Model Y Juniper
Moderator: Redaktion
Re: Model Y Juniper
Mer ingående ”bilder” på Junipers bak:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
VW e-UP! 36,8kWh MY20
IONIQ 5 RWD 72,6 kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
VW e-UP! 36,8kWh MY20
BMW i3S 120Ah MY19
Re: Model Y Juniper
Det som talar emot är räntesänkningar. Gamla som tar ca 3mån att realiseras för de med rörligt och nya 0.25-0.5.Ilduce77 skrev: ↑17 jan 2025 21:20Om man översätter hur det gått med Highland rakt av, så kommer det se ut så här prismässigt och i så fall kommer juniper Performance lanseras 1 augusti..
Sen är det väl kanske ytterst liten chans att det blir på exakt samma sätt...
Model 3 RWD
Gamla modellen 507.900 kr
230901 519.170 kr
240124 496.170 kr
250117 484.990 kr
Model 3 LR RWD
250117 539.990 kr
Model 3 LR DM
Gamla modellen 597.900 kr
230901 609.170 kr
240421 586.170 kr
250117 584.990 kr
Model 3 Performance
Gamla modellen 632.900 kr
240121 644.170 kr
250117 661.170 kr
_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-
Model Y RWD
Gamla modellen 554.170 kr
250301 566.170 kr
250801 543.170 kr
260801 532.000 kr
Model Y LR RWD
Gamla modellen 602.170 kr
250301 614.170 kr
250801 591.170 kr
260801 580.000 kr
Model Y LR DM
Gamla modellen 634.170 kr
250301 646.170 kr
250801 623.170 kr
260801 622.000 kr
Model Y Performance
Lanserades 5 månader efter LR
Gamla modellen 684.170 kr
250801 696.170 kr
260801 713.170 kr
Detta skulle i så fall innebära att om du vill ha en RWD eller DM, så vänta ett år efter lansering. Vill du ha en Performance, så köp den direkt när den lanseras..![]()
Tidigare fanns det räntehöjningar.
Tesla MY RWD grå/svart 20"
- HerrNilsson
- Teslaägare
- Inlägg: 793
- Blev medlem: 29 apr 2015 09:52
Re: Model Y Juniper
Gissar att det förbättrar aerodynamiken också, så den går snålare.
Re: Model Y Juniper
Tror det var full spec review som trodde att förbättrad range till största delen gick att tillskriva bättre däck och fälgar. Vet inte hur det stämmer dock.
Re: Model Y Juniper
Det är ytterst troligt.
Jag förutspådde precis det redan för länge sedan, eftersom rullmotstånd är det Tesla haft kvar att lösa.
Batteriet i Kina är sannolikt exakt samma gamla LG 5L även om viss media fablat om CATL NMC eller annat.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Model Y Juniper
Har det inte hänt extremt lite på batterifronten för Tesla?AAKEE skrev: ↑18 jan 2025 13:26Det är ytterst troligt.
Jag förutspådde precis det redan för länge sedan, eftersom rullmotstånd är det Tesla haft kvar att lösa.
Batteriet i Kina är sannolikt exakt samma gamla LG 5L även om viss media fablat om CATL NMC eller annat.
Re: Model Y Juniper
Tesla jobbar väl på 4680, men det batteriet är främst en fråga om billigare tillverkning.StureP skrev: ↑18 jan 2025 19:00Har det inte hänt extremt lite på batterifronten för Tesla?AAKEE skrev: ↑18 jan 2025 13:26Det är ytterst troligt.
Jag förutspådde precis det redan för länge sedan, eftersom rullmotstånd är det Tesla haft kvar att lösa.
Batteriet i Kina är sannolikt exakt samma gamla LG 5L även om viss media fablat om CATL NMC eller annat.
Kapaciteten är sämre än det senaste model 3-batteriet och laddhastigheten är sådär.
Rundade rullade celler må vara förhållandevis billiga att tillverka men de hänger inte med konkurenternas energitäthet och laddhastigheter.
Ser vi början på slutet?
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Model Y Juniper
Vad säger ryktena om batteriet till Juniper?AAKEE skrev: ↑18 jan 2025 19:16Tesla jobbar väl på 4680, men det batteriet är främst en fråga om billigare tillverkning.StureP skrev: ↑18 jan 2025 19:00Har det inte hänt extremt lite på batterifronten för Tesla?
Kapaciteten är sämre än det senaste model 3-batteriet och laddhastigheten är sådär.
Rundade rullade celler må vara förhållandevis billiga att tillverka men de hänger inte med konkurenternas energitäthet och laddhastigheter.
Ser vi början på slutet?
Mercedes EQE SUV
Model 3 LR -21
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7951
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Model Y Juniper
Jag trodde ärligt att ljuslisten var täckt av glas eller plast.
Det där kommer snöfyllas efter 2 mil i Sverige på vintern

Re: Model Y Juniper
Att det är samma batterier som gamla Y.Electron skrev: ↑18 jan 2025 19:27Vad säger ryktena om batteriet till Juniper?AAKEE skrev: ↑18 jan 2025 19:16Tesla jobbar väl på 4680, men det batteriet är främst en fråga om billigare tillverkning.StureP skrev: ↑18 jan 2025 19:00Har det inte hänt extremt lite på batterifronten för Tesla?
Kapaciteten är sämre än det senaste model 3-batteriet och laddhastigheten är sådär.
Rundade rullade celler må vara förhållandevis billiga att tillverka men de hänger inte med konkurenternas energitäthet och laddhastigheter.
Ser vi början på slutet?
Re: Model Y Juniper
AAKEE skrev: ↑18 jan 2025 19:16Tesla jobbar väl på 4680, men det batteriet är främst en fråga om billigare tillverkning.StureP skrev: ↑18 jan 2025 19:00Har det inte hänt extremt lite på batterifronten för Tesla?
Kapaciteten är sämre än det senaste model 3-batteriet och laddhastigheten är sådär.
Rundade rullade celler må vara förhållandevis billiga att tillverka men de hänger inte med konkurenternas energitäthet och laddhastigheter.
Ser vi början på slutet?
Slutet för Tesla som batteritillverkare för elbilar. Det tror jag kan hända. Asiaterna för långt före.
Re: Model Y Juniper
Nej vad trist! Hoppas det inte stämmer.StureP skrev: ↑18 jan 2025 21:35Att det är samma batterier som gamla Y.Electron skrev: ↑18 jan 2025 19:27Vad säger ryktena om batteriet till Juniper?AAKEE skrev: ↑18 jan 2025 19:16Tesla jobbar väl på 4680, men det batteriet är främst en fråga om billigare tillverkning.
Kapaciteten är sämre än det senaste model 3-batteriet och laddhastigheten är sådär.
Rundade rullade celler må vara förhållandevis billiga att tillverka men de hänger inte med konkurenternas energitäthet och laddhastigheter.
Ser vi början på slutet?![]()
Mercedes EQE SUV
Model 3 LR -21
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 4123
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/ove13063
Re: Model Y Juniper
Får hoppas den är uppvärmd med defrost knappen
3P 2019 / SP 2023 / YP 23/24 / SigenStor 14,8kWp 24kWh /
Re: Model Y Juniper
Ryktena innan sa 4680 och 95kWh i nästan all media.Electron skrev: ↑18 jan 2025 19:27Vad säger ryktena om batteriet till Juniper?AAKEE skrev: ↑18 jan 2025 19:16Tesla jobbar väl på 4680, men det batteriet är främst en fråga om billigare tillverkning.StureP skrev: ↑18 jan 2025 19:00Har det inte hänt extremt lite på batterifronten för Tesla?
Kapaciteten är sämre än det senaste model 3-batteriet och laddhastigheten är sådär.
Rundade rullade celler må vara förhållandevis billiga att tillverka men de hänger inte med konkurenternas energitäthet och laddhastigheter.
Ser vi början på slutet?
Det var upoenbart att det var fantasier.
Den senaste infon från trafiksäkerhetsverket (~ungefär) i kina är 78.5kWh LG.
Det är samma batteri som Y LR/P och 3 haft under flera år i Sverige. Bstteriet är 78,8 men Kinas, och något till land hade fått 78.5-isch i deras WLTP eller motsv.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Model Y Juniper
Det är rätt hög sannolikhet. I kina är i princip gamla 5L nekräftat och eftersom bstterifabriken i Berlin int vart nåt (right?) så får vi nog räkna med LG 78.8Electron skrev: ↑18 jan 2025 21:40Nej vad trist! Hoppas det inte stämmer.StureP skrev: ↑18 jan 2025 21:35Att det är samma batterier som gamla Y.Electron skrev: ↑18 jan 2025 19:27Vad säger ryktena om batteriet till Juniper?AAKEE skrev: ↑18 jan 2025 19:16Tesla jobbar väl på 4680, men det batteriet är främst en fråga om billigare tillverkning.
Kapaciteten är sämre än det senaste model 3-batteriet och laddhastigheten är sådär.
Rundade rullade celler må vara förhållandevis billiga att tillverka men de hänger inte med konkurenternas energitäthet och laddhastigheter.
Ser vi början på slutet?![]()
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Model Y Juniper
Väntade med att sälja min M3 för Juniper.
Om nu det stämmer som sägs om batteriet så får det nog bli annat märke.
Om nu det stämmer som sägs om batteriet så får det nog bli annat märke.
Mercedes EQE SUV
Model 3 LR -21
Re: Model Y Juniper
Bilarna tycker jag är helt ok på många punkter och kvalitén har blivit bättre med åren. Men jag tycker många märken har passerat sett till helheten.
Känns som Model Y hade behövt en större uppdatering. Tex 800V och mer kW i batteriet.
Re: Model Y Juniper
Det här är ju en klassisk ”facelift”. Så här har biltillverkare gjort i alla tider. Efter 4-5 år, halvvägs in i modellens livscykel byter man exteriöra komponenter som förändrar utseendet, nån ny färg och sen kör man på i 4-5år till.
Re: Model Y Juniper
Jag menade i batterimatchen och inte när det gäller bilarna. Min X från 2019 känns fortfarande väldigt modern tycker jag och jag har kvar den för att den funkar och passar bra för mina behov.
Att Tesla inte hänger med nyare tillverkare (främst kineserna) i teknik håller jag dock med om. Tesla börja känna hur det är att vara "legacy", med åldrande modeller och befintliga investeringar. Mjukvara leder dom dock i fortfarande.
-
- Inlägg: 406
- Blev medlem: 08 dec 2023 21:05
Re: Model Y Juniper
Hade det ens gått med ett 95 kWh batteri nmc ? Finns det bättre batterier än LGs.
De hade kunnat använda nyare LFP batteri men då skulle rangen bli nära long range.
Jag tror att så länge de säljer så bra så kör de på samma batterier och om sådär 1-2 år ändrar de även på batterifronten.
De hade kunnat använda nyare LFP batteri men då skulle rangen bli nära long range.
Jag tror att så länge de säljer så bra så kör de på samma batterier och om sådär 1-2 år ändrar de även på batterifronten.
Re: Model Y Juniper
Ett av de mest energitäta batterierna är Panasonic 2170L (270Wh/L) med de cellerna får man 82kWh märkkapacitet. Hade man haft 4680 med NCA, vilket man inte har hade det blivit ~93 kWh pga att batteriet är ”tjockare”.Teslasemitruck skrev: ↑19 jan 2025 21:21Hade det ens gått med ett 95 kWh batteri nmc ? Finns det bättre batterier än LGs.
De hade kunnat använda nyare LFP batteri men då skulle rangen bli nära long range.
Jag tror att så länge de säljer så bra så kör de på samma batterier och om sådär 1-2 år ändrar de även på batterifronten.
Jag ser att någon celltillverkare klämmer till med 330Wh/L som spec men jag har eg inte sett några bilar med något sånt än (har inte vrålscannat ska sägas).
Tesla har slagit in sig på jelly rolls med lågt pris som prio 1.
Övergången till NMC i 4680 har inte gjort gott för att hänga med och kanske leda utveklingen.
Om man inte har något hemligt på G, så halkar man just nu efter ganska ordentligt jämfört med de som leder utvecklingen.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Model Y Juniper
Vilka bilmärken leder utvecklingen?AAKEE skrev: ↑19 jan 2025 22:26Ett av de mest energitäta batterierna är Panasonic 2170L (270Wh/L) med de cellerna får man 82kWh märkkapacitet. Hade man haft 4680 med NCA, vilket man inte har hade det blivit ~93 kWh pga att batteriet är ”tjockare”.Teslasemitruck skrev: ↑19 jan 2025 21:21Hade det ens gått med ett 95 kWh batteri nmc ? Finns det bättre batterier än LGs.
De hade kunnat använda nyare LFP batteri men då skulle rangen bli nära long range.
Jag tror att så länge de säljer så bra så kör de på samma batterier och om sådär 1-2 år ändrar de även på batterifronten.
Jag ser att någon celltillverkare klämmer till med 330Wh/L som spec men jag har eg inte sett några bilar med något sånt än (har inte vrålscannat ska sägas).
Tesla har slagit in sig på jelly rolls med lågt pris som prio 1.
Övergången till NMC i 4680 har inte gjort gott för att hänga med och kanske leda utveklingen.
Om man inte har något hemligt på G, så halkar man just nu efter ganska ordentligt jämfört med de som leder utvecklingen.
Mercedes EQE SUV
Model 3 LR -21
Re: Model Y Juniper
Tänker att det inte spelar så stor roll kommande 2-3 åren. Teslas batterier laddar tillräckligt snabbt så 99,9% av användarna märker ingen skillnad eller bryr sig.AAKEE skrev: ↑19 jan 2025 22:26Ett av de mest energitäta batterierna är Panasonic 2170L (270Wh/L) med de cellerna får man 82kWh märkkapacitet. Hade man haft 4680 med NCA, vilket man inte har hade det blivit ~93 kWh pga att batteriet är ”tjockare”.Teslasemitruck skrev: ↑19 jan 2025 21:21Hade det ens gått med ett 95 kWh batteri nmc ? Finns det bättre batterier än LGs.
De hade kunnat använda nyare LFP batteri men då skulle rangen bli nära long range.
Jag tror att så länge de säljer så bra så kör de på samma batterier och om sådär 1-2 år ändrar de även på batterifronten.
Jag ser att någon celltillverkare klämmer till med 330Wh/L som spec men jag har eg inte sett några bilar med något sånt än (har inte vrålscannat ska sägas).
Tesla har slagit in sig på jelly rolls med lågt pris som prio 1.
Övergången till NMC i 4680 har inte gjort gott för att hänga med och kanske leda utveklingen.
Om man inte har något hemligt på G, så halkar man just nu efter ganska ordentligt jämfört med de som leder utvecklingen.
MY RWD Vit 2023