Byta bort Teslan till vad?
Moderator: Redaktion
Byta bort Teslan till vad?
Det senaste halvårets radikalisering och alla galna uttalanden av Musk har fått mig att fundera över att byta bort vår MS 100D. Denna artikel var nog det som fick bägaren att rinna över. https://www.dn.se/kultur/per-svensson-h ... agarna-nu/
Jag vill helt enkelt inte åka runt i en bil som vars varumärke så starkt förknippas med ägarens växande galenskaper.
Frågan är vilken bil som är likvärdig i range och snabbladdning. Jag har provkört BMW i4 Drive 40 och gillade den skarpt.
Men jag behöver fler tips på vettiga alternativ till vår bil.
Jag vill helt enkelt inte åka runt i en bil som vars varumärke så starkt förknippas med ägarens växande galenskaper.
Frågan är vilken bil som är likvärdig i range och snabbladdning. Jag har provkört BMW i4 Drive 40 och gillade den skarpt.
Senast redigerad av Kriper, redigerad totalt 1 gånger.
Var dig själv, alla andra är upptagna
BMW i4 IDrive40
BMW i4 IDrive40
Re: Byta bort Teslan till vad?
Är det en Model S du vill ersätta? Hur mycket behöver du lasta, dragkrok? Komfort? etc.
VW ID7, Audi A6, Polestar 4, BMW i5, Mercedes EQE är några exempel på bilar som jag tror har både bättre range och snabbare laddning än MS100D. Lycka till med funderingarna 

VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Med utflugna barn så behöver inte vår nästa bil vara så rymlig eller lasta en massa. Men dragkrok vill vi ha.
BMW i4 IDrive40
BMW i4 IDrive40
-
ID.7 finns ju som både halvkombi och kombi (Tourer). Det gör även Audi A6. BMW i5 finns om sedan och kombi (Touring) – men antar att den inte är intressant eftersom du redan varit hos BMW och provkört i4. Mazda6e ska ju komma till sommaren. Den har halvkombibacklucka, men verkar ju ha rätt dåliga snabbladdningsprestanda. Sen eftersom du väljer bort Tesla pga av etiska skäl så antar jag att etiken även diskvalificerar den här Mazdan eftersom den ju tydligen är baserad på en bil från en kinesisk tillverkare. Finns mer skrivet om det i tråden om den här bilmodellen här på forumet. Även det här (länken nedan) är ju 'ytterligare en aspekt' (Finns antagligen bättre källor, men orkar inte gräva fram dom nu…):
https://www.topgear.com/car-news/best-2 ... y-a-threat
Så sammantaget anser jag att det här diskvalificerar Mazdan. Tyvärr…
Merca EQS Sedan (halvkombibaklucka) är väl lika stor eller större än S så gissar att den inte är aktuell.
Så vitt jag vet går det fortfarande inte att sätta dragkrok på Taycan eller Audivarianten e-tron GT.
Sen gissar jag att både service och reparationer kan bli dyrt på de här tre (EQS, Taycan & etron GT)
Kan du tänka dig sedanbaklucka finns även Hyundai Ioniq 6.
Gissar att Maseratis elbil inte är aktuell. (Och vet inte om det går att sätta drag på den)
Så sammantaget – ifall du vill ha ngt 'mindre' som inte är SUV/Crossover, och inte är en bilmodell från en kinaägd tillverkare, och som har halvkombibacklucka, så finns det nog 'bara' BMW i4. Men det verkar ju vara en helt ok bil. iAkita verkar ju t.ex. vara nöjd med sin…
viewtopic.php?p=750507#p750507
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Kia EV3?
MY 2023 RWD /Midnight Silver | Norrköping
RN1185456xx Leverans 24/5 2023
-
Kom på två till. Både senaste Opel Astra och Peugeot 308 finns som eldrivna kombi och halvkombi (eller vad nu en vanlig golf-klassare kallas). Men dom har ju batterier och räckvidd typ i nivå med VW ID.3/Cupra Born. Har inte heller koll på snabbladdningsprestanda när det gäller Opeln och Peggan.
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Ska man gå in på lite mindre bilar än MS så är Polestar 2 ett utmärkt val. Riktigt rolig att köra, bra räckvidd och laddar väldigt snabbt.SwedishAdvocate skrev: ↑14 jan 2025 13:07Kom på två till. Både senaste Opel Astra och Peugeot 308 finns som eldrivna kombi och halvkombi (eller vad nu en vanlig golf-klassare kallas?). Men dom har ju batterier och räckvidd typ i nivå med VW ID.3/Cupra Born. Har inte heller koll på snabbladdningsprestanda när det gäller Opeln och Peggan.
VW ID.7 GTX Tourer -25
en av mina nya favoriter sidor för att kolla ny ...
https://ev-database.org/#group=vehicle- ... s=9&p=0-10
https://ev-database.org/#group=vehicle- ... s=9&p=0-10
-
Kan vara så att både halvkombiversionen av ID.7 och A6 väger mindre än en i4 beroende på version ifall det nu skulle vara en aspekt…SwedishAdvocate skrev: ↑14 jan 2025 12:31…] Så sammantaget – ifall du vill ha ngt 'mindre' som inte är SUV/Crossover, och inte är en bilmodell från en kinaägd tillverkare, och som har halvkombibacklucka, så finns det nog 'bara' BMW i4. Men det verkar ju vara en helt ok bil. iAkita verkar ju t.ex. vara nöjd med sin…
viewtopic.php?p=750507#p750507
Fast å andra sidan så handlar det nog inte om så många kilon…
- jeppe_sthlm
- Teslaägare
Är i lite samma situation som dig, men har ett par tonåringar kvar hemma och vill ha lastutrymme
ID7 och Kia EV6 ett par av de få rimliga alternativen jag kommit fram till. Kian har väl lite begränsat bagage dock
EQE är ju riktigt najs också, men brevinkastet bak begränsar
ID7 och Kia EV6 ett par av de få rimliga alternativen jag kommit fram till. Kian har väl lite begränsat bagage dock
Model S Standard Range Raven
-
Ioniq 5 är tydligen rymligare i bagageutrymmet än den ser ut att vara. Man blir typ lurad av ngt slags 'optiskt illusionsartat' som gör att det ser mindre ut än det är när man ser bilens exteriör. Baksätet går tydligen även att flytta fram och tillbaka för att utöka bagageutrymmet. Sen X år tillbaka har de tydligen även förbättrat köregenskaperna som på det här forumet fick en del kritik för att vara tråkiga när bilen lanserades. Osäker på halv-/helljus som väl också fick kritik vid lanseringen.jeppe_sthlm skrev: ↑14 jan 2025 13:47Är i lite samma situation som dig, men har ett par tonåringar kvar hemma och vill ha lastutrymme
Kanske kan vara ett alt…
EDIT: Dåligt formulerat från början. Förbättrat det.
SwedishAdvocate skrev: ↑14 jan 2025 13:54Ioniq 5 är tydligen rymligare i bagageutrymmet än den ser ut att vara. Man blir typ lurad av ngt slags 'optiskt illusionsartat' som gör att det ser mindre ut än det är när man ser bilens exteriör. Baksätet går tydligen även att flytta fram och tillbaka för att utöka bagageutrymmet. Sen X år tillbaka har de tydligen även förbättrat köregenskaperna som på det här forumet fick en del kritik för att vara tråkiga när bilen lanserades. Osäker på halv-/helljus som väl också fick kritik vid lanseringen.jeppe_sthlm skrev: ↑14 jan 2025 13:47Är i lite samma situation som dig, men har ett par tonåringar kvar hemma och vill ha lastutrymme
Kanske kan vara ett alt…
EDIT: Dåligt formulerat från början. Förbättrat det.
Ioniq 5 platformen / samt interiört börjar bli lite till åren kan jag tycka . (även om den har 800v plattform, så imponerar inte laddhastighet på mig längre)
- Daniel R
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/daniel77041
Lika noga med allt annat du köper och äger, t ex elektronik tillverkad i Kina?
Senast redigerad av Daniel R, redigerad totalt 1 gånger.
Tesla Model Y LR 2022 (EAP)
Tack för era svar, alla! BMW i4 verkar ju inte vara ett så dumt alternativ, vad det verkar.
BMW i4 IDrive40
BMW i4 IDrive40
-
Porsche Macan Electric är nice.. Har kört en sådan en del i december. Trevlig bil med fin kvalitetskänsla.. Kör normalt Tesla MS (2023:a) så jag vet lite hur din nuvarande sist är.. Testa Porschen!
Kör 2024 MY LR AWD, FSD och 2023 MS LR, FSD
- Off Grid Byggaren
Det ska även komma en RWD variant lika som på Audi Q6 för Macan.southofcold skrev: ↑14 jan 2025 17:46Porsche Macan Electric är nice.. Har kört en sådan en del i december. Trevlig bil med fin kvalitetskänsla.. Kör normalt Tesla MS (2023:a) så jag vet lite hur din nuvarande sist är.. Testa Porschen!
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Min bror och en kompis ha sådana. Väldigt trevliga bilar, men jag tycker de är trånga och har för litet bagage för våra behov.
Både min bror och min kompis är kortare och tycker att utrymmena räcker till.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Inte för att vara sådan men DN kultur är ju sju resor värre än Musk. De tycker ju att Ukraina ska sluta kriga och ge territorium till Ryssarna bl.a.Kriper skrev: ↑14 jan 2025 09:32Det senaste halvårets radikalisering och alla galna uttalanden av Musk har fått mig att fundera över att byta bort vår MS 100D. Denna artikel var nog det som fick bägaren att rinna över. https://www.dn.se/kultur/per-svensson-h ... agarna-nu/
Frågan är vilken bil som är likvärdig i range och snabbladdning. Jag har provkört BMW i4 Drive 40 och gilade den skarpt.
-
Vet inte vad DN kultur tycker i den frågan. Har aldrig varit betalande prenumerant på den tidningen. Men givet att det du skriver här skulle stämma – hur skiljer sig det från vad Elon tycker?MarkusL skrev: ↑14 jan 2025 19:28Inte för att vara sådan men DN kultur är ju sju resor värre än Musk. De tycker ju att Ukraina ska sluta kriga och ge territorium till Ryssarna bl.a.Kriper skrev: ↑14 jan 2025 09:32Det senaste halvårets radikalisering och alla galna uttalanden av Musk har fått mig att fundera över att byta bort vår MS 100D. Denna artikel var nog det som fick bägaren att rinna över. https://www.dn.se/kultur/per-svensson-h ... agarna-nu/
Frågan är vilken bil som är likvärdig i range och snabbladdning. Jag har provkört BMW i4 Drive 40 och gilade den skarpt.
Och är du säker på att du inte blandar ihop DN kultur med SvD? Enligt Wilderäng/Cornucopia är det väl SvD som är "putinister" – eller?…
Och tänk på att bara svara på det som handlar om Elon (pga forumregler/forumpraxis). Vill du svara på resten går det bra med PM/DM.
- Sportbilsentusiasten
Dessa är mina val utifrån hög nivå på komfort, körkänsla, premiumkänsla, ergonomi och funktionalitet skärm/app: BMW i4/i5/iX, Mercedes EQE/EQS
Bilnjutare som planera köpa elbil 2025
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
Har provsuttit Kia EV6 men med min långa överkropp så tog huvudet i taket. För hög körställning vilket går fetbort. ID7 går bort pga. total avsaknad av karaktär. Som en förtätning av luften.jeppe_sthlm skrev: ↑14 jan 2025 13:47Är i lite samma situation som dig, men har ett par tonåringar kvar hemma och vill ha lastutrymme
BMW i4 IDrive40
BMW i4 IDrive40