Forumet handlar om elbilar
Moderator: Redaktion
-
Re: Forumet handlar om elbilar
Jag tycker det är välkommet att forumet återgår till att diskutera elbilar. Jag gillar Teslas bilar som produkter, men har hela tiden haft problem med den här personkulten kring företagets VD. Bara att man kallar honom vid förnamn har jag hela tiden tyckt varit märkligt. Pratar BMW-ägare om "Oliver" eller Mercedes-ägare om "Ola"? Jag tycker det är mycket intressantare att lyssna på Lars Moravy eller Franz von Holzhausen när de pratar om Teslas produkter. Eftersom de pratar om själva produkterna och jag har ingen aning om var de står politiskt och jag bryr mig inte om det heller.
- Daniel R
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/daniel77041
Tibor, jag håller med dig. Börjar bli tröttsamt med alla anti-Elon inlägg av personer som har behov av woke-signalering.
En separat forum-del kan vara en lösning, men då ska dessa inte synas under Senaste Inlägg. Antar att de flesta läser forumet med den funktionen.
En separat forum-del kan vara en lösning, men då ska dessa inte synas under Senaste Inlägg. Antar att de flesta läser forumet med den funktionen.
Tesla Model Y LR 2022 (EAP)
- jongut
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jonas29390
Helt rätt, kunde inte sagt det bättre själv… Jag är evinnerligt trött på alla dyrkare och lika trött på alla anti-Elon falangister också. Till och med en diskussion om EUs krismöte gällande bilbranschen blir ett bollträ i den ständiga konflikten. Det absolut sorgligaste är dessa två parter aldrig kommer mötas för att det finns inget intresse för en fruktsam dialog utan allt dras till absurdum för att visa att motståndarna har fel.tesla newbie skrev: ↑23 jan 2025 09:10Jag tycker det är välkommet att forumet återgår till att diskutera elbilar. Jag gillar Teslas bilar som produkter, men har hela tiden haft problem med den här personkulten kring företagets VD. Bara att man kallar honom vid förnamn har jag hela tiden tyckt varit märkligt. Pratar BMW-ägare om "Oliver" eller Mercedes-ägare om "Ola"? Jag tycker det är mycket intressantare att lyssna på Lars Moravy eller Franz von Holzhausen när de pratar om Teslas produkter. Eftersom de pratar om själva produkterna och jag har ingen aning om var de står politiskt och jag bryr mig inte om det heller.
Woke och nazist har förvandlats till helt innehållslösa ord utan en djupare innebörd än ett epitet att tillskriva sina motståndare. Det borde inte vara så.
Diskussioner är viktiga men då ska det vara på nivån att man är beredd att lyssna på sin meningsmotståndare annars blir det bara ett spel att övertrumfa varandra och dra billiga poänger. Det är tydligt att sociala medier förvandlar annars fungerande människor till empatilösa varelser när man inte tar ett eget ansvar i hur man bemöter sina medmänniskor.
Ursäkta för en vägg av text men det här är mina två örtugar i ämnet!
Jag vill bara säga att jag hoppas att alla tekniska trådar kan vara kvar, även om kopplingen till elbilar är svag, då jag gillar att läsa inläggen där. Politik som Elon håller på med nu kan vara intressant men håller helt med om att det spårar ur på tok för lätt så för mig är det välkommet om dessa trådar försvinner.
Men som sagt jag gillar alla svar som medlemmarna skriver här om tekniska frågor så snälla ta inte bort dessa
Men som sagt jag gillar alla svar som medlemmarna skriver här om tekniska frågor så snälla ta inte bort dessa

Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Kan inte det handla om att Musk är mycket mer i rampljuset och lite(?) mer kontroversiell än de andra cheferna?tesla newbie skrev: ↑23 jan 2025 09:10Jag tycker det är välkommet att forumet återgår till att diskutera elbilar. Jag gillar Teslas bilar som produkter, men har hela tiden haft problem med den här personkulten kring företagets VD. Bara att man kallar honom vid förnamn har jag hela tiden tyckt varit märkligt. Pratar BMW-ägare om "Oliver" eller Mercedes-ägare om "Ola"? Jag tycker det är mycket intressantare att lyssna på Lars Moravy eller Franz von Holzhausen när de pratar om Teslas produkter. Eftersom de pratar om själva produkterna och jag har ingen aning om var de står politiskt och jag bryr mig inte om det heller.
- Frippanecci
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/http://---">http://---
Personligen tycker jag forumet kan vara för Teslaägare enbart.
Kommer ihåg den underbara tiden i början när bara S och X fanns. (Ni som var med förstår)
Då var det hjärtligt och mysigt att diskutera och äga en Tesla.
Tesla = Elon.
Ingen Elon = ingen Tesla (eller tråkbilar som ID4 osv)
Gillar man inte Elon, kan man hänga på Facebook istället.
Kommer ihåg den underbara tiden i början när bara S och X fanns. (Ni som var med förstår)
Tesla = Elon.
Porsche Panamera Turbo
Bmw i4 m50 LCI
MS 85 - såld
MX 90D - såld
MS 100D - såld
M3 Performance - såld
MX P90DL - såld
MX LR - såld
M3 Performance - såld
MX 75D - såld
MX Performance (Raven) - såld
MS Performance (Raven) - såld
Beställd:
CyberTruck
Bmw i4 m50 LCI
MS 85 - såld
MX 90D - såld
MS 100D - såld
M3 Performance - såld
MX P90DL - såld
MX LR - såld
M3 Performance - såld
MX 75D - såld
MX Performance (Raven) - såld
MS Performance (Raven) - såld
Beställd:
CyberTruck
Gillar man Elon så till den grad att man inte tål kritiska röster om honom eller Tesla så kanske man ska skapa sig ett eget forum eller hänga i en egen grupp på FB istället?

VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
-
Så är det alldeles säkert. De andra cheferna kan ju vara allt från extremvänster till extremhöger men de håller sina politiska åsikter för sig själva för att låta fokus ligga på produkterna. Men Musk verkar tycka att produkterna säljer sig själva oavsett vad han säger. Eller så är han trött på att prata om Teslas bilar och vill göra något annatJimel skrev: ↑23 jan 2025 21:45Kan inte det handla om att Musk är mycket mer i rampljuset och lite(?) mer kontroversiell än de andra cheferna?tesla newbie skrev: ↑23 jan 2025 09:10Jag tycker det är välkommet att forumet återgår till att diskutera elbilar. Jag gillar Teslas bilar som produkter, men har hela tiden haft problem med den här personkulten kring företagets VD. Bara att man kallar honom vid förnamn har jag hela tiden tyckt varit märkligt. Pratar BMW-ägare om "Oliver" eller Mercedes-ägare om "Ola"? Jag tycker det är mycket intressantare att lyssna på Lars Moravy eller Franz von Holzhausen när de pratar om Teslas produkter. Eftersom de pratar om själva produkterna och jag har ingen aning om var de står politiskt och jag bryr mig inte om det heller.

Problemet är väl att bilar verkar vara identitesskapande på ett annat sätt än andra konsumentprodukter. Att köra Tesla har tidigare varit en signal att man bryr sig om miljö och klimat. Nu när VD:n inte verkar tycka de frågorna är så viktiga längre, så är det plötsligt inte ok att köra Tesla. Men Tesla är inte längre ett nischmärke för välbeställda miljövänner som det var när första Model S kom. Nu är det en vardagsbil som många köper på grund av dess bilegenskaper (vilket jag gjorde) och inte för att göra något politiskt ställningstagande. Jag tror (hoppas), ärligt talat, att de flesta som numera kör Tesla struntar fullständigt i vad företagets VD sysslar med och kör bilen för att dess egenskaper passar bäst för deras behov.
-
Så måste jag gilla Tim Cook för att få köpa en iPhone och Stefan Persson för att få köpa kläder på H&M?Frippanecci skrev: ↑24 jan 2025 02:03Personligen tycker jag forumet kan vara för Teslaägare enbart.
Tesla = Elon.
- Gustafsson
- Teslaägare
Tekniska trådar tycker jag är självklara i ett bilforum, det är när åsikter om politik eller personer debatteras, ofta utifrån en högst personlig, ofta generaliserande hånfull och nedlåtande attityd, där ogrundade ”fakta” framförs som sanningar, som det blir krock i mitt huvud och där jag slutar läsa.Pontus skrev: ↑23 jan 2025 14:40Jag vill bara säga att jag hoppas att alla tekniska trådar kan vara kvar, även om kopplingen till elbilar är svag, då jag gillar att läsa inläggen där. Politik som Elon håller på med nu kan vara intressant men håller helt med om att det spårar ur på tok för lätt så för mig är det välkommet om dessa trådar försvinner.
Men som sagt jag gillar alla svar som medlemmarna skriver här om tekniska frågor så snälla ta inte bort dessa![]()
Som väl är har vi inte blandat in religionen, om häxbränningarna var bra eller inte och annat, som intelligent folk fått för sig är den sanna framtiden.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
-
Jag vill först tacka för den hjälp och tips jag fått på forumet under de två åren jag haft bilen.
Jag skulle önska att det var ett elbilsforum och för Tesla i synnerhet, forumet heter trots allt Tesla Club Sweden.
och skulle ta bort det mesta, även SpaceX och annat som inte innebär Tesla.
Nyheterna tillhör annars mina favoriter.
Jag skulle önska att det var ett elbilsforum och för Tesla i synnerhet, forumet heter trots allt Tesla Club Sweden.
och skulle ta bort det mesta, även SpaceX och annat som inte innebär Tesla.
Nyheterna tillhör annars mina favoriter.
-
Den så kallade 'mystysken' avslutar sin video om nya Y Juniper med att prata lite om Elon. Kan så klart ha fel, men tror inte det har hänt tidigare… Runt 25:16 in i videon:
EDIT:
Såg nu även att han kommenterar det här ytterligare i den första kommentaren under videon i kommentarsfältet. (Så kallad "Pinned" kommentar.)
EDIT:
Såg nu även att han kommenterar det här ytterligare i den första kommentaren under videon i kommentarsfältet. (Så kallad "Pinned" kommentar.)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Finns redan en sådan filterbubbla, den kallas för X…
Jag antar att han gör lika när det gäller de kinesiska bilarna? Vilken värdegrund har chefen eller ägarna av BYD? Nio, har deras ägare uttryck sig dumt?SwedishAdvocate skrev: ↑24 jan 2025 13:01Den så kallade 'mystysken' avslutar sin video om nya Y Juniper med att prata lite om Elon. Kan så klart ha fel, men tror inte det har hänt tidigare… Runt 25:16 in i videon:
EDIT:
Har ägarna i VW Qatar Investment Authority rätt värdegrund?
TM 3 LR 2024-
TM 3 LR 2021-2024
Polestar hos kusinens Farfar
TM 3 LR 2021-2024
Polestar hos kusinens Farfar
- fth
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Jag förstår inte riktigt varför alla verkar tro att X är en "filterbubbla" och någon form av hyllningskör till Elon?

Det finns nog få ställen på nätet där det finns så mycket kritik av honom som just där.
Ser man bara postitiva inlägg om Elon på X så har nog algoritmen hittat väldigt fel, särkilt som det i hög grad verkar vara just Elon-kritiska personerna som har den (miss-)uppfattningen om X...
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
-
Som jag förstod honom så var en av hans poänger att man ska kunna tala öppet om sånt här i en anda av free speech. Och där håller jag med honom eftersom jag tycker att just de aspekter som även du lyfter här helt klart har en plats som konsumentinformation.Holve skrev: ↑24 jan 2025 13:54Jag antar att han gör lika när det gäller de kinesiska bilarna? Vilken värdegrund har chefen eller ägarna av BYD? Nio, har deras ägare uttryck sig dumt?SwedishAdvocate skrev: ↑24 jan 2025 13:01Den så kallade 'mystysken' avslutar sin video om nya Y Juniper med att prata lite om Elon. Kan så klart ha fel, men tror inte det har hänt tidigare… Runt 25:16 in i videon:
EDIT:
Har ägarna i VW Qatar Investment Authority rätt värdegrund?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
-
Förstår Tibors tanke och håller 100% med om att forummedlemmarna måste se till att diskutera utan att gå till personangrepp.
Sen tycker jag ändå att det är viktigt att man i forumet kan diskutera Elons mer och mer absurda beteenden, bl.a. för att det säkert finns många Teslaägare här på forumet som går runt och funderar på att sälja sin Tesla pga. Elon. En saklig diskussion kring kopplingen mellan elbilsmärket och personen Elon tycker jag är värdefull och intressant, även om det stämmer att det lätt leder till spänningar här på forumet.
Sen tycker jag ändå att det är viktigt att man i forumet kan diskutera Elons mer och mer absurda beteenden, bl.a. för att det säkert finns många Teslaägare här på forumet som går runt och funderar på att sälja sin Tesla pga. Elon. En saklig diskussion kring kopplingen mellan elbilsmärket och personen Elon tycker jag är värdefull och intressant, även om det stämmer att det lätt leder till spänningar här på forumet.
Nissan Leaf 2014
Håller med. Jag har länge ansett att man ska se skillnad mellan bilen tesla och Musk. Men efter hans senare utspel visar sig att det är snudd omöjligt. Jag tycker att bilen är skitbra, men just nu känns det inte riktigt bra. Min fru och mina barn, som också tycker att bilen är fantastisk, har senaste veckan utryckt att det är dags att sälja den p.g.a. Musk.granlundii skrev: ↑24 jan 2025 14:28Förstår Tibors tanke och håller 100% med om att forummedlemmarna måste se till att diskutera utan att gå till personangrepp.
Har också fått frågan från från två kollegor om det inte är dags att göra mig av med bilen.
Varken kollegorna eller min familj är särdeles intresserade av bilar, men det är uppenbart att Musk som person påverkar bilmärket tesla i negativ riktning.
-
Döp om till "EV Club Sweden" då?
Så länge det finns finns typ "Företaget Tesla" forumgrupper så är det väl självklart att Elon ska få diskuteras.
Just nu blir det lite "don't mention the war" vibbar.
Så länge det finns finns typ "Företaget Tesla" forumgrupper så är det väl självklart att Elon ska få diskuteras.
Just nu blir det lite "don't mention the war" vibbar.
Ungefär vad jag gått å funderat på under dagen, en ny senaste inlägg-knapp utan politik, energifrågor, Musk-diskussioner utan bara Tesla.
Kan du sen ordna ett AI-filter mot otrevlig ton också, så vore det fin-fint.

M3 LR -20 vit/vit, 18”
Jag gick med i forumet 3 år innan dig. Jag känner inte igen din beskrivning. Ända sen 2016 har det varit Sveriges i princip det enda elbilsforum (elbilsforum var i princip dött redan). Det har sen jag gick med alltid funnits positiva så väl som negativa diskussioner om Tesla, andra elbilar, politik, miljö, Elon Musk.Frippanecci skrev: ↑24 jan 2025 02:03Personligen tycker jag forumet kan vara för Teslaägare enbart.
Tesla = Elon.
Men jag tror den genomsnittliga utbildningsnivån var högre på medlemmarna och modereringen inte alls lika ängslig på den tiden. Även om det hettade till mellan skribenter ibland så fanns det oftast en viss respekt, och jag tror inte det var ofta medlemmar sprang till Tibor och krävde avstängingar eller stängda trådar för att de kände sig kränkta av diskussionen.
Framförallt respekterade de allra flesta varandras upplevelser. Numera har det blivit så att om någon inte är nöjd med något så finns det alltid ett gäng som ifrågasätter den upplevelsen. Man kan ju börja någonstans där om man vill ha en trevligare stämning på forumet, det vill säga låta bli att nästan påskina att någon ljuger om de inte är nöjda med något på bilen eller har en annan upplevelse än vad man själv har.
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Jag tycker det är synd att vi inte ska kunna diskutera Elon Musk gärningar som visionär - personligen tycker jag att hans syn på teknologi och mänsklighetens utveckling är väl värd att prata om. Jag tänker elbilar, AI, rymdfärder världsomspännande kommunikation och andra otroliga landvinningar som Elon Musk kan ta cred för.TiborBlomhall skrev: ↑21 jan 2025 09:14På förekommen anledning vill jag påminna om att detta forum handlar om Tesla och andra elbilar. Inte politik.
Diskussioner om Sveriges och andra länders politik hänvisas till andra forum.
Likaså diskussioner om Elon Musks olika politiska utspel. Från och med i går är han en politisk makthavare.
Av bitter erfarenhet efter elva års drift av forumet vet vi tyvärr att politiska diskussioner utan undantag brukar totalt urarta. Vissa har tyvärr väldigt svårt att respektera att andra kan ha andra åsikter. Det blir dålig stämning och massor med personpåhopp jag tvingas moderera bort.
Därför har jag för ett tag sedan tagit beslutet att försöka koncentrera forumet på det det egentligen ska handla om. Elbilar.
Låt oss alla försöka behålla en positiv diskussionsklimat. Om elbilar.
Mvh,
/Tibor Blomhäll
President, Tesla Club Sweden
Du skriver att du vill minska mängden personpåhopp för att försöka behålla en god stämning - det trumfar tyvärr inte det allmännas intresse att diskutera Elon Musk och hans gärningar.
Jag tycker att man får acceptera personpåhopp (men inte hot och dyl) - varför inte höja ribban för modering (brott mot svensk lag förslagsvis) istället och verka för spridandet av Elon Musk verkligt värdefulla bidrag till vår samtid?
Kia EV9
Tidigare Teslor:
Tesla model S P85 Lud - 15
Tesla. model X P90 Lud - 17
Tesla model Y LR- 21
Tidigare Teslor:
Tesla model S P85 Lud - 15
Tesla. model X P90 Lud - 17
Tesla model Y LR- 21
En lösning på våra "problem" här skulle kunna vara att införa
olika användargrupper precis som redan finns för Teslaägare
och icke Teslaägare.
Inför några fler sådana grupper. T ex enligt följande:
1. Elbilar
2. Elbilar och "teknik" (t ex kärnkraft, 3d-print, spaceX, solceller m m.)
3. Elbilar och "teknik" plus övriga ämnen som naturligt dyker upp.
Då slipper grupp 1 och 2 att ens se "otäcka" ämnen. Bra om man
inte klarar av den enkla uppgiften att avhålla sig från att klicka
in sig i en tråd som man säger sig inte vilja läsa eller kommentera i
men likväl gör.
Den här lösningen borde ge alla vad dom vill ha.
100 % satisfaction.
Jag tillhör föga överraskande grupp 3.
Alltså det vi håller på med nu, vareviga dag är som att försöka
polera upp en bajskorv och tro att den ska börja glänsa.
Eller för att prata Elonspråk, försöka optimera en process eller
komponent som är onödig.
Det är dags att hitta en permanent lösning nu.
olika användargrupper precis som redan finns för Teslaägare
och icke Teslaägare.
Inför några fler sådana grupper. T ex enligt följande:
1. Elbilar
2. Elbilar och "teknik" (t ex kärnkraft, 3d-print, spaceX, solceller m m.)
3. Elbilar och "teknik" plus övriga ämnen som naturligt dyker upp.
Då slipper grupp 1 och 2 att ens se "otäcka" ämnen. Bra om man
inte klarar av den enkla uppgiften att avhålla sig från att klicka
in sig i en tråd som man säger sig inte vilja läsa eller kommentera i
men likväl gör.

Den här lösningen borde ge alla vad dom vill ha.
100 % satisfaction.
Jag tillhör föga överraskande grupp 3.
Alltså det vi håller på med nu, vareviga dag är som att försöka
polera upp en bajskorv och tro att den ska börja glänsa.

Eller för att prata Elonspråk, försöka optimera en process eller
komponent som är onödig.
Det är dags att hitta en permanent lösning nu.
Håller med fullständigt.mjwahl skrev: ↑24 jan 2025 17:44Jag tycker det är synd att vi inte ska kunna diskutera Elon Musk gärningar som visionär - personligen tycker jag att hans syn på teknologi och mänsklighetens utveckling är väl värd att prata om. Jag tänker elbilar, AI, rymdfärder världsomspännande kommunikation och andra otroliga landvinningar som Elon Musk kan ta cred för.TiborBlomhall skrev: ↑21 jan 2025 09:14På förekommen anledning vill jag påminna om att detta forum handlar om Tesla och andra elbilar. Inte politik.
Diskussioner om Sveriges och andra länders politik hänvisas till andra forum.
Likaså diskussioner om Elon Musks olika politiska utspel. Från och med i går är han en politisk makthavare.
Av bitter erfarenhet efter elva års drift av forumet vet vi tyvärr att politiska diskussioner utan undantag brukar totalt urarta. Vissa har tyvärr väldigt svårt att respektera att andra kan ha andra åsikter. Det blir dålig stämning och massor med personpåhopp jag tvingas moderera bort.
Därför har jag för ett tag sedan tagit beslutet att försöka koncentrera forumet på det det egentligen ska handla om. Elbilar.
Låt oss alla försöka behålla en positiv diskussionsklimat. Om elbilar.
Mvh,
/Tibor Blomhäll
President, Tesla Club Sweden
Du skriver att du vill minska mängden personpåhopp för att försöka behålla en god stämning - det trumfar tyvärr inte det allmännas intresse att diskutera Elon Musk och hans gärningar.
Jag tycker att man får acceptera personpåhopp (men inte hot och dyl) - varför inte höja ribban för modering (brott mot svensk lag förslagsvis) istället och verka för spridandet av Elon Musk verkligt värdefulla bidrag till vår samtid?
Den här inställningen passar utmärkt för användargrupp 3 enligt mitt förslag ovan.