“The next A110 will be lighter than a comparable car with a combustion engine but with no compromise in performance,” said [Renault Group CEO Luca de Meo]. […]
The electric A110's design will be only subtly evolved from the current car, de Meo suggested. It "needs to look like" an A110, he said. "Porsche doesn't make a square 911."
Gissar att det betyder en målvikt på någonstans runt 1200-1400 kg… Dagens A110 har en 1,8-liters fyrcylindrig förbränningsmotor och väger ~1110 kg… https://en.wikipedia.org/wiki/Alpine_A110_(2017)
Gissar att det betyder en målvikt på någonstans runt 1200-1400 kg…
Då 718 och 992 väger närmare 1500kg, tror jag det snarare handlar om 1400-1450kg, om de nu inte ska tillverka den av dyra mtrl som kolfiber och aluminium, eller ha kort räckvidd.
Bilnjutare som äntligen köpt elbil
- C40 Twin Ultimate 2024, plus all extrautrustning
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, moddad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
Gissar att det betyder en målvikt på någonstans runt 1200-1400 kg…
Då 718 och 992 väger närmare 1500kg, tror jag det snarare handlar om 1400-1450kg, om de nu inte ska tillverka den av dyra mtrl som kolfiber och aluminium, eller ha kort räckvidd.
Renaults VD tog 911 som ett exempel på en (annan) bilmodell där tillverkaren är mån om att vara 'trogen mot designspråket hos föregående versioner av bilmodellen'. Dagens 911 är ca 30 cm längre och 10 cm bredare än dagens Alpine A110. Som jag förstått det är det inte Alpine's avsikt att den kommande A110 ska bli mycket större än dagens A110. Således så tror jag inte 911 är relevant som storleks-/viktjämförelse i det här sammanhanget.
Caterham siktar ju på en målvikt på ~1200 kg med sin kommande Project V. Och som jag minns det så ska det väl inte bli några jättedyra material i den… Men visst, det går väl inte att utesluta att en fullsmetad ny A110 med ett större batteri av två valbara hamnar runt ~1450 kg…