Optimal hastighet för att komma fram snabbast?
Moderator: Redaktion
Optimal hastighet för att komma fram snabbast?
Ska köra min MYLR från Rostock till München i Februari och försöker hitta vad den optimala hastigheten är för att avverka de ca 80 milen på autobahn så snabbt som möjligt inklusive laddstopp. Snabbare hastighet minskar körtiden men ökar laddtiden, sänkt hastighet det omvända. Hittade denna länk för ett test av Hyundai Ionic men inget för Tesla https://www.vibilagare.se/nyheter/nytt- ... en-elbilen
Vad är era erfarenheter för att komma fram så snabbt som möjligt?
Vad är era erfarenheter för att komma fram så snabbt som möjligt?
Re: Optimal hastighet för att komma fram snabbast?
Om du inte bryr dig om komfort, kupéljud, trafiksäkerhet och förbrukning så är det så fort som möjligt som gäller, med hänsyn taget till hur långt från autobahnavfarterna laddaren är lokaliserad. Tänk också på att det finns en del äldre Superchargers i Tyskland med delad effekt.
Har kört just den sträckan ett flertal gånger och försöker köra 170-180 där det är fri fart, ibland som söder om Berlin där det är fyrfiligt över 200. Rangen blir då 25 mil ungefär, men det är skit samma. Kul ju! MS 100D går som på räls i hög hastighet så det är bara att stå på, planar ut i 250. Hur MY funkar i hög hastighet kanske andra kan svara på. Som kuriosa kan nämnas att en Alfa Romeo 166 3.0 jag hade maxade ut med 260 på mätaren och 252 på gps:en och den gav jag 55 loppor för. Vilken jävla bil!
Var dig själv, alla andra är upptagna
BMW i4 IDrive40
BMW i4 IDrive40
- fth
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Det finns en "sweet spot" för alla bilar över vilken högre hastighet inte resulterar i snabbare resa, den är dock väldigt hög för alla nyare Tesla, så det är sannolikt andra faktorer som sätter begränsningen innan du når denna punkt.
Kör så fort du är bekväm med är nog den generella rekommendationen.
"Fri fart" på Autobahn är enligt min erfarenhet något som låter mycket bättre än vad det faktiskt är i praktiken, alla vägarbeten, stau, etc gör att tyska vägnätet oftast är långsammare än grannländernas, där maxhastighet är 110-130 km/h.
Jag kör ganska ofta Paris - Stockholm - Paris, och det är sällan som sträckorna med högst snittfart är i Tyskland.
/fth
Kör så fort du är bekväm med är nog den generella rekommendationen.

"Fri fart" på Autobahn är enligt min erfarenhet något som låter mycket bättre än vad det faktiskt är i praktiken, alla vägarbeten, stau, etc gör att tyska vägnätet oftast är långsammare än grannländernas, där maxhastighet är 110-130 km/h.
Jag kör ganska ofta Paris - Stockholm - Paris, och det är sällan som sträckorna med högst snittfart är i Tyskland.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- fth
- Teslaägare
Testa att simulera sträckan i ABRP, med en MYLR så blir restiden följande med olika max-hastigheter:
150km/h: 7 h 6 min
200km/h: 6 h 42 min
250km/h: 6 h 57 min
dvs det går enligt ABRP långsammare att köra 250 än 200, "sweet spot" ligger här alltså någonstans under 200.
Tidsvinsten av att öka till extrema hastigheter är som synes också helt marginell, och motiverar inte alls den ökade förbrukningen, risken, oljudet etc
Personligen tycker jag 150 km/h är en bra hastighet på hyfsat tomma autobahn eftersom det är maxfart för min AP (1).
/fth
dvs det går enligt ABRP långsammare att köra 250 än 200, "sweet spot" ligger här alltså någonstans under 200.
Tidsvinsten av att öka till extrema hastigheter är som synes också helt marginell, och motiverar inte alls den ökade förbrukningen, risken, oljudet etc
Personligen tycker jag 150 km/h är en bra hastighet på hyfsat tomma autobahn eftersom det är maxfart för min AP (1).
/fth
- fth
- Teslaägare
Jag kan rapportera att min Model X också går som på räls i 250 km/h, det mest dramatiska som inträffar är att autobahn blir lite mer krokig, och att hastighetssiffrorna blir röda.Kriper skrev: ↑14 jan 2025 20:49Har kört just den sträckan ett flertal gånger och försöker köra 170-180 där det är fri fart, ibland som söder om Berlin där det är fyrfiligt över 200. Rangen blir då 25 mil ungefär, men det är skit samma. Kul ju! MS 100D går som på räls i hög hastighet så det är bara att stå på, planar ut i 250. Hur MY funkar i hög hastighet kanske andra kan svara på. Som kuriosa kan nämnas att en Alfa Romeo 166 3.0 jag hade maxade ut med 260 på mätaren och 252 på gps:en och den gav jag 55 loppor för. Vilken jävla bil!

/fth
Sista biten innan Brenner blir det väääldigt kurvigt!
Var dig själv, alla andra är upptagna
BMW i4 IDrive40
BMW i4 IDrive40
Det finns en tråd som inte är så gammal där vi räknade på just det. Stämmer rätt bra med fth input:fth skrev: ↑14 jan 2025 21:04Testa att simulera sträckan i ABRP, med en MYLR så blir restiden följande med olika max-hastigheter:
/fth
viewtopic.php?p=829991&hilit=Hastighet#p829991
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- fth
- Teslaägare
Frågan brukar dyka upp då och då, det finns nog många gamla trådar i samma ämne, jag hade redan glömt bort att jag nyligen deltog i tråden du länkade till.AAKEE skrev: ↑14 jan 2025 21:15Det finns en tråd som inte är så gammal där vi räknade på just det. Stämmer rätt bra med fth input:fth skrev: ↑14 jan 2025 21:04Testa att simulera sträckan i ABRP, med en MYLR så blir restiden följande med olika max-hastigheter:
/fth
viewtopic.php?p=829991&hilit=Hastighet#p829991

Slutsatsen brukar som sagt bli att man inte tjänar särskilt mycket tid på att köra extremt snabbt, det kan man istället göra för att ha lite roligt på vägen när förutsättningarna är dom rätta.

/fth
Ja.fth skrev: ↑14 jan 2025 21:28Frågan brukar dyka upp då och då, det finns nog många gamla trådar i samma ämne, jag hade redan glömt bort att jag nyligen deltog i tråden du länkade till.AAKEE skrev: ↑14 jan 2025 21:15Det finns en tråd som inte är så gammal där vi räknade på just det. Stämmer rätt bra med fth input:fth skrev: ↑14 jan 2025 21:04Testa att simulera sträckan i ABRP, med en MYLR så blir restiden följande med olika max-hastigheter:
/fth
viewtopic.php?p=829991&hilit=Hastighet#p829991![]()
Slutsatsen brukar som sagt bli att man inte tjänar särskilt mycket tid på att köra extremt snabbt, det kan man istället göra för att ha lite roligt på vägen när förutsättningarna är dom rätta.![]()
/fth
Lägger till det jag tycker är viktigaste slutsatsen, bra att veta för elmotståndare:
Man vinner inte tid på att försöka snåla, så det är en ickefråga egentligen.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- Skyltspurtaren
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/thomas36594
En spaning efter senaste fri-fart resan genom Tyskland var ändå att minst inbromsningar och högst medelhastighet uppnåddes på: den skapligt långa 120-sträckan mellan Jönköping och Örkelljunga…
Det går väl att räkna ut ganska lätt..
Om du ökar hastigheten från 120 km/h till 180 km/h och lyckas hålla det i snitt, kommer du 50 procent längre på samma tid.
Ökar du från 200 km/h till 250 km/h kommer du bara 25 procent längre på samma tid.
Det är alltså den procentuella skillnaden som är det viktiga att jämföra och den är störst i lägre hastigheter. Men det antar jag att alla redan har koll på..
Ökar man från 120 km/h till 180 km/h och ska köra 100 mil som exempel.
1000 km delat med 120 km/h = 8.33 timmar.
1000 km delat med 180 km/h = 5.56 timmar
Det blir en diff på 2,77 timmar, vilket är 2 timmar och 46 minuter.
Räckvidden i 120 km/h är hypotetiskt 2 kWh/mil
Räckvidden i 180 km/h bör ligga på 3 kWh/mil
Batteriet är på 78 kWh och du startar med fullt batteri och kör ner till 10 procent innan du laddar, så använder du 90 procent av batteriet. Alltså 70 kWh.
70 delat med 2 = 35 mils räckvidd i 120 km/h
70 delat med 3 = 23 mils räckvidd i 180 km/h
I 120 km/h behöver du stanna 2,9 gånger på 100 mil.
I 180 km/h behöver du stanna 4,3 gånger på 100 mil.
Varje laddtillfälle ska 70 kWh laddas och snitt laddhastighet vid en laddning 10-100 procent är väl ca 100 kw. Då tar det 0,7 timmar = 42 min per laddtillfälle.
I 120 km/h blir total laddtid 2,9 gånger multiplicerat med 0,7 timmar = 2,03 timmar = 2 timmar och 2 minuter.
I 180 km/h blir total laddtid 4,3 gånger multiplicerat med 0,7 timmar = 3,01 timmar. Alltså 3 timmar blankt.
Laddtiden blir alltså 58 minuter längre om man kör i 180 km/h jämfört med 120 km/h.
Men körtiden blir 2 timmar och 46 minuter kortare i 180 km/h jämfört med 120 km/h. 58 minuter försvinner dock i extra laddtid.
Allt som allt går det 1 timmer och 48 minuter snabbare att köra i 180 km/h i 100 mil, jämfört med 120 km/h..
Nu gäller ju detta om man håller 120 km/h respektive 180 km/h i snitt i 100 mil. Det gör man ju inte och man ökar ju inte hastigheten med 50 procent i alla kurvor, korsningar och rondeller när man ska av och ladda. Så den procentuella skillnaden blir i snitt betydligt lägre när man jämför de båda hastigheterna.
Jag skulle gissa på att man i verkliga livet sparar mellan 1 timme och 1 timme och 30 minuter mellan 120 och 180 km/h.
Och tid är ju pengar..
Hoppas jag inte räknat fel nu eller missat något.. Det är ju mitt i natten nu...
Om du ökar hastigheten från 120 km/h till 180 km/h och lyckas hålla det i snitt, kommer du 50 procent längre på samma tid.
Ökar du från 200 km/h till 250 km/h kommer du bara 25 procent längre på samma tid.
Det är alltså den procentuella skillnaden som är det viktiga att jämföra och den är störst i lägre hastigheter. Men det antar jag att alla redan har koll på..
Batteriet är på 78 kWh och du startar med fullt batteri och kör ner till 10 procent innan du laddar, så använder du 90 procent av batteriet. Alltså 70 kWh.
Varje laddtillfälle ska 70 kWh laddas och snitt laddhastighet vid en laddning 10-100 procent är väl ca 100 kw. Då tar det 0,7 timmar = 42 min per laddtillfälle.
I 120 km/h blir total laddtid 2,9 gånger multiplicerat med 0,7 timmar = 2,03 timmar = 2 timmar och 2 minuter.
I 180 km/h blir total laddtid 4,3 gånger multiplicerat med 0,7 timmar = 3,01 timmar. Alltså 3 timmar blankt.
Laddtiden blir alltså 58 minuter längre om man kör i 180 km/h jämfört med 120 km/h.
Men körtiden blir 2 timmar och 46 minuter kortare i 180 km/h jämfört med 120 km/h. 58 minuter försvinner dock i extra laddtid.
Allt som allt går det 1 timmer och 48 minuter snabbare att köra i 180 km/h i 100 mil, jämfört med 120 km/h..
Nu gäller ju detta om man håller 120 km/h respektive 180 km/h i snitt i 100 mil. Det gör man ju inte och man ökar ju inte hastigheten med 50 procent i alla kurvor, korsningar och rondeller när man ska av och ladda. Så den procentuella skillnaden blir i snitt betydligt lägre när man jämför de båda hastigheterna.
Jag skulle gissa på att man i verkliga livet sparar mellan 1 timme och 1 timme och 30 minuter mellan 120 och 180 km/h.
Och tid är ju pengar..
Hoppas jag inte räknat fel nu eller missat något.. Det är ju mitt i natten nu...
Ja, titta på det jag länkade innan.Ilduce77 skrev: ↑15 jan 2025 00:30Det går väl att räkna ut ganska lätt..
Och tid är ju pengar..
Hoppas jag inte räknat fel nu eller missat något.. Det är ju mitt i natten nu...![]()
Det är med faktisk förbrukning i olika farter för totalt rullmotstånd och luftmotstånd , och faktiska laddhastigheter för samma bil (tagen ur en massa loggar).
Snittfart ”100” -> snitt inkl laddtid 87 kmh
Snittfart ”130” -> snitt inkl laddtid 98km/h
Snittfart ”160” -> snitt inkl laddtid 109 km/h
Snittfart ”200” -> snitt inkl laddtid 111km/h
För att åka 200 km/h i snitt ska man köra väldigt fort vilket gör att förbrukningen blir högre än den jag räknade med för konstant fart, men vi ser ändå att man inte förlorar tid på att åka fort. Så det är en ickefråga.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Så länge man laddar snabbare än man kör (dvs stoppar i fler km per timme under laddning i batteriet än vad vad man gör av med när man kör) så är det alltid snabbare att köra snabbare. Och med snabbladdare är det alltid så.
Dock finns det i varje enskilt fall andra parametrar att ta hänsyn till. Om man t ex kör i 180 km/h och man måste ta ett extra laddstopp 5 km innan man är framme vid målet, kan det vara snabbare att köra 175 km/h och precis komma fram utan att behöva ta det extra laddstoppet.
Dock finns det i varje enskilt fall andra parametrar att ta hänsyn till. Om man t ex kör i 180 km/h och man måste ta ett extra laddstopp 5 km innan man är framme vid målet, kan det vara snabbare att köra 175 km/h och precis komma fram utan att behöva ta det extra laddstoppet.
Jag brukar framförallt anpassa hastighet inför en längre matpaus, har jag batterimarginal kör jag fort för att komma in med låg %.
Om jag ändå ska stanna 45-50 minuter så vill jag ju att den skall ladda så lång tid av den tiden som möjligt
Om jag ändå ska stanna 45-50 minuter så vill jag ju att den skall ladda så lång tid av den tiden som möjligt
Blir även en "förvärmning" inför laddningen så win-win

- Gustafsson
- Teslaägare
Man kan ju simulera vad som är bäst. Redan Sondell skrev trådar om det på forumet 2014-2015 typ. Han ritade upp ett antal nomogram där man kunde åskådliggöra sambandet mellan hastighet laddning mm vad jag minns.
Men i praktiken?
Begränsande för mig är mattid, fika och toatid. Hinner ladda det som behövs under de tiderna. Sen kör jag för att slippa dryga böter eller riskera körkortet.
Andra praktiska synpunkter.
Reste Linköping Malmö med 100D utan att ladda på vägen. Laddade på nya SuC i Malmö med 6 mil range kvar för att ha ordentligt med ström på plats och enligt principen snabbladda medan batteriet är varmt.
Skadar inte att tänka på vad man behöver när man väl kommit fram alltså.
Men i praktiken?
Begränsande för mig är mattid, fika och toatid. Hinner ladda det som behövs under de tiderna. Sen kör jag för att slippa dryga böter eller riskera körkortet.
Reste Linköping Malmö med 100D utan att ladda på vägen. Laddade på nya SuC i Malmö med 6 mil range kvar för att ha ordentligt med ström på plats och enligt principen snabbladda medan batteriet är varmt.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Samma här. Jag upplever sällan laddning som ett problem på resor. Tvärt om tycker vi det är det trevligt med pauser. Man behöver lite energi, bensträckning och toa som du säger. Försöker också hålla mig på sidan <30km över som jag hoppas är rätt för att slippa bli av med körkortet.Gustafsson skrev: ↑21 maj 2025 10:49Man kan ju simulera vad som är bäst. Redan Sondell skrev trådar om det på forumet 2014-2015 typ. Han ritade upp ett antal nomogram där man kunde åskådliggöra sambandet mellan hastighet laddning mm vad jag minns.
Men i praktiken?

Oftast kör jag +10 km/h skyltat i Sverige.
- fth
- Teslaägare
Håller med, laddning är sällan något stort problem, även om min gamla X börjar hamna lite på fel sida vad gäller räckvidd och laddhastighet då jag regelmässigt kör >100 mil per dag (det får bli något nytt snart, som jag iofs har sagt i några år nu, men jag har svårt att hitta något väsentligt bättre än vad jag redan har...spacecoin skrev: ↑21 maj 2025 14:28Samma här. Jag upplever sällan laddning som ett problem på resor. Tvärt om tycker vi det är det trevligt med pauser. Man behöver lite energi, bensträckning och toa som du säger. Försöker också hålla mig på sidan <30km över som jag hoppas är rätt för att slippa bli av med körkortet.Gustafsson skrev: ↑21 maj 2025 10:49Man kan ju simulera vad som är bäst. Redan Sondell skrev trådar om det på forumet 2014-2015 typ. Han ritade upp ett antal nomogram där man kunde åskådliggöra sambandet mellan hastighet laddning mm vad jag minns.
Men i praktiken?
Oftast kör jag +10 km/h skyltat i Sverige.

Intervallet 0-10km/h över skyltad hastighet tycker jag också är det mest behagliga och som mest motsvarar "normal trafikrytm", antalet filbyten minimeras i det spannet.
På autobahn är det endast undantagsvis jag tycker det är värt att gå över 150km/h eftersom min AP slutar funka där

/fth
Håller med de som skrivit att laddningen på långresor med min MY LR är så nära det optimala man kan komma. Lagom långa stintar och laddningarna är ju inte mycket längre än toabesök och köpa en dricka samt sätta sig i bilen och kolla lite på lösta stint.
Jag är betydligt piggare när jag kör långt med elbil än vad jag var med fossiler.
Jag är betydligt piggare när jag kör långt med elbil än vad jag var med fossiler.
Tesla Model Y LR -23
SAAB 9-3 Cab -04
SAAB 9-3 Cab -04
Avviker då, jag tycker det tar lite för mycket tid att vänta på laddning på långresor. Långt ifrån att det är ett stort problem men det är en sämre upplevelse än med fossilbil. Laddstationer är oftast motbjudande platser där man vill tillbringa så lite tid som möjligt. Maten som erbjuds vill man sällan äta och jag föredrar att ha med egen mat som antingen äts medan jag kör eller på en naturskön rastplats. Att sitta i bilen och vänta är helt meningslöst, det är tid jag hellre spenderar på vägen för att komma fram snabbare.
Jag har aldrig upplevt samma sak.RareEarth skrev: ↑27 maj 2025 09:10Avviker då, jag tycker det tar lite för mycket tid att vänta på laddning på långresor. Långt ifrån att det är ett stort problem men det är en sämre upplevelse än med fossilbil. Laddstationer är oftast motbjudande platser där man vill tillbringa så lite tid som möjligt. Maten som erbjuds vill man sällan äta och jag föredrar att ha med egen mat som antingen äts medan jag kör eller på en naturskön rastplats. Att sitta i bilen och vänta är helt meningslöst, det är tid jag hellre spenderar på vägen för att komma fram snabbare.
9 ggr av 10 har bilen vart redo före mig eller jag + familj. Någon enstaka gång har jag fått vänta.
Matfrågan håller jag med om, men på något sätt blur det förståeligt att snabbladdare hamnar längs väg-haken.
Hade en hemresa i februari med 9 min laddning i Mora där jag faktisk köade 1 minut på laddplats, så 10 min ren väntan. Hade jag haft en förbränningsbil hade jag antagligen spenderat 5min på macken för att tanka.
Efterföljande laddning, var drygt 20 minuter i Ljusdal, det var ren väntan.
Resterande laddningar på denna resa timade toabesök, kaffeinköp och ngn matbit laddningen rätt okey.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- krabbanidag
- Teslaägare
Jag brukar pendla kring 180-200km/h i snitt med Model S i Tyskland. I praktiken är farten 170-240 större delen av tiden, om inte man har otur och det ligger massa slöåkare. Då hamnar snittfarten kring 180kmh.
Förbrukningen brukar vara 340-380wh/km och laddar ca var 20-23:e mil.
Förbrukningen brukar vara 340-380wh/km och laddar ca var 20-23:e mil.
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Jag provade funktionen Undvik motorvägar igår. Förbrukningen låg på drygt 140 Wh/km, men restiden blev nästan dubbelt så lång. 

Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
- Gustafsson
- Teslaägare
Man borde ha en liknande analys för att korrelera risken för att inte komma fram alls med medelhastigheten….
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16