Vet faktiskt inte inget jag drabbats av och just nu är det barmark. Får vänta och se vid nästa snöoväder
Senaste version 2025.20
Moderator: Redaktion
Re: Senaste version 2024.45
MY RWD Vit 2023
Hände mig med nuvarande, mörk skogsväg med enormt mycket vilt .. hoppas det är fixat med nån nyaste uppdateringen (den minor som kom nu i dagarna)
Du kan ställa in om den ska "följa" fart eller inte, jag kommer inte ihåg vad det heter under autopilot menyn just nu..repulsiv skrev: ↑14 jan 2025 16:10Jag fick 2024.45.32.1 för ett par dagar sen, men idag var första gången jag körde med den.
Nu saktar inte bilen ner när man kör farthållare och vägens hanstighetsbegränsning sänks.
Alltså, jag kör på 70-väg och det blir 50, bilen fattar detta och ändrar skylten uppe till höger till 50, men har fortfarande låst farten på 70.
Först trodde jag det var nån glitch, men det blir så varje gång.
Är det bara jag som fick den buggen ?
Eller är det nån inställning som var automagiskt på innan jag måste flippa ?
, jag har det avstängt eftersom infon om hastigheter är helt trasig så vill inte att bilen försöker ändra till helt fel hastigher... (ja lite klag får man in i varje post

Spännande, för det har fungerat för mej innan.
Ska testa hur den gör med AP på nästa gång jag kör.
Och ni menar SÄNKER ? för höjer gör den ju aldrig.
Ska leta runt lite, men det verkar ju ha ändrats iaf.
Jotack, det händer ju då och då, ofta på specifika ställen, exempelvis på vägen jag gör varje dag då man passerar en anslutande väg som det är 50 på, och bilen tror det är 50 typ 1-2m på 70-vägen och sänker hastigheten fast den inte ska.., jag har det avstängt eftersom infon om hastigheter är helt trasig så vill inte att bilen försöker ändra till helt fel hastigher... (ja lite klag får man in i varje post)
Ja, precis sänker. Som du säger höjer gör den ju aldrig.
Tesla Model 3 Long Range Highland
- T4s
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/tobias894955
Rear Cross Traffic Alert från holiday update fungerar riktigt bra! Testat några gånger under rusningstrafik på Ica Maxi.
- Jaegaern
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/simon82910
Ja jag håller med. Den fungerar riktigt bra nu!
Model Y LR AWD vit/svart 2024
Model 3 RWD blå/svart 2022
Model Y LR AWD vit/svart 2021 - såld
Model 3 RWD blå/svart 2022
Model Y LR AWD vit/svart 2021 - såld
Är det nån som hittat nån logik i när vindrutetorkaren ställer om dig till Auto och inte?
Jag vill ha den på manuellt läge, men var och varannan dag är den tillbaka på Auto!
Jag vill ha den på manuellt läge, men var och varannan dag är den tillbaka på Auto!
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Stämmer som Mikebike skriver..
Varje gång du startar farthållaren, ställer sig torkarna i läge Auto..
Varje gång du startar farthållaren, ställer sig torkarna i läge Auto..
- T4s
- Teslaägare
Den använder kameran fram för autopilot och farthållare och därför ställs den tillbaka till AUTO varje gång du aktiverar det så att kameran kan hållas ren.
Nu har jag kört en del ruskväder, torkarautomatiken fungerar sämre än någonsin.
Den har även ett beteende jag inte sett förut, vet inte om det beror på nya mjukvaran
Typ: torkarna får ibland fnatt och går på högsta fart, oavsett om det knappt duggar eller öser ner, dom
slutar aldrig att gå förräns man spolar rutan ("korttryck" hjälper ej), då går dom ner till normal intervall och antingen funkar det
hyfsat, eller så torkar dom inte fast det behövs, så man får dutta manuellt.
Så har det inte varit innan, då var det mest fråga om att dom inte torkade fast dom borde (okänsliga typ), och enstaka "spöktork" på torr ruta.
Den har även ett beteende jag inte sett förut, vet inte om det beror på nya mjukvaran
Typ: torkarna får ibland fnatt och går på högsta fart, oavsett om det knappt duggar eller öser ner, dom
slutar aldrig att gå förräns man spolar rutan ("korttryck" hjälper ej), då går dom ner till normal intervall och antingen funkar det
Så har det inte varit innan, då var det mest fråga om att dom inte torkade fast dom borde (okänsliga typ), och enstaka "spöktork" på torr ruta.
Du känner till att torkarhastigheten ändras VARJE gång du duttar/korttrycker på torkarknappen om du inte valt auto? Från manualen för Model 3:repulsiv skrev: ↑20 jan 2025 22:19Nu har jag kört en del ruskväder, torkarautomatiken fungerar sämre än någonsin.
"Tryck delvis för att torka vindrutan. Om torkaren redan är inställd på en torkarinställning och inte är inställd på Auto kan du trycka på knappen för att bläddra igenom hastigheter. Torkarhastigheterna är i följande ordning: I > II > III > IIII > III > II > I."
https://www.tesla.com/ownersmanual/2017 ... 03323.html
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Det är inte det som är problemet.Joho skrev: ↑21 jan 2025 07:13Du känner till att torkarhastigheten ändras VARJE gång du duttar/korttrycker på torkarknappen om du inte valt auto? Från manualen för Model 3:repulsiv skrev: ↑20 jan 2025 22:19Nu har jag kört en del ruskväder, torkarautomatiken fungerar sämre än någonsin.
"Tryck delvis för att torka vindrutan. Om torkaren redan är inställd på en torkarinställning och inte är inställd på Auto kan du trycka på knappen för att bläddra igenom hastigheter. Torkarhastigheterna är i följande ordning: I > II > III > IIII > III > II > I."
https://www.tesla.com/ownersmanual/2017 ... 03323.html
Det repulsiv beskriver händer i auto-läget. Min bil gör precis likadant. Oftast när det duggregnar eller det bara är lite stänk från framförvarande bil. Då får automatiken frispel och kör maxfart. Då hjälper en kort spolning så går de tillbaka till "långsam intervall" en stund innan de ökar till maxhastighet igen. Så kan man göra ett antal gånger men till slut blir det ohållbart och man måste övergå till manuellt läge. Riktigt värdelöst.
Jag har aldrig tidigare tvingats övergå till manuellt läge så ofta som nu, pga att automatiken ballar ur.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Ja Auto-läge på torkarna måste vara bland det sämsta på marknaden. Är ju oanvändbart. Visst hade jag problem med spöktorkningar på BMW i4an men aldrig att den fastande i ett frenetiskt viftande som krävde att man stängde av Auto-läget. Riktigt dålig implementation.
Har också fått ett annat intressant fenomen när jag åker på farthållare utan Autopilot: så fort jag kommer till en avfart på motorväg så bromsar bilen in. Inte hårt men ändå rejält och navigatorn säger fortsätt på motorvägen. Fick helt enkelt stänga av farthållaren och köra med högerfoten som farthållare
Jag har ju dock haft problem med AP4-datorn men den hoppade igång igen av sig själv men ska in för byte i februari så kan ju vara något knas med den förstås.
Har också fått ett annat intressant fenomen när jag åker på farthållare utan Autopilot: så fort jag kommer till en avfart på motorväg så bromsar bilen in. Inte hårt men ändå rejält och navigatorn säger fortsätt på motorvägen. Fick helt enkelt stänga av farthållaren och köra med högerfoten som farthållare

Jag har ju dock haft problem med AP4-datorn men den hoppade igång igen av sig själv men ska in för byte i februari så kan ju vara något knas med den förstås.
Jag har samma..repulsiv skrev: ↑20 jan 2025 22:19Nu har jag kört en del ruskväder, torkarautomatiken fungerar sämre än någonsin.
Jag har sett mönstret, att det blir smuts framför kameran.
Torkarna torkar inte rent där uppe, utan smetar bara ut smutsen och det blir inte bättre förrän man spolar rutan ordentligt.
- T4s
- Teslaägare
Det är inte så svårt faktiskt, det finns en glasruta och så är det kameror bakom. Nu är det sådana tider när det är kallt, fukt, skiftar från - + i temp och det duggregnar lite så kan det bli problem om man inte parkerar i garage eller kör förvärmning.
Stanna bilen och kolla på rutan framför kamerahuset.
1: Är det rent? Skicka in rapport till Tesla så att det kan åtgärdas
2: Är det smutsigt? Gör rent
3: Börja om
- mikebike
- Teslaägare
1: Gjordes 23/12. Ännu ingen åtgärd.T4s skrev: ↑21 jan 2025 10:15Det är inte så svårt faktiskt, det finns en glasruta och så är det kameror bakom. Nu är det sådana tider när det är kallt, fukt, skiftar från - + i temp och det duggregnar lite så kan det bli problem om man inte parkerar i garage eller kör förvärmning.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
- T4s
- Teslaägare
Älskar dig ändå!mikebike skrev: ↑21 jan 2025 10:331: Gjordes 23/12. Ännu ingen åtgärd.T4s skrev: ↑21 jan 2025 10:15Det är inte så svårt faktiskt, det finns en glasruta och så är det kameror bakom. Nu är det sådana tider när det är kallt, fukt, skiftar från - + i temp och det duggregnar lite så kan det bli problem om man inte parkerar i garage eller kör förvärmning.
När får jag provköra? Min inbjudan kvarstår.
- mikebike
- Teslaägare
När du vill, men som sagt så är det inte säkert att du märker något.T4s skrev: ↑21 jan 2025 10:50Älskar dig ändå!mikebike skrev: ↑21 jan 2025 10:331: Gjordes 23/12. Ännu ingen åtgärd.T4s skrev: ↑21 jan 2025 10:15Det är inte så svårt faktiskt, det finns en glasruta och så är det kameror bakom. Nu är det sådana tider när det är kallt, fukt, skiftar från - + i temp och det duggregnar lite så kan det bli problem om man inte parkerar i garage eller kör förvärmning.
När får jag provköra? Min inbjudan kvarstår.
Volvo PV 544 Special 1963
Helt rätt!T4s skrev: ↑21 jan 2025 10:15Det är inte så svårt faktiskt, det finns en glasruta och så är det kameror bakom. Nu är det sådana tider när det är kallt, fukt, skiftar från - + i temp och det duggregnar lite så kan det bli problem om man inte parkerar i garage eller kör förvärmning.
Om den högra torkaren(inifrån sett) blir dålig längst ut sista decimetern så får man ett väldigt hysterisk autoläge.
Blir små ränder framför kameran som stör. Detta märks mest i slask med små droppstänk som yr upp från framförvarande bil.
Exakt så jaNicke Nyfiken skrev: ↑21 jan 2025 07:44Det är inte det som är problemet.
Det repulsiv beskriver händer i auto-läget. Min bil gör precis likadant. Oftast när det duggregnar eller det bara är lite stänk från framförvarande bil. Då får automatiken frispel och kör maxfart. Då hjälper en kort spolning så går de tillbaka till "långsam intervall" en stund innan de ökar till maxhastighet igen. Så kan man göra ett antal gånger men till slut blir det ohållbart och man måste övergå till manuellt läge. Riktigt värdelöst.
Jag har aldrig tidigare tvingats övergå till manuellt läge så ofta som nu, pga att automatiken ballar ur.

Tyvärr hjälper det ju inte att gå över till manuellt läge för man tvingas ju in i auto så fort man försöker använda farthållaren :/
Jag har köpt nya blad så jag ska prova att byta, men när detta händer så ser det inte smutsigt ut framför kameran.