VW ID.4

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Allaaan
Inlägg: 46
Blev medlem: 20 dec 2021 01:03

Re: VW ID.4

Inlägg av Allaaan »

Kul att ID4 2024 och senare (Ford Explorer på MEB plattformen i testet) laddar snabbare än Tesla som blivit så bashad tidigare för laddhastighet i kyla 😀

https://www.automotorsport.se/nyheter/s ... c4USXiY3Sg
VW ID.4 pro edition 2025 beställd
Kia E-Niro 2022.
10,3kWp solceller
carlf
Inlägg: 120
Blev medlem: 11 feb 2022 21:41

Re: VW ID.4

Inlägg av carlf »

Allaaan skrev: 21 jan 2025 11:57
Kul att ID4 2024 och senare (Ford Explorer på MEB plattformen i testet) laddar snabbare än Tesla som blivit så bashad tidigare för laddhastighet i kyla 😀

https://www.automotorsport.se/nyheter/s ... c4USXiY3Sg
Lite svårt att ta ett sådant test på allvar när de rankar tiden att fylla OLIKA batteristorlekar med samma %…
Model 3 2024
manneson
Inlägg: 1096
Blev medlem: 22 sep 2024 12:13

Re: VW ID.4

Inlägg av manneson »

carlf skrev: 21 jan 2025 13:20
Allaaan skrev: 21 jan 2025 11:57
Kul att ID4 2024 och senare (Ford Explorer på MEB plattformen i testet) laddar snabbare än Tesla som blivit så bashad tidigare för laddhastighet i kyla 😀

https://www.automotorsport.se/nyheter/s ... c4USXiY3Sg
Lite svårt att ta ett sådant test på allvar när de rankar tiden att fylla OLIKA batteristorlekar med samma %…
Ja, det man borde mäta är räckvidd/minut. Det är egentligen det enda som är intressant. Hur mycket räckvidd får jag om jag laddar 10 minuter? 20? 30?

PS3 verkar ju helt klart vara en besvikelse dock. Den är ju rätt törstig så att det tar över 30 min till 80% kan nog bli besvärande på långresa.
backe
Inlägg: 2546
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: VW ID.4

Inlägg av backe »

manneson skrev: 21 jan 2025 13:47
carlf skrev: 21 jan 2025 13:20
Allaaan skrev: 21 jan 2025 11:57
Kul att ID4 2024 och senare (Ford Explorer på MEB plattformen i testet) laddar snabbare än Tesla som blivit så bashad tidigare för laddhastighet i kyla 😀

https://www.automotorsport.se/nyheter/s ... c4USXiY3Sg
Lite svårt att ta ett sådant test på allvar när de rankar tiden att fylla OLIKA batteristorlekar med samma %…
Ja, det man borde mäta är räckvidd/minut. Det är egentligen det enda som är intressant. Hur mycket räckvidd får jag om jag laddar 10 minuter? 20? 30?

PS3 verkar ju helt klart vara en besvikelse dock. Den är ju rätt törstig så att det tar över 30 min till 80% kan nog bli besvärande på långresa.
Den gick längst i testet med minst avvikelse från WLTP och laddade 10-80% på samma tid som Tesla model 3 LR trots nästan 35% större batteri, inte så tokigt ändå.

Så räckvidd/minut är identisk med Teslas minsta 2wd bil som ska anses vara någon slags riktmärke.

Sen att Teslan och Polestar är trötta att ladda jämfört med kineserna är såklart en annan sak, men för de flesta är det nog ok.
R_Edvinsson
elbilist
Inlägg: 1085
Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
Ort: Stockholm

Re: VW ID.4

Inlägg av R_Edvinsson »

backe skrev: 21 jan 2025 16:07
manneson skrev: 21 jan 2025 13:47
carlf skrev: 21 jan 2025 13:20
Allaaan skrev: 21 jan 2025 11:57
Kul att ID4 2024 och senare (Ford Explorer på MEB plattformen i testet) laddar snabbare än Tesla som blivit så bashad tidigare för laddhastighet i kyla 😀

https://www.automotorsport.se/nyheter/s ... c4USXiY3Sg
Lite svårt att ta ett sådant test på allvar när de rankar tiden att fylla OLIKA batteristorlekar med samma %…
Ja, det man borde mäta är räckvidd/minut. Det är egentligen det enda som är intressant. Hur mycket räckvidd får jag om jag laddar 10 minuter? 20? 30?

PS3 verkar ju helt klart vara en besvikelse dock. Den är ju rätt törstig så att det tar över 30 min till 80% kan nog bli besvärande på långresa.
Den gick längst i testet med minst avvikelse från WLTP och laddade 10-80% på samma tid som Tesla model 3 LR trots nästan 35% större batteri, inte så tokigt ändå.

Så räckvidd/minut är identisk med Teslas minsta 2wd bil som ska anses vara någon slags riktmärke.

Sen att Teslan och Polestar är trötta att ladda jämfört med kineserna är såklart en annan sak, men för de flesta är det nog ok.
Så rent krasst kostar det 80:- mer att köra en Polestar 3 performance vs en Model 3 LR RWD baserat på en 10-80% laddning eller då 110:- baserat på en 100% full laddning och därmed ca 2:-/mil.

Kan nog vara värt kontra skillnaden i komfort 😇
manneson
Inlägg: 1096
Blev medlem: 22 sep 2024 12:13

Re: VW ID.4

Inlägg av manneson »

backe skrev: 21 jan 2025 16:07
manneson skrev: 21 jan 2025 13:47
carlf skrev: 21 jan 2025 13:20
Allaaan skrev: 21 jan 2025 11:57
Kul att ID4 2024 och senare (Ford Explorer på MEB plattformen i testet) laddar snabbare än Tesla som blivit så bashad tidigare för laddhastighet i kyla 😀

https://www.automotorsport.se/nyheter/s ... c4USXiY3Sg
Lite svårt att ta ett sådant test på allvar när de rankar tiden att fylla OLIKA batteristorlekar med samma %…
Ja, det man borde mäta är räckvidd/minut. Det är egentligen det enda som är intressant. Hur mycket räckvidd får jag om jag laddar 10 minuter? 20? 30?

PS3 verkar ju helt klart vara en besvikelse dock. Den är ju rätt törstig så att det tar över 30 min till 80% kan nog bli besvärande på långresa.
Den gick längst i testet med minst avvikelse från WLTP och laddade 10-80% på samma tid som Tesla model 3 LR trots nästan 35% större batteri, inte så tokigt ändå.

Så räckvidd/minut är identisk med Teslas minsta 2wd bil som ska anses vara någon slags riktmärke.

Sen att Teslan och Polestar är trötta att ladda jämfört med kineserna är såklart en annan sak, men för de flesta är det nog ok.
Man laddar inte en Tesla till 80% om man vill resa snabbt, det borde väl du veta som kört Y?
manneson
Inlägg: 1096
Blev medlem: 22 sep 2024 12:13

Re: VW ID.4

Inlägg av manneson »

R_Edvinsson skrev: 21 jan 2025 16:24
backe skrev: 21 jan 2025 16:07
manneson skrev: 21 jan 2025 13:47
carlf skrev: 21 jan 2025 13:20
Allaaan skrev: 21 jan 2025 11:57
Kul att ID4 2024 och senare (Ford Explorer på MEB plattformen i testet) laddar snabbare än Tesla som blivit så bashad tidigare för laddhastighet i kyla 😀

https://www.automotorsport.se/nyheter/s ... c4USXiY3Sg
Lite svårt att ta ett sådant test på allvar när de rankar tiden att fylla OLIKA batteristorlekar med samma %…
Ja, det man borde mäta är räckvidd/minut. Det är egentligen det enda som är intressant. Hur mycket räckvidd får jag om jag laddar 10 minuter? 20? 30?

PS3 verkar ju helt klart vara en besvikelse dock. Den är ju rätt törstig så att det tar över 30 min till 80% kan nog bli besvärande på långresa.
Den gick längst i testet med minst avvikelse från WLTP och laddade 10-80% på samma tid som Tesla model 3 LR trots nästan 35% större batteri, inte så tokigt ändå.

Så räckvidd/minut är identisk med Teslas minsta 2wd bil som ska anses vara någon slags riktmärke.

Sen att Teslan och Polestar är trötta att ladda jämfört med kineserna är såklart en annan sak, men för de flesta är det nog ok.
Så rent krasst kostar det 80:- mer att köra en Polestar 3 performance vs en Model 3 LR RWD baserat på en 10-80% laddning eller då 110:- baserat på en 100% full laddning och därmed ca 2:-/mil.

Kan nog vara värt kontra skillnaden i komfort 😇
Om det vore så billigt hade jag också valt en PS3 före Model 3 alla dagar i veckan. :lol:
Tyvärr måste man ut med ytterligare en halv mille också. :?
backe
Inlägg: 2546
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: VW ID.4

Inlägg av backe »

manneson skrev: 21 jan 2025 20:00
backe skrev: 21 jan 2025 16:07
manneson skrev: 21 jan 2025 13:47
carlf skrev: 21 jan 2025 13:20
Allaaan skrev: 21 jan 2025 11:57
Kul att ID4 2024 och senare (Ford Explorer på MEB plattformen i testet) laddar snabbare än Tesla som blivit så bashad tidigare för laddhastighet i kyla 😀

https://www.automotorsport.se/nyheter/s ... c4USXiY3Sg
Lite svårt att ta ett sådant test på allvar när de rankar tiden att fylla OLIKA batteristorlekar med samma %…
Ja, det man borde mäta är räckvidd/minut. Det är egentligen det enda som är intressant. Hur mycket räckvidd får jag om jag laddar 10 minuter? 20? 30?

PS3 verkar ju helt klart vara en besvikelse dock. Den är ju rätt törstig så att det tar över 30 min till 80% kan nog bli besvärande på långresa.
Den gick längst i testet med minst avvikelse från WLTP och laddade 10-80% på samma tid som Tesla model 3 LR trots nästan 35% större batteri, inte så tokigt ändå.

Så räckvidd/minut är identisk med Teslas minsta 2wd bil som ska anses vara någon slags riktmärke.

Sen att Teslan och Polestar är trötta att ladda jämfört med kineserna är såklart en annan sak, men för de flesta är det nog ok.
Man laddar inte en Tesla till 80% om man vill resa snabbt, det borde väl du veta som kört Y?
Blir dock lättare om vi jämför likadant, och du skrev upp till 80% på Polestar 3.
R_Edvinsson
elbilist
Inlägg: 1085
Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
Ort: Stockholm

Re: VW ID.4

Inlägg av R_Edvinsson »

manneson skrev: 21 jan 2025 20:00
backe skrev: 21 jan 2025 16:07
manneson skrev: 21 jan 2025 13:47
carlf skrev: 21 jan 2025 13:20
Allaaan skrev: 21 jan 2025 11:57
Kul att ID4 2024 och senare (Ford Explorer på MEB plattformen i testet) laddar snabbare än Tesla som blivit så bashad tidigare för laddhastighet i kyla 😀

https://www.automotorsport.se/nyheter/s ... c4USXiY3Sg
Lite svårt att ta ett sådant test på allvar när de rankar tiden att fylla OLIKA batteristorlekar med samma %…
Ja, det man borde mäta är räckvidd/minut. Det är egentligen det enda som är intressant. Hur mycket räckvidd får jag om jag laddar 10 minuter? 20? 30?

PS3 verkar ju helt klart vara en besvikelse dock. Den är ju rätt törstig så att det tar över 30 min till 80% kan nog bli besvärande på långresa.
Den gick längst i testet med minst avvikelse från WLTP och laddade 10-80% på samma tid som Tesla model 3 LR trots nästan 35% större batteri, inte så tokigt ändå.

Så räckvidd/minut är identisk med Teslas minsta 2wd bil som ska anses vara någon slags riktmärke.

Sen att Teslan och Polestar är trötta att ladda jämfört med kineserna är såklart en annan sak, men för de flesta är det nog ok.
Man laddar inte en Tesla till 80% om man vill resa snabbt, det borde väl du veta som kört Y?
Precis som man inte gör med en Polestar 3 eller för den delen en ID4 som denna tråden handlar om.

Detta är ju 5-60% bilar om man skall köra snabbt. 🤷‍♂️
Skriv svar