NAF Elprix räckviddstest vinter 2024
Moderator: Redaktion
NAF Elprix räckviddstest vinter 2024
Årets upplaga av norska räckviddstestet vintern 2024
https://www.naf.no/elbil/elprix?leftColumn=Resultater
Polestar 3 överraskar rejält och avviker minst från WLTP samt delar förstaplats på räckvidd.
https://www.naf.no/elbil/elprix?leftColumn=Resultater
Polestar 3 överraskar rejält och avviker minst från WLTP samt delar förstaplats på räckvidd.
Skoda Enyaq Coupe RS 2024
Model Y LR Quicksilver - avbeställd
Polestar 2 Launch Edition svart - Såld
Model Y LR Quicksilver - avbeställd
Polestar 2 Launch Edition svart - Såld
- Arctic Drifter
- Teslaägare
- Inlägg: 1169
- Blev medlem: 18 mar 2022 11:58
- Ort: Norrland
- Referralkod: ts.la/anders453430
- Kontakt:
Re: NAF Elprix räckviddstest vinter 2024
Alltid intressant med vintertester, men i detta testat var ju temperaturområdet -3 till +7 där endast två av sexton mätpunkter hade minusgrader.fred123 skrev: ↑16 jan 2025 08:54Årets upplaga av norska räckviddstestet vintern 2024
https://www.naf.no/elbil/elprix?leftColumn=Resultater
Polestar 3 överraskar rejält och avviker minst från WLTP samt delar förstaplats på räckvidd.
För mig hade det varit mer intressant om temperaturområdet varit -20 till -10, det hade nog blivit ännu mer utslagsgivande.
Referens:
Tesla Model Y Performance
Re: NAF Elprix räckviddstest vinter 2024
Jag tror att den redan har varit med tidigare år, Juniper kommer säkert tas med när den kommer.
Skoda Enyaq Coupe RS 2024
Model Y LR Quicksilver - avbeställd
Polestar 2 Launch Edition svart - Såld
Model Y LR Quicksilver - avbeställd
Polestar 2 Launch Edition svart - Såld
Re: NAF Elprix räckviddstest vinter 2024
Ja det var milt men det intressanta för mig vid bilbyte är jämförelsen med bilar under samma förutsättningar.Arctic Drifter skrev: ↑16 jan 2025 09:19Alltid intressant med vintertester, men i detta testat var ju temperaturområdet -3 till +7 där endast två av sexton mätpunkter hade minusgrader.fred123 skrev: ↑16 jan 2025 08:54Årets upplaga av norska räckviddstestet vintern 2024
https://www.naf.no/elbil/elprix?leftColumn=Resultater
Polestar 3 överraskar rejält och avviker minst från WLTP samt delar förstaplats på räckvidd.
För mig hade det varit mer intressant om temperaturområdet varit -20 till -10, det hade nog blivit ännu mer utslagsgivande.
Referens:
2024-01-16.jpg
Skoda Enyaq Coupe RS 2024
Model Y LR Quicksilver - avbeställd
Polestar 2 Launch Edition svart - Såld
Model Y LR Quicksilver - avbeställd
Polestar 2 Launch Edition svart - Såld
Re: NAF Elprix räckviddstest vinter 2024
Ja, imponerande att Polestar 3 LR med AWD i verkligheten klarar samma räckvidd som Model 3 LR med RWDfred123 skrev: ↑16 jan 2025 08:54Årets upplaga av norska räckviddstestet vintern 2024
https://www.naf.no/elbil/elprix?leftColumn=Resultater
Polestar 3 överraskar rejält och avviker minst från WLTP samt delar förstaplats på räckvidd.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
-
- Inlägg: 7332
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: NAF Elprix räckviddstest vinter 2024
Utan att söka i forumet med google så är jag rätt säker på att det här norska testet brukar resultera i en tråd här på Tesla Club Sweden varje år…fred123 skrev: ↑16 jan 2025 08:54Årets upplaga av norska räckviddstestet vintern 2024
https://www.naf.no/elbil/elprix?leftColumn=Resultater
Polestar 3 överraskar rejält och avviker minst från WLTP samt delar förstaplats på räckvidd.
Minns att medelhastigheten diskuterats tidigare… Vad är den? Har för mig att det här testet sker typ uteslutande på vägar med 80 km/h som hastighetsbegränsning. Således blir genomsnittshastigheten vadå? ~60 km/h?… Och det gynnar ju stora, höga, breda och tunga SUVar/Crossovers med uselt luftmotstånd som just P-star 3. Resultatet hade blivit ett helt annat om de istället kört i 110-120 km/h som vi ju tenderar att göra på den här sidan norska gränsen när vi ska ut och åka 'en bit'…
Ytterligare en observation på lite samma tema: Model 3 klarar exakt samma sträcka som P-star 3 med ett batteri på 75 kWh 'brutto', medan P-star:en behöver ett batteri på 111 kWh(!)… (Hittar inte uppgifterna på hur många kWh som finns tillgängliga 'netto'…). Hade medelhastigheten varit högre är jag ju rätt säker på att Teslan kommit längre än P-star 3…
I övrigt kan ju även nämnas att
EDIT:
Vet inte om även Taycan finns med olika batterier, respektive vilket batteri deltagande Taycan hade i det här testet…
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 2 gång.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: NAF Elprix räckviddstest vinter 2024
Den har väl ett batteri på över 100kWh? Jag blir snarare icke imponerad..Maw skrev: ↑16 jan 2025 11:36Ja, imponerande att Polestar 3 LR med AWD i verkligheten klarar samma räckvidd som Model 3 LR med RWDfred123 skrev: ↑16 jan 2025 08:54Årets upplaga av norska räckviddstestet vintern 2024
https://www.naf.no/elbil/elprix?leftColumn=Resultater
Polestar 3 överraskar rejält och avviker minst från WLTP samt delar förstaplats på räckvidd.
På sidan så står det att testbilen var Volkswagen ID.7 Stasjonsvogn GTX 4Motion 86 kWh Exclusive (vintertest 2025).
Finns det ett större batteri?
TM 3 LR 2024-
TM 3 LR 2021-2024
Polestar hos kusinens Farfar
TM 3 LR 2021-2024
Polestar hos kusinens Farfar
- Mnil69
- Teslaägare
- Inlägg: 12
- Blev medlem: 18 jul 2023 20:55
- Referralkod: ts.la/viggo53589
Re: NAF Elprix räckviddstest vinter 2024
+1 på allt. Att en bil med mindre frontarea än Model Y - förvisso rejält fläskigare - är drygt 40% mindre effektiv än Model 3 i landsvägsfart är inte imponerande alls, snarare tvärtom. Visar bara att Polestar struntar i effektiviteten.Holve skrev: ↑16 jan 2025 14:33Den har väl ett batteri på över 100kWh? Jag blir snarare icke imponerad..Maw skrev: ↑16 jan 2025 11:36Ja, imponerande att Polestar 3 LR med AWD i verkligheten klarar samma räckvidd som Model 3 LR med RWDfred123 skrev: ↑16 jan 2025 08:54Årets upplaga av norska räckviddstestet vintern 2024
https://www.naf.no/elbil/elprix?leftColumn=Resultater
Polestar 3 överraskar rejält och avviker minst från WLTP samt delar förstaplats på räckvidd.
På sidan så står det att testbilen var Volkswagen ID.7 Stasjonsvogn GTX 4Motion 86 kWh Exclusive (vintertest 2025).
Finns det ett större batteri?
Detsamma gäller väl Folkan (som förvisso är en fin bil som helhet) som kommer 9 mil kortare är Model 3 på ett större batteri, i landsvägsfart. För lite mindre än ett år sedan var det ståhej här på forumet när en tysk youtuber körde sin förvärmda ID7 på rulle bakom en Model 3 och fick samma förbrukning som den förstnämnda, vilket några frekventa kommentatorer tyckte räckte som bevis för att ID7 hade en minst lika effektiv drivlina som Model 3 Highland. Vad är era kommentarer nu med facit i hand, när ett mer vetenskapligt gjort test är gjort och det logiska resultatet givet vikt, luftmotstånd etc är publicerat?

Re: NAF Elprix räckviddstest vinter 2024
Ok, jag menade i perspektivet av att Model 3 LR RWD har så mycket högre wltp och är så mycket mindre och tvåhjulsdriven. Polestarens förbrukning i testet blev ändå hyfsat låg med tanke på biltypen. Men det är klart att 3:an ändå är betydligt snålare.Holve skrev: ↑16 jan 2025 14:33Den har väl ett batteri på över 100kWh? Jag blir snarare icke imponerad..Maw skrev: ↑16 jan 2025 11:36Ja, imponerande att Polestar 3 LR med AWD i verkligheten klarar samma räckvidd som Model 3 LR med RWDfred123 skrev: ↑16 jan 2025 08:54Årets upplaga av norska räckviddstestet vintern 2024
https://www.naf.no/elbil/elprix?leftColumn=Resultater
Polestar 3 överraskar rejält och avviker minst från WLTP samt delar förstaplats på räckvidd.
Nej, det är det största. Men det är inte något jag har påstått heller. Varför skriver du in mig på det citatet? Du borde vara lite mer noggrann när du citerar…

VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
-
- Inlägg: 7332
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: NAF Elprix räckviddstest vinter 2024
Ok. My bad. Har redigerat (strykit över) det…
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
-
- elbilist
- Inlägg: 1088
- Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
- Ort: Stockholm
Re: NAF Elprix räckviddstest vinter 2024
Tycker det imponerar ganska stort ändå.Holve skrev: ↑16 jan 2025 14:33Den har väl ett batteri på över 100kWh? Jag blir snarare icke imponerad..Maw skrev: ↑16 jan 2025 11:36Ja, imponerande att Polestar 3 LR med AWD i verkligheten klarar samma räckvidd som Model 3 LR med RWDfred123 skrev: ↑16 jan 2025 08:54Årets upplaga av norska räckviddstestet vintern 2024
https://www.naf.no/elbil/elprix?leftColumn=Resultater
Polestar 3 överraskar rejält och avviker minst från WLTP samt delar förstaplats på räckvidd.
För det är två HELT olika biltyper vi pratar om.
Hade bara P3 inte haft en så kass plattform utan haft lite ”moden” laddning så hade den inte varit långt efter inkluderat ett laddstopp.
Men ja… det är En HELT annan typ av bil.
Re: NAF Elprix räckviddstest vinter 2024
Kanske en bättre jämförelse med Model Y istället.R_Edvinsson skrev: ↑16 jan 2025 17:41Tycker det imponerar ganska stort ändå.Holve skrev: ↑16 jan 2025 14:33Den har väl ett batteri på över 100kWh? Jag blir snarare icke imponerad..Maw skrev: ↑16 jan 2025 11:36Ja, imponerande att Polestar 3 LR med AWD i verkligheten klarar samma räckvidd som Model 3 LR med RWDfred123 skrev: ↑16 jan 2025 08:54Årets upplaga av norska räckviddstestet vintern 2024
https://www.naf.no/elbil/elprix?leftColumn=Resultater
Polestar 3 överraskar rejält och avviker minst från WLTP samt delar förstaplats på räckvidd.
För det är två HELT olika biltyper vi pratar om.
Hade bara P3 inte haft en så kass plattform utan haft lite ”moden” laddning så hade den inte varit långt efter inkluderat ett laddstopp.
Men ja… det är En HELT annan typ av bil.
Även om Teslan har betydligt större utrymmen får man se dem som hyfsat lika? Nu är inte Model Y med i ljust det här testet men en hel del andra tester, vilket ställer PS3’an i ett annat ljus beträffande effektiviteten.
Tesla M3 HLR
VW ID4
Tesla M3P 2022
Tesla Model S 75D 2018
Tesla Model 3 LR 2020
Tesla Model Y LR 2021
Tesla Model 3 LR 2019
Tesla Model 3 LR 2019
Re: NAF Elprix räckviddstest vinter 2024
Nej, Model X är mer motsvarande Polestar 3 om man ska jämföra med en TeslaWolf78 skrev: ↑18 jan 2025 10:08Kanske en bättre jämförelse med Model Y istället.R_Edvinsson skrev: ↑16 jan 2025 17:41Tycker det imponerar ganska stort ändå.Holve skrev: ↑16 jan 2025 14:33Den har väl ett batteri på över 100kWh? Jag blir snarare icke imponerad..Maw skrev: ↑16 jan 2025 11:36Ja, imponerande att Polestar 3 LR med AWD i verkligheten klarar samma räckvidd som Model 3 LR med RWDfred123 skrev: ↑16 jan 2025 08:54Årets upplaga av norska räckviddstestet vintern 2024
https://www.naf.no/elbil/elprix?leftColumn=Resultater
Polestar 3 överraskar rejält och avviker minst från WLTP samt delar förstaplats på räckvidd.
För det är två HELT olika biltyper vi pratar om.
Hade bara P3 inte haft en så kass plattform utan haft lite ”moden” laddning så hade den inte varit långt efter inkluderat ett laddstopp.
Men ja… det är En HELT annan typ av bil.
Även om Teslan har betydligt större utrymmen får man se dem som hyfsat lika? Nu är inte Model Y med i ljust det här testet men en hel del andra tester, vilket ställer PS3’an i ett annat ljus beträffande effektiviteten.
IMG_2900.jpeg
IMG_2902.jpeg
IMG_2903.jpeg
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
-
- Inlägg: 7332
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: NAF Elprix räckviddstest vinter 2024
Ytterligare två bilar man kan jämföra P-star 3 med är ID.7 Tourer och A6 e-tron Avant (kombin).Wolf78 skrev: ↑18 jan 2025 10:08Kanske en bättre jämförelse med Model Y istället.R_Edvinsson skrev: ↑16 jan 2025 17:41Tycker det imponerar ganska stort ändå.Holve skrev: ↑16 jan 2025 14:33Den har väl ett batteri på över 100kWh? Jag blir snarare icke imponerad..Maw skrev: ↑16 jan 2025 11:36Ja, imponerande att Polestar 3 LR med AWD i verkligheten klarar samma räckvidd som Model 3 LR med RWDfred123 skrev: ↑16 jan 2025 08:54Årets upplaga av norska räckviddstestet vintern 2024
https://www.naf.no/elbil/elprix?leftColumn=Resultater
Polestar 3 överraskar rejält och avviker minst från WLTP samt delar förstaplats på räckvidd.
För det är två HELT olika biltyper vi pratar om.
Hade bara P3 inte haft en så kass plattform utan haft lite ”moden” laddning så hade den inte varit långt efter inkluderat ett laddstopp.
Men ja… det är En HELT annan typ av bil.
Även om Teslan har betydligt större utrymmen får man se dem som hyfsat lika? Nu är inte Model Y med i ljust det här testet men en hel del andra tester, vilket ställer PS3’an i ett annat ljus beträffande effektiviteten.
[Tre bilder som jämför Y med P-star 3]
Båda är två bilar med rätt stora innerutrymmen. Och båda har ett Cd på 0,24. P-star 3 har ett Cd på 0,29. Både ID.7 Tourer och A6 Avant har även mindre frontarea än P-star 3. Således kommer de vara mer effektiva i hastigheter runt 90-120 km/h. ID.7 Tourer och A6 Avant väger även mindre än P-star 3.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: NAF Elprix räckviddstest vinter 2024
Det är inte samma biltyper. Audi Q6 är en bättre jämförelse.SwedishAdvocate skrev: ↑18 jan 2025 10:56Ytterligare två bilar man kan jämföra P-star 3 med är ID.7 Tourer och A6 e-tron Avant (kombin).Wolf78 skrev: ↑18 jan 2025 10:08Kanske en bättre jämförelse med Model Y istället.R_Edvinsson skrev: ↑16 jan 2025 17:41Tycker det imponerar ganska stort ändå.
För det är två HELT olika biltyper vi pratar om.
Hade bara P3 inte haft en så kass plattform utan haft lite ”moden” laddning så hade den inte varit långt efter inkluderat ett laddstopp.
Men ja… det är En HELT annan typ av bil.
Även om Teslan har betydligt större utrymmen får man se dem som hyfsat lika? Nu är inte Model Y med i ljust det här testet men en hel del andra tester, vilket ställer PS3’an i ett annat ljus beträffande effektiviteten.
[Tre bilder som jämför Y med P-star 3]
Båda är två bilar med rätt stora innerutrymmen. Och båda har ett Cd på 0,24. P-star 3 har ett Cd på 0,29. Både ID.7 Tourer och A6 Avant har även mindre frontarea än P-star 3. Således kommer de vara mer effektiva i hastigheter runt 90-120 km/h. ID.7 Tourer och A6 Avant väger även mindre än P-star 3.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
-
- Inlägg: 7332
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: NAF Elprix räckviddstest vinter 2024
Det är sant att det är olika biltyper. Men även olika biltyper går att jämföra.Maw skrev: ↑18 jan 2025 11:22Det är inte samma biltyper. Audi Q6 är en bättre jämförelse.SwedishAdvocate skrev: ↑18 jan 2025 10:56Ytterligare två bilar man kan jämföra P-star 3 med är ID.7 Tourer och A6 e-tron Avant (kombin).Wolf78 skrev: ↑18 jan 2025 10:08Kanske en bättre jämförelse med Model Y istället.R_Edvinsson skrev: ↑16 jan 2025 17:41Tycker det imponerar ganska stort ändå.
För det är två HELT olika biltyper vi pratar om.
Hade bara P3 inte haft en så kass plattform utan haft lite ”moden” laddning så hade den inte varit långt efter inkluderat ett laddstopp.
Men ja… det är En HELT annan typ av bil.
Även om Teslan har betydligt större utrymmen får man se dem som hyfsat lika? Nu är inte Model Y med i ljust det här testet men en hel del andra tester, vilket ställer PS3’an i ett annat ljus beträffande effektiviteten.
[Tre bilder som jämför Y med P-star 3]
Båda är två bilar med rätt stora innerutrymmen. Och båda har ett Cd på 0,24. P-star 3 har ett Cd på 0,29. Både ID.7 Tourer och A6 Avant har även mindre frontarea än P-star 3. Således kommer de vara mer effektiva i hastigheter runt 90-120 km/h. ID.7 Tourer och A6 Avant väger även mindre än P-star 3.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: NAF Elprix räckviddstest vinter 2024
Räckvidd är så klart intressant men det är kombination med hur fort du kan fylla upp 10-80% som ger hela bilden. Tyvärr halkar Polestar och Tesla(trots litet batteri) efter med 32 min medans toppen ligger på knappt 20 min. Mycket har hänt på senaste modellerna så man får hoppas att Model Y juniper iaf får snabbare laddning.
Länk till laddtestet:
https://www.motor.no/aktuelt/alle-ladet ... ler/302887
Länk till laddtestet:
https://www.motor.no/aktuelt/alle-ladet ... ler/302887
Skoda Enyaq Coupe RS 2024
Model Y LR Quicksilver - avbeställd
Polestar 2 Launch Edition svart - Såld
Model Y LR Quicksilver - avbeställd
Polestar 2 Launch Edition svart - Såld
Re: NAF Elprix räckviddstest vinter 2024
Nej, Model X är mer motsvarande Polestar 3 om man ska jämföra med en Tesla
[/quote]
Ok visst kan man jämföra dem oxå även om Model X är betydligt större (6/7-sitsig) 13,5 cm längre etc etc etc. Trotts detta är Model X betydligt mer effektiv och då pratar vi om en model som lanserades för 10-år sedan. (Typ samtidigt som nuvarande XC90). Känns fortfarande inte speciellt imponerande av PS3’an.
[/quote]
Ok visst kan man jämföra dem oxå även om Model X är betydligt större (6/7-sitsig) 13,5 cm längre etc etc etc. Trotts detta är Model X betydligt mer effektiv och då pratar vi om en model som lanserades för 10-år sedan. (Typ samtidigt som nuvarande XC90). Känns fortfarande inte speciellt imponerande av PS3’an.
Tesla M3 HLR
VW ID4
Tesla M3P 2022
Tesla Model S 75D 2018
Tesla Model 3 LR 2020
Tesla Model Y LR 2021
Tesla Model 3 LR 2019
Tesla Model 3 LR 2019
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 6198
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Re: NAF Elprix räckviddstest vinter 2024
Kan man åka 7 vuxna i en P3?Maw skrev: ↑18 jan 2025 10:29Nej, Model X är mer motsvarande Polestar 3 om man ska jämföra med en TeslaWolf78 skrev: ↑18 jan 2025 10:08Kanske en bättre jämförelse med Model Y istället.R_Edvinsson skrev: ↑16 jan 2025 17:41Tycker det imponerar ganska stort ändå.
För det är två HELT olika biltyper vi pratar om.
Hade bara P3 inte haft en så kass plattform utan haft lite ”moden” laddning så hade den inte varit långt efter inkluderat ett laddstopp.
Men ja… det är En HELT annan typ av bil.
Även om Teslan har betydligt större utrymmen får man se dem som hyfsat lika? Nu är inte Model Y med i ljust det här testet men en hel del andra tester, vilket ställer PS3’an i ett annat ljus beträffande effektiviteten.
IMG_2900.jpeg
IMG_2902.jpeg
IMG_2903.jpeg
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Re: NAF Elprix räckviddstest vinter 2024
Ja, man skulle kunna göra en gallup på hur många ggr folk använt hela sin bils räckvidd.fred123 skrev: ↑18 jan 2025 15:30Räckvidd är så klart intressant men det är kombination med hur fort du kan fylla upp 10-80% som ger hela bilden. Tyvärr halkar Polestar och Tesla(trots litet batteri) efter med 32 min medans toppen ligger på knappt 20 min. Mycket har hänt på senaste modellerna så man får hoppas att Model Y juniper iaf får snabbare laddning.
Länk till laddtestet:
https://www.motor.no/aktuelt/alle-ladet ... ler/302887
Ska man längre än en räckvidd, laddar man ju rätt fort ändå.
Teslas jelly roll-batterier är på väg att hamna ordentligt på efterkälken i laddhastighet.
Frågan är om Tesla har det som krävs för att fortsätta vara med framgent.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
-
- elbilist
- Inlägg: 1088
- Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
- Ort: Stockholm
Re: NAF Elprix räckviddstest vinter 2024
Där håller jag med.fred123 skrev: ↑18 jan 2025 15:30Räckvidd är så klart intressant men det är kombination med hur fort du kan fylla upp 10-80% som ger hela bilden. Tyvärr halkar Polestar och Tesla(trots litet batteri) efter med 32 min medans toppen ligger på knappt 20 min. Mycket har hänt på senaste modellerna så man får hoppas att Model Y juniper iaf får snabbare laddning.
Länk till laddtestet:
https://www.motor.no/aktuelt/alle-ladet ... ler/302887
Ett testa idag för räckvidd borde inkludera en 10-80 laddcykel.
Start 100%, köra till 10%, ladda till 80% och åter köra till 10%.
Tider och sträckor där visar ganska precis allt man önskar för räckvidd.
-
- elbilist
- Inlägg: 1088
- Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
- Ort: Stockholm
Re: NAF Elprix räckviddstest vinter 2024
P3 och MY söker sig till två helt olika kategorier köpare.Wolf78 skrev: ↑18 jan 2025 10:08Kanske en bättre jämförelse med Model Y istället.R_Edvinsson skrev: ↑16 jan 2025 17:41Tycker det imponerar ganska stort ändå.Holve skrev: ↑16 jan 2025 14:33Den har väl ett batteri på över 100kWh? Jag blir snarare icke imponerad..Maw skrev: ↑16 jan 2025 11:36Ja, imponerande att Polestar 3 LR med AWD i verkligheten klarar samma räckvidd som Model 3 LR med RWDfred123 skrev: ↑16 jan 2025 08:54Årets upplaga av norska räckviddstestet vintern 2024
https://www.naf.no/elbil/elprix?leftColumn=Resultater
Polestar 3 överraskar rejält och avviker minst från WLTP samt delar förstaplats på räckvidd.
För det är två HELT olika biltyper vi pratar om.
Hade bara P3 inte haft en så kass plattform utan haft lite ”moden” laddning så hade den inte varit långt efter inkluderat ett laddstopp.
Men ja… det är En HELT annan typ av bil.
Även om Teslan har betydligt större utrymmen får man se dem som hyfsat lika? Nu är inte Model Y med i ljust det här testet men en hel del andra tester, vilket ställer PS3’an i ett annat ljus beträffande effektiviteten.
IMG_2900.jpeg
IMG_2902.jpeg
IMG_2903.jpeg
MY är en ganska stor familjepulka där priset är absoluta huvudargumentet till köp, och i kategorin helt oslagbar i förhållande pris vs vad man får.
Men det är ingen bil som lockar P3 köparna i allmänhet.
P3 konkurrerar med andra ”lyxigare” vagnar likt Q8/Q6, EQE/EQS, ModelX, Cadillac Lyriq och icebilar likt Touareg, Panamera, XC90 och kanske även RangeRover.
P3 är en engagerande körmaskin med stort baksäte och tyvärr ganska litet bagage och ”långsam” laddning.
Men en premiumbil på ett sätt MY inte ens kan fundera att konkurrera med.