Beror väl på hur du definierar det, enligt denna videon gör de något som de själva klassar som batterireparation. Där av att jag skrev "vissa" i mitt inlägg. Att de sedan inte är inne i själva batteriet just här är kanske en begränsning i hur det definieras. Finns ganska många fel i och runt omkring batteriet förutom fel på enstaka celler.Klintan skrev: ↑24 jan 2025 12:43Grufman gör inte batterireparationer.frippe skrev: ↑24 jan 2025 11:49Grufman gör vissa reparationer av batterier, finns även någon i Norge.juristen skrev: ↑24 jan 2025 09:42Problemet med Teslor är just det att Tesla inte erbjuder något alternativ som innebär att laga batteriet för vad det faktiskt kostar att laga det som är trasigt. Du kan välja mellan att byta ut batteriet mot ett utbytes (lagat begagnat batteri som håller viss spec) eller att köpa ett nytt batteri. Båda alternativen är svindyra.deddly skrev: ↑24 jan 2025 08:31Om du köper en bil i bra skick är det troligast att batteriet håller många år framöver. Har du otur kommer du behöva reparera batteriet någon gång för runt 30 000 kronor. Att behöva ersätta batteriet helt och hållet händer nästan aldrig, även om det är lösningen Tesla brukar köra på.
Så oavsett om det behövs eller inte är det enda som erbjuds från Tesla just att ersätta batteriet helt och hållet.
Det finns någon tredjepartslösning i södra Sverige, men såvitt jag vet är det inget som direkt är allmänt tillgängligt i hela Sverige. Har någon mer info så får de gärna fylla i. Jag skulle gärna ha en Model S, det är en supertrevlig bil, men de ekonomiska riskerna är för stora med Teslas batteristrategi.
Går även att bärga bilar till EVrepair.
Så tillgängligt är det, men inte nästgårds om det nu skulle vara ett krav. Allt kan inte finnas i Stockholm och med tanke på hur ovanligt det är blir det ganska omöjligt att det skulle vara tillgångligt i hela landet.
Äldre S eller nyare 3
Moderator: Redaktion
Re: Äldre S eller nyare 3
Model Y LR.
Model S70D
Jag vill tillägga att 75 batteriet och 100 batteriet anses vara bland de absolut bästa Testa har gjort.
Med 1.1l/mil förbrukning kostar bränsle nästan 70 000 per år för dig redan idag innan det höjs. Du skulle behöva världens värsta otur för att förlora på en Model S i jämförelse, även om du behöver btta ut något dörrhandtag då och då.
Inget fel med Model 3, givetvis. Bra bilar! Men en Model S borde också spara dig en hel del pengar i längden. Batteriförsäkring finns också om man vill vara extra säker. Kolla med Watercircles och If försäkring.
Med 1.1l/mil förbrukning kostar bränsle nästan 70 000 per år för dig redan idag innan det höjs. Du skulle behöva världens värsta otur för att förlora på en Model S i jämförelse, även om du behöver btta ut något dörrhandtag då och då.
Inget fel med Model 3, givetvis. Bra bilar! Men en Model S borde också spara dig en hel del pengar i längden. Batteriförsäkring finns också om man vill vara extra säker. Kolla med Watercircles och If försäkring.
Grufman har slutat reparera batterier.deddly skrev: ↑24 jan 2025 13:15Grufman gör absolut batterireparationer. De har lagt ut flera videor där de gör det.Klintan skrev: ↑24 jan 2025 12:43Grufman gör inte batterireparationer.frippe skrev: ↑24 jan 2025 11:49Grufman gör vissa reparationer av batterier, finns även någon i Norge.juristen skrev: ↑24 jan 2025 09:42Problemet med Teslor är just det att Tesla inte erbjuder något alternativ som innebär att laga batteriet för vad det faktiskt kostar att laga det som är trasigt. Du kan välja mellan att byta ut batteriet mot ett utbytes (lagat begagnat batteri som håller viss spec) eller att köpa ett nytt batteri. Båda alternativen är svindyra.deddly skrev: ↑24 jan 2025 08:31Om du köper en bil i bra skick är det troligast att batteriet håller många år framöver. Har du otur kommer du behöva reparera batteriet någon gång för runt 30 000 kronor. Att behöva ersätta batteriet helt och hållet händer nästan aldrig, även om det är lösningen Tesla brukar köra på.
Så oavsett om det behövs eller inte är det enda som erbjuds från Tesla just att ersätta batteriet helt och hållet.
Det finns någon tredjepartslösning i södra Sverige, men såvitt jag vet är det inget som direkt är allmänt tillgängligt i hela Sverige. Har någon mer info så får de gärna fylla i. Jag skulle gärna ha en Model S, det är en supertrevlig bil, men de ekonomiska riskerna är för stora med Teslas batteristrategi.
Går även att bärga bilar till EVrepair.
Så tillgängligt är det, men inte nästgårds om det nu skulle vara ett krav. Allt kan inte finnas i Stockholm och med tanke på hur ovanligt det är blir det ganska omöjligt att det skulle vara tillgångligt i hela landet.
Elbilist sedan 2014
Oj, bra att veta! Då blir det att be en verkstad ta loss batteriet (mycket enkelt på en äldre Model S) och frakta till Norge i så fall. Lite jobbigare om det värsta händer.
Vill uppdatera lite!
Beställt begagnad S75D från Tesla. Förlängd garanti osv. Känns något tryggare. Den modellen har ALLT jag behöver.
Hämtar nästa vecka! Min första Tesla och elbil överhuvudtaget. Vilken tur att laddboxen hemma är på plats.
Så snart kommer det bli en ny Tesla på bygden
Tack igen för alla tips. Uppskattas.
Beställt begagnad S75D från Tesla. Förlängd garanti osv. Känns något tryggare. Den modellen har ALLT jag behöver.
Hämtar nästa vecka! Min första Tesla och elbil överhuvudtaget. Vilken tur att laddboxen hemma är på plats.

Vilken av dom blev det, blå kanske ?Walken skrev: ↑14 feb 2025 14:27Vill uppdatera lite!
Det blev en grå. Den blå såg också fin ut. Men ville ha något som inte stack ut för mycket.
Det konstigaste vad att jag inte kunde genomföra beställningen på två veckor då de hade något tekniskt strul. Men bilen var paxad tack och lov.
Jag helt taggad! Åker tåg till Stockholm och hämtar den under veckan. 40mil med en laddning hoppas jag.
Det konstigaste vad att jag inte kunde genomföra beställningen på två veckor då de hade något tekniskt strul. Men bilen var paxad tack och lov.
Jag helt taggad! Åker tåg till Stockholm och hämtar den under veckan. 40mil med en laddning hoppas jag.
Vilken modell av S?Walken skrev: ↑16 feb 2025 17:22Det blev en grå. Den blå såg också fin ut. Men ville ha något som inte stack ut för mycket.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Nä 40 mil kommer du inte med en 75D. Kanske 25 nu vintertid.Walken skrev: ↑16 feb 2025 17:22Det blev en grå. Den blå såg också fin ut. Men ville ha något som inte stack ut för mycket.
Kolla noga efter skador. Jag hämtade ut en beg bil från Tesla för några år sedan. Såg några fel direkt vid utlämning men inte allt.
Hittade en 3-4 cm reva i baksätet efter några dagar, den var normalt slitage enligt Tesla. De gav sig på att limma den med superlim, men det blev inte bättre. Skrap på framspoiler tog de efter lite krångel och reparerade då det var över en handflata i storlek, 10 cm repa på framskärm var normalt slitage.
Tillägg: är bilen sämre än förväntat, var beredd på att avstå affären. Idag är det inte så lätt att sälja en Model S, är den inte i toppskick blir det ännu svårare.
Hittade en 3-4 cm reva i baksätet efter några dagar, den var normalt slitage enligt Tesla. De gav sig på att limma den med superlim, men det blev inte bättre. Skrap på framspoiler tog de efter lite krångel och reparerade då det var över en handflata i storlek, 10 cm repa på framskärm var normalt slitage.
Tillägg: är bilen sämre än förväntat, var beredd på att avstå affären. Idag är det inte så lätt att sälja en Model S, är den inte i toppskick blir det ännu svårare.
Elbilist sedan 2014
Spännande. Jag bor också i Värmland ”Deje” och är sugen på en 2018 75D från ”Tesla”Walken skrev: ↑16 feb 2025 17:22Det blev en grå. Den blå såg också fin ut. Men ville ha något som inte stack ut för mycket.
- Vindens
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/gabriel651797
Rätt så OK priser på dessa 75D hos Tesla med tanke på 1 års garanti men så fort batterigarantin närmar sig sitt slut om 1-1,5 år kommer nog dessa vara väldigt svårsålda och vara värda långt under 200.
Fast iför sig är ju värdeminskningen på en nyare bil större oavsett.
Fast iför sig är ju värdeminskningen på en nyare bil större oavsett.
M3 LR -20
S75D med glastak ist för soltak. Under 10k mil.AAKEE skrev: ↑16 feb 2025 18:29Vilken modell av S?Walken skrev: ↑16 feb 2025 17:22Det blev en grå. Den blå såg också fin ut. Men ville ha något som inte stack ut för mycket.
Tack, det ska jag göra! Kollar noga innan jag kör iväg. Alla bilder såg bra ut så förhoppningen att bilen är i ok skick är stor. ÅterkommerKlintan skrev: ↑16 feb 2025 19:52Kolla noga efter skador. Jag hämtade ut en beg bil från Tesla för några år sedan. Såg några fel direkt vid utlämning men inte allt.

Tycker att priserna är rätt ok. Jag kollade hos många andra aktörer, men det känns något tryggare med förlängd garanti. Vi får väl se. Just nu kan jag bara säga ”kör” om du fastnad för någon specifik S.Soeri skrev: ↑16 feb 2025 20:37Spännande. Jag bor också i Värmland ”Deje” och är sugen på en 2018 75D från ”Tesla”Walken skrev: ↑16 feb 2025 17:22Det blev en grå. Den blå såg också fin ut. Men ville ha något som inte stack ut för mycket.
Återkommer när jag fått den hem. Blir väl den 3:e Tesla nu på bygden utanför Arvika.
En laddning halvvägs blir det. 40mil på så pass gammalt batteri kan jag inte förvänta mig.manneson skrev: ↑16 feb 2025 19:00Nä 40 mil kommer du inte med en 75D. Kanske 25 nu vintertid.Walken skrev: ↑16 feb 2025 17:22Det blev en grå. Den blå såg också fin ut. Men ville ha något som inte stack ut för mycket.
Troligen ~62kWh att köra på 100-0%.Walken skrev: ↑16 feb 2025 22:48En laddning halvvägs blir det. 40mil på så pass gammalt batteri kan jag inte förvänta mig.manneson skrev: ↑16 feb 2025 19:00Nä 40 mil kommer du inte med en 75D. Kanske 25 nu vintertid.Walken skrev: ↑16 feb 2025 17:22Det blev en grå. Den blå såg också fin ut. Men ville ha något som inte stack ut för mycket.
Drar bilen 250Wh/km på vinterväg blir det ~25 mil.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Det är Panasonicceller i alla S, så det är knappast det han menar.
Men batterierna har ju blivit bättre med tiden. Egentligen inte cellerna som bättrats massor utan tekniken i batterierna. Designmissar fixade efterhand.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- Gustafsson
- Teslaägare
Man slås ju av den extrema skillnaden mellan legacy S och Palladium när det gäller prestanda, laddhastighet, bättre regen, laddning i kallt väder mm. Är cellerna verkligen desamma?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Nej, jag skrev att alla S har Panasonicceller.Gustafsson skrev: ↑17 feb 2025 11:43Man slås ju av den extrema skillnaden mellan legacy S och Palladium när det gäller prestanda, laddhastighet, bättre regen, laddning i kallt väder mm. Är cellerna verkligen desamma?
Betyder ju att cellerna förändrats men inte jättemycket. Det är en ny batterikemi med högre energiddensitet. Mindre kobolt, mer lithium och mer degrsderingstakt ocksåEgentligen inte cellerna som bättrats massor utan tekniken i batterierna
-Äldre S värmde inte cellerna speciellt mycket jämfört med idag (ordentlig förvärmning är en förutsättning för snabb laddning), vilket de moderna gör.
- Äldre S hade som jag förstår i princip en single-slinga av kylvattnet, det samma vatten passerade många celler och då vattnet värms efterhand blir de sista cellerna på slingan inte så bra kylda. Moderna Teslabatterier kyler batteriets alla celler på ett tillfyllest sätt (principiellt iall, vi kan nog hitta gemensamma nämnare på vilka celler som tröttnar först på en S Plaid som både körts hårt och laddats mycket på SuC.
Förändringen i laddhastighet beror sannolikt mindre på cellerna i sig (även om det också påverkat) och mer på designen av batteripackena. Titta gärna på skillnaden i design för kylning mellan gamla S-moduler och den nuvarande lösningen.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- Gustafsson
- Teslaägare
Jo det stämmer säkert - du har ju stenkoll, men även i kallt väder laddar Palladium mycket snabbare utan förvärmning och regen är bra till skillnad från de äldre S som knappt har någon innan batterierna värmts. Men det kan också vara att batterierna värms mycket snabbare i Palladium?AAKEE skrev: ↑17 feb 2025 12:03Nej, jag skrev att alla S har Panasonicceller.Gustafsson skrev: ↑17 feb 2025 11:43Man slås ju av den extrema skillnaden mellan legacy S och Palladium när det gäller prestanda, laddhastighet, bättre regen, laddning i kallt väder mm. Är cellerna verkligen desamma?
Betyder ju att cellerna förändrats men inte jättemycket. Det är en ny batterikemi med högre energiddensitet. Mindre kobolt, mer lithium och mer degrsderingstakt ocksåEgentligen inte cellerna som bättrats massor utan tekniken i batterierna
-Äldre S värmde inte cellerna speciellt mycket jämfört med idag (ordentlig förvärmning är en förutsättning för snabb laddning), vilket de moderna gör.
- Äldre S hade som jag förstår i princip en single-slinga av kylvattnet, det samma vatten passerade många celler och då vattnet värms efterhand blir de sista cellerna på slingan inte så bra kylda. Moderna Teslabatterier kyler batteriets alla celler på ett tillfyllest sätt (principiellt iall, vi kan nog hitta gemensamma nämnare på vilka celler som tröttnar först på en S Plaid som både körts hårt och laddats mycket på SuC.
Förändringen i laddhastighet beror sannolikt mindre på cellerna i sig (även om det också påverkat) och mer på designen av batteripackena. Titta gärna på skillnaden i design för kylning mellan gamla S-moduler och den nuvarande lösningen.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Palladium kan värma med minst 3kW per motor och värmepumpen. Har sett det skilja 16kW mellan strömmen som går in i bilen och batteriets faktiska laddeffekt.Gustafsson skrev: ↑17 feb 2025 14:15Jo det stämmer säkert - du har ju stenkoll, men även i kallt väder laddar Palladium mycket snabbare utan förvärmning och regen är bra till skillnad från de äldre S som knappt har någon innan batterierna värmts. Men det kan också vara att batterierna värms mycket snabbare i Palladium?AAKEE skrev: ↑17 feb 2025 12:03Nej, jag skrev att alla S har Panasonicceller.Gustafsson skrev: ↑17 feb 2025 11:43
Jag vet inte vad elbrännaren till classic S batterivärme drar i effekt?
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5