Köpa s
Moderator: Redaktion
-
- Inlägg: 7326
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Köpa s
Är bara lekman på det här, och nu kan jag inte snabbt hitta några bra källor, och orkar inte leta, men det har skrivits på forumet om att det har hänt att exemplar av Model S fått allvarliga fel på stora batteriet inte långt efter att batterigarantin har gått ut (dvs. efter 8 år(?)). I de här fallen har det som jag förstått det inte synts några fel i bilens system förrän felet uppstått efter garantin gått ut. Vet dock inte hur vanligt det här är.
Se AAKEEs inlägg nedan.
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 2 gång.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Köpa s
Det verkar gå att resetta fel med tex toolbox.
Jag har sett poster i några Facebook-grupper om att någon köpt en till synes fin/gelfri bil men som utvecklat felkoder på batteriet väldigt snart efter affären var klar och när bilen hamnat hos EV-reparatören (tex Recell) så har de kunnat se att bilen var raderad före försäljning och att den som sålde den med all säkerhet visste om problemen.
En S med ett gäng år på nacken är ju ett sänke med dött batteri.
Har man toolbox verkar det gå att se historiken. Toolbox går köpa/prenumerera på men då ska man kunna det också.
Tesla hjälper troligen inte till med några frågor om en bil man inte äger.
Jag skulle tippa på att en möjlig variant är tex Grufmans bil om man kan låna dit bilen man klurar på, eller kanske något av företagen som fixar batterier på Teslor… (EV Repair etc.)
Man kan se en del föraningar med tex Scan my tesla, hur degraderat batteriet är, imbalance och framförallt CAC imbalance.
Men man ser inte felkoder eller raderade såna.
Men scan my Tesla kan man nog se att/om ett batteri är väldigt okey, tex låg CAC imbalance och så vidare. Så man kan få en hint av att batteriet verkar helt okey men om det är gränsfall så är det nog bara det man kan se, tex att CAC imbalance blivit större än idealet.
Det var många Teslor (S, kanske x) som utvecklade en felkod efter att Tesla uppdaterat mjukvaran så den detekterare ett problem BMS inte upptäckte tidigare. Detta skedde ungefär i samma veva som många bilar med garantin precis gått ut. Det verkade i vart fall fishy eftersom forumen hade 100 personer där garantin just gick ut och kanske en som fortfarande hade garanti.
Som Tesla betett sig mot mig är förtroendet rättså naggat i kanten så jag håller det inte alls omöjligt att man taktiserar och får felen att visa sig på rätt sida om garantin för Teslas del. Tesla är uppenbart en psykopatisk organisation som lägger sina vinster långt före kundens intressen.
Jag har sett poster i några Facebook-grupper om att någon köpt en till synes fin/gelfri bil men som utvecklat felkoder på batteriet väldigt snart efter affären var klar och när bilen hamnat hos EV-reparatören (tex Recell) så har de kunnat se att bilen var raderad före försäljning och att den som sålde den med all säkerhet visste om problemen.
En S med ett gäng år på nacken är ju ett sänke med dött batteri.
Har man toolbox verkar det gå att se historiken. Toolbox går köpa/prenumerera på men då ska man kunna det också.
Tesla hjälper troligen inte till med några frågor om en bil man inte äger.
Jag skulle tippa på att en möjlig variant är tex Grufmans bil om man kan låna dit bilen man klurar på, eller kanske något av företagen som fixar batterier på Teslor… (EV Repair etc.)
Man kan se en del föraningar med tex Scan my tesla, hur degraderat batteriet är, imbalance och framförallt CAC imbalance.
Men man ser inte felkoder eller raderade såna.
Men scan my Tesla kan man nog se att/om ett batteri är väldigt okey, tex låg CAC imbalance och så vidare. Så man kan få en hint av att batteriet verkar helt okey men om det är gränsfall så är det nog bara det man kan se, tex att CAC imbalance blivit större än idealet.
Det var många Teslor (S, kanske x) som utvecklade en felkod efter att Tesla uppdaterat mjukvaran så den detekterare ett problem BMS inte upptäckte tidigare. Detta skedde ungefär i samma veva som många bilar med garantin precis gått ut. Det verkade i vart fall fishy eftersom forumen hade 100 personer där garantin just gick ut och kanske en som fortfarande hade garanti.
Som Tesla betett sig mot mig är förtroendet rättså naggat i kanten så jag håller det inte alls omöjligt att man taktiserar och får felen att visa sig på rätt sida om garantin för Teslas del. Tesla är uppenbart en psykopatisk organisation som lägger sina vinster långt före kundens intressen.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Köpa s
Det verkar tom finnas reset devices att köpa som resettar tex BMS_u029.
Det är ingen bra lösning, tillslut dör bilen/batteriet ändå.
Man lär ju se till att det inte sitter ngt sånt på bilen man köper.
Det är ingen bra lösning, tillslut dör bilen/batteriet ändå.
Man lär ju se till att det inte sitter ngt sånt på bilen man köper.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- Sportbilsentusiasten
- Inlägg: 909
- Blev medlem: 31 okt 2023 06:41
Re: Köpa s
Det du beskriver om raderade felkoder torde gälla alla elbilar iof…AAKEE skrev: ↑24 sep 2024 21:02Det verkar gå att resetta fel med tex toolbox.
Jag har sett poster i några Facebook-grupper om att någon köpt en till synes fin/gelfri bil men som utvecklat felkoder på batteriet väldigt snart efter affären var klar och när bilen hamnat hos EV-reparatören (tex Recell) så har de kunnat se att bilen var raderad före försäljning och att den som sålde den med all säkerhet visste om problemen.
En S med ett gäng år på nacken är ju ett sänke med dött batteri.
Har man toolbox verkar det gå att se historiken. Toolbox går köpa/prenumerera på men då ska man kunna det också.
Tesla hjälper troligen inte till med några frågor om en bil man inte äger.
Jag skulle tippa på att en möjlig variant är tex Grufmans bil om man kan låna dit bilen man klurar på, eller kanske något av företagen som fixar batterier på Teslor… (EV Repair etc.)
Man kan se en del föraningar med tex Scan my tesla, hur degraderat batteriet är, imbalance och framförallt CAC imbalance.
Men man ser inte felkoder eller raderade såna.
Men scan my Tesla kan man nog se att/om ett batteri är väldigt okey, tex låg CAC imbalance och så vidare. Så man kan få en hint av att batteriet verkar helt okey men om det är gränsfall så är det nog bara det man kan se, tex att CAC imbalance blivit större än idealet.
Det var många Teslor (S, kanske x) som utvecklade en felkod efter att Tesla uppdaterat mjukvaran så den detekterare ett problem BMS inte upptäckte tidigare. Detta skedde ungefär i samma veva som många bilar med garantin precis gått ut. Det verkade i vart fall fishy eftersom forumen hade 100 personer där garantin just gick ut och kanske en som fortfarande hade garanti.
Som Tesla betett sig mot mig är förtroendet rättså naggat i kanten så jag håller det inte alls omöjligt att man taktiserar och får felen att visa sig på rätt sida om garantin för Teslas del. Tesla är uppenbart en psykopatisk organisation som lägger sina vinster långt före kundens intressen.
Visar värdet av att köpa från märkesverkstad man litar på.
Alt låter någon kompetens testa batteriet vid privatköp
Bilnjutare som planera köpa elbil 2025
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
- larjon
- Teslaägare
- Inlägg: 356
- Blev medlem: 29 dec 2021 22:08
- Ort: Täby
- Referralkod: ts.la/jonas230034
Re: Köpa s
Troligt.Sportbilsentusiasten skrev: ↑24 sep 2024 21:30
Det du beskriver om raderade felkoder torde gälla alla elbilar iof…
Trådfrågan är specifikt S, så det svarar jag på här.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Köpa s
Man kan egentligen inte enkelt testa sig till det med en eventuellt raderad felkod, gissar jag.
Carla körde tidigare med en Aviloo-test (stavning?) där man körde bilen under en stor del av cykeln. De testade i rätt hög fart* vilket sannolikt visade en överdriven degradering (man får ut mindre energi/mer förluster). Men kör man från nära 100 till nära 0% ökar nog chansen att trigga felkoder.
Vad jag sett gick man över till att bara läsa av BMS estimat av kapaciteten, vilket i vart fall torde ge en rimlig degraderingssiffra men man ger inte batteriet chansen att trigga felkoder.
KVD, vet it.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
-
- Inlägg: 7326
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Köpa s
Det du beskriver här – om du skulle göra en kvalificerad gissning… För dom som funderar på att köpa en äldre S – hur lång tid och hur många mil skulle du vilja ha kvar på garanti för batteri och drivlina för att vara säker på att en sån här grej inte hamnar på fel sida om garantigränsen?…AAKEE skrev: ↑24 sep 2024 21:02Det verkar gå att resetta fel med tex toolbox.
Jag har sett poster i några Facebook-grupper om att någon köpt en till synes fin/gelfri bil men som utvecklat felkoder på batteriet väldigt snart efter affären var klar och när bilen hamnat hos EV-reparatören (tex Recell) så har de kunnat se att bilen var raderad före försäljning och att den som sålde den med all säkerhet visste om problemen.
En S med ett gäng år på nacken är ju ett sänke med dött batteri.
Har man toolbox verkar det gå att se historiken. Toolbox går köpa/prenumerera på men då ska man kunna det också.
Tesla hjälper troligen inte till med några frågor om en bil man inte äger.
Jag skulle tippa på att en möjlig variant är tex Grufmans bil om man kan låna dit bilen man klurar på, eller kanske något av företagen som fixar batterier på Teslor… (EV Repair etc.)
Man kan se en del föraningar med tex Scan my tesla, hur degraderat batteriet är, imbalance och framförallt CAC imbalance.
Men man ser inte felkoder eller raderade såna.
Men scan my Tesla kan man nog se att/om ett batteri är väldigt okey, tex låg CAC imbalance och så vidare. Så man kan få en hint av att batteriet verkar helt okey men om det är gränsfall så är det nog bara det man kan se, tex att CAC imbalance blivit större än idealet.
Det var många Teslor (S, kanske x) som utvecklade en felkod efter att Tesla uppdaterat mjukvaran så den detekterare ett problem BMS inte upptäckte tidigare. Detta skedde ungefär i samma veva som många bilar med garantin precis gått ut. Det verkade i vart fall fishy eftersom forumen hade 100 personer där garantin just gick ut och kanske en som fortfarande hade garanti.
Som Tesla betett sig mot mig är förtroendet rättså naggat i kanten så jag håller det inte alls omöjligt att man taktiserar och får felen att visa sig på rätt sida om garantin för Teslas del. Tesla är uppenbart en psykopatisk organisation som lägger sina vinster långt före kundens intressen.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Köpa s
Det har jag inte bra koll på. Minns inte hur länge det brukar ta innan felkoden kommer tillbaka.SwedishAdvocate skrev: ↑23 jan 2025 18:27Det du beskriver här – om du skulle göra en kvalificerad gissning… För dom som funderar på att köpa en äldre S – hur lång tid och hur många mil skulle du vilja ha kvar på garanti för batteri och drivlina för att vara säker på att en sån här grej inte hamnar på fel sida om garantigränsen?…AAKEE skrev: ↑24 sep 2024 21:02Det verkar gå att resetta fel med tex toolbox.
Jag har sett poster i några Facebook-grupper om att någon köpt en till synes fin/gelfri bil men som utvecklat felkoder på batteriet väldigt snart efter affären var klar och när bilen hamnat hos EV-reparatören (tex Recell) så har de kunnat se att bilen var raderad före försäljning och att den som sålde den med all säkerhet visste om problemen.
En S med ett gäng år på nacken är ju ett sänke med dött batteri.
Har man toolbox verkar det gå att se historiken. Toolbox går köpa/prenumerera på men då ska man kunna det också.
Tesla hjälper troligen inte till med några frågor om en bil man inte äger.
Jag skulle tippa på att en möjlig variant är tex Grufmans bil om man kan låna dit bilen man klurar på, eller kanske något av företagen som fixar batterier på Teslor… (EV Repair etc.)
Man kan se en del föraningar med tex Scan my tesla, hur degraderat batteriet är, imbalance och framförallt CAC imbalance.
Men man ser inte felkoder eller raderade såna.
Men scan my Tesla kan man nog se att/om ett batteri är väldigt okey, tex låg CAC imbalance och så vidare. Så man kan få en hint av att batteriet verkar helt okey men om det är gränsfall så är det nog bara det man kan se, tex att CAC imbalance blivit större än idealet.
Det var många Teslor (S, kanske x) som utvecklade en felkod efter att Tesla uppdaterat mjukvaran så den detekterare ett problem BMS inte upptäckte tidigare. Detta skedde ungefär i samma veva som många bilar med garantin precis gått ut. Det verkade i vart fall fishy eftersom forumen hade 100 personer där garantin just gick ut och kanske en som fortfarande hade garanti.
Som Tesla betett sig mot mig är förtroendet rättså naggat i kanten så jag håller det inte alls omöjligt att man taktiserar och får felen att visa sig på rätt sida om garantin för Teslas del. Tesla är uppenbart en psykopatisk organisation som lägger sina vinster långt före kundens intressen.
Skulle jag köpa en skulle ett batterihaveri finnas med i ekvationen. Detsamma med motorhaveri, länkarmar, drivaxlar , luftfjädring etc. (Och att jag kan lösa det mesta själv.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5