Luckan öppnas med någon enkel 433 MHz(?) signal som jag fattat de.. de är inte nfc åtminstone. Vad jag förstått så är de 0 säkerhet i signalen för luckan och kan kopieras lätt med rätt kunskap.Strebern skrev: ↑12 jan 2024 19:19Bilen har inbyggd 4G anslutning. Den pratar med Tesla när den vill.wannabee skrev: ↑12 jan 2024 17:32Vet inte exakt vad du tänker på, men jag har avstått från att betala månadsavgift för att min Tesla ska kunna tex spela musik från Spotify medan man åker. Ett sätt att komma runt detta är väl att ens mobil används som hotspot men jag har valt begränsad data på min mobil med.
Nu är väl bilen uppkopplad ändå till tex Tesla om jag fattat saken rätt?
Bilen kopplas upp automatiskt till wifi när den står i garaget där den kan ladda ner uppdateringar av programvara.
Var väl gratis uppkoppling i början när man köpt bilen men var ju ganska längesedan nu, men då kunde jag köra Spotify och ha terrängkartan i bakgrunden på navigationsskärmen.
Uppdateringar kräver dock wifi eller annan extern anslutning till internet
När man ansluter till en laddkabel på en SUC á la tesla är det väl typ en slags canbus som det hette för i tiden, medan det säkert finns NFC för att klicka på laddkabeln för att öppna laddluckan
Vilka elbilar tappar sin uppkoppling nu när 3G avvecklas?
Moderator: Redaktion
Re: Vilka elbilar tappar sin uppkoppling nu när 3G avvecklas?
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Re: Vilka elbilar tappar sin uppkoppling nu när 3G avvecklas?
Ja, laddluckan är inte någon form av säkerhet på. Den går att öppna med en enkel replay av en inspelad signal. Finns videos på YT där folk åker längs gator och öppnar laddluckor på skoj.
Det jag är lite mer osäker på är om det är exakt samma radiosignal som säger åt bilen att sluta ladda och låsa upp laddporten när man trycker på knappen för att avsluta en laddning, eller om det går via andra vägar.
Det jag är lite mer osäker på är om det är exakt samma radiosignal som säger åt bilen att sluta ladda och låsa upp laddporten när man trycker på knappen för att avsluta en laddning, eller om det går via andra vägar.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Re: Vilka elbilar tappar sin uppkoppling nu när 3G avvecklas?
Simpel 433 MHz radio eller IR (minns inte vilket). Fungerar som på din TV-fjärr ungefär.mikebike skrev: ↑12 jan 2024 13:16Fast laddluckan öppnas när man trycker på knappen på kontaktdonet, så någon form av trådlös kommunikation är det.martinot skrev: ↑12 jan 2024 12:06Ja. När du laddar på SuC så går all information över CAN-buskablarna i Typ2/CCS-kontakten mellan Teslan och SuC-laddarna. Mobildata används inte för detta. Fungerar utmärkt att ladda utan mobiltäckning. Som är en sak som gör det så underbart med Tesla SuC när man slipper använda en app som är beroende av mobildata. Mycket tillförlitligare.
Troligen direkt, och inte omvägen över nätet.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: Vilka elbilar tappar sin uppkoppling nu när 3G avvecklas?
Styrningen av laddningen dvs släppa/låsa kabel och vilka effekter den ska ha går över de två signalpinnarna som kör signaleringen.agehall skrev: ↑12 jan 2024 20:54Ja, laddluckan är inte någon form av säkerhet på. Den går att öppna med en enkel replay av en inspelad signal. Finns videos på YT där folk åker längs gator och öppnar laddluckor på skoj.
Det jag är lite mer osäker på är om det är exakt samma radiosignal som säger åt bilen att sluta ladda och låsa upp laddporten när man trycker på knappen för att avsluta en laddning, eller om det går via andra vägar.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Re: Vilka elbilar tappar sin uppkoppling nu när 3G avvecklas?
Riktigt så enkelt är det inte.chaffis75 skrev: ↑13 jan 2024 09:07Styrningen av laddningen dvs släppa/låsa kabel och vilka effekter den ska ha går över de två signalpinnarna som kör signaleringen.agehall skrev: ↑12 jan 2024 20:54Ja, laddluckan är inte någon form av säkerhet på. Den går att öppna med en enkel replay av en inspelad signal. Finns videos på YT där folk åker längs gator och öppnar laddluckor på skoj.
Det jag är lite mer osäker på är om det är exakt samma radiosignal som säger åt bilen att sluta ladda och låsa upp laddporten när man trycker på knappen för att avsluta en laddning, eller om det går via andra vägar.
Metron som har knapp på sina laddsladdar har visat hur det funkar i en YT video.
Själva signalen till bilen är 433MHz men har du inte en mobil som är kopplad till bilen som nyckel går inte luckan upp/laddning avslutas.
Jag skulle tro, utan att veta, att de laddluckor som öppnas med hjälp av en inspelad radiosignal är på äldre Teslor med gamla key-fob.
På 3/Y och nya S/X är jag inte orolig för att någon obehörigt ska låsa upp laddsladden.
Körde en vit M3 LR -20 -Såld
Kör en vit MY byggd i Berlin -22
Kör en vit MY RWD byggd i Kina -22 (hämtad -23)
Väntar på en MX -2?
Kör en vit MY byggd i Berlin -22
Kör en vit MY RWD byggd i Kina -22 (hämtad -23)
Väntar på en MX -2?
Re: Vilka elbilar tappar sin uppkoppling nu när 3G avvecklas?
Inget jag sagt heller.. jag pratar om styrningen av laddningen på teknisk nivå, inte vem som har rättighet att säga till systemet att avsluta laddningen..FStaake skrev: ↑14 jan 2024 10:47Riktigt så enkelt är det inte.chaffis75 skrev: ↑13 jan 2024 09:07Styrningen av laddningen dvs släppa/låsa kabel och vilka effekter den ska ha går över de två signalpinnarna som kör signaleringen.agehall skrev: ↑12 jan 2024 20:54Ja, laddluckan är inte någon form av säkerhet på. Den går att öppna med en enkel replay av en inspelad signal. Finns videos på YT där folk åker längs gator och öppnar laddluckor på skoj.
Det jag är lite mer osäker på är om det är exakt samma radiosignal som säger åt bilen att sluta ladda och låsa upp laddporten när man trycker på knappen för att avsluta en laddning, eller om det går via andra vägar.
Metron som har knapp på sina laddsladdar har visat hur det funkar i en YT video.
Själva signalen till bilen är 433MHz men har du inte en mobil som är kopplad till bilen som nyckel går inte luckan upp/laddning avslutas.
Jag skulle tro, utan att veta, att de laddluckor som öppnas med hjälp av en inspelad radiosignal är på äldre Teslor med gamla key-fob.
På 3/Y och nya S/X är jag inte orolig för att någon obehörigt ska låsa upp laddsladden.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Re: Vilka elbilar tappar sin uppkoppling nu när 3G avvecklas?
Vi kanske missförstår varandra. Jag pratar om hur det funkar på SuC och 3:e parts kablar med Teslaknapp, inte hos andra laddoperatörer.chaffis75 skrev: ↑14 jan 2024 11:18Inget jag sagt heller.. jag pratar om styrningen av laddningen på teknisk nivå, inte vem som har rättighet att säga till systemet att avsluta laddningen..FStaake skrev: ↑14 jan 2024 10:47Riktigt så enkelt är det inte.chaffis75 skrev: ↑13 jan 2024 09:07Styrningen av laddningen dvs släppa/låsa kabel och vilka effekter den ska ha går över de två signalpinnarna som kör signaleringen.agehall skrev: ↑12 jan 2024 20:54Ja, laddluckan är inte någon form av säkerhet på. Den går att öppna med en enkel replay av en inspelad signal. Finns videos på YT där folk åker längs gator och öppnar laddluckor på skoj.
Det jag är lite mer osäker på är om det är exakt samma radiosignal som säger åt bilen att sluta ladda och låsa upp laddporten när man trycker på knappen för att avsluta en laddning, eller om det går via andra vägar.
Metron som har knapp på sina laddsladdar har visat hur det funkar i en YT video.
Själva signalen till bilen är 433MHz men har du inte en mobil som är kopplad till bilen som nyckel går inte luckan upp/laddning avslutas.
Jag skulle tro, utan att veta, att de laddluckor som öppnas med hjälp av en inspelad radiosignal är på äldre Teslor med gamla key-fob.
På 3/Y och nya S/X är jag inte orolig för att någon obehörigt ska låsa upp laddsladden.
När man trycker på knappen på laddhandsken på SuC är det, som jag förstått det, en 433MHz signal till bilen som i sin tur kontrollerar om en nyckel finns i närheten innan den öppnar/låser upp. Alltså inte de två signalpinnarna som används för den kommunikationen.
Körde en vit M3 LR -20 -Såld
Kör en vit MY byggd i Berlin -22
Kör en vit MY RWD byggd i Kina -22 (hämtad -23)
Väntar på en MX -2?
Kör en vit MY byggd i Berlin -22
Kör en vit MY RWD byggd i Kina -22 (hämtad -23)
Väntar på en MX -2?
-
- Inlägg: 574
- Blev medlem: 13 apr 2019 09:29
Re: Vilka elbilar tappar sin uppkoppling nu när 3G avvecklas?
Apropå uppkopplade bilar med bara 2G/3G:
https://sverigesradio.se/artikel/tusent ... nat-slacks
Lär väl inte hända, men bara hotet av att kunna få problem med besiktningen kommer nog inte bättra på andrahandsvärdet för alla dessa bilar.
https://sverigesradio.se/artikel/tusent ... nat-slacks
Lär väl inte hända, men bara hotet av att kunna få problem med besiktningen kommer nog inte bättra på andrahandsvärdet för alla dessa bilar.
Senast redigerad av BEV[e-Rage], redigerad totalt 1 gånger.
Re: Vilka elbilar tappar sin uppkoppling nu när 3G avvecklas?
3G-nätet släcks – så slogs Jan-Everts bil ut
https://carup.se/3g-nedslackning-slar-u ... a-2500-kr/
"Nyheter 2 maj 2024, 16:09
av Maths Nilsson
Nedsläckningen av 2G- och 3G-näten har redan börjat i Sverige och 100 000-tals svenska bilägare får problem. Jan-Evert Perssons Skoda från 2020 har redan tappat kontakten med SOS-systemet E-Call. Verkstaden vill ha 2500 kronor i felsökning för ett fel som inte går att laga – nu vill han varna andra.
– Det kommer upp varningslarm vid hastighetsmätaren, men det är meningslöst att åka till verkstaden, säger Jan-Evert. "
https://carup.se/3g-nedslackning-slar-u ... a-2500-kr/
"Nyheter 2 maj 2024, 16:09
av Maths Nilsson
Nedsläckningen av 2G- och 3G-näten har redan börjat i Sverige och 100 000-tals svenska bilägare får problem. Jan-Evert Perssons Skoda från 2020 har redan tappat kontakten med SOS-systemet E-Call. Verkstaden vill ha 2500 kronor i felsökning för ett fel som inte går att laga – nu vill han varna andra.
– Det kommer upp varningslarm vid hastighetsmätaren, men det är meningslöst att åka till verkstaden, säger Jan-Evert. "

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: Vilka elbilar tappar sin uppkoppling nu när 3G avvecklas?
När jag läser Carup-artiklarna om det här slår det mig, vilken j-la attityd de personerna som uttalar sig om VAG-bilarna verkar ha. Inte ett dugg ödmjuka och tar inte på sig nånting att det på nått sätt skulle vara deras fel att det här inträffar. 4G hade funnits i tio år när de fortsatte att stoppa in gammal teknik i bilarna. Nej, nej, allt är telebolagens fel...
- Dinsdale
- Teslaägare
- Inlägg: 1071
- Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
- Referralkod: ts.la/gustav72756
Re: Vilka elbilar tappar sin uppkoppling nu när 3G avvecklas?
Om det som artikeln insinuerar finns miljoner klienter (bilar) uppkopplade mot 3G-masterna borde det också finnas en ekonomi i att behålla utrustningen. Nån betalar ju på något sätt för uppkopplingen. Eftersom man lägger ner näten kan man på goda grunder anta att man passerat punkten då man inte längre får tillbaka sin investering.
Jämför med att Telia monterar ner fast telefoni. Allt har en ekonomisk och en teknisk livslängd, ingen skaffar fast telefon idag så en investering i att dra om en massa telefonsladdar för ytterligare 40-50 års drift får man aldrig igen.
Jämför med att Telia monterar ner fast telefoni. Allt har en ekonomisk och en teknisk livslängd, ingen skaffar fast telefon idag så en investering i att dra om en massa telefonsladdar för ytterligare 40-50 års drift får man aldrig igen.
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
Re: Vilka elbilar tappar sin uppkoppling nu när 3G avvecklas?
Stod det inte i nån tidning för inte allt för länge sedan att regeringen satt in ett snabbspår för att ändra lagen så att SOS funktionen i bilarna inte är ett krav? (För att inte de gamla bilarna ska stoppas vid besiktningen)
Dock kommer ju bilarna fortfarande ge felkoder om inte verkstäderna kan programmera bort det.
Dock kommer ju bilarna fortfarande ge felkoder om inte verkstäderna kan programmera bort det.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
Polestar 2 LRSM -25
-
- Inlägg: 574
- Blev medlem: 13 apr 2019 09:29
Re: Vilka elbilar tappar sin uppkoppling nu när 3G avvecklas?
FYI, Stellantis återförsäljare säljer fortfarande bilar tillverkade till och med 2023 som bara har 2G/3G stöd.SIR N skrev: ↑10 maj 2024 16:33När jag läser Carup-artiklarna om det här slår det mig, vilken j-la attityd de personerna som uttalar sig om VAG-bilarna verkar ha. Inte ett dugg ödmjuka och tar inte på sig nånting att det på nått sätt skulle vara deras fel att det här inträffar. 4G hade funnits i tio år när de fortsatte att stoppa in gammal teknik i bilarna. Nej, nej, allt är telebolagens fel...

Re: Vilka elbilar tappar sin uppkoppling nu när 3G avvecklas?
Det handlar (i detta fall) inte om driftskostnader, utan för att frekvensutrymmet behövs för annan ny kommunikation.Dinsdale skrev: ↑10 maj 2024 17:09Om det som artikeln insinuerar finns miljoner klienter (bilar) uppkopplade mot 3G-masterna borde det också finnas en ekonomi i att behålla utrustningen. Nån betalar ju på något sätt för uppkopplingen. Eftersom man lägger ner näten kan man på goda grunder anta att man passerat punkten då man inte längre får tillbaka sin investering.
Jämför med att Telia monterar ner fast telefoni. Allt har en ekonomisk och en teknisk livslängd, ingen skaffar fast telefon idag så en investering i att dra om en massa telefonsladdar för ytterligare 40-50 års drift får man aldrig igen.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: Vilka elbilar tappar sin uppkoppling nu när 3G avvecklas?
Japp.SIR N skrev: ↑10 maj 2024 16:33När jag läser Carup-artiklarna om det här slår det mig, vilken j-la attityd de personerna som uttalar sig om VAG-bilarna verkar ha. Inte ett dugg ödmjuka och tar inte på sig nånting att det på nått sätt skulle vara deras fel att det här inträffar. 4G hade funnits i tio år när de fortsatte att stoppa in gammal teknik i bilarna. Nej, nej, allt är telebolagens fel...
Detta är internationella beslut som fattats för ca 10 år sedan, och detta har biltillverkarna känt till sedan länge och kunnat planera för.
Galet att en del skitit helt i detta, och försöker låtsas som ingenting.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19929
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Vilka elbilar tappar sin uppkoppling nu när 3G avvecklas?
I det läget borde man ganska enkelt kunna hävda reklamation om man köpt bilen privat.martinot skrev: ↑13 maj 2024 19:44Japp.SIR N skrev: ↑10 maj 2024 16:33När jag läser Carup-artiklarna om det här slår det mig, vilken j-la attityd de personerna som uttalar sig om VAG-bilarna verkar ha. Inte ett dugg ödmjuka och tar inte på sig nånting att det på nått sätt skulle vara deras fel att det här inträffar. 4G hade funnits i tio år när de fortsatte att stoppa in gammal teknik i bilarna. Nej, nej, allt är telebolagens fel...
Detta är internationella beslut som fattats för ca 10 år sedan, och detta har biltillverkarna känt till sedan länge och kunnat planera för.
Galet att en del skitit helt i detta, och försöker låtsas som ingenting.
Även om bilen skulle vara några år faktiskt

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- enoch85
- Teslaägare
- Inlägg: 487
- Blev medlem: 14 mar 2022 18:48
- Referralkod: ts.la/daniel893595
Re: Vilka elbilar tappar sin uppkoppling nu när 3G avvecklas?
Är själv draddad. Mitt abonnemang gick ut för 2 dagar sen och VW vägrar förlänga!SIR N skrev: ↑10 maj 2024 16:33När jag läser Carup-artiklarna om det här slår det mig, vilken j-la attityd de personerna som uttalar sig om VAG-bilarna verkar ha. Inte ett dugg ödmjuka och tar inte på sig nånting att det på nått sätt skulle vara deras fel att det här inträffar. 4G hade funnits i tio år när de fortsatte att stoppa in gammal teknik i bilarna. Nej, nej, allt är telebolagens fel...
Här är deras svar:
Funkar den där tredjepartsmodulen länkad tidigt i tråden? Någon som vet?Tack för att du kontaktar oss med din oro.
Vi har fått tillbaka ditt ärende från vår tekniska avdelning.
Vi vill vänligen informera att i vissa länder har mobilnätsoperatörer tillkännagett planer på att begränsa tillgängligheten av andra och tredje generationens (2G/3G) nät under 2025 och därefter avbryta dem helt.
Vi måste för närvarande anta att nätverkstillgänglighet för drift av onlinetjänster i ditt fordon inte längre kommer att garanteras i slutet av 2025.
För dig och ditt fordon innebär detta att vi inte längre kan erbjuda dig en förlängning av det önskade servicepaketet, eftersom vi inte kan säkerställa dess drift under avtalsperioden.
Utifrån nuläget antar vi också att eftermontering av de berörda fordonen till en nyare standard (4G/5G) inte kommer att vara möjlig med rimlig ansträngning. Vi beklagar detta djupt, men som fordonstillverkare har vi inget inflytande över de beslut som tas av mobilnätsoperatörer.
Vi tackar för förståelse och visad tålamod.
Du är varmt välkommen att höra av dig igen om du har andra frågor, du kan även kontakta oss på tfn. 0200-88 34 24 (mån-sön kl. 08,00-20,00), ha då gärna ditt ärendenummer, 0003362119, till hands.
Vi önskar dig en fin fortsättning på dagen.
Kör försiktigt i din e-up.
Volkswagen e-UP 2021
Tesla M3LR 2022
Mercedes E300de 2020 - såld
Tesla M3LR 2022
Mercedes E300de 2020 - såld
Re: Vilka elbilar tappar sin uppkoppling nu när 3G avvecklas?
Avläsa laddstatus vid snabbladdning går ju oftast på de laddappar som används om man vill se den.
Laddning/värmning kan i många elbilar styras genom att använda tidsprogram som finns i många elbilar.
Styra kupeuppvärmning hemma går ju ofta om man verkligen vill/har möjlighet att montera vanlig/klassisk 230V kupevärmare och komplettera med styrt eluttag (japp blir en extra kabel att koppla in varje gång). Hade så själv på en e-Niro utan appstyrning.
Så i många fall går hantera saker hyfsat bra även om uppkopplingen försvinner.
Laddning/värmning kan i många elbilar styras genom att använda tidsprogram som finns i många elbilar.
Styra kupeuppvärmning hemma går ju ofta om man verkligen vill/har möjlighet att montera vanlig/klassisk 230V kupevärmare och komplettera med styrt eluttag (japp blir en extra kabel att koppla in varje gång). Hade så själv på en e-Niro utan appstyrning.
Så i många fall går hantera saker hyfsat bra även om uppkopplingen försvinner.
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Re: Vilka elbilar tappar sin uppkoppling nu när 3G avvecklas?
Jag sålde Leafen istället för att ge mig in i detta.
Verkar ju vara folk som lyckats styra klimatanläggningen på en e-up, men man ska inte vara rädd för att riva i bilen:
https://docs.openvehicles.com/en/latest ... x_t26.html
Någon här som testat?
Elbilist sedan 2014
- alfons
- Teslaägare
- Inlägg: 39
- Blev medlem: 14 jul 2024 15:17
- Referralkod: ts.la/daniel565963
Re: Vilka elbilar tappar sin uppkoppling nu när 3G avvecklas?
Det gäller endast äldre BMW i3. Från länken som Millman tidigare klippte in så kan man läsa:martinot skrev: ↑12 jan 2024 12:02Bra info. Såg att BMW i3 är med, och är då stor chans att samma system som i vår Mini. Men tyvärr saknas ju "remote climate" för nästan alla bilar, och som är just den funktionen jag absolut använder allra mest för elbilar och mobilen tillsammans (kanske i 90+ % av fallen).Klintan skrev: ↑12 jan 2024 10:04En lösning som verkar fungera bäst på Nissan Leaf, och viss support på de flesta icke-Stellantisbilar kan vara OVMS 3, en tredjepartsmodul för några tusenlappar.
ovms.png
https://shop.openenergymonitor.com/ovms/
Speciellt nu på vintern är den funktionen helt ovärderlig för oss. Så ingen jättebra lösning eller fungerande ersättning för mig iaf.![]()
”Ett 4G (LTE)-kompatibelt SIM-kort är installerat i din BMW med tillverkningsdatum fr.o.m. juli 2017 (med undantag för BMW i8 och BMW i8 Roadster fr.o.m. november 2018).”
https://faq.bmw.se/s/article/Connectivi ... anguage=sv
BMW i3 120Ah -19
Model 3 LR -24
Model 3 LR -24
- enoch85
- Teslaägare
- Inlägg: 487
- Blev medlem: 14 mar 2022 18:48
- Referralkod: ts.la/daniel893595
Re: Vilka elbilar tappar sin uppkoppling nu när 3G avvecklas?
Det verkar ju vara smidigt med OBD2 iaf. Kan dock inte skriva, men det är lugnt - jag behöver bara kunna läsa. Laddningen styr jag via Easee.Klintan skrev: ↑22 jan 2025 08:00Jag sålde Leafen istället för att ge mig in i detta.
Verkar ju vara folk som lyckats styra klimatanläggningen på en e-up, men man ska inte vara rädd för att riva i bilen:
https://docs.openvehicles.com/en/latest ... x_t26.html
Någon här som testat?
Volkswagen e-UP 2021
Tesla M3LR 2022
Mercedes E300de 2020 - såld
Tesla M3LR 2022
Mercedes E300de 2020 - såld
- enoch85
- Teslaägare
- Inlägg: 487
- Blev medlem: 14 mar 2022 18:48
- Referralkod: ts.la/daniel893595
Re: Vilka elbilar tappar sin uppkoppling nu när 3G avvecklas?
Beställde precis ett kit! Spännande!
Efter att ha sett hur enkel setupen var så var det ingen tvekan:
Efter att ha sett hur enkel setupen var så var det ingen tvekan:
Volkswagen e-UP 2021
Tesla M3LR 2022
Mercedes E300de 2020 - såld
Tesla M3LR 2022
Mercedes E300de 2020 - såld
Re: Vilka elbilar tappar sin uppkoppling nu när 3G avvecklas?
Kul, återkoppla gärna när du kopplat in allt
Re: Vilka elbilar tappar sin uppkoppling nu när 3G avvecklas?
"Doesn't do preheating". Då var det ju plötsligt ointressant IMO.
Har inte skrapat rutor på 15 år och har inget intresse av att någonsin göra det igen.
Re: Vilka elbilar tappar sin uppkoppling nu när 3G avvecklas?
Verkar vara olika beroende på bil och om man kopplar in sig på ODB2 eller Comfort CAN.
Elbilist sedan 2014