Nä precis men dyrare att laga och dyrare i inköp = högre premie.LarsaR skrev:Det du hänvisar till är siffror från 2020. Försäkringsbolaget If påpekade i september i år (artikel i NY Teknik, citerad i Vi Bilägare 220912) att man i norden inte ser några högre skadefrekvenser bland elbilar jämfört med andra.SkipperO skrev:Vet inte exakt vad som avses ovan men googlar man ”elbil skadefrekvens”, så får man upp många artiklar från nordiska länder som alla skriver att elbilar har typ 25-100% högre skadefrekvens än fossilbilar. Att inköpspriset också är högt lär inte hjälpa till. Så att försäkringarna är dyra är nog inte så konstigt, tyvärr.Frippanecci skrev:Tycker det är ganska bevisat att elbilar har betydligt mindre skador/kostnader över tid.
Försäkringskostnad Model 3
Moderator: Redaktion
Re: Försäkringskostnad Model 3
Nja, det var ganska många olika undersökningar från 19, 20, 21 och 22, olika länder, olika källor och olika procentsatser på ökad risk om man bläddrar bland resultaten. Men en snabb googling är ju inte nån vidare metastudie, så framtiden får väll utvisa när statistiska underlaget växt till sig.LarsaR skrev:Det du hänvisar till är siffror från 2020. Försäkringsbolaget If påpekade i september i år (artikel i NY Teknik, citerad i Vi Bilägare 220912) att man i norden inte ser några högre skadefrekvenser bland elbilar jämfört med andra.SkipperO skrev:Vet inte exakt vad som avses ovan men googlar man ”elbil skadefrekvens”, så får man upp många artiklar från nordiska länder som alla skriver att elbilar har typ 25-100% högre skadefrekvens än fossilbilar. Att inköpspriset också är högt lär inte hjälpa till. Så att försäkringarna är dyra är nog inte så konstigt, tyvärr.Frippanecci skrev:Tycker det är ganska bevisat att elbilar har betydligt mindre skador/kostnader över tid.
M3 LR -20 vit/vit, 18”
- LarsaR
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/larsa68805
Okej, när jag googlade med det urvalet fick jag bara fram artiklar som handlade om 2020. Artikeln som handlade om If är den enda aktuella jag hittat om förhållanden i norden (2020 rapporterade dom också mer olyckor i Danmark men har alltså ändrat sin utsaga!)SkipperO skrev:Nja, det var ganska många olika undersökningar från 19, 20, 21 och 22, olika länder, olika källor och olika procentsatser på ökad risk om man bläddrar bland resultaten. Men en snabb googling är ju inte nån vidare metastudie, så framtiden får väll utvisa när statistiska underlaget växt till sig.LarsaR skrev:Det du hänvisar till är siffror från 2020. Försäkringsbolaget If påpekade i september i år (artikel i NY Teknik, citerad i Vi Bilägare 220912) att man i norden inte ser några högre skadefrekvenser bland elbilar jämfört med andra.SkipperO skrev:Vet inte exakt vad som avses ovan men googlar man ”elbil skadefrekvens”, så får man upp många artiklar från nordiska länder som alla skriver att elbilar har typ 25-100% högre skadefrekvens än fossilbilar. Att inköpspriset också är högt lär inte hjälpa till. Så att försäkringarna är dyra är nog inte så konstigt, tyvärr.Frippanecci skrev:Tycker det är ganska bevisat att elbilar har betydligt mindre skador/kostnader över tid.
Model S Raven 2020 Blå/Svart SÅLD 221230
Model S PLAID 2023 Röd/Svart, FSD, Hämtad 221230!
Model S PLAID 2023 Röd/Svart, FSD, Hämtad 221230!
Hej, står också valet och kvalet när det gäller att teckna ny försäkring till min M3 Perfomance.
Watercircles har lämnat en offert på 13000:- medans TH som jag har nu vill ha 16000:-
Ni som har eller haft Watercircles, hur har upplevelsen varit?
Mvh Dosan
Watercircles har lämnat en offert på 13000:- medans TH som jag har nu vill ha 16000:-
Ni som har eller haft Watercircles, hur har upplevelsen varit?
Mvh Dosan
- Tellus
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ove13063
Jag fick lägst premie hos söderberg, men vet inte något om dom är "bra"
https://privatforsakring.soderbergpartn ... orsakring/
https://privatforsakring.soderbergpartn ... orsakring/
3P 2019 / SP 2023 / YP 23/24 / SigenStor 14,8kWp 24kWh /
-
Har varken Watercircles eller en Tesla, men minns att det har skrivits lite negativa inlägg om Watercircles på forumet. Men dels var det här ett tag sen senast (X antal månader), och dels var det svårt för mig att bedöma hur berättigade de här klagomålen var. Det är i alla fall så jag minns det.
Om du vill kan du ju alltid testa att söka lite själv genom att t.ex. mata in följande i Google:
site:teslaclubsweden.se "Model 3" sökord
Du kan använda mer än två sökord. Det är bara att ha mellanrum emellan. Kanske blir det fler träffar om man inte inkluderar "Model 3"…
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
-
Forts.
Verkar som det finns i alla fall 3 trådar om klagomål gällande watercircles bland de ~20 första sökträffarna om du matar in det här i Google:
site:teslaclubsweden.se watercircles
Verkar som det finns i alla fall 3 trådar om klagomål gällande watercircles bland de ~20 första sökträffarna om du matar in det här i Google:
site:teslaclubsweden.se watercircles
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
- Tellus
- Teslaägare
Funderar på att byta från trygg hansa på model 3 2019. Får man lägre pris hos watercircles med rekommendationslänk?
Isåfall vill jag bli rekommenderad
Isåfall vill jag bli rekommenderad

-
Var nära att byta från Trygg Hansa till Water Circle pga pris, men bedömde villkoren som sämre hos WC. TH bättrade på sitt pris och minskade skillnaden, så jag blev kvar. Det jag framförallt reagerade på var att WC skriver ner värdet på stora batteriet orimligt snabbt enligt schablon, vilket inte TH gjorde.
WC-säljaren hävdade envist att det inte var nån skillnad, att det som stod i THs villkor inte gällde för han kände nån på TH, trixade med 12V batteri mot HV-batteri etc. Stod ju svart på vitt i villkoren.
Synd, annars bra med både stora och nischade spelare på marknaden.
WC-säljaren hävdade envist att det inte var nån skillnad, att det som stod i THs villkor inte gällde för han kände nån på TH, trixade med 12V batteri mot HV-batteri etc. Stod ju svart på vitt i villkoren.
Synd, annars bra med både stora och nischade spelare på marknaden.
M3 LR -20 vit/vit, 18”
Är det någon som har haft eller har sin Tesla försäkrad hos Söderberg & Partners och i så fall kan dela med sig av sina erfarenheter.
- Tellus
- Teslaägare
Har mailat dom men de har inte svarat på 5 dagar
- Tellus
- Teslaägare
Maskinskadan täcker till 12000mil hos Söderberg, 17000mil hos Watercircles.
Min har gått typ 11000, så valde WC, 13200kr. Trygg hansa 15500kr.
TH höjer typ 20% per år för skadefria stamkunder...
Jo, man tycker ju att TH bör kunna erbjuda lite bättre deal för sina kunder, speciellt om man varit skadefri.
Kör på Söderberg nu, min M3P har gått ca 5000mil.
- Tellus
- Teslaägare
Genom villaägarna blev söderberg partner lite billigare och bättre villkor, maskinskada 10år/ 15000mil, pris 11300kr helförsäkring för 2000mil. Lägre självrisker vs WC
Watercircles slutade plötsligt svara när när jag ville säga upp tecknandet... (ångerrätten)
Låter riktigt bra --- kör också med Söderberg nu.Tellus skrev: ↑30 jan 2025 11:05Genom villaägarna blev söderberg partner lite billigare och bättre villkor, maskinskada 10år/ 15000mil, pris 11300kr helförsäkring för 2000mil. Lägre självrisker vs WC
Watercircles slutade plötsligt svara när när jag ville säga upp tecknandet... (ångerrätten)