One pedal drive vid kallt väder
Moderator: Redaktion
One pedal drive vid kallt väder
Kommer från en Polestar 2 som alltid kunde köras med en pedal, dvs om batteriet var fullt eller det var kallt ute så användes bromsarna när jag lyfte gaspedalen.
På min Model 3 fungerar det inte så och startar jag i kallt väder rullar den rakt ut i korsningen när jag lyfter gaspedalen om jag inte är beredd med bromsen, samma sak om batteriet är fullt. I USA finns det en inställning för att bromsen ska användas vid dessa tillfällen men varför har inte vi den inställningen?
På min Model 3 fungerar det inte så och startar jag i kallt väder rullar den rakt ut i korsningen när jag lyfter gaspedalen om jag inte är beredd med bromsen, samma sak om batteriet är fullt. I USA finns det en inställning för att bromsen ska användas vid dessa tillfällen men varför har inte vi den inställningen?
Re: One pedal drive vid kallt väder
Hur kallt är kallt ?
Jag har inte noterat det fenomenet på min trea vid kallt väder, fast jag har nog kört i -16 som kallast.
Jag har inte noterat det fenomenet på min trea vid kallt väder, fast jag har nog kört i -16 som kallast.
Re: One pedal drive vid kallt väder
Står bilen ute så batteriet blir kallare än ~ 3C kommer inte heller du ha någon regen alls.
Det gäller alla lithiumbatterier eftersom de inte mår bra av att laddas vid minusgrader.
Hur kallt det är ute spelar inte någon roll utan det är batteriets temperatur som styr - men batteriet blir såklart inte speciellt kallt om det inye är kallt ute.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: One pedal drive vid kallt väder
Nu står min bil alltid ute, å andra sidan har jag också förvärmning till jag ska åka, så då värms väl kanske batteriet då med.
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 4184
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/ove13063
Re: One pedal drive vid kallt väder
Fast det är rätt många elbilar som bromsar även om batteriet är -10 grader.
Leaf laddade batteriet fast det var så kallt, bmw i3 också har jag för mig. Nyare elbilar kanske använder vanliga bromsarna.
Hade det inte med halten av kobolt i batterierna som var högre förr.
Leaf laddade batteriet fast det var så kallt, bmw i3 också har jag för mig. Nyare elbilar kanske använder vanliga bromsarna.
Hade det inte med halten av kobolt i batterierna som var högre förr.
3P 2019 / $ Pläd 2023 / YP 2024 / Juniper AWD 2026 / SigenStor 14,8kWp 24kWh
Re: One pedal drive vid kallt väder
Nein. Det torde inte ha med coboltfrågan att göra.Tellus skrev: ↑25 jan 2025 23:14Fast det är rätt många elbilar som bromsar även om batteriet är -10 grader.
Leaf laddade batteriet fast det var så kallt, bmw i3 också har jag för mig. Nyare elbilar kanske använder vanliga bromsarna.
Hade det inte med halten av kobolt i batterierna som var högre förr.
Teslor laddar inte batteriet när batteritempen är minusgrader, precis som nästan alla lithiumbatterier inte tål att laddas när de är under 0C.
De som tål, tål inte någon kraftig laddning, så man skulle ovsett uppöeva det som ~ 0 regen.
Har man en elbil sol har en övre buffer, dvs som inte laddas till äkta 100% utan tex 90 eller 95%, så finns möjligheten att ha regen vid 100% laddning men när batteriet är för kallt tillåts ingen laddning.
Du har väl SMT, Tellus så att du kan se att BMS_Max Charge är 0 om celltempen är ~ <3C?
Tesla har blended brakes i vissa länder men i Sverige eller kanske hela EU har man det inte.
Sannolikt något regelverk som förhindrar.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: One pedal drive vid kallt väder
Jag tror det mest handlar om att andra bilar använder de fysiska bromsarna för att simulera regenerering även när batteriet är kallt eller helt fullt, medan Tesla inte gör det av någon anledning. Men visst, det känns märkligt att Tesla inte har ett vettigt brake by wire system, med tanke på att de vill positionera sig som om de vore i teknisk framkant. Det är väl samma sak när man trycker på bromspedalen, att Teslor inte i första hand regenererar då utan direkt anlägger de fysiska bromsarna? Det kan i och för sig kvitta, Teslas bilar är ledande vad det gäller effektivitet ändå. Men oförutsägbar regenerering hade jag inte gillat.
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: One pedal drive vid kallt väder
Tesla har Blended brakes, men inte här i Swe.iAkita skrev: ↑25 jan 2025 23:34Jag tror det mest handlar om att andra bilar använder de fysiska bromsarna för att simulera regenerering även när batteriet är kallt eller helt fullt, medan Tesla inte gör det av någon anledning. Men visst, det känns märkligt att Tesla inte har ett vettigt brake by wire system, med tanke på att de vill positionera sig som om de vore i teknisk framkant. Det är väl samma sak när man trycker på bromspedalen, att Teslor inte i första hand regenererar då utan direkt anlägger de fysiska bromsarna? Det kan i och för sig kvitta, Teslas bilar är ledande vad det gäller effektivitet ändå. Men oförutsägbar regenerering hade jag inte gillat.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: One pedal drive vid kallt väder
Mycket märkligt, varför har de det inte i Sverige om de nu har tekniken? Andra bilar har det. Min Zoe hade det redan 2016.AAKEE skrev: ↑25 jan 2025 23:56Tesla har Blended brakes, men inte här i Swe.iAkita skrev: ↑25 jan 2025 23:34Jag tror det mest handlar om att andra bilar använder de fysiska bromsarna för att simulera regenerering även när batteriet är kallt eller helt fullt, medan Tesla inte gör det av någon anledning. Men visst, det känns märkligt att Tesla inte har ett vettigt brake by wire system, med tanke på att de vill positionera sig som om de vore i teknisk framkant. Det är väl samma sak när man trycker på bromspedalen, att Teslor inte i första hand regenererar då utan direkt anlägger de fysiska bromsarna? Det kan i och för sig kvitta, Teslas bilar är ledande vad det gäller effektivitet ändå. Men oförutsägbar regenerering hade jag inte gillat.
IMG_2969.jpeg
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: One pedal drive vid kallt väder
Gissningsvis har det med certifiering enligt EU-regler att göra. Det kom till Tesla för några år sedan och det är ju inte en svår sak att uppnå mjukvarumässigt.iAkita skrev: ↑26 jan 2025 00:09Mycket märkligt, varför har de det inte i Sverige om de nu har tekniken? Andra bilar har det. Min Zoe hade det redan 2016.AAKEE skrev: ↑25 jan 2025 23:56Tesla har Blended brakes, men inte här i Swe.iAkita skrev: ↑25 jan 2025 23:34Jag tror det mest handlar om att andra bilar använder de fysiska bromsarna för att simulera regenerering även när batteriet är kallt eller helt fullt, medan Tesla inte gör det av någon anledning. Men visst, det känns märkligt att Tesla inte har ett vettigt brake by wire system, med tanke på att de vill positionera sig som om de vore i teknisk framkant. Det är väl samma sak när man trycker på bromspedalen, att Teslor inte i första hand regenererar då utan direkt anlägger de fysiska bromsarna? Det kan i och för sig kvitta, Teslas bilar är ledande vad det gäller effektivitet ändå. Men oförutsägbar regenerering hade jag inte gillat.
IMG_2969.jpeg
(Förövrigt finns det mycket som skiljer länderna åt, i hur Teslabilarna fungerar. Man ser det tydligt i notateslaapp.com när det dyker upp saker som inte gäller Swe.)
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: One pedal drive vid kallt väder
Kanske det, men varför har de inte certifierat det i så fall? Det känns ju som en ganska grundläggande funktion på elbilar och riskerar bli på gränsen till farligt när regenereringen inte fungerar förytsägbart. Förväntar mig inte att du ska kunna förklara Teslas beslut, det känns bara märkligt.AAKEE skrev: ↑26 jan 2025 00:22Gissningsvis har det med certifiering enligt EU-regler att göra. Det kom till Tesla för några år sedan och det är ju inte en svår sak att uppnå mjukvarumässigt.iAkita skrev: ↑26 jan 2025 00:09Mycket märkligt, varför har de det inte i Sverige om de nu har tekniken? Andra bilar har det. Min Zoe hade det redan 2016.AAKEE skrev: ↑25 jan 2025 23:56Tesla har Blended brakes, men inte här i Swe.iAkita skrev: ↑25 jan 2025 23:34Jag tror det mest handlar om att andra bilar använder de fysiska bromsarna för att simulera regenerering även när batteriet är kallt eller helt fullt, medan Tesla inte gör det av någon anledning. Men visst, det känns märkligt att Tesla inte har ett vettigt brake by wire system, med tanke på att de vill positionera sig som om de vore i teknisk framkant. Det är väl samma sak när man trycker på bromspedalen, att Teslor inte i första hand regenererar då utan direkt anlägger de fysiska bromsarna? Det kan i och för sig kvitta, Teslas bilar är ledande vad det gäller effektivitet ändå. Men oförutsägbar regenerering hade jag inte gillat.
IMG_2969.jpeg
(Förövrigt finns det mycket som skiljer länderna åt, i hur Teslabilarna fungerar. Man ser det tydligt i notateslaapp.com när det dyker upp saker som inte gäller Swe.)
IMG_2970.jpeg
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: One pedal drive vid kallt väder
Nä, jag vet inte mer än att jag följt några ärenden i notateslaapp, och oftast går det faktiskt förstå varför funktioner inte är relevsnta för tex Swe (kan vara delar av FSD, tex).iAkita skrev: ↑26 jan 2025 00:36Kanske det, men varför har de inte certifierat det i så fall? Det känns ju som en ganska grundläggande funktion på elbilar och riskerar bli på gränsen till farligt när regenereringen inte fungerar förytsägbart. Förväntar mig inte att du ska kunna förklara Teslas beslut, det känns bara märkligt.AAKEE skrev: ↑26 jan 2025 00:22Gissningsvis har det med certifiering enligt EU-regler att göra. Det kom till Tesla för några år sedan och det är ju inte en svår sak att uppnå mjukvarumässigt.iAkita skrev: ↑26 jan 2025 00:09Mycket märkligt, varför har de det inte i Sverige om de nu har tekniken? Andra bilar har det. Min Zoe hade det redan 2016.AAKEE skrev: ↑25 jan 2025 23:56Tesla har Blended brakes, men inte här i Swe.iAkita skrev: ↑25 jan 2025 23:34Jag tror det mest handlar om att andra bilar använder de fysiska bromsarna för att simulera regenerering även när batteriet är kallt eller helt fullt, medan Tesla inte gör det av någon anledning. Men visst, det känns märkligt att Tesla inte har ett vettigt brake by wire system, med tanke på att de vill positionera sig som om de vore i teknisk framkant. Det är väl samma sak när man trycker på bromspedalen, att Teslor inte i första hand regenererar då utan direkt anlägger de fysiska bromsarna? Det kan i och för sig kvitta, Teslas bilar är ledande vad det gäller effektivitet ändå. Men oförutsägbar regenerering hade jag inte gillat.
IMG_2969.jpeg
(Förövrigt finns det mycket som skiljer länderna åt, i hur Teslabilarna fungerar. Man ser det tydligt i notateslaapp.com när det dyker upp saker som inte gäller Swe.)
IMG_2970.jpeg
Man har nyligen ändrat EPA-testen så att den minst energisnåla moden måste användas i EPA-testet i USA.
För EU vet jag att när man ändrade programvaran till Audi efter att de fått elektromekaniskt servo ovh folkhade proböem i kyla med att servot köndes hackigt/svårtstyrt så sa Audi vid ett tillfälle att man hade en färdig programvara men man fick inte släppa det innn man gjort om WLTP/förbruknings- och utsläppstesterna. Detta eftersom den nästan obefintliga ändringen kunde påverka miljön.
Har man blended brakes kanske det måste tas med i WLTP-testet och då minska WLTP-räckvidden? (Vet inte alls, bara spånar på möjliga anledningar).
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 4184
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/ove13063
Re: One pedal drive vid kallt väder
Många andra elbilar går att ladda och har regenerering till batteriet vid batteritemp på minusgrader.AAKEE skrev: ↑25 jan 2025 23:26Nein. Det torde inte ha med coboltfrågan att göra.Tellus skrev: ↑25 jan 2025 23:14Fast det är rätt många elbilar som bromsar även om batteriet är -10 grader.
Leaf laddade batteriet fast det var så kallt, bmw i3 också har jag för mig. Nyare elbilar kanske använder vanliga bromsarna.
Hade det inte med halten av kobolt i batterierna som var högre förr.
Teslor laddar inte batteriet när batteritempen är minusgrader, precis som nästan alla lithiumbatterier inte tål att laddas när de är under 0C.
De som tål, tål inte någon kraftig laddning, så man skulle ovsett uppöeva det som ~ 0 regen.
Har man en elbil sol har en övre buffer, dvs som inte laddas till äkta 100% utan tex 90 eller 95%, så finns möjligheten att ha regen vid 100% laddning men när batteriet är för kallt tillåts ingen laddning.
Du har väl SMT, Tellus så att du kan se att BMS_Max Charge är 0 om celltempen är ~ <3C?
Tesla har blended brakes i vissa länder men i Sverige eller kanske hela EU har man det inte.
Sannolikt något regelverk som förhindrar.
De flesta äldre elbilar saknar helt batteriuppvärmning men går ändå att ladda i minusgrader om än sakta, annars skulle dom varit oanvändbara vintertid vid parkering ute.
Nissan leafs batterivärmare var på 300 watt och startade inte förrän batteriet var nere på -17 grader.
Så det bör väl ha med batterikemin att göra.
3P 2019 / $ Pläd 2023 / YP 2024 / Juniper AWD 2026 / SigenStor 14,8kWp 24kWh
Re: One pedal drive vid kallt väder
Det där är inte samma sak som blended brakes. Blended brakes är att man kan styra regenereringen med bromspedalen.AAKEE skrev: ↑26 jan 2025 00:22Gissningsvis har det med certifiering enligt EU-regler att göra. Det kom till Tesla för några år sedan och det är ju inte en svår sak att uppnå mjukvarumässigt.iAkita skrev: ↑26 jan 2025 00:09Mycket märkligt, varför har de det inte i Sverige om de nu har tekniken? Andra bilar har det. Min Zoe hade det redan 2016.AAKEE skrev: ↑25 jan 2025 23:56Tesla har Blended brakes, men inte här i Swe.iAkita skrev: ↑25 jan 2025 23:34Jag tror det mest handlar om att andra bilar använder de fysiska bromsarna för att simulera regenerering även när batteriet är kallt eller helt fullt, medan Tesla inte gör det av någon anledning. Men visst, det känns märkligt att Tesla inte har ett vettigt brake by wire system, med tanke på att de vill positionera sig som om de vore i teknisk framkant. Det är väl samma sak när man trycker på bromspedalen, att Teslor inte i första hand regenererar då utan direkt anlägger de fysiska bromsarna? Det kan i och för sig kvitta, Teslas bilar är ledande vad det gäller effektivitet ändå. Men oförutsägbar regenerering hade jag inte gillat.
IMG_2969.jpeg
(Förövrigt finns det mycket som skiljer länderna åt, i hur Teslabilarna fungerar. Man ser det tydligt i notateslaapp.com när det dyker upp saker som inte gäller Swe.)
IMG_2970.jpeg
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Re: One pedal drive vid kallt väder
Maw skrev: ↑26 jan 2025 07:17Det där är inte samma sak som blended brakes. Blended brakes är att man kan styra regenereringen med bromspedalen.AAKEE skrev: ↑26 jan 2025 00:22Gissningsvis har det med certifiering enligt EU-regler att göra. Det kom till Tesla för några år sedan och det är ju inte en svår sak att uppnå mjukvarumässigt.iAkita skrev: ↑26 jan 2025 00:09Mycket märkligt, varför har de det inte i Sverige om de nu har tekniken? Andra bilar har det. Min Zoe hade det redan 2016.AAKEE skrev: ↑25 jan 2025 23:56Tesla har Blended brakes, men inte här i Swe.iAkita skrev: ↑25 jan 2025 23:34Jag tror det mest handlar om att andra bilar använder de fysiska bromsarna för att simulera regenerering även när batteriet är kallt eller helt fullt, medan Tesla inte gör det av någon anledning. Men visst, det känns märkligt att Tesla inte har ett vettigt brake by wire system, med tanke på att de vill positionera sig som om de vore i teknisk framkant. Det är väl samma sak när man trycker på bromspedalen, att Teslor inte i första hand regenererar då utan direkt anlägger de fysiska bromsarna? Det kan i och för sig kvitta, Teslas bilar är ledande vad det gäller effektivitet ändå. Men oförutsägbar regenerering hade jag inte gillat.
IMG_2969.jpeg
(Förövrigt finns det mycket som skiljer länderna åt, i hur Teslabilarna fungerar. Man ser det tydligt i notateslaapp.com när det dyker upp saker som inte gäller Swe.)
IMG_2970.jpeg
Ja, jag hade inget bättre begrepp att använda.
”Apply Brakes When Regenerative Braking is Limited” innebär ju att bilen mixar in bromsarna i regen så [Blended braking] tyckte jag passade bra även om det begreppet normalt betyder ngt annat.
Poängen är iaff att det finns stöd för att bilen bromsar med OPD när regen inte är tillgängligt men den funktionen finns inte i Sverige.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: One pedal drive vid kallt väder
Man hade kunnat tycka det. Rent generellt anses det No-No att ladda mithiumbatterier osvsett cobolthalt, ingen skillnad med tex NMC532 osv.Tellus skrev: ↑26 jan 2025 01:01Många andra elbilar går att ladda och har regenerering till batteriet vid batteritemp på minusgrader.AAKEE skrev: ↑25 jan 2025 23:26Nein. Det torde inte ha med coboltfrågan att göra.Tellus skrev: ↑25 jan 2025 23:14Fast det är rätt många elbilar som bromsar även om batteriet är -10 grader.
Leaf laddade batteriet fast det var så kallt, bmw i3 också har jag för mig. Nyare elbilar kanske använder vanliga bromsarna.
Hade det inte med halten av kobolt i batterierna som var högre förr.
Teslor laddar inte batteriet när batteritempen är minusgrader, precis som nästan alla lithiumbatterier inte tål att laddas när de är under 0C.
De som tål, tål inte någon kraftig laddning, så man skulle ovsett uppöeva det som ~ 0 regen.
Har man en elbil sol har en övre buffer, dvs som inte laddas till äkta 100% utan tex 90 eller 95%, så finns möjligheten att ha regen vid 100% laddning men när batteriet är för kallt tillåts ingen laddning.
Du har väl SMT, Tellus så att du kan se att BMS_Max Charge är 0 om celltempen är ~ <3C?
Tesla har blended brakes i vissa länder men i Sverige eller kanske hela EU har man det inte.
Sannolikt något regelverk som förhindrar.
De flesta äldre elbilar saknar helt batteriuppvärmning men går ändå att ladda i minusgrader om än sakta, annars skulle dom varit oanvändbara vintertid vid parkering ute.
Nissan leafs batterivärmare var på 300 watt och startade inte förrän batteriet var nere på -17 grader.
Så det bör väl ha med batterikemin att göra.
Det finns ett fåtal lithiumkemier som stödjer laddning under 0C.
Man brukar beskriva att det går ladda lithiumbatterier under 0C om man har mycket låg ström. Problemet är lithium plating och att lithiumjonerna har svårare att röra sig ju kallare batteriet är.
Manualen för 2023-2024 är ungefär likadan och de Leafarna har NMC811 från det jag får fram.
Exakt hur Nissan resonerar vet jag ikte, har inte heller koll på deras ev batterivärme osv.
For the 2023 model year, Nissan has upgraded to an NMC811 cathode (nickel-manganese-cobalt ratio of 8:1:1) which offers even higher energy density while still maintaining safety and cycle life performance.4
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5