https://www.automotorsport.se/nyheter/s ... c4USXiY3Sg
VW ID.4
Moderator: Redaktion
Re: VW ID.4
Kul att ID4 2024 och senare (Ford Explorer på MEB plattformen i testet) laddar snabbare än Tesla som blivit så bashad tidigare för laddhastighet i kyla 
https://www.automotorsport.se/nyheter/s ... c4USXiY3Sg
https://www.automotorsport.se/nyheter/s ... c4USXiY3Sg
VW ID.4 pro edition 2025 beställd
Kia E-Niro 2022.
10,3kWp solceller
Kia E-Niro 2022.
10,3kWp solceller
Re: VW ID.4
Lite svårt att ta ett sådant test på allvar när de rankar tiden att fylla OLIKA batteristorlekar med samma %…Allaaan skrev: ↑21 jan 2025 11:57Kul att ID4 2024 och senare (Ford Explorer på MEB plattformen i testet) laddar snabbare än Tesla som blivit så bashad tidigare för laddhastighet i kyla
https://www.automotorsport.se/nyheter/s ... c4USXiY3Sg
Model 3 2024
Re: VW ID.4
Ja, det man borde mäta är räckvidd/minut. Det är egentligen det enda som är intressant. Hur mycket räckvidd får jag om jag laddar 10 minuter? 20? 30?carlf skrev: ↑21 jan 2025 13:20Lite svårt att ta ett sådant test på allvar när de rankar tiden att fylla OLIKA batteristorlekar med samma %…Allaaan skrev: ↑21 jan 2025 11:57Kul att ID4 2024 och senare (Ford Explorer på MEB plattformen i testet) laddar snabbare än Tesla som blivit så bashad tidigare för laddhastighet i kyla
https://www.automotorsport.se/nyheter/s ... c4USXiY3Sg
PS3 verkar ju helt klart vara en besvikelse dock. Den är ju rätt törstig så att det tar över 30 min till 80% kan nog bli besvärande på långresa.
Re: VW ID.4
Den gick längst i testet med minst avvikelse från WLTP och laddade 10-80% på samma tid som Tesla model 3 LR trots nästan 35% större batteri, inte så tokigt ändå.manneson skrev: ↑21 jan 2025 13:47Ja, det man borde mäta är räckvidd/minut. Det är egentligen det enda som är intressant. Hur mycket räckvidd får jag om jag laddar 10 minuter? 20? 30?carlf skrev: ↑21 jan 2025 13:20Lite svårt att ta ett sådant test på allvar när de rankar tiden att fylla OLIKA batteristorlekar med samma %…Allaaan skrev: ↑21 jan 2025 11:57Kul att ID4 2024 och senare (Ford Explorer på MEB plattformen i testet) laddar snabbare än Tesla som blivit så bashad tidigare för laddhastighet i kyla
https://www.automotorsport.se/nyheter/s ... c4USXiY3Sg
PS3 verkar ju helt klart vara en besvikelse dock. Den är ju rätt törstig så att det tar över 30 min till 80% kan nog bli besvärande på långresa.
Så räckvidd/minut är identisk med Teslas minsta 2wd bil som ska anses vara någon slags riktmärke.
Sen att Teslan och Polestar är trötta att ladda jämfört med kineserna är såklart en annan sak, men för de flesta är det nog ok.
-
- elbilist
- Inlägg: 1085
- Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
- Ort: Stockholm
Re: VW ID.4
Så rent krasst kostar det 80:- mer att köra en Polestar 3 performance vs en Model 3 LR RWD baserat på en 10-80% laddning eller då 110:- baserat på en 100% full laddning och därmed ca 2:-/mil.backe skrev: ↑21 jan 2025 16:07Den gick längst i testet med minst avvikelse från WLTP och laddade 10-80% på samma tid som Tesla model 3 LR trots nästan 35% större batteri, inte så tokigt ändå.manneson skrev: ↑21 jan 2025 13:47Ja, det man borde mäta är räckvidd/minut. Det är egentligen det enda som är intressant. Hur mycket räckvidd får jag om jag laddar 10 minuter? 20? 30?carlf skrev: ↑21 jan 2025 13:20Lite svårt att ta ett sådant test på allvar när de rankar tiden att fylla OLIKA batteristorlekar med samma %…Allaaan skrev: ↑21 jan 2025 11:57Kul att ID4 2024 och senare (Ford Explorer på MEB plattformen i testet) laddar snabbare än Tesla som blivit så bashad tidigare för laddhastighet i kyla
https://www.automotorsport.se/nyheter/s ... c4USXiY3Sg
PS3 verkar ju helt klart vara en besvikelse dock. Den är ju rätt törstig så att det tar över 30 min till 80% kan nog bli besvärande på långresa.
Så räckvidd/minut är identisk med Teslas minsta 2wd bil som ska anses vara någon slags riktmärke.
Sen att Teslan och Polestar är trötta att ladda jämfört med kineserna är såklart en annan sak, men för de flesta är det nog ok.
Kan nog vara värt kontra skillnaden i komfort
Re: VW ID.4
Man laddar inte en Tesla till 80% om man vill resa snabbt, det borde väl du veta som kört Y?backe skrev: ↑21 jan 2025 16:07Den gick längst i testet med minst avvikelse från WLTP och laddade 10-80% på samma tid som Tesla model 3 LR trots nästan 35% större batteri, inte så tokigt ändå.manneson skrev: ↑21 jan 2025 13:47Ja, det man borde mäta är räckvidd/minut. Det är egentligen det enda som är intressant. Hur mycket räckvidd får jag om jag laddar 10 minuter? 20? 30?carlf skrev: ↑21 jan 2025 13:20Lite svårt att ta ett sådant test på allvar när de rankar tiden att fylla OLIKA batteristorlekar med samma %…Allaaan skrev: ↑21 jan 2025 11:57Kul att ID4 2024 och senare (Ford Explorer på MEB plattformen i testet) laddar snabbare än Tesla som blivit så bashad tidigare för laddhastighet i kyla
https://www.automotorsport.se/nyheter/s ... c4USXiY3Sg
PS3 verkar ju helt klart vara en besvikelse dock. Den är ju rätt törstig så att det tar över 30 min till 80% kan nog bli besvärande på långresa.
Så räckvidd/minut är identisk med Teslas minsta 2wd bil som ska anses vara någon slags riktmärke.
Sen att Teslan och Polestar är trötta att ladda jämfört med kineserna är såklart en annan sak, men för de flesta är det nog ok.
Re: VW ID.4
Om det vore så billigt hade jag också valt en PS3 före Model 3 alla dagar i veckan.R_Edvinsson skrev: ↑21 jan 2025 16:24Så rent krasst kostar det 80:- mer att köra en Polestar 3 performance vs en Model 3 LR RWD baserat på en 10-80% laddning eller då 110:- baserat på en 100% full laddning och därmed ca 2:-/mil.backe skrev: ↑21 jan 2025 16:07Den gick längst i testet med minst avvikelse från WLTP och laddade 10-80% på samma tid som Tesla model 3 LR trots nästan 35% större batteri, inte så tokigt ändå.manneson skrev: ↑21 jan 2025 13:47Ja, det man borde mäta är räckvidd/minut. Det är egentligen det enda som är intressant. Hur mycket räckvidd får jag om jag laddar 10 minuter? 20? 30?carlf skrev: ↑21 jan 2025 13:20Lite svårt att ta ett sådant test på allvar när de rankar tiden att fylla OLIKA batteristorlekar med samma %…Allaaan skrev: ↑21 jan 2025 11:57Kul att ID4 2024 och senare (Ford Explorer på MEB plattformen i testet) laddar snabbare än Tesla som blivit så bashad tidigare för laddhastighet i kyla
https://www.automotorsport.se/nyheter/s ... c4USXiY3Sg
PS3 verkar ju helt klart vara en besvikelse dock. Den är ju rätt törstig så att det tar över 30 min till 80% kan nog bli besvärande på långresa.
Så räckvidd/minut är identisk med Teslas minsta 2wd bil som ska anses vara någon slags riktmärke.
Sen att Teslan och Polestar är trötta att ladda jämfört med kineserna är såklart en annan sak, men för de flesta är det nog ok.
Kan nog vara värt kontra skillnaden i komfort![]()

Tyvärr måste man ut med ytterligare en halv mille också.

Re: VW ID.4
Blir dock lättare om vi jämför likadant, och du skrev upp till 80% på Polestar 3.manneson skrev: ↑21 jan 2025 20:00Man laddar inte en Tesla till 80% om man vill resa snabbt, det borde väl du veta som kört Y?backe skrev: ↑21 jan 2025 16:07Den gick längst i testet med minst avvikelse från WLTP och laddade 10-80% på samma tid som Tesla model 3 LR trots nästan 35% större batteri, inte så tokigt ändå.manneson skrev: ↑21 jan 2025 13:47Ja, det man borde mäta är räckvidd/minut. Det är egentligen det enda som är intressant. Hur mycket räckvidd får jag om jag laddar 10 minuter? 20? 30?carlf skrev: ↑21 jan 2025 13:20Lite svårt att ta ett sådant test på allvar när de rankar tiden att fylla OLIKA batteristorlekar med samma %…Allaaan skrev: ↑21 jan 2025 11:57Kul att ID4 2024 och senare (Ford Explorer på MEB plattformen i testet) laddar snabbare än Tesla som blivit så bashad tidigare för laddhastighet i kyla
https://www.automotorsport.se/nyheter/s ... c4USXiY3Sg
PS3 verkar ju helt klart vara en besvikelse dock. Den är ju rätt törstig så att det tar över 30 min till 80% kan nog bli besvärande på långresa.
Så räckvidd/minut är identisk med Teslas minsta 2wd bil som ska anses vara någon slags riktmärke.
Sen att Teslan och Polestar är trötta att ladda jämfört med kineserna är såklart en annan sak, men för de flesta är det nog ok.
-
- elbilist
- Inlägg: 1085
- Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
- Ort: Stockholm
Re: VW ID.4
Precis som man inte gör med en Polestar 3 eller för den delen en ID4 som denna tråden handlar om.manneson skrev: ↑21 jan 2025 20:00Man laddar inte en Tesla till 80% om man vill resa snabbt, det borde väl du veta som kört Y?backe skrev: ↑21 jan 2025 16:07Den gick längst i testet med minst avvikelse från WLTP och laddade 10-80% på samma tid som Tesla model 3 LR trots nästan 35% större batteri, inte så tokigt ändå.manneson skrev: ↑21 jan 2025 13:47Ja, det man borde mäta är räckvidd/minut. Det är egentligen det enda som är intressant. Hur mycket räckvidd får jag om jag laddar 10 minuter? 20? 30?carlf skrev: ↑21 jan 2025 13:20Lite svårt att ta ett sådant test på allvar när de rankar tiden att fylla OLIKA batteristorlekar med samma %…Allaaan skrev: ↑21 jan 2025 11:57Kul att ID4 2024 och senare (Ford Explorer på MEB plattformen i testet) laddar snabbare än Tesla som blivit så bashad tidigare för laddhastighet i kyla
https://www.automotorsport.se/nyheter/s ... c4USXiY3Sg
PS3 verkar ju helt klart vara en besvikelse dock. Den är ju rätt törstig så att det tar över 30 min till 80% kan nog bli besvärande på långresa.
Så räckvidd/minut är identisk med Teslas minsta 2wd bil som ska anses vara någon slags riktmärke.
Sen att Teslan och Polestar är trötta att ladda jämfört med kineserna är såklart en annan sak, men för de flesta är det nog ok.
Detta är ju 5-60% bilar om man skall köra snabbt.