Forumet handlar om elbilar

Nyheter från Tesla Club Sweden

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Forumet handlar om elbilar

Inlägg av Niklas Z »

Men är det så enkelt att låta bli att öppna trådar som man inte vill läsa?
I princip ja, men i praktiken är det kanske inte så enkelt. Det är ganska vanligt med trådar som glider iväg i alla möjliga riktningar. En tråd som i övrigt är intressant kan innehålla skräp som stör.
En annan aspekt är det generella intresset för forumet. Om forumet domineras av välunderbyggda, sakliga, kunniga och välformulerade inlägg är det både lockande för potentiella medlemmar och mer attraktivt för de som redan är medlemmar. Men ju mer av innehållet i forumet som man vill undvika, desto längre blir det mellan inloggningarna. Till slut kanske det blir så att forumet domineras av sådant som inte främst fokuserar på elbilar. Då kanske forumet tynar bort.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare

Inlägg av tor-ake »

Larofo skrev: 21 jan 2025 15:28

Och jag vill inte heller att trådar med specifikt ämne kapas men är det inte
lite så det är nu, att helt plötsligt kommer det nått om Elon eller
nått politiskt parti eller nån president i annat land.
Är det inte bättre att ha några få trådar om dessa ämnen istället?
Dels för att vi bevisligen inte kan avstå från dessa ämnen och för att rätt
många läser och skriver i dessa.
Jag är delvis enig, i det att det är smidigt att kunna diskutera även andra ämnen på samma plats där man ändå är inloggad och meningsmotståndare är närvarande. Jag är helt enig i att det vore bättre om det kunde vara några få trådar i "Övrigt" om kärnkraft och Twitter/X och så kunde man ignorera de.

Men tyvärr utvisar tiden att det inte blir det utfall man tänker sig. När du och jag precis har diskuterat bongotrummor eller vad det är i "rätt tråd", och du råkar nämna det i förbigående i en tråd som handlar om ... autopilot och vindrutetorkarna t.ex. då känner jag omedelbart behovet av att säga emot dig och så är karusellen igång igen. Och jag tycker givetvis inte att det är mig det är fel på utan att det är någon annan som gjort fel från början.

Försök som gjorts med nolltolerans mot regelbrott visar att om man lyckas hålla noll, då går det relativt enkelt, men så fort man släpper igenom lite, då blir det ganska snart mycket mer insats att försöka hålla efter. Det är någon psykologisk bakomliggande faktor som rationalitet inte biter på. Jag tänker på Philip Zimbardos experiment om vandalism från 60-talet och den efterföljande forskningen av Kelling och Wilson från början av 80-talet.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

Som ett första steg inför jag två ändringar:

- Jag har gått igenom våra forumavdelningar och förtydligat vad vi diskuterar. "Allmänt" har bytt namn och delats i två: "Elbilar" och "Teknik" för att betona vad det är vi diskuterar där.

- Våra regler kring personpåhopp skärps. Kan man inte hålla god ton och respektera andra människor hör man inte hemma hos oss helt enkelt. Från och med nu tillämpar jag strikt "tre steg sedan ut" metoden. Första gången ens inlägg suddas på grund av personpåhopp blir det en dags avstängning. Andra gången 3 dagar, sedan 7. Fortsätter man trots det blir det permanent avstängning. Vid grava eller upprepade överträdelser kan det hoppas över steg, få tex 3 dagars avstängning på en gång.

Vill man undvika avstängning finns en mycket enkel tumregel: diskutera det någon har sagt, inte vad man tycker om personen som sagt det. Håll hövlig ton. Tragiskt att vissa inte klarar så enkla regler.

Jag passar samtidigt på att påminna alla om att jag läser inte alla inlägg på forumet. Hittar ni ett inlägg som strider mot våra riktlinjer så anmäl det med "[!] Rapportera detta inlägg" knappen. Skriv INTE något surt tillbaka.

Jag kan ej heller moderera inlägg efter deras sanningshalt. Jag kan inte lägga ner timmar på bakgrundsforskning för sånt. Hittar du ett inlägg som du tycker innehåller felaktigheter så skriv ett artigt svar där du beskriver att du tycker annorlunda. INTE "Är du dum i huvudet", "Du ljuger", "Du är ett troll", "Tyst med dig", "Typiskt jävla sosseprat" eller linkande personpåhopp.
Maxerl

Inlägg av Maxerl »

Tycker du sköter det bra Tibor, var inte rädd för att testa olika modeller, tror folk anpassar sig till förändrad moderering.

Personligen tror jag nog att det kan vara bra att vara lite kallsinnig ibland när det _inte_ är personangrepp men en livlig/hård/bitsk/allvarlig diskussion. Räcker nog ofta att rekommendera/tvångsförflytta till ny tråd om det är ett sidospår från huvudtråden.
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten

Inlägg av Sportbilsentusiasten »

OfarligTesla skrev: 21 jan 2025 09:24
Då ber jag om ett förtydligande så vi vet vad som gäller. Du menar att framöver ska det bara handla om elbilar? Dvs befintliga trådar om kärnkraft, Teslas aktiekurs, kollektivavtal, Starlink , SpaceX, andra bolag som Elon köper mm kommer låsas och framtida inlägg tas bort?
Att han använder sina Tesla-pengar på HIGH TECH som SpaceX tycker jag helt klart hör hemma här.
Både Tesla och Starlink / SpaceX är otroligt high tech.
Tar mänskligheten framåt!

Men jag är tech-nörd iof... :D
Bilnjutare som planera köpa elbil 2025
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten

Inlägg av Sportbilsentusiasten »

Maxerl skrev: 21 jan 2025 19:23
Tycker du sköter det bra Tibor
Medhåll skitbra!
Var lite svårt att förstå nivån i början dock. Så tydligare regler kanske vore bra. Typ PM med "välkommen hit, tänk på detta.."
Bilnjutare som planera köpa elbil 2025
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare

Inlägg av mans71 »

Här är min personliga syn på läget.

Tesla Club Sweden har utvecklats till att bli lite-allt-möjligt-forum. Många tycker det är bra. Själv tycker jag inte det. Det har vattnat ur värdet av forumet så mycket att man kan fundera på om det numera har fötts ett behov av att ha ett märkesforum som koncentrerar sig på Tesla.

Det finns en hel del gamla Teslabilar som nu är en bra bit över 10 år gamla. Det finns mycket kunskap man skulle kunna samla upp t.ex. hur dom åldras och hur man underhåller och hur man mekar med dom själv. Tänk när alla mass-tillverkade model 3 och model Y blir gamla. Då behövs verkligen ett märkesforum där kunskap samlats. Köp-guider, How-tos på vanliga reparationer, alternativa delar, uppgraderingar, m.m. sådär som det brukar se ut på märkesforum - det är sånt man vill hitta.

Det hela kokar ner till vilket Forum Tibor vill driva.
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Inlägg av fth »

mans71 skrev: 21 jan 2025 19:58

Tesla Club Sweden har utvecklats till att bli lite-allt-möjligt-forum. Många tycker det är bra. Själv tycker jag inte det. Det har vattnat ur värdet av forumet så mycket att man kan fundera på om det numera har fötts ett behov av att ha ett märkesforum som koncentrerar sig på Tesla.

Det finns en hel del gamla Teslabilar som nu är en bra bit över 10 år gamla. Det finns mycket kunskap man skulle kunna samla upp t.ex. hur dom åldras och hur man underhåller och hur man mekar med dom själv. Tänk när alla mass-tillverkade model 3 och model Y blir gamla. Då behövs verkligen ett märkesforum där kunskap samlats. Köp-guider, How-tos på vanliga reparationer, alternativa delar, uppgraderingar, m.m. sådär som det brukar se ut på märkesforum - det är sånt man vill hitta.

Är det inte fortfarande så att det finns en del som endast är tillgänglig för Tesla-ägare?

Kan man inte försöka hålla denna del som ett rent märkesforum, och resten som "lite-allt-möjligt"?

Skulle det dessutom vara möjligt för Tesla-ägare (dom som så vill) att endast visa ämnen tillhörande "märkesforumet" så känns det som en lösning som många skulle kunna bli nöjda med?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Inlägg av fth »

Jag vill också säga att jag också tycker Tibor gör ett fantastisk jobb, och personligen så tycker jag det funkar ganska bra som det är.

Jag skippar ämnen som jag inte är intresserad av, och försöker lämna trådar när det spårar ur.

Jag skulle nog tycka det vore lite tråkigt om reglerna för TCS skärptes markant, många av dom mest intressanta diskussionerna brukar enligt mig uppstå i just dom trådar som väcker starka känslor, "mellanmjölkstrådar" dör ju snabbt. ;)

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
mussla
Teslaägare

Inlägg av mussla »

Jag uppfattar att det är många aktivister mot Elon på det här forumet. Detta sprider sig in i många olika trådar och kan ta sig utryck i form av att de vill få det att verka som att Tesla har sämre andrahandsvärde än de har. Att de råder folk i köprådstrådar att köpa allt annat än Tesla. Ogrundade påståenden om att Teslabilarna blir sämre och sämre för varje mjukvaruuppdatering. Syftet är som jag tolkar det att avskräcka folk från att köpa Tesla. Detta blir rätt tröttsamt när man är här bara för att läsa om bilarna och tekniken.

Dessutom finns det en hel del människor här som skriver saker för att provocera. En del är till och med helt öppna med detta och skrattar gott och öppet åt reaktionerna som de lyckas skapa.

Är det något som jag skulle vilja se mindre av på det här forumet så är det aktivism. Det är naturligtvis svårt att modera bort.
Model Y LR AWD -24
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

mans71 skrev: 21 jan 2025 19:58

+1
Exakt så :!:
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
ONSatan
Teslaägare

Inlägg av ONSatan »

Jag tycker inte forumet ska begränsas mer.
OM det ska göras det så måste det finnas en avdelning som handlar om Elon. Elon och Tesla är extremt sammanbundna.

Ett företag som har en VD som öppet stöttar extremhögern, Heilar och vill splittra världen och Europa bör få kritiseras i produktens forum. Att Elon skänker ca 50 miljarder till politiker som direkt motarbetar Sveriges säkerhet och vår ekonomi bör också få diskuteras. Att Elon dessutom av moderatorn hyllas då han vill att amerikanska arbetsregler ska gälla i Sverige tycker jag också, fortsatt, måste få diskuteras.

Ganska intressant också att det förefaller många av de som menar att Twitter/Facebook utan moderering är tecken på "yttrandefrihet" samtidigt är de som de tycker att Elon inte ska kritiseras.
I bought this before I knew Elon was an Evil Weirdo
Användarvisningsbild
Freez
Teslaägare

Inlägg av Freez »

TiborBlomhall skrev: 21 jan 2025 09:14
På förekommen anledning vill jag påminna om att detta forum handlar om Tesla och andra elbilar. Inte politik.
Diskussioner om Sveriges och andra länders politik hänvisas till andra forum.
Likaså diskussioner om Elon Musks olika politiska utspel. Från och med i går är han en politisk makthavare.

Av bitter erfarenhet efter elva års drift av forumet vet vi tyvärr att politiska diskussioner utan undantag brukar totalt urarta. Vissa har tyvärr väldigt svårt att respektera att andra kan ha andra åsikter. Det blir dålig stämning och massor med personpåhopp jag tvingas moderera bort.

Därför har jag för ett tag sedan tagit beslutet att försöka koncentrera forumet på det det egentligen ska handla om. Elbilar.
Låt oss alla försöka behålla en positiv diskussionsklimat. Om elbilar.

Mvh,
/Tibor Blomhäll
President, Tesla Club Sweden
Klokt beslut!
MY RWD Vit 2023
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

ONSatan skrev: 22 jan 2025 09:08
Att Elon dessutom av moderatorn hyllas då han vill att amerikanska arbetsregler ska gälla i Sverige tycker jag också, fortsatt, måste få diskuteras.
Det känner jag inte alls igen, var har han gjort det?
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
ONSatan
Teslaägare

Inlägg av ONSatan »

jonasl skrev: 22 jan 2025 09:47
Att Elon dessutom av moderatorn hyllas då han vill att amerikanska arbetsregler ska gälla i Sverige tycker jag också, fortsatt, måste få diskuteras.
Det känner jag inte alls igen, var har han gjort det?
I tråden ang Teslastrejken OCH även i media (och då dessutom som representant för "Teslaägare i Sverige").
MEN, han tillåter en bra diskussion i tråden och det är det jag tycker ska få fortsätta (flera från "båda sidor" som gör ett fantastiskt jobb, jag är ej med, når ej den nivån)!
I bought this before I knew Elon was an Evil Weirdo
Användarvisningsbild
ermase
Teslaägare

Inlägg av ermase »

OM det ska göras det så måste det finnas en avdelning som handlar om Elon. Elon och Tesla är extremt sammanbundna.

Ett företag som har en VD som öppet stöttar extremhögern, Heilar och vill splittra världen och Europa bör få kritiseras i produktens forum. Att Elon skänker ca 50 miljarder till politiker som direkt motarbetar Sveriges säkerhet och vår ekonomi bör också få diskuteras. Att Elon dessutom av moderatorn hyllas då han vill att amerikanska arbetsregler ska gälla i Sverige tycker jag också, fortsatt, måste få diskuteras.

Ganska intressant också att det förefaller många av de som menar att Twitter/Facebook utan moderering är tecken på "yttrandefrihet" samtidigt är de som de tycker att Elon inte ska kritiseras.
Jag tycker att forumet ska var tydligt opolitiskt men då måste vi ställa samma krav på Tesla eller rättare sagt på Elon. Oavsett vad man tycker om Elons politiska engangemang så kan det från Tesla Club Sweden inte vara ok att vi hamnar som slagträn i en politisk debatt bara för att vi äger och gillar ett visst bilmärke, Tesla i detta fall.

Jag anser att vi som kollektiv, Tesla Club Sweden, offentligt behöver markera mot Elons politiska engagemang.

Jag tycker till och med att vi ska kräva Elon ut ur politiken eller ut ur Tesla.

Elons politiska engangemang är inte på skoj längre vi kan inte bara sitta här och titta på.
Time for action Tibor
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

Vi läser nog det han skriver på helt olika sätt isåfall. Har läst igenom artiklarna Tibor skrivit och det enda jag egentligen hittar som tar ställning är att han skriver att "Vi har förståelse för att varslet läggs".

Personligen tror jag det vore bäst om Elon helt enkelt släppte taget om Tesla. Han verkar dessutom ha fullt upp med annat numera.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Frågorna du tar upp är ju väldigt viktiga att uppmärksamma och sprida debatt kring. Mycket viktigare än TESLAS bilar för alla.
Men detta forum är inte ett forum för att debattera galna makthavare. Min poäng är att man bör driva frågor i forum där inläggen faktiskt når flest individer som är intresserade av att diskutera kring ett forums kärnfrågor.
Minns när forumet om Covid 19 tog bort. Det gillade inte jag då jag såg som min uppgift att bidra med aktuella fakta om Covid som motvikt till alla mer eller mindre galna teorier som florerade.
Efteråt kan jag ändå se att Tibors beslut var bra för forumet. Jag vände mig till bättre forum där både jag och andra kunde diskutera ämnet på ett bättre sätt.
Detsamma gäller Ändlösa debatter om politikers mentala hälsa mm. Tråden om strejken är ett exempel på en viktig debatt som spårat ut helt, medan jag alltid läser inläggen i dem hårdare reglerade tråden om nyheter om strejken.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Larofo
Teslaägare

Inlägg av Larofo »

.........
Jag håller med, det är ju fullständigt självklart att man måste kunna få
diskutera Elon på ett Tesla-forum.
Jag förstår inte vad det är för räddhågsenhet och censur som bitit sig
fast i detta forum.
Skapa en tråd som heter Elon så kan dom som vill läsa och skriva där
göra det, medans dom lite mer känsliga av oss låter bli.
Oerhört enkelt.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Larofo skrev: 22 jan 2025 11:52
.........
fast i detta forum.
Oerhört enkelt.
För mig självklart att man kan ta upp Elon i detta forum.
Att försöka hålla forumet inom kärnsyftet är inte censur.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Thed75
Teslaägare

Inlägg av Thed75 »

Tsla borde förlora ganska många beställningar pga Elons eskapader. Men är säkert för många ja-sägare på firman för att det ska bli avgångskrav.
De 12 barnen skulle suga upp all tid om det hade varit en normal människa utan nannys men nu har han även några stora företag, är professionell tangentbordskrigare på X och proffspolitiker
Dags att fokusera Musk
Gissar att kommande kvartalen kommer visa sämre tillväxt och att det då kan komma avgångskrav i samband med kurskollaps
Senast redigerad av Thed75, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Larofo
Teslaägare

Inlägg av Larofo »

Gustafsson skrev: 22 jan 2025 12:57
Larofo skrev: 22 jan 2025 11:52
.........
fast i detta forum.
Oerhört enkelt.
För mig självklart att man kan ta upp Elon i detta forum.
Att försöka hålla forumet inom kärnsyftet är inte censur.
Ja det borde iaf vara självklart att man kan ta upp Elon på ett
Tesla-forum, men testa att starta en Elon-tråd och se hur lång tid
det tar innan den blir censurerad.
Jag är helt med på att TCS till sin kärna är ett elbilsforum.
backe

Inlägg av backe »

Thed75 skrev: 22 jan 2025 13:20
Tsla borde förlora ganska många beställningar pga Elons eskapader. Men är säkert för många ja-sägare på firman för att det ska bli avgångskrav.
De 12 barnen skulle suga upp all tid om det hade varit en normal människa utan nannys men nu har han även några stora företag, är professionell tangentbordskrigare på X och proffspolitiker
Dags att fokusera Musk
Gissar att kommande kvartalen kommer visa sämre tillväxt och att det då kan komma avgångskrav i samband med kurskollaps
Teslaaktien fungerar dock inte som de flesta andra aktier, Tesla är inte längre ett bilföretag utan jobbar med ai och robotics, där lever man på framtida förhoppningar och behöver inte leverera resultat på många år... Och den dagen så har man nog något annat man ska leverera i framtiden.
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare

Inlägg av tor-ake »

Inläggen i den här tråden visar ju tydligt på att det inte går att diskutera något närliggande ämne
Skärmavbild 2025-01-22 kl. 13.36.45.png
Direkt urartar det med att någon slänger in en åsikt och någon annan omgående måste säga emot. Sedan är all rationell vidare diskussion i tråden helt dränkt av brus.
Skärmavbild 2025-01-22 kl. 13.35.09.png
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
mussla
Teslaägare

Inlägg av mussla »

Dreas89 skrev: 22 jan 2025 13:21
mussla skrev: 21 jan 2025 21:22
Jag uppfattar att det är många aktivister mot Elon på det här forumet. Detta sprider sig in i många olika trådar och kan ta sig utryck i form av att de vill få det att verka som att Tesla har sämre andrahandsvärde än de har. Att de råder folk i köprådstrådar att köpa allt annat än Tesla. Ogrundade påståenden om att Teslabilarna blir sämre och sämre för varje mjukvaruuppdatering. Syftet är som jag tolkar det att avskräcka folk från att köpa Tesla. Detta blir rätt tröttsamt när man är här bara för att läsa om bilarna och tekniken.

Dessutom finns det en hel del människor här som skriver saker för att provocera. En del är till och med helt öppna med detta och skrattar gott och öppet åt reaktionerna som de lyckas skapa.

Är det något som jag skulle vilja se mindre av på det här forumet så är det aktivism. Det är naturligtvis svårt att modera bort.
Du låter som någon som försvarar hans heilande på scen. Aktivister? Man får ju fundera på vad man vill stötta, vilket fler och fler gör.
Vänligen försök inte brunsmeta mig. Jag vill bara diskutera bilarna. Vad Musk har för sig intresserar inte mig i detta avseende.

Det jag skrev var att jag har noterat att det är många aktivister på det här forumet som gärna saboterar trådarna genom att hela tiden prata om Musk. Om någon t.ex. frågar efter köpråd på en model y så kommer det snart någon och säger att man inte kan stödja Musk och därför skall köpa en Skoda i stället. Det är aktivism som jag gärna ser inte förekommer på ett elbilsforum.
Model Y LR AWD -24
Skriv svar