SoC över tid mha Scan My Tesla

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Xious
Teslaägare

SoC över tid mha Scan My Tesla

Inlägg av Xious »

Kan man på något sätt utifrån datat från Scan My Tesla få ut eller räkna fram var bilen befunnit sig mestadelen av tiden i SoC?

Vet inte om t.ex. SOC Avg visar average över hela bilens livslängd? Men gissar att det inte är över så lång tid eftersom jag kan se t.ex.

SOC UI SOC Min SOC Max SOC Avg
49.9 46.9 50.1 50

Det skulle vara intressant att kunna räkna fram om t.ex. bilen befunnit sig mellan 20-80% SOC x % av tiden eller hur många gånger den befunnit sig över 80% SOC m.m.
M3 LR 2019
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: SoC över tid mha Scan My Tesla

Inlägg av AAKEE »

Xious skrev: 15 jan 2025 17:01
Kan man på något sätt utifrån datat från Scan My Tesla få ut eller räkna fram var bilen befunnit sig mestadelen av tiden i SoC?

Vet inte om t.ex. SOC Avg visar average över hela bilens livslängd? Men gissar att det inte är över så lång tid eftersom jag kan se t.ex.

49.9 46.9 50.1 50

Det skulle vara intressant att kunna räkna fram om t.ex. bilen befunnit sig mellan 20-80% SOC x % av tiden eller hur många gånger den befunnit sig över 80% SOC m.m.
Nej, just SMT visar aktuella värden.

SOC Avg är inte lifetime average. Mer om det senare.

Om du använder SMT till att logga, tex teslalogger eller möjligen teslamate också så har du alla data på det sparat hemma och kan kika på det.
Teslalogger använder grafana.
Snittet på min S sedan i april (pga en teslaloggercrash.)
IMG_2810.jpeg
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: SoC över tid mha Scan My Tesla

Inlägg av AAKEE »

49.9 46.9 50.1 50
SOC Min = sann SOC, dvs från batteriets riktiga 0-100%.

SOC = Den SOC som visas på skärmen framräknad av (nominal remaining-buffer)/nominal full pack).

SOC Expected: samna som ovan men expected remaining, den tempersturpåverkade SOC som visas på skärmen.

SOC Max och SOC Avg har jag inte bottnat i, de är utan betydelse för oss. Tex kan man räkna SOC i Amphere också, den skiljer mot vanlig energi-SOC.

Man kan matematiskt räkna fram SOC (displayad) från SOC min, och tvärtom:
SOC Min: (4.5 - SOC x 0.045)+ SOC
Det är egentligen helt oväsentligt eftersom 20-80% inte har något med degradering eller hur batteriet mår att göra.

Att det är jättedåligt över 80% är en myt, liksom att det är dåligt under 20%.

Batteriet mår bäst av låg SOC när det inte cyclas, så 0% är faktiskt bäst där.
IMG_1548.jpeg

Att bstteriet skulle må jättedåligt över 80% är också en myt och normalt skiljer det i princip ingenting mellan 80% och 100%. I många fall degraderas batteriet mer vid 80%.
Exempel:
Model S äkta celler tagna ur en nästan ny model S:
IMG_2969.jpeg

Cykler sliter normalt mindre vid låg SOC också.
Här har man cyklat tesla model 3 celler i olika steg (10% depth of discharge).

Vid första anblicken kan det se dåligt ut med 5-15%. Men:

-Om vi börjar med Teslas 4.5% buffer så har en Tesla 4.5% SOC når bilen visar 0%
5-15% här motsvarar i princip 0-10% på skärmen.

Kikar vi på kurvan för 5-15% har den tappat ungefär 17.5% efter 3000 FCE (Full equivalent cycles).

Med 10% DoD blir det 30.000 unika cykler för att nå 3000 FCE

Om man kör 0-10-0% varje dag så tar det 30000/365.25=82 År att slita batteriet 17.5% med såna cykler. Låg SOC är inte dåligt att cykla med heller, och eftersom de flesta inte kör ned till 0% varje dag i 82 år så kommer man inte följa den kurvan heller.
IMG_5171.jpeg

Eftersom låg SOC varken ger mer calendar aging eller cyklisk aging så är det utan betydelse i sammanhanhet 20-80%.

Eftersom 100% i princip inte ger högre calendar aging än 80% så har det mycket liten betydelse också.

I princip är det calendar aging som sätter den stora degraderingstakten. Där är det tid över och under den tvära förändringen av degradering vid 55-60/70% beroende på batterikemi samt temperaturen i snitt som styr.
De flesta kan inte styra temperaturen så det blir det det blir.

Cycklisk degradering är mycket mindre (typ 1/10 av calendar aging i början) för de allra flesta och där är det cyklernas storlek som avgör mest.
Ladda varje dag och köra små cykler är bättre.

Laddar man till 80% men kör bilen till nära noll varje gång kommer man ha stora cykler vilket sliter lite mer.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Skriv svar