Snabbladdare rasar i pris
Moderator: Redaktion
- T4s
- Teslaägare
- Inlägg: 574
- Blev medlem: 09 aug 2023 09:46
- Ort: Roslagen
- Referralkod: ts.la/tobias894955
Re: Snabbladdare rasar i pris
Kia EV9 GT-line 7-sits Pebble Grey 2024
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023 såld
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
- T4s
- Teslaägare
- Inlägg: 574
- Blev medlem: 09 aug 2023 09:46
- Ort: Roslagen
- Referralkod: ts.la/tobias894955
Re: Snabbladdare rasar i pris
Aha coolt! Borde komma in fler affärer där.flamman skrev: ↑24 jan 2025 06:25
- Lerumsexpressen
- Teslaägare
- Inlägg: 1833
- Blev medlem: 12 feb 2022 22:58
Re: Snabbladdare rasar i pris
Är det någon som gillar matematik?
Tesla anger att de har en genomsnittlig nyttjandegrad på 200 kWh per uttag och dag.
Hur många dagar tar det att betala av bara själva laddaren med en elkostnad inklusive skatter mm på runt 1,8 kr/kWh.
Då är räknar vi inte med mark köp eller hyra, effekttariff, avskrivningar, byggnation, kundservice, back office, DoU inkl renhållning, appar, CPO program, IT system och kommunikation till laddstationen osv.
Tesla anger att de har en genomsnittlig nyttjandegrad på 200 kWh per uttag och dag.
Hur många dagar tar det att betala av bara själva laddaren med en elkostnad inklusive skatter mm på runt 1,8 kr/kWh.
Då är räknar vi inte med mark köp eller hyra, effekttariff, avskrivningar, byggnation, kundservice, back office, DoU inkl renhållning, appar, CPO program, IT system och kommunikation till laddstationen osv.
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Re: Snabbladdare rasar i pris
Säg 600 000kr för laddaren. Säg att du tjänar 2kr / KWh och du säljer 200 KWh / dag
Så 1500 dagar att dra in investeringen.
Så 1500 dagar att dra in investeringen.
- Lerumsexpressen
- Teslaägare
- Inlägg: 1833
- Blev medlem: 12 feb 2022 22:58
Re: Snabbladdare rasar i pris
Betyder 4 år för sjäva hårdvaran, och elektroniken är så gott som skrot efter 4 till 5 år.
När sedan lägger till alla andra kostnader så ser man att det aldrig går ihop sig med dagens låga priser på snabbladdning.
Så jag vi kommer få se konkurserna öka för laddbolag utan andra inkomster och att vi kommer få se högre pris på tjänsten snabbladdning.
När jag räknade på detta för 2 år sedan låg break even på ett utpris på minst 8 kr/kWh för att ens hålla igång en anläggning.
Ska man gå med vinst och ha råd att återinvestera då är vi över 10 kr/kWh.
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Re: Snabbladdare rasar i pris
Om du räknade på det för två år sedan och break even var 8kr, hårdvaran kostar kanske 50%(enligt artikel i tråd) idag av priserna då och är troligen bättre och priserna förväntas gå ner ännu mer så kanske inte priserna behöver bli så höga över tid ändå? Kina ligger på ca 15% av kostnaden för hårdvaran nu mot 2020, så vi kommer nog hamna där också på sikt. Förhoppningsvis så kanske man kan stötta laddstationer med batterier i framtiden också för att minska effekttoppar och kunna nyttja förnybara källor lite bättre.Lerumsexpressen skrev: ↑25 jan 2025 08:38Betyder 4 år för sjäva hårdvaran, och elektroniken är så gott som skrot efter 4 till 5 år.
När sedan lägger till alla andra kostnader så ser man att det aldrig går ihop sig med dagens låga priser på snabbladdning.
Så jag vi kommer få se konkurserna öka för laddbolag utan andra inkomster och att vi kommer få se högre pris på tjänsten snabbladdning.
När jag räknade på detta för 2 år sedan låg break even på ett utpris på minst 8 kr/kWh för att ens hålla igång en anläggning.
Ska man gå med vinst och ha råd att återinvestera då är vi över 10 kr/kWh.
Sen kan jag inte sånt här, men har svårt att se att man måste byta hela laddaren varje 4-5 år, reparationer kännas dock rimligt. Kan dock vara bättre att byta än reparera också med tanke på teknik och prisutveckling?
Re: Snabbladdare rasar i pris
Utan att ha undersökt det överhuvudtaget så har iaf jag fått uppfattningen att problemet idag inte är kostnaden för hårdvaran.
Snarare att få nätanslutning med tillräcklig kapacitet, inom lämplig tid, till ett rimligt pris. Mark och bygg/installation är knappast gratis heller.
Snarare att få nätanslutning med tillräcklig kapacitet, inom lämplig tid, till ett rimligt pris. Mark och bygg/installation är knappast gratis heller.
Re: Snabbladdare rasar i pris
Allt hänger ju på hur mycket du kan sälja.
Säg att du köper en 800kW laddare för 1 500 000 och splittrar den på 12 uttag. (laddaren kostar 1 200 000 och uttagen 300 000)
Sätt 4 uttag på personbilsparkeringen och 8 på lastbilsparkeringen.
Lastbalansera så att bilarna får minst 100kw per uttag och lastbilarna minst 50kw per uttag.
Erbjud nattladdning för lastbilarna, så står de parkerade minst 9-11 timmar per natt och säg att de laddar i snitt 300kWh/lastbil.
Säg att 12 lastbilar snabbladdar 200kWh/lastbil under dagen.
Säg 1kr i marginal, 300x8+200x12=4800kr
1 500 000 / 4 800 är 312,5. Så har du bara kunder så kan du få tillbaka pengarna på bara lastbilskunderna på under ett år.
Säg att du köper en 800kW laddare för 1 500 000 och splittrar den på 12 uttag. (laddaren kostar 1 200 000 och uttagen 300 000)
Sätt 4 uttag på personbilsparkeringen och 8 på lastbilsparkeringen.
Lastbalansera så att bilarna får minst 100kw per uttag och lastbilarna minst 50kw per uttag.
Erbjud nattladdning för lastbilarna, så står de parkerade minst 9-11 timmar per natt och säg att de laddar i snitt 300kWh/lastbil.
Säg att 12 lastbilar snabbladdar 200kWh/lastbil under dagen.
Säg 1kr i marginal, 300x8+200x12=4800kr
1 500 000 / 4 800 är 312,5. Så har du bara kunder så kan du få tillbaka pengarna på bara lastbilskunderna på under ett år.
Re: Snabbladdare rasar i pris
Just nattladdning för lastbilar lär bli stort väldigt snabbt.
Runt 60-70kw är nog lagom.
Ju mer sådana som kommer installeras ju mer kommer de optimera sina stopp så de "kört slut" inför natten och fyller på fullt inför nästa dag.
Runt 60-70kw är nog lagom.
Ju mer sådana som kommer installeras ju mer kommer de optimera sina stopp så de "kört slut" inför natten och fyller på fullt inför nästa dag.
Re: Snabbladdare rasar i pris
80 kWh kan nog räcka för nattladdning av en lastbil (blir ungefär 90% av ett 700 kWh batteri med 8h nattvila). För nattladdning kommer andra faciliteter än laddning också spela roll för vart förarna väljer att ladda.
Men för en matrast laddning vill dom ha 300 kW eller gärna mer, för att ha marginal för att klara en lång (10h) dag.
Det är också möjligt att lastbilsföretagen investerar i egna (snabb-)laddare och då är det långkörningar som kommer stå för en större del av laddningen utanför det egna åkeriet. Det mesta jag vet om lastbilsladdning kommer från Youtube kanalen "Electric Trucker" (vet inte om jag får länka).
Men för en matrast laddning vill dom ha 300 kW eller gärna mer, för att ha marginal för att klara en lång (10h) dag.
Det är också möjligt att lastbilsföretagen investerar i egna (snabb-)laddare och då är det långkörningar som kommer stå för en större del av laddningen utanför det egna åkeriet. Det mesta jag vet om lastbilsladdning kommer från Youtube kanalen "Electric Trucker" (vet inte om jag får länka).