägande.
Jag personligen prioriterar en skön och bekväm bil framför prestanda.
Saknar aldrig effekt i min Q8 men stör ihjäl mig varje gång man åker i nån kollegas MY. Jämfört med Q8 är det som att alla stötdämpare frusit ihop och rutorna är nere, så stor skillnad är det i ljuddämpning och fjädring tycker jag.
Tycker du bör prova båda för vissa tycker nog precis tvärtom jämfört med mig:)
Ang mjukvara så är den enda mjukvara man behöver röra i audin Apple CarPlay och den är ju lika i all bilar. Allt annat ställer man in en gång, lagrar i minnet, och sen rör man det typ inte.
//Benke.
Re: Model Y vs Audi Q8
Provkör som sagt, och fundera över hur du kommer använda den.benke_berguv skrev: ↑12 jan 2025 22:47Det där beror till stor del på vad man värderar som viktigt i sitt bilägande.
Jag personligen prioriterar en skön och bekväm bil framför prestanda.
Saknar aldrig effekt i min Q8 men stör ihjäl mig varje gång man åker i nån kollegas MY. Jämfört med Q8 är det som att alla stötdämpare frusit ihop och rutorna är nere, så stor skillnad är det i ljuddämpning och fjädring tycker jag.
Tycker du bör prova båda för vissa tycker nog precis tvärtom jämfört med mig:)
Ang mjukvara så är den enda mjukvara man behöver röra i audin Apple CarPlay och den är ju lika i all bilar. Allt annat ställer man in en gång, lagrar i minnet, och sen rör man det typ inte.
//Benke.
Q8 är en dröm på motorväg och långkörning, men i stadstrafik faller den platt IMO.
Motorerna i Q8 låter i lägre hastigheter som en gammal spårvagn, något sådant ljud finns inte i Y.
Dessutom känner man verkligen av att bilen väger närmare 3 ton över fartgupp och liknande.
-
- Inlägg: 7337
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Model Y vs Audi Q8
En Q8 väger väl ca 2,7 ton. En Q6 väger väl ca 275 kg mindre, och klockar således in på ca 2425 kg…manneson skrev: ↑13 jan 2025 10:13Provkör som sagt, och fundera över hur du kommer använda den.benke_berguv skrev: ↑12 jan 2025 22:47Det där beror till stor del på vad man värderar som viktigt i sitt bilägande.
Jag personligen prioriterar en skön och bekväm bil framför prestanda.
Saknar aldrig effekt i min Q8 men stör ihjäl mig varje gång man åker i nån kollegas MY. Jämfört med Q8 är det som att alla stötdämpare frusit ihop och rutorna är nere, så stor skillnad är det i ljuddämpning och fjädring tycker jag.
Tycker du bör prova båda för vissa tycker nog precis tvärtom jämfört med mig:)
Ang mjukvara så är den enda mjukvara man behöver röra i audin Apple CarPlay och den är ju lika i all bilar. Allt annat ställer man in en gång, lagrar i minnet, och sen rör man det typ inte.
//Benke.
Q8 är en dröm på motorväg och långkörning, men i stadstrafik faller den platt IMO.
Motorerna i Q8 låter i lägre hastigheter som en gammal spårvagn, något sådant ljud finns inte i Y.
Dessutom känner man verkligen av att bilen väger närmare 3 ton över fartgupp och liknande.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Model Y vs Audi Q8
Och en Y runt 2000kg.SwedishAdvocate skrev: ↑13 jan 2025 10:30En Q8 väger väl ca 2,7 ton. En Q6 väger väl ca 275 kg mindre, och klockar således in på ca 2425 kg…manneson skrev: ↑13 jan 2025 10:13Provkör som sagt, och fundera över hur du kommer använda den.benke_berguv skrev: ↑12 jan 2025 22:47Det där beror till stor del på vad man värderar som viktigt i sitt bilägande.
Jag personligen prioriterar en skön och bekväm bil framför prestanda.
Saknar aldrig effekt i min Q8 men stör ihjäl mig varje gång man åker i nån kollegas MY. Jämfört med Q8 är det som att alla stötdämpare frusit ihop och rutorna är nere, så stor skillnad är det i ljuddämpning och fjädring tycker jag.
Tycker du bör prova båda för vissa tycker nog precis tvärtom jämfört med mig:)
Ang mjukvara så är den enda mjukvara man behöver röra i audin Apple CarPlay och den är ju lika i all bilar. Allt annat ställer man in en gång, lagrar i minnet, och sen rör man det typ inte.
//Benke.
Q8 är en dröm på motorväg och långkörning, men i stadstrafik faller den platt IMO.
Motorerna i Q8 låter i lägre hastigheter som en gammal spårvagn, något sådant ljud finns inte i Y.
Dessutom känner man verkligen av att bilen väger närmare 3 ton över fartgupp och liknande.
Re: Model Y vs Audi Q8
Har bägge och Det är precis som de flesta skriver.
Kvalitetskänslan är mycket högre i Q8, men verklig kvalitet skiljer inte mycket enligt mig.
Haft en del småfel på Q8 men inga ännu på Teslan.
UI är bedrövligt på Audin jämfört Teslan.
Komforten är utan tvekan Audins starkaste kort. Makalös komfort på alla underlag. Oslagbar!
Förbrukning? Nästan dubbelt på Audin, men med stort batteri är räckvidden ungefär samma.
Skulle välja en Audi om priserna är likvärdiga.
Kvalitetskänslan är mycket högre i Q8, men verklig kvalitet skiljer inte mycket enligt mig.
Haft en del småfel på Q8 men inga ännu på Teslan.
UI är bedrövligt på Audin jämfört Teslan.
Komforten är utan tvekan Audins starkaste kort. Makalös komfort på alla underlag. Oslagbar!
Förbrukning? Nästan dubbelt på Audin, men med stort batteri är räckvidden ungefär samma.
Skulle välja en Audi om priserna är likvärdiga.
Audi Q8 e-tron 55 -24
Re: Model Y vs Audi Q8
Nu jämför du dock med gamla Y. Nya Juniper lär som sagt vara avsevärt bättre än nuvarande på just komfort.JoeMad skrev: ↑13 jan 2025 10:50Har bägge och Det är precis som de flesta skriver.
Kvalitetskänslan är mycket högre i Q8, men verklig kvalitet skiljer inte mycket enligt mig.
Haft en del småfel på Q8 men inga ännu på Teslan.
UI är bedrövligt på Audin jämfört Teslan.
Komforten är utan tvekan Audins starkaste kort. Makalös komfort på alla underlag. Oslagbar!
Förbrukning? Nästan dubbelt på Audin, men med stort batteri är räckvidden ungefär samma.
Skulle välja en Audi om priserna är likvärdiga.
-
- Inlägg: 7337
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Model Y vs Audi Q8
Och när tror vi första leverans av Juniper sker i Sverige? I typ juni?manneson skrev: ↑13 jan 2025 13:04Nu jämför du dock med gamla Y. Nya Juniper lär som sagt vara avsevärt bättre än nuvarande på just komfort.JoeMad skrev: ↑13 jan 2025 10:50Har bägge och Det är precis som de flesta skriver.
Kvalitetskänslan är mycket högre i Q8, men verklig kvalitet skiljer inte mycket enligt mig.
Haft en del småfel på Q8 men inga ännu på Teslan.
UI är bedrövligt på Audin jämfört Teslan.
Komforten är utan tvekan Audins starkaste kort. Makalös komfort på alla underlag. Oslagbar!
Förbrukning? Nästan dubbelt på Audin, men med stort batteri är räckvidden ungefär samma.
Skulle välja en Audi om priserna är likvärdiga.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3644
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Model Y vs Audi Q8
Nya Y bör ju erbjuda bättre komfort än tidigare genertioner, men om hoppet upp är ungefär lika stort som det var för Model 3 i och med Highland är det ändå en god bit kvar till den gamla E-Tron jag provade för några år sedan (som dessutom hade ballongdäck i 55-profil).manneson skrev: ↑13 jan 2025 13:04Nu jämför du dock med gamla Y. Nya Juniper lär som sagt vara avsevärt bättre än nuvarande på just komfort.JoeMad skrev: ↑13 jan 2025 10:50Har bägge och Det är precis som de flesta skriver.
Kvalitetskänslan är mycket högre i Q8, men verklig kvalitet skiljer inte mycket enligt mig.
Haft en del småfel på Q8 men inga ännu på Teslan.
UI är bedrövligt på Audin jämfört Teslan.
Komforten är utan tvekan Audins starkaste kort. Makalös komfort på alla underlag. Oslagbar!
Förbrukning? Nästan dubbelt på Audin, men med stort batteri är räckvidden ungefär samma.
Skulle välja en Audi om priserna är likvärdiga.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Re: Model Y vs Audi Q8
Garanterat. Tycker dock att Model 3 iom Highland blev "tillräckligt" komfortabel. Dvs den är på en nivå nu där iaf jag inte känner att måste ha en mer komfortabel bil.Niklas Z skrev: ↑13 jan 2025 13:12Nya Y bör ju erbjuda bättre komfort än tidigare genertioner, men om hoppet upp är ungefär lika stort som det var för Model 3 i och med Highland är det ändå en god bit kvar till den gamla E-Tron jag provade för några år sedan (som dessutom hade ballongdäck i 55-profil).manneson skrev: ↑13 jan 2025 13:04Nu jämför du dock med gamla Y. Nya Juniper lär som sagt vara avsevärt bättre än nuvarande på just komfort.JoeMad skrev: ↑13 jan 2025 10:50Har bägge och Det är precis som de flesta skriver.
Kvalitetskänslan är mycket högre i Q8, men verklig kvalitet skiljer inte mycket enligt mig.
Haft en del småfel på Q8 men inga ännu på Teslan.
UI är bedrövligt på Audin jämfört Teslan.
Komforten är utan tvekan Audins starkaste kort. Makalös komfort på alla underlag. Oslagbar!
Förbrukning? Nästan dubbelt på Audin, men med stort batteri är räckvidden ungefär samma.
Skulle välja en Audi om priserna är likvärdiga.
Förhoppningsvis ger Juniper samma känsla.
Re: Model Y vs Audi Q8
manneson skrev: ↑13 jan 2025 13:04Nu jämför du dock med gamla Y. Nya Juniper lär som sagt vara avsevärt bättre än nuvarande på just komfort.JoeMad skrev: ↑13 jan 2025 10:50Har bägge och Det är precis som de flesta skriver.
Kvalitetskänslan är mycket högre i Q8, men verklig kvalitet skiljer inte mycket enligt mig.
Haft en del småfel på Q8 men inga ännu på Teslan.
UI är bedrövligt på Audin jämfört Teslan.
Komforten är utan tvekan Audins starkaste kort. Makalös komfort på alla underlag. Oslagbar!
Förbrukning? Nästan dubbelt på Audin, men med stort batteri är räckvidden ungefär samma.
Skulle välja en Audi om priserna är likvärdiga.
Ja det tror jag också.
Tvärtemot många andra tycker jag dessutom att designen är ett lyft.
Tror nya Y blir svårslagen
Audi Q8 e-tron 55 -24
Re: Model Y vs Audi Q8
Finns ju otroligt många aspekter att värdera men designfilosofiskt är Audi mot komfort/gubbar medan Tesla är mot effektivitet/svennebanan.
Vad är viktigt för dig? Köpa en 2,7 tons-bil med högt klimatavtryck? Köpa en bil av ett företag som ligger på svarta listan och vars vd sprider konspirationsteorier? Tysk mjukvara/UX som känns 15 år gammal? Köra runt i Sveriges vanligaste bil?
Du får göra nån slags matris där du väger in allt som är viktigt för dig.
Vad är viktigt för dig? Köpa en 2,7 tons-bil med högt klimatavtryck? Köpa en bil av ett företag som ligger på svarta listan och vars vd sprider konspirationsteorier? Tysk mjukvara/UX som känns 15 år gammal? Köra runt i Sveriges vanligaste bil?
Du får göra nån slags matris där du väger in allt som är viktigt för dig.
Re: Model Y vs Audi Q8
Hur funkar Q8 på långresor när det är kallt eftersom den inte har någon förvärmning av batteriet? Åtminstone inte vid navigering till laddare om jag förstått det rätt.
Ioniq 5 FE AWD
-
- Inlägg: 154
- Blev medlem: 04 jan 2017 18:54
Re: Model Y vs Audi Q8
Inte kört massa resor i kylan med Q8:an men den har laddat på bra på de resor vi kört. Ligger alltid över 100kw och oftast mellan 140-150kw
Har dock alltid laddat upp den när vi kommit fram till resmålet och batterit varit varmt och inte försökt laddat den dagen efter när det är kallt för då lär den ligga på 70kw som verkar vara defaultnivån när det är kallt.
Även på vintern har jag flera gånger fått avbryta lunchen/middagen och gå och flytta bilen då den blivit klar före mig så inga klagomål på hastigheten från mig
//Benke.
Har dock alltid laddat upp den när vi kommit fram till resmålet och batterit varit varmt och inte försökt laddat den dagen efter när det är kallt för då lär den ligga på 70kw som verkar vara defaultnivån när det är kallt.
Även på vintern har jag flera gånger fått avbryta lunchen/middagen och gå och flytta bilen då den blivit klar före mig så inga klagomål på hastigheten från mig
//Benke.
- Sportbilsentusiasten
- Inlägg: 912
- Blev medlem: 31 okt 2023 06:41
Re: Model Y vs Audi Q8
Har samma intryck som "de flesta andra"JoeMad skrev: ↑13 jan 2025 10:50Har bägge och Det är precis som de flesta skriver.
Kvalitetskänslan är mycket högre i Q8, men verklig kvalitet skiljer inte mycket enligt mig.
Haft en del småfel på Q8 men inga ännu på Teslan.
UI är bedrövligt på Audin jämfört Teslan.
Komforten är utan tvekan Audins starkaste kort. Makalös komfort på alla underlag. Oslagbar!
Förbrukning? Nästan dubbelt på Audin, men med stort batteri är räckvidden ungefär samma.
Skulle välja en Audi om priserna är likvärdiga.
Q8 har underbara stolar, komfort och den där trevligs "tyska kassaskåpskänslan" i dörrar, reglage, knappar mm. Snyggt och trevlig design inne/ute. Premiumkänsla! Tung o klumpig.
GUI i Q8 känns nästan 10år gammal, men man lär sig snabbt.
Juniper kommer blir bättre än Y men inte en chans att den rår på Q8 i komfort. Highlind är ett lyft men låååångt ifrån tysk premium, långt!
PS, testa BMW iX och MB EQE SUV. Modernare tyska premium-SUV.
Lika trevliga som Q8 men moderna.
iX är den enda SUV jag (som avskyr SUV pga körkänslan och sittställning), faktiskt gillar. Gillar att sitta nära marken och känna vägen i styrning/pedaler och säte.
Bilnjutare som planera köpa elbil 2025
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
Re: Model Y vs Audi Q8
Kan vara laddinfrastrukturen som faller avgörandet tråkigt nog men jag ska överväga alla goda inputs, tack!Sportbilsentusiasten skrev: ↑13 jan 2025 22:29Har samma intryck som "de flesta andra"JoeMad skrev: ↑13 jan 2025 10:50Har bägge och Det är precis som de flesta skriver.
Kvalitetskänslan är mycket högre i Q8, men verklig kvalitet skiljer inte mycket enligt mig.
Haft en del småfel på Q8 men inga ännu på Teslan.
UI är bedrövligt på Audin jämfört Teslan.
Komforten är utan tvekan Audins starkaste kort. Makalös komfort på alla underlag. Oslagbar!
Förbrukning? Nästan dubbelt på Audin, men med stort batteri är räckvidden ungefär samma.
Skulle välja en Audi om priserna är likvärdiga.
Q8 har underbara stolar, komfort och den där trevligs "tyska kassaskåpskänslan" i dörrar, reglage, knappar mm. Snyggt och trevlig design inne/ute. Premiumkänsla! Tung o klumpig.
GUI i Q8 känns nästan 10år gammal, men man lär sig snabbt.
Juniper kommer blir bättre än Y men inte en chans att den rår på Q8 i komfort. Highlind är ett lyft men låååångt ifrån tysk premium, långt!
PS, testa BMW iX och MB EQE SUV. Modernare tyska premium-SUV.
Lika trevliga som Q8 men moderna.
iX är den enda SUV jag (som avskyr SUV pga körkänslan och sittställning), faktiskt gillar. Gillar att sitta nära marken och känna vägen i styrning/pedaler och säte.
-
- Inlägg: 7337
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Model Y vs Audi Q8
@Newgusa: Om du vill ha en Audi med lägre klimatavtryck så ryktas det som jag förstått det att A6 e-tron Avant kommer dyka upp som demobil hos Audihandlarna någon gång nu till månadsskiftet jan/feb. Den väger ca ~2260 kg. En ytterligare några kilo lättare bil är VW ID.7 Tourer (kombin). Den väger ~2193 kg. Och eftersom du överväger en Y så kanske även halvkombivarianterna av A6 e-etron och ID.7 också skulle kunna vara aktuella. Dom är väl antagligen ytterligare några kilo lättare… Halvkombiversionen av A6 e-etron – Sportback – har vidare lägre Cd än Y (0,21 mot Y:s 0,23). A6 Sportback (och Avant) har sannolikt även mindre frontarea än Y.d3marcus skrev: ↑13 jan 2025 14:05Finns ju otroligt många aspekter att värdera men designfilosofiskt är Audi mot komfort/gubbar medan Tesla är mot effektivitet/svennebanan.
Vad är viktigt för dig? Köpa en 2,7 tons-bil med högt klimatavtryck? Köpa en bil av ett företag som ligger på svarta listan och vars vd sprider konspirationsteorier? Tysk mjukvara/UX som känns 15 år gammal? Köra runt i Sveriges vanligaste bil? [Min u.]
Du får göra nån slags matris där du väger in allt som är viktigt för dig.
Vet inte hur det är med ID.7, men A6 e-tron finns med luftfjädring.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Model Y vs Audi Q8
Tack! Har tittat en del på A6an men den kostar verkligen skjortan, särskilt om man ska upp en utrustningsnivå/Batterikivå. VW blir det aldrig igen efter en dålig leasingupplevelse, deras verkstäder har inte lärt sig kundbemötande sedan dom riktigt var i hetluften i början av 2000-talet. Alltid sist i Vi-bilägares årsgenomgång och min upplevelse är att inget ändrats tyvärr. Får ingen fjong av ID-7 riktigt heller, vet inte varför egentligen. Tråkigt formspråk kanske.SwedishAdvocate skrev: ↑13 jan 2025 22:47@Newgusa: Om du vill ha en Audi med lägre klimatavtryck så ryktas det som jag förstått det att A6 e-tron Avant kommer dyka upp som demobil hos Audihandlarna någon gång nu till månadsskiftet jan/feb. Den väger ca ~2260 kg. En ytterligare några kilo lättare bil är VW ID.7 Tourer (kombin). Den väger ~2193 kg. Och eftersom du överväger en Y så kanske även halvkombivarianterna av A6 e-etron och ID.7 också skulle kunna vara aktuella. Dom är väl antagligen ytterligare några kilo lättare… Halvkombiversionen av A6 e-etron – Sportback – har vidare lägre Cd än Y (0,21 mot Y:s 0,23). A6 Sportback (och Avant) har sannolikt även mindre frontarea än Y.d3marcus skrev: ↑13 jan 2025 14:05Finns ju otroligt många aspekter att värdera men designfilosofiskt är Audi mot komfort/gubbar medan Tesla är mot effektivitet/svennebanan.
Vad är viktigt för dig? Köpa en 2,7 tons-bil med högt klimatavtryck? Köpa en bil av ett företag som ligger på svarta listan och vars vd sprider konspirationsteorier? Tysk mjukvara/UX som känns 15 år gammal? Köra runt i Sveriges vanligaste bil? [Min u.]
Du får göra nån slags matris där du väger in allt som är viktigt för dig.
Vet inte hur det är med ID.7, men A6 e-tron finns med luftfjädring.
- Xyborg
- Teslaägare
- Inlägg: 222
- Blev medlem: 24 aug 2022 22:07
- Referralkod: ts.la/robin28307
Re: Model Y vs Audi Q8
En kommentar om just infrastruktur för laddning. Jag kör en 2024 Volkswagen ID.4 och en Tesla model 3. Numera tar vi Volkan på långresor. Den är mycket mer komfortabel, har avsevärt lägre ljudnivå i bilen, har överlägsen Travel Assist (motsvarande Teslas autopilot) och laddinfrastrukturen är verkligen inget problem längre.Newgusa skrev: ↑13 jan 2025 22:32Kan vara laddinfrastrukturen som faller avgörandet tråkigt nog men jag ska överväga alla goda inputs, tack!Sportbilsentusiasten skrev: ↑13 jan 2025 22:29Har samma intryck som "de flesta andra"JoeMad skrev: ↑13 jan 2025 10:50Har bägge och Det är precis som de flesta skriver.
Kvalitetskänslan är mycket högre i Q8, men verklig kvalitet skiljer inte mycket enligt mig.
Haft en del småfel på Q8 men inga ännu på Teslan.
UI är bedrövligt på Audin jämfört Teslan.
Komforten är utan tvekan Audins starkaste kort. Makalös komfort på alla underlag. Oslagbar!
Förbrukning? Nästan dubbelt på Audin, men med stort batteri är räckvidden ungefär samma.
Skulle välja en Audi om priserna är likvärdiga.
Q8 har underbara stolar, komfort och den där trevligs "tyska kassaskåpskänslan" i dörrar, reglage, knappar mm. Snyggt och trevlig design inne/ute. Premiumkänsla! Tung o klumpig.
GUI i Q8 känns nästan 10år gammal, men man lär sig snabbt.
Juniper kommer blir bättre än Y men inte en chans att den rår på Q8 i komfort. Highlind är ett lyft men låååångt ifrån tysk premium, långt!
PS, testa BMW iX och MB EQE SUV. Modernare tyska premium-SUV.
Lika trevliga som Q8 men moderna.
iX är den enda SUV jag (som avskyr SUV pga körkänslan och sittställning), faktiskt gillar. Gillar att sitta nära marken och känna vägen i styrning/pedaler och säte.
Man slår in destination i navigatorn och bilen guidar en till lämpliga laddstationer längs vägen. I och med att 2024 har förvärmning inför laddning går det fort att ladda också.
För 3 år sen när vi köpte Teslan så var övrig laddinfrastruktur mycket sämre. Men nu? Vi har kört resor till Umeå, Örebro, Stockholm och Dalarna utan några som helst problem. Allt har bara funkat - och tack vare att VWs navigation föreslår laddstationer från alla möjliga leverantörer (om man vill, det går att bara köra Ionity eller VW partners också) så får man betydligt bättre planerade laddstopp då Teslas bara routar via deras egna laddstationer.
Teslan är fortfarande roligare att köra inspirerat, har bättre app och ljudsystem. Men det är det enda kvar som väger över.