Elhusvagn?
Moderator: Redaktion
Elhusvagn?
När man åker runt och ser alla husvagnar så funderar man på ehuru framtiden ser ut med elbilar och dylikt. Jag är själv inte en husvagnsperson men har stor förståelse för dom som är det. Nu till en fundering. Elbil och husvagn är ju kanske inte helt optimalt med tanke på förbrukningen men skulle det finnas någon vits med att husvagnen hade någon sorts hjälpdrivning på sina hjul ungefär som en elcykel? Alternativt kan ju husvagnen ha lite extra batterier till bilen men det hade kanske varit en större fördel med elcykels drift på husvagnen. Vad tror ni? Kanske en dålig idé men även andra bilar skulle ju dra mindre med en sådan husvagn. (Detta kanske redan finns? Jag har ingen aning)
Framtiden: Tips emottages
Nu: Cupra Born, MG4 (snart)
Då: VW ID3, Audi E-Tron 55 SB, X90D, P90DL, P85D
- Peter Holm
- Teslaägare
Re: Elhusvagn?
Jag tror inte det är vettigt med hjälpmotor i ett släp på grund av fordonsdynamiken. Skall det inte vara rent farligt så måste leden i ekipaget kunna styras. Att däremot ha ett stort batteri så att man kan kompensera för extraförbrukningen och på köpet ha el nog så att man inte behöver koppla in sig varje natt. Intressant tanke.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Blå Model S Long Range 2019 (Raven)
Blå Model S 90D februari 2016 - januari 2020
2 st 3:or reserverade.
Blå Model S 90D februari 2016 - januari 2020
2 st 3:or reserverade.
Ja, att ha hela golvet full med batterier i en husvagn som reservkraft är ju ingen konst, bara en kostnadsfråga.
Men annars tror jag att man först kommer att tillverka elhusbilar, det blir nog det första vi får se.
Men åter till husvagnar. Om man kunde standardisera batteripaketen på nåt sätt så kan man ju tänka sig följande scenario: Familjen har två elbilar. När man ska ut på semesterresa flyttar man över batteripacket från den ena bilen till husvagnen så det får användas även när den bilen står still. Ingen extrakostnad alltså!
Men annars tror jag att man först kommer att tillverka elhusbilar, det blir nog det första vi får se.
Men åter till husvagnar. Om man kunde standardisera batteripaketen på nåt sätt så kan man ju tänka sig följande scenario: Familjen har två elbilar. När man ska ut på semesterresa flyttar man över batteripacket från den ena bilen till husvagnen så det får användas även när den bilen står still. Ingen extrakostnad alltså!
Eller att husvagnen eller husbilen fungerar som batteribackup hemma till solcellerna.
- TiborBlomhall
- Referralkod: ts.la/tibor72449
En annan fördel är att det är inga problem ladda elbilen på camping: laddstolpar i långa rader!
http://teslaclubsweden.se/dolda-laddstolpar/
http://teslaclubsweden.se/dolda-laddstolpar/
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Att kunna flytta det stora (och dyra) batteriet till tex en husbil har jag funderat bra länge på, har man en Tesla är det ju liksom som gjort för det, även
om man kanske skulle vilja ha hjälp av en verkstad för att göra själva bytet...
Den största (?) kostnaden för elbilar är ju just batterierna och har man en husbil så står väl Teslan när man tar en tur i husbilen (ganska ofta ia skulle jag tro), och
då vore det ju riktigt najs att kunna slänga in batteriet i husbil och åka iväg
Husbilen kunde såklart ha ett eget batteri också, men Teslans vore real ekonomiskt att "låna" ju.
Edit: eller varför inte till en båt
om man kanske skulle vilja ha hjälp av en verkstad för att göra själva bytet...
Den största (?) kostnaden för elbilar är ju just batterierna och har man en husbil så står väl Teslan när man tar en tur i husbilen (ganska ofta ia skulle jag tro), och
då vore det ju riktigt najs att kunna slänga in batteriet i husbil och åka iväg

Husbilen kunde såklart ha ett eget batteri också, men Teslans vore real ekonomiskt att "låna" ju.
Edit: eller varför inte till en båt

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Drift på hjulen tror jag inte alls på och Att ha batterier i en husvagn som man använder väldigt sällan låter väldigt dyrt. Jag ser två senarion för att det skulle kunna funka.
Antingen har man batteriet i husvagnen som batterilager hemma och när man åker iväg med husvagn så behöver man ju inte lagret så det skulle kunna funka.
Eller så har man inte egen husvagn utan man hyr dem istället. Problemet där är att alla vill åka iväg samtidigt på semester...
Antingen har man batteriet i husvagnen som batterilager hemma och när man åker iväg med husvagn så behöver man ju inte lagret så det skulle kunna funka.
Eller så har man inte egen husvagn utan man hyr dem istället. Problemet där är att alla vill åka iväg samtidigt på semester...
Hela tanken med att ha batterier som är flyttbara mellan olika användningsområden som bil-husvagn-båt-hemmalager bygger ju på nån slags standard. Moduler som är hanterbara, lätta att flytta och koppla ihop etc. Man får s.a.s gå varvet runt och göra nya batterier som man kan köpa och bara stoppa in i sin "apparat" som vi gör idag, fast de kommer att vara större, kanske väga 10-20 kg, ha vattenkylning, ett standardiserat interface etc.
Kanske kommer nån enskild tillverkare med sånt som passar deras egna produkter. Att en sån standard som alla tillverkare av bilar etc. skulle följa är en väldigt god tanke, men kommer knappast att bli verklighet, tyvärr.
Kanske kommer nån enskild tillverkare med sånt som passar deras egna produkter. Att en sån standard som alla tillverkare av bilar etc. skulle följa är en väldigt god tanke, men kommer knappast att bli verklighet, tyvärr.
- PoloPrinsen
En stund tyckte jag att detta skulle kunna vara en god och om viljan finns även en genomförbar ide. Tyvärr tror jag nu några funderingar senare att det inte skulle fungera bra I praktiken. Vanligt folk klarar inte av att handskas med avancerade saker som kräver en viss nivå av olika färdigheter/egenskaper I kombination med varandra för att fungera. Att dagligen ansluta en vanlig stickpropp eller för all del en elbilsladdkabel är en sak och det tror jag inte är bekymmersamt.Jerker skrev:Hela tanken med att ha batterier som är flyttbara mellan olika användningsområden som bil-husvagn-båt-hemmalager bygger ju på nån slags standard. Moduler som är hanterbara, lätta att flytta och koppla ihop etc. Man får s.a.s gå varvet runt och göra nya batterier som man kan köpa och bara stoppa in i sin "apparat" som vi gör idag, fast de kommer att vara större, kanske väga 10-20 kg, ha vattenkylning, ett standardiserat interface etc.
Men när vanligt folk skall plocka isär låt säga 12 st tunga batterielement från ett fordon och sätta in I ett annat fordon och det är lite mer krävande anslutning än dammsugarens stickkontakt + trädgårdsslangens koppling.... ja då tenderer det till att bli EJ perfekt utfört varje gång. För högt slitage samt ibland trasiga kopplingar brukar märkas efter ettt tag. Hnmm möjligen svinenkel ihopkopling samt en rutin/regel då användaren star för all kostnad I samband med kontaktslitage.
///PP
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Kan bli knepigt att flytta stora batterier. Teslas Powerwall väger väl en del så den är väl knappast flyttbar men tanken är inte dum. Jag tror att skulle det dyka upp en Kabe för elbil med solcellstäckt tak och en Powerwall istället för gasolglaska så skulle den säkert sälja fast den var dyr, kanske inte till den stora massan men jag skulle nästan kunna tänka mig börja campa om det fanns. När det gäller drivningen på en eventuell släpvagn så får den ju inte driva som den gör på bilen. Ett visst motstånd måste finnas men det skulle kunna begränsas (underlättas) av en elmotor. Kommunikation med bilen skulle man också kunna tänka sig. Bromsar man så får du regen även på släpet.
Det borde bli bra. Nåväl jag återkommer när jag patenterat det hela och sålt det för flera miljarder
Det borde bli bra. Nåväl jag återkommer när jag patenterat det hela och sålt det för flera miljarder

Att ha drivning på husvagnenshjulen skulle ju inte vara några problem.
Sitter lite offgrid i Turkiet just nu så har inte möjlighet att leta, men det finns, sk electric pusher trailers, som gör just detta.
Vanligaste med en REX, range extender, med tex bensinmotor. Men det finns även med batteri. Som då puttar bilen.
Sitter lite offgrid i Turkiet just nu så har inte möjlighet att leta, men det finns, sk electric pusher trailers, som gör just detta.
Vanligaste med en REX, range extender, med tex bensinmotor. Men det finns även med batteri. Som då puttar bilen.
http://---
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
Måste jag kolla! Borde ju finnas någon smartskalle som kommit på det före mig.
De flesta nya husvagnar brottas med tjänstevikten och totalbikten för att folk ska få köra dem på B-kort eller ev B96. Tillåtna lastvikten på vissa vagnar är inte mer än ca 100kg, och i dom ska allt det vanliga i vagnen "få plats". Faan bara vatten, gasol och förtältet tar upp 50kg..
Min lite äldre vagn har 230kg lastvikt.. ca 1300kg totalvikt. Jag får alltså inte dra den med B-kort med en bil som har högre totalvikt än 2200kg.
Jag tror det blir svårt att motivera 200kg extra i batterier.. Och att man ska typa vagnarna för att klara den extra vikten (med högre totalvikt och då alltså färre förare som får köra vagnen som resultat.)
Skulle vara väldigt intressant att veta hur pass mycket räckvidden försämras av att dra en vagn. Med tanke på att man bara får köra i 80km/h kanske det inte blir så extremt låg räckvidd.. Om man håller den begränsningen.
Min lite äldre vagn har 230kg lastvikt.. ca 1300kg totalvikt. Jag får alltså inte dra den med B-kort med en bil som har högre totalvikt än 2200kg.
Jag tror det blir svårt att motivera 200kg extra i batterier.. Och att man ska typa vagnarna för att klara den extra vikten (med högre totalvikt och då alltså färre förare som får köra vagnen som resultat.)
Skulle vara väldigt intressant att veta hur pass mycket räckvidden försämras av att dra en vagn. Med tanke på att man bara får köra i 80km/h kanske det inte blir så extremt låg räckvidd.. Om man håller den begränsningen.
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Helt sant, man får inte in så mycket. Det jag tänkte var att strunta i det och så gör man en vagn precis som tesla. Inte något för dom breda massorna utan en riktig feting. Alla kanske inte har råd eller få dra den men det är en försmak på framtiden. Mina polare har tagit e-kort hela högen för att kunna släpa med sig större och större doningar.
- kanylbullen
- Teslaägare
Kostar man på sig en husvagn kan man väl kosta på sig ett BE-kort? Jag tog teoriprovet med god marginal genom att bara gissa på de frågor jag inte kunde sen tidigare och uppkörningen gjorde jag efter två lektioner och några timmars privat övning av att backa runt hörn med hyrsläp. Det kostade mig 3000 kr sammanlagt.
Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d
Midnight Silver Model 3 LR AWD
Obsidian Black Model X 75D
Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d