Undrar just hur Optimus kommer göra sina hälsningar, jag har mina aningar…
Det här är aktietråden, men du verkar vilja diskuterar Elon.
Då kanske du liksom jag tycker att vi på ett Tesla-forum kan få ha en
tråd där vi kan kritisera Elon om vi vill det.
Aktien kan reagera på vad Elon säger (och gör).
Jag tolkade att inlägget du reagerade på var av komisk natur. Personligen gillar jag när folk bidrar med komik
Hur blev det nu med egna kommentarer till sånna länker som var önskemålet? Annars kan jag också lägga på X och gissa på vad aktiekursen ska vara om 1 minut, 10 dagar eller 200 år och jag är ingen pro inom det...
Model Y Performance (Dec/2023) 2016 Model S P90D Ludicrous
Jag tolkade att inlägget du reagerade på var av komisk natur. Personligen gillar jag när folk bidrar med komik
Tycker också det var riktigt roligt. Skattade gott.
Sen tillhör förvisso även jag de på forumet som tycker det är synd om diskussionen ska begränsas ännu mer. Men med det sagt förstår jag så klart att moderering inte är en lätt uppgift, samt något som man sannolikt inte vill syssla med överhuvudtaget. Tror de flesta tycker att det finns annat som är både roligare och mer intressant än att moderera ett meningsutbyte på ett internetforum…
Det är sällan eller aldrig fel med lite humor.
Men vad tror du, kan det vara en bra idé med en särskild tråd för dom som
vill diskutera Elon och vad han hittar på, så inte var och varannan tråd
som handlar om forumets kärnämnen "smittas" av Elon-diskussioner?
Hur blev det nu med egna kommentarer till sånna länker som var önskemålet? Annars kan jag också lägga på X och gissa på vad aktiekursen ska vara om 1 minut, 10 dagar eller 200 år och jag är ingen pro inom det...
Nu är inte Dan Ives vem som helst. Vad analytiker har för riktkursen är intressant och behöver enligt mig inga ytterligare kommentarer.
Nu är inte Dan Ives vem som helst. Vad analytiker har för riktkursen är intressant och behöver enligt mig inga ytterligare kommentarer.
Men är det egentligen en analys om det inte finns med en faktisk analys?
Nu säger han bara att han tror en massa saker och kommer upp med en siffra utifrån det.
Kunde man få se hur Tesla ska tjäna pengar på sin ai m.m. och varför avtagande försäljning på bilarna inte är negativt så vore det väl ok, nu blir det bara ett tyckande.
Vad jag hittat så har en en MBA. Ingen utbildning eller bakgrund inom AI, Robotik eller självkörande bilar. Han har heller inte delat med sig av analysen bakom uttalandet. I princip säger han bara ”jävlar var Tesla kommer tjäna pengar. Trust me bro”.
Jag ser inga svar på hur han anser att en firma - som i princip ligger sist i racet till självkörande bilar, har minskande försäljning, minskande marginal och en robot som ingen kan förklara hur de ska få den att fungera - ska värderas högre än alla andra noterade bilföretag tillsammans.
Vad jag hittat så har en en MBA. Ingen utbildning eller bakgrund inom AI, Robotik eller självkörande bilar. Han har heller inte delat med sig av analysen bakom uttalandet. I princip säger han bara ”jävlar var Tesla kommer tjäna pengar. Trust me bro”.
Jag ser inga svar på hur han anser att en firma - som i princip ligger sist i racet till självkörande bilar, har minskande försäljning, minskande marginal och en robot som ingen kan förklara hur de ska få den att fungera - ska värderas högre än alla andra noterade bilföretag tillsammans.
Jag ser Dan Ives sittandes på yttersta Bull sidan, där hans analyser ibland är ett skrattretande tunna och påminner om Följa John, där han lägger på eller drar ifrån beroende på vad aktiekursen är för tillfället.
Lite hårt men jag slutade lyssna på honom för några år sedan, då, enligt mig så var Ives analyser lika trovärdiga som Gordon L Johnsons gissningar på andra ytterkanten.
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Teslas varumärke och anseende är inte lila starkt som 2022 enligt CNBC.
"The value of Tesla’s brand dropped in 2024 for a second straight year" according to research and consulting firm Brand Finance.
Tesla’s brand value now stands at around $43 billion, down from $58.3 billion at the beginning of 2024,and $66.2 billion at the start of 2023"
On key measures like “consideration,” “reputation” and “recommendation,” Tesla’s scores declined across the board in major markets where it operates factories and sells its cars -- the U.S., Europe and Asia, Brand Finance found.
Styrkan för Tesla har ju traditionellt varit en stark förknippning med Musk. Nu vänder det till en svaghet i alla fall i Europa och t ex Kalifornien.
I Tyskland har försäljningen rasat det senaste året och jag misstänker att UK som nu är största marknad i Europa för Tesla ligger pyrt till efter Elons utspel de senaste månaderna.
För företag med en ESG-policy (tycka vad man vill om det) och egen varumärkesvård så tror jag att många kommer att välja bort Tesla tyvärr - i alla fall på kort sikt.
Jag är evigt tacksam Tesla och Elon Musk att jag har fått vara med på deras resa. Sedan jag köpte mina aktier år 2019 har kursen tjugodubblats(!!!), vilket har bidragit till att jag har en helt annan ekonomisk trygghet idag än för sex år sedan. På mina aktievinster har jag under åren köpt både solpaneler till huset, min första Tesla Model 3, och sedan min nuvarande Model Y, plus massa annat gott.
Men nu har jag tagit beslutet och sålt av mitt aktieinnehav. Endast behållit en symbolisk post om 10 aktier.
Jag önskar jag kunde säga jag sålde av principiella orsaker - men det är egentligen mer krasst ekonomiskt. Jag tror kursen är på väg att dippa. Samma känsla som fick mig en gång att hoppa på tåget, fast tvärtom.
Jag vill dock betona att jag är en ekonomisk analfabet, skulle inte kunna skilja mellan debet och kredit ens om mitt liv hängde på det, så lita inte på mina finansiella råd. Livet och jag har ett bitterljuvt förhållande med varandra, det är mycket möjligt att mitt beslut var det ödet tålmodigt väntade på och nu får kursen en raketfärd uppåt. Men hur det än blir är jag evigt nöjd med det enda vettiga ekonomiska beslut jag tog i mitt liv för sex år sedan.
Inte för att det här är särskilt korrekt, men det är ändå intressant hur folk, nästan helt utan kompetens kring området verkar det, resonerar kring Teslas prospekt kring självkörning. Symptomatiskt att Tesla värderas som en "tech-aktie" men analytikerna är "auto". De är lätt att finta upp på läktaren - även om just denna var lite skeptisk.
Vad är det för Robotaxi-purposes man sysslar med i baksätet? Det verkar bli saker som man inte kan syssla med i Cybercab åtminstone.
Snacka om att övertolka allt som kommer från Tesla.
Syftar han kanske på att baksätespassagerarna nu kan slå på sätesvärme och kupefläkt själva utan att behöva be en förare om hjälp?
Det är nog inget stort problem med sätesvärme i Austin skulle jag gissa. Men det kan vara vägen att gå för Tesla, andra företag som jobbar med AI verkar gå mot röststyrning och möjlighet att konversera. Fungerar otroligt bra faktiskt, personligen kör jag både Gemini och Claude.
Vad är det för Robotaxi-purposes man sysslar med i baksätet? Det verkar bli saker som man inte kan syssla med i Cybercab åtminstone.
Snacka om att övertolka allt som kommer från Tesla.
Syftar han kanske på att baksätespassagerarna nu kan slå på sätesvärme och kupefläkt själva utan att behöva be en förare om hjälp?
Det är nog inget stort problem med sätesvärme i Austin skulle jag gissa. Men det kan vara vägen att gå för Tesla, andra företag som jobbar med AI verkar gå mot röststyrning och möjlighet att konversera. Fungerar otroligt bra faktiskt, personligen kör jag både Gemini och Claude.
Jag försökte spekulera i varför skärmen i baksätet är så viktig för en taxi…