Halloj! Helt ny i denna värld. Aldrig ägt elbil.
Börjat pendla 12mil (ToR) och min xc70 3.2 är rätt så törstig
Tänkte skaffa Tesla för billigare pendling. Budgeten är tajt, högst 250k. AWD är ett måste då vägarna i Värmland är katastrof.
Är något sånt värt att satsa på: https://www.blocket.se/annons/1401597094 https://www.blocket.se/annons/1002043477
Eller är det bättre att satsa på nyare 3. Är komforten sämre i 3?
Bilen skulle användas mest för pendling och även handling, hämta/lämna barnen på olika aktiviteter.
Kommer installera laddbox hemma.
Tänkte skaffa Tesla för billigare pendling. Budgeten är tajt, högst 250k. AWD är ett måste då vägarna i Värmland är katastrof.
Är något sånt värt att satsa på: https://www.blocket.se/annons/1401597094 https://www.blocket.se/annons/1002043477
Bilen skulle användas mest för pendling och även handling, hämta/lämna barnen på olika aktiviteter.
Tacksam för tips. Helt grön i detta område.
Hej,
Re: Komfort i 3… Jag har kört en 2019 Model 3 AWD LR med 18-tumsfälgarna. Tycker själv att komforten är jämförbar med t.ex. förra gen. VW Golf, förrförra gen VW Passat – dvs. årsmodell ~2012, förra gen Volvo V60 eller sista gen V70. Har dock bara kört på vägar nere i norra Skåne och södra Småland, så rekommenderar att du provkör på någon väg som är representativ för hur det ser ut uppe hos dig. Har själv aldrig kört bil i Värmland med omnejd…
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
När det gäller de äldre 3:or som du är intresserad av måste det finnas ett fäste monterat från fabriken för att bilen ska kunna dra lagligt. Det har förekommit att bilen haft ett sånt här fäste utan att säljande bilfirma vetat om det. Således kan en bil som annonseras utan drag i verkligheten ha drag… Vet dock inte om det förekommer att folk installerar eftermarknadsdrag på 3or. Dessa går det inte att dra lagligt med, så antar att det värt att kolla så att 'alla papper är i ordning' kring det här. Är själv inte helt insatt, så är detta viktigt så gäller det att förstå den här biten…
De S du är intresserad av levererades inte med drag över huvud taget. Går inte att eftermontera drag som det går att dra lagligt med. Det var dock tillåtet några månader, så det finns således X antal Model S unicorns med lagliga drag. Mer om detta t.ex här: viewtopic.php?p=721369#p721369
Dragkrok behöver jag inte ha. Är mest intresserad av komforten och pålitligheten. 12 mil om dagen är ändå en del (för mig iaf). Provkörde grannens 3 från ’23 och det kändes helt ok (med dubbdäck) dock något trångt i baksättet. Annars en trevlig bil.
Vågar man köpa 7 år gammal S?
Jag är en sådan som vänder på kronan lite väl mycket.
Den bilen har det öppningsbara glastaket. Det finns ett inlägg på forumet om en medlem som fick ngt slags vattenläckage via sitt öppningsbara glastak. Det blev relativt dyrt att fixa hos Tesla. Vet inte om det finns andra verkstäder som kan åtgärda ett sån problem, och vad det i så fall skulle kunna kosta. Som jag förstått det så blev det dyrt eftersom den inläckta fukten pajade krockskyddsgardinerna som sitter i taket, men kan ha fel kring den biten… Och även om krockkuddarna klarar sig kanske det kan bli dyrt ändå…
Den bilen har också någon slags halvskinnsklädsel. Jag kan ha fel, men så vitt jag vet såldes inte den årsmodellen med dom nya sätena med halvskinn… Är det någon slags eftermarknadsklädsel? Om det är eftermarknadsklädsel – hur lirar det i så fall med med sidokrockkuddarna som sitter i bilens framstolar? Finns ingen bild på baksätet. Osäker på om S har sidokrockuddar i passagerarstolarna även i baksätet. Skulle kollat upp det här noga ang. den bilen.
EDIT: Hade fel om halvskinn. Se inlägg nedan i tråden.
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 2 gång.
Vill du kunna ha takbox? Alla 3 kan ha takbox, men för S så kan det bero på vilket tak de har. Finns tre olika sorters tak till S. Så kallad bakbox skulle väl kunna vara ett alternativ för S, men då är det den där biten med krok…
Ang. AWD och vinterväglag:
Som jag förstått det är bakhjulsdrivna elbilar överlag mkt bättre än fossildrivna med bakdrift. Batteriet ger mkt mer tyngd över bakhjulen. Även elmotorn bak väger en del. Eldriften ger även möjlighet till ett mkt mer exakt antispinnsystem. En elmotor går att styra mkt mer exakt än en fossilbrännare. Tesla har bra antispinnsystem.
Om du matar in t.ex. det här i Google så hittar du lite trådar på forumet om bakhjulsdrivna Model 3 i vinterväglag:
Med den budgeten, model 3 ungefär 110 gånger av 100.
En äldre S för 250K, då måste man ha handlingsberedskap för rätt mycket kostnader.
Det kan bli 10K mil nästan gratis men det kan också bli grymt dyrt.
Maximal komfort och trygghet på vägen ger garanterat en Model S Raven. Kan vara svår dock att hitta för 250 000kr. Troligen kan min Model S SR 2019 komma ned i närheten av 250 000 kr. Den kommer ut på KVD om ca en och en halv vecka. SR har ett 75 kWh batteri i övrigt är bilen identisk med LR. Lite sämre räckvidd och laddhastighet på snabbladdare jämfört med LR men för långpendling inte lika viktigt kanske? 21000 mil och batterigaranti till 28/11 2027 obegränsat antal km.
Den bilen har det öppningsbara glastaket. Det finns ett inlägg på forumet om en medlem som fick ngt slags vattenläckage via sitt öppningsbara glastak. Det blev relativt dyrt att fixa hos Tesla. Vet inte om det finns andra verkstäder som kan åtgärda ett sån problem, och vad det i så fall skulle kunna kosta. Som jag förstått det så blev det dyrt eftersom den inläckta fukten pajade krockskyddsgardinerna som sitter i taket, men kan ha fel kring den biten… Och även om krockkuddarna klarar sig kanske det kan bli dyrt ändå…
Den bilen har också någon slags halvskinnsklädsel. Jag kan ha fel, men så vitt jag vet såldes inte den årsmodellen med dom nya sätena med halvskinn… Är det någon slags eftermarknadsklädsel? Om det är eftermarknadsklädsel – hur lirar det i så fall med med sidokrockkuddarna som sitter i bilens framstolar? Finns ingen bild på baksätet. Osäker på om S har sidokrockuddar i passagerarstolarna även i baksätet. Skulle kollat upp det här noga ang. den bilen.
Min 2018 har både ”halvläder” dvs textilsits med läderliknande kanter. Den är väldigt tålig, skön på vinter å sommar, men ger ju inte samma lyxkänsla kanske. Jag har dock sett bilen som en plats att långpendla i och då är materialet optimalt. Takluckorna håller vanligen, min repararades dock under garantin och den kan vara lite skön att ha sommartid.
Tror att det går att få loss ett bra ex för runt 250…
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Att köpa en äldre model S för att spara pengar är lite som att börja skjuta heroin för att bli bättre på matte.
Model 3 är bättre med den budgeten, men det är väl tveksamt hur mycket bil du får för 250’. Och hur komfortabel den är. Om pengar och komfort är prio så finns det billigare fossilbilar eller kanske t o m mindre elbilar som är trevligare att åka i på skruttig väg än en äldre model 3.
@Walken:
Om du vill spara ytterligare pengar kanske Hyundai Ioniq skulle kunna vara ett alternativ…
Se t.ex: viewtopic.php?p=834064#p834064
Har dock för mig att det är viktigt att serviceintervallerna följts när Hyundai. Tror inte de tillåter att man överhuvud taget har överskridit tidsintervaller eller miltal om man vill åberopa garanti…
Som AAKEE skriver, glöm äldre Model S, risken för dyra reparationer är väldigt stor.
Ni som skriver att det blir så dyrt med Model S och den går sönder så mycket. Har ni egen erfarenhet av att äga Model S? Jag kan konstatera efter 8 år och nästan 40000 mil med Model S att det är mina mest problemfria år och mil med bil. Har kört mycket bil senaste 40 åren. Jag har säkert haft tur men också haft en 2017, en 2019 samt en 2020 (alltså ingen ”gammal” Model S). 2019 och 2020 har jag kvar. Att Model S är den Teslan som går sönder mest utanför garantin är inte så konstigt när den funnits i Sverige sedan 2013. Model 3 kom 2019. Dyr att försäkra 1200 kr/mån betalar jag och Teslas serviceorganisation är inte så rolig heller.
Model S är dock ingen budgetbil. Är pengarna det absolut viktigaste så bör man väl titta på en gammal Zoe eller nåt.
Nej, har inte personlig erfarenhet utan litar mera på verkstäderna som ser många bilar (stickprov på en person är inte så intressanta). Exempelvis Grufman har ju gått igenom vad allt som brukar gå sönder på tidiga Model S och det var ingen kort lista...
Det stämmer att man kan få ett relativt pålitligt exemplar, eftersom kvaliteten verkar variera rätt mycket. Men tycker själv inte att man skall chansa bara för att vissa personer har erfarenhet av rätt felfria exemplar.
Nej, har inte personlig erfarenhet utan litar mera på verkstäderna som ser många bilar (stickprov på en person är inte så intressanta). Exempelvis Grufman har ju gått igenom vad allt som brukar gå sönder på tidiga Model S och det var ingen kort lista...
Det stämmer att man kan få ett relativt pålitligt exemplar, eftersom kvaliteten verkar variera rätt mycket. Men tycker själv inte att man skall chansa bara för att vissa personer har erfarenhet av rätt felfria exemplar.
Köpa begagnad bil är alltid en chansning oavsett. Du skriver verkstäderna, har du nåt mer exempel än Grufmans video? Grufman får in Teslor som har lämnat garantin. Fram till för ett par tre år sedan så var det ju nästan bara gamla Model S i den kategorin. Framtiden får utvisa om Model 3 och Y håller högre kvalitet, vilket man kan tycka att de borde ha. Äldsta Model 3:an är dock 6 år nyare än äldsta Model S:en.
Som AAKEE skriver, glöm äldre Model S, risken för dyra reparationer är väldigt stor.
Vill ändå hävda att väldigt många bilar är helt problemfria. Priset ska förstås avspegla risken med köp.
Så är det såklart.
Men har man budget 250K är ju risken man sitter mitt i skiten om tex batteriet måste bytas.
Visst är det så, men om värdet går ner mer börjar ju skrotvärdet närma sig. Vad kan man få för en med batteriproblem? Ofta går ju batterier att reparera om man inte brickat dem för länge, dyrt förstås, men långt ifrån nypris på batteri.
Hur är det med beg batterier ? Säljs det hela pack?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
De sämsta årgångarna är 2013-15, så både dina Model S och Hans Model S från december 2016 är säkert redan av bättre kvalité. Sen är väl Megane inte mycket att jämföra med, tävlar väl med Dacia om titeln som minst tillförlitliga bilar man kan köpa
Som svar på tidigare fråga så ett annat exempel jag följer är Jesse Haapalas videor här i Finland, han gör lite liknande informativa videor som Grufman (men på finska). Han har bl.a. tagit upp problemet med vatteninträgning som skadar batterierna på äldre Model S. Annars är det väl bara allmänt i diskussioner på nätet som det diskuteras.
Men så långt kan jag i alla fall hålla med dig att nyare Model S verkar tills vidare hålla ihop helt bra!
Stort tack för era input. Var rädd att svaren skulle se ut så här faktiskt. Läst om en del problematiska S-or. 3an låter bättre i så fall, trots att skärmen i mitten är definitivt ett eeek faktor. Ska kika på billigare elbilar. Eller i värsta fall höjer jag budgeten med 50k. Och kollar där.
Mitt problem har alltid varit att jag köpt bilar med hjärtat. Ibland blev det bra och ibland mindre bra.
Tack igen! Ska uppdatera er sedan vad det blev för något. Men inga påhopp tack