Fredrik j skrev: ↑20 jan 2025 19:11
Fosilfri2035 skrev: ↑20 jan 2025 18:45
Fredrik j skrev: ↑20 jan 2025 16:51
Fosilfri2035 skrev: ↑20 jan 2025 10:37
Fredrik j skrev: ↑19 jan 2025 13:08
Vad jag upprepat gång på gång i den här tråden är att när man pratar om den arbetsmarknadens parter i samband med den svenska modellen så syftar man på parterna som beskrivs ovan.
Det finns inget patent, copy right eller liknande på begreppet ”arbetsmarknadens parter” och man får naturligtvis använda det precis hur man vill men diskuterar man den svenska modellen så är betydelsen definierad.
Vad jag försöker göra är förklara den svenska modellen. Ett rimligt krav om man ska kritisera den är att man förstår den.
Man kan vinkla det så här. IF Metalls syfte med konflikten är att Tesla ska gå med i en arbetsgivarorganisation och på så sätt omfattas av det kollektivavtal fackföreningen har tecknat med den.
Det är vad man syftar på när man i dagligt tal säger att man vill att Tesla ska teckna kollektivavtal.
Du har rätt i att du upprepat det gång på gång men det gör det inte sant.
Upprepning och användande av begrepp kan så småningom förändra definitioner, så har det fungerat tidigare och så utvecklas språk.
Det som fortfarande hänger och dinglar är det faktum att INGEN har visat vart i Regeringens dokumentation det framgår en definition om arbetsmarknadens parter.
Att hänvisa till en part som i allra högsta grad är partisk är sällan en trovärdig källa.
Så gällande begreppet ”arbetsmarknadens parter” så kan vi väl vara överens om att det är ovisst om vart gränsdragningen går?
Ser vi SAOL så finns det inga som helst definitioner som syftar till arbetsgivarorganisation eller fackförbund när man ser till arbetsmarknaden, parter avser dock en enskild sida i en tvist eller del av ett sammanhang.
Så kan vi släppa det eviga tjatet om att det skulle vara exklusivt facket och arbetsgivarorganisation?
Jag tror du missuppfattar. Jag försöker inte förändra definitionen av själva ordet. När du bokar möte med din chef för att diskutera din lön så kan du ju naturligtvis kalla er själva arbetsmarknadens parter om ni vill.
Således kommer knappast SAOL hjälpa dig förstå det annorlunda heller.
Eftersom den svenska modellen i botten är en politisk konstruktion så kan man ju fråga sig om du verkligen accepterar regeringen som "opartisk". Men vi kan prova.
Hittade det här på regeringskansliets websida vid en enkel googling. Det handlar om att regering bjudit in "arbetsmarknadens parter" till informella samtal på Harpsund.
"
Sverige ska värna det världsunika systemet på arbetsmarknaden, både här hemma och på EU-nivå. Framför oss ligger utmaningar som staten och parterna behöver möta gemensamt och därför bjuder vi in arbetsmarknadens parter till informella samtal på Harpsund i början av oktober. Det skriver statsminister Ulf Kristersson och arbetsmarknads- och integrationsminister Johan Pehrson i en debattartikel i Dagens industri den 29 september 2023.
Den svenska modellen är unik. På andra håll i världen lider arbetsmarknaden ofta av skadliga konflikter, som går ut över enskilda men också över ekonomi och välstånd. I Sverige förhandlar arbetsmarknadens parter och söker samförstånd, löser problem och visar tillit till varandra. Utan politikens inblandning sluter parterna avtal och ser till att Sverige fortsätter att ha bland världens bästa villkor på arbetsmarknaden. Det skapar stabilitet och trygghet. I ett svårt ekonomiskt läge har arbetsmarknadens parter visat stort ansvar – inte minst i den senaste avtalsrörelsen, då lönebildningen tog hänsyn till en situation med hög inflation.
Sverige har en av EU:s högsta arbetslöshetstal. Det rör sig om 457 500 arbetslösa. Särskilt hög är arbetslösheten bland utrikesfödda. Samtidigt har Arbetsförmedlingen 175 000 lediga jobb och arbetsgivare i både offentlig och privat sektor letar med ljus och lykta efter kompetens. Den miss-matchningen utgör en av de största utmaningarna för svensk arbetsmarknad.
Mot bakgrund av de här utmaningarna bjuder vi nu in ledande företrädare för fack och arbetsgivare till samtal på Harpsund. Vi tar upp en gammal tradition som vi tror är bra för Sverige. Det kommer handla om hur regeringen och parterna gemensamt kan värna den svenska modellen på EU-nivå, men också om hur vi kan lösa problemen på svensk arbetsmarknad. Vi tror att det går att hitta konstruktiva lösningar."
Oj, det var ganska nedlåtande.
Jag ser och förstår dina highlights och har all respekt för att Kristersson först bjuder in arbetsmarknadens parter och sedan specificerar att han förväntar sig närvaro av fack och arbetsgivarorganisationer.
Jag vill däremot vara extra tydlig, olika stycken och ingen direkt hänvisning.
Läser man ur perspektivet att parterna är fack och arbetsgivarorganisation så talar texten till dess fördel men även om man ser det förstnämnda som alla parter.
Det vill säga att det kan innebära en öppen inbjudan till andra delar från arbetsmarknadens parter, t.ex Tesla.
Så jag förstår att du tar denna text som ett ”bevis” för din tes eftersom det mycket väl kan hävdas att den ger vatten på din kvarn.
Att det skulle vara vedertaget att så är fallet har jag också en förståelse för men mycket som anses vara självklart kan komma att få konsekvenser åt ett negativt håll.
Tyvärr så har många människor den inställningen att andra är korkade och inte förstår när antaganden och vedertagna ”sanningar” blir utmanade i ett större perspektiv.
Med all respekt så tror jag att många med fackligt engagemang skulle gynnas genom att ta ett steg tillbaka, försöka förstå helheten och rollerna i samhället.
Allt styrs inte av fackliga värderingar och vedertagna vanföreställningar om sin egen förträfflighet.
Som en vis man en gång sa ”with great power comes great responsibility”.
Jag har inget fackligt engagemang om det är det du menar och det är ju just helheten jag pratar om.
Att förstår hur det hänger ihop.
Citaten kommer härifrån:
https://www.regeringen.se/debattartikla ... ns-parter/
Reportage från mötet:
https://www.sverigesingenjorer.se/opini ... -harpsund/
Nej, varken du, jag eller Tesla var inbjudna även om jag var representerad.
Jag förstår vad du säger om helheten inom den Svenska modellen och politiken som förs.
Min poäng handlar inte om att definitionen av engagemang per automatik innebär att man är fackligt aktiv.
Engagemang kan också innebära att man är påläst och införstådd med hur facken arbetar, man är engagerad i samtalen och påläst om situationer.
Att ena parten uttrycker sig på ett visst sätt och jobbar aktivt för att inom deras ramar påverka samhället och motparter så deras vilja går igenom innebär inte heller att detta är sanningen.
Att kunna backa och se på fackens roll ur ett perspektiv för hur väl de hjälper samhällets utmaningar är en större utmaning eftersom det inte bara krävs en facklig och politisk förståelse utan också en djupare affärsmässig förståelse.
Nu är vi däremot tillbaka i ett spår som vi har varit innan och det viktiga är snarare att ställa frågan om gamla övertygelser och vedertagna sanningar har utvecklats i takt med samhället.
Ja, förr var det självklart att ha kollektivavtal.
Förr hade man andra utmaningar på arbetsmarknaden.
Förr saknades möjligheten att kunna Googla för information.
Förr innebar kollektivavtal ett lyft för den enskilde anställda.
Hur vet du att Tesla som arbetsgivare inte hade varit välkommen på mötet om de hade velat det?
De tre ämnena som lyftes är i allra högsta grad någon som skulle kunna beröra Tesla eftersom deras affärsmodell ser ut som den gör.
Tror du gissar men skriver som att du med säkerhet vet, kan vi släppa detta nu med sammanfattningen att vi inte vet allt och därför inte kan säga saker med säkerhet och ta det som fakta?