Jordfel enligt laddbox - Dock bara med min bil

Här diskuterar vi hur vi laddar våra bilar hemma.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Tiezzla
Teslaägare
Referralkod: ts.la/---

Jordfel enligt laddbox - Dock bara med min bil

Inlägg av Tiezzla »

Hej.

Min Charge Amps Halo har börjat indikera jordfel (röd ring) helt plötsligt. Dvs ingen laddning är möjlig.

Jag har startat om i appen och även via elcentralen utan framgång. Elektrikern har varit här och allt ser bra ut i laddaren och han kan ladda sin bil utan problem med vår laddare.

Via supercharger funkar vår bil att ladda utan problem.

Någon med något bra tips? Det verkar vara bilen som inte längre gillar vår laddare.
Love_O

Re: Jordfel enligt laddbox - Dock bara med min bil

Inlägg av Love_O »

Tiezzla skrev: 20 jan 2025 08:38
Hej.

Min Charge Amps Halo har börjat indikera jordfel (röd ring) helt plötsligt. Dvs ingen laddning är möjlig.

Jag har startat om i appen och även via elcentralen utan framgång. Elektrikern har varit här och allt ser bra ut i laddaren och han kan ladda sin bil utan problem med vår laddare.

Någon med något bra tips? Det verkar vara bilen som inte längre gillar vår laddare.
Låter ju som att du har en trasig ombord laddare.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Hej.

Åk till en kompis med laddbox, eller en parkering med Typ2-uttag och prova att ladda. Funkar det inte där heller så har du en trasig ombordladdare som behöver bytas.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

Love_O skrev: 20 jan 2025 08:43
Hej.

Låter ju som att du har en trasig ombord laddare.
Ja, laddaren sitter ju i bilen, inte på väggen. :roll:
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Tiezzla
Teslaägare
Referralkod: ts.la/---

Inlägg av Tiezzla »

Då var det löst! Tesla service kom hit och bytte nån styrenhet eller liknande. Anmälde igår via appen, idag kom de och bytte den 👍🏻 Blev lite förvirrad när Supercharger funkade men inte hemma.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

Tiezzla skrev: 21 jan 2025 16:27
Då var det löst! Tesla service kom hit och bytte nån styrenhet eller liknande. Anmälde igår via appen, idag kom de och bytte den 👍🏻 Blev lite förvirrad när Supercharger funkade men inte hemma.
Anledningen till förvirringen är att du och många andra kallar laddboxen för laddare. Egentligen är laddboxen bara ett vägguttag med inbyggd brytare och kommunikation.

När man laddar från en laddbox så får bilen 230 V växelspänning som bilens ombordladdare omvandlar till lämplig likspänning och ström.

När man laddar från en Supercharger så kopplas den in direkt på batteriet och laddaren justerar spänning och ström.
Ombordladdaren används alltså inte.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Skriv svar