När byta torkarblad

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare

När byta torkarblad

Inlägg av Arn »

Har köpt en begagnad MY som kört 5500 mil som antagligen har de ursprungliga torkarbladen kvar. Innan köpet ägde jag en M3 med 8500 mil som också hade de ursprungliga torkarbladen kvar.

Nu till mitt problem

Tycker sikten kan vara något dålig på regniga dagar. Tycker sikten är sämre högt upp på vindrutan jämfört med längre ner. Min fundering är om det är torkarbladen som tar sämre på vindrutans övre del jämfört med nedre delar eller om det har att göra med fläkten som mer effektivt tar bort sig imma från vindrutans nedre del som sitter närmare luftutblåsen.

Vad skulle ni tro är troligaste orsak?

Är det vanligt att torkarblad som slits tar sämre upptill på vindrutan jämfört med nedre och mittre delar? Skulle en glasbehandling kunna komma till hjälp?
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: När byta torkarblad

Inlägg av mikebike »

Jag byter en gång per år, d.v.s. var 1500:e mil.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare

Inlägg av tor-ake »

Glasbehandling är pengar i sjön, har provat ett par olika både gör-det-själv och proffs (Carglass). Visst - rolig effekt vid ett sommarregn, men i saltslask på E4 är det fräscha torkarblad och spolarvätska som gäller.

På insidan av vindrutan bildas det med tiden en film som försämrar sikten, oklar härkomst (luftföroreningar? avgaser från fossilbilar? dålig andredräkt?) den torkar du bort då och då med en torr mikrofibertrasa som medföres i handskfacket.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
manneson

Inlägg av manneson »

Dom stelnar kanske en del efter några somrar i solen?
Går ju ett se hur mkt gummi det är kvar också.
Användarvisningsbild
Tomsgbg
Teslaägare

Inlägg av Tomsgbg »

Tycker man bör ha som regel att byta blad varje år.
Man blir lätt hemma blind och märker inte hur dåliga dom blir.
När du bytt så ser du vad du missat när du kört på övertid med bladen 👍

Glad behandlingar är luriga.
Du får avrinning men ibland med vissa så blir de en grå dimma efter varje svep med torkarbladen.
När de då är mörkt och regnigt så är de riktigt jobbigt och ger betydligt sämre sikt än utan.
Användarvisningsbild
T4s
Teslaägare
Referralkod: ts.la/tobias894955

Inlägg av T4s »

Byt.

Ingen aning hur bilen har använts tidigare men kan ju stått ute i solsken på somrarna och använts som isskrapa på vintern under sina 5500 mil.

Jag gillar att skvätta i Repel från Tershine i spolarvätskan. En flaska funkar till 3 påfyllningar så blir avrinningen riktigt bra.
Användarvisningsbild
RareEarth
Teslaägare

Inlägg av RareEarth »

Ibland händer det att torkarna går igång trots att det är lite is kvar på rutan, vilket förstås sliter på dem. Oftast är ju den isen i överkanten av rutan där den smälter sist så det är naturligt att yttre delen av torkarbladen slits mer.
Overal

Inlägg av Overal »

Höger torkare är viktigast för att få en fungerade farthållare.
Skriv svar