Underkänd besiktning
Moderator: Redaktion
Underkänd besiktning
Hej Forumet
Farsan kom precis tillbaka med Teslan från besiktning
Fick en 2a på höger dimstrålkastare ... inställning felaktig/bländande
vad fasiken gör man nu för att fixa skiten ? trodde dom ställde in där på plats men icke
måste jag beställa tid hos Tesla ? drygt då jag har 13-14 mil.
vad fasiken gör man nu för att fixa skiten ? trodde dom ställde in där på plats men icke
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Underkänd besiktning
Man kan göra det själv, sägs det.Dexter86 skrev: ↑24 jan 2025 15:28Hej Forumet

Jag skall besikta på måndag....

Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
- Vindens
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/gabriel651797
Exakt samma sak hände mig under veckan gällande båda dimstrålkastarna.Dexter86 skrev: ↑24 jan 2025 15:28Hej Forumet
Närmsta Mekonomen fixade det på 10 minuter och hos bilprovningen genomförde jag drop-in efterkontroll så var allt klart på nolltid.
M3 LR -20
helt jävla otroligt ändå, herregud, en 2a för det.
fattar inte varför dom inte kan snurra till det där på 10 sekunder.
aja, farsan kör inom mekonomen och ser vad dom säger, dom släcker la 2or där ?
fattar inte varför dom inte kan snurra till det där på 10 sekunder.
aja, farsan kör inom mekonomen och ser vad dom säger, dom släcker la 2or där ?
Hos min mekonomen så löser verkstaden problemet och besiktigar sedan på drop-in så att man slipper göra det själv.
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
VW e-UP! 36,8kWh MY20
IONIQ 5 RWD 72,6 kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
VW e-UP! 36,8kWh MY20
BMW i3S 120Ah MY19
Är det mekanisk eller elektrisk justering på dessa ?
Själv har jag inte ens lyckats få igång mina dimljus, fast det gör inte så mycket för det finns få saker på en bil som är så meningslösa som dimljus fram.
Själv har jag inte ens lyckats få igång mina dimljus, fast det gör inte så mycket för det finns få saker på en bil som är så meningslösa som dimljus fram.
Dexter86 skrev: ↑24 jan 2025 15:28Hej Forumet
Detta är grymt vanligt och beror på att Tesla slänger ihop bilarna när de bygger dem.
De använder ingen alternativt alldeles för lite tid till kvalitetskontroller och att kontrollera att bilen blev korrekt byggd.
Jag vet att Tesla fullständigt skiter i att räta till det som garanti, precis som med hjulinställningen Som blir helt slumpartad.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Ingen aning vad det är för justering, det kanske någon annan kan svara på ?
Mekonomen kan lösa det
Mekonomen kan lösa det
Det finns en justerakruv om man glepar på inneskärmen så man kan se in där.
Du löser det själv om du vill, och är minst 5% händig.
Ja, mekonomen kan också.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- Gustafsson
- Teslaägare
Superenkelt att justera. Finns hål i plasten under bilen, under dimljusen då, på min 18 är det en smal 8 mm hylsa på ”mejselskaft” som sticks in där. Sen är det bara att skruva några varv. Tar max 10 min totalt. Läst att några behöver 10 mm hylsa, men vet inte om det stämmer.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Jag tog bred svart vätejp och täckte bägge dimljusen helt och sen tog jag en mattkniv och skar bort överflödig tejp runt kanterna, blev riktigt snyggt och såg ut som atrapper, inget ljus läckte ut. Det räcker för godkänt( bländrar inte)Dexter86 skrev: ↑24 jan 2025 15:28Hej Forumet
- Arctic Drifter
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/anders453430
- Kontakt:
Och här har vi den officiella från Tesla Model Y Service Manual: https://service.tesla.com/docs/ModelY/S ... 3948D.html
Enda kravet på besiktningen är ju att ifall de lyser så får de inte blända, så även utan "special tool" kan man ju skruva ner de så de inte bländar i alla fall.
Enda kravet på besiktningen är ju att ifall de lyser så får de inte blända, så även utan "special tool" kan man ju skruva ner de så de inte bländar i alla fall.
Tesla Model Y Performance
- Gustafsson
- Teslaägare
Svarar mig själv - gälle MS "förstås"Gustafsson skrev: ↑25 jan 2025 08:35Superenkelt att justera. Finns hål i plasten under bilen, under dimljusen då, på min 18 är det en smal 8 mm hylsa på ”mejselskaft” som sticks in där. Sen är det bara att skruva några varv. Tar max 10 min totalt. Läst att några behöver 10 mm hylsa, men vet inte om det stämmer.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Fast det är inte rätt. Är bilen typad med dimljus ska de fungera och inte blända.Olten skrev: ↑25 jan 2025 12:02Jag tog bred svart vätejp och täckte bägge dimljusen helt och sen tog jag en mattkniv och skar bort överflödig tejp runt kanterna, blev riktigt snyggt och såg ut som atrapper, inget ljus läckte ut. Det räcker för godkänt( bländrar inte)Dexter86 skrev: ↑24 jan 2025 15:28Hej Forumet
Ja, jag har verifierat med Transportstyrelsen.
- jonasl
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jonas44573
I praktiken fungerar det inte så.
Detta enligt en kompis som jobbar på en besiktningsstation. Har explicit frågat om det räcker att det inte går att tända, han dubbelkollade bakåt och fick veta att det är korrekt. Lyser de inte så bländar de inte = godkänt.
Detta enligt en kompis som jobbar på en besiktningsstation. Har explicit frågat om det räcker att det inte går att tända, han dubbelkollade bakåt och fick veta att det är korrekt. Lyser de inte så bländar de inte = godkänt.
Model Y LR AWD 2022
Att få en tvåa på bländande ljus är helt i sin ordning tycker jag. För det finns inget mer irriterande än att möta en bil med felställt bländande ljus eller ha en bakom sig. Är det bara en skruv man skruvar på så kan ju bes ställa in men ska de behöva krypa under bilen och hitta ett hål med hylsa och längre mejselskaft så börjar det likna att meka och det gör inte besiktningen.
Att inte dimljusen normalt används hör inte hit för finns de där och kan användas så ska de inte blända.
Att inte dimljusen normalt används hör inte hit för finns de där och kan användas så ska de inte blända.
Dessutom är det så enkelt att lösa ljusinställningen så Facebooklösningen med tejp är precis lika värdelös som att Tesla levererar bilen med helt fel inställning.Bo99 skrev: ↑25 jan 2025 21:11Att få en tvåa på bländande ljus är helt i sin ordning tycker jag. För det finns inget mer irriterande än att möta en bil med felställt bländande ljus eller ha en bakom sig. Är det bara en skruv man skruvar på så kan ju bes ställa in men ska de behöva krypa under bilen och hitta ett hål med hylsa och längre mejselskaft så börjar det likna att meka och det gör inte besiktningen.
Och: Nej, Facebook - dimljusen ställer inte om sig när man kör i gupp.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mina dimljus bad jag en Tesla ranger fixa. Min bil har inte garanti längre. Till min förvåning så gjorde han det utan kostnad.
Jag vet att Tesla fullständigt skiter i att räta till det som garanti, precis som med hjulinställningen Som blir helt slumpartad.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Tja dom fungerar men bländar inte.....Ekholm skrev: ↑25 jan 2025 20:00Fast det är inte rätt. Är bilen typad med dimljus ska de fungera och inte blända.Olten skrev: ↑25 jan 2025 12:02Jag tog bred svart vätejp och täckte bägge dimljusen helt och sen tog jag en mattkniv och skar bort överflödig tejp runt kanterna, blev riktigt snyggt och såg ut som atrapper, inget ljus läckte ut. Det räcker för godkänt( bländrar inte)Dexter86 skrev: ↑24 jan 2025 15:28Hej Forumet
Ja, jag har verifierat med Transportstyrelsen.
Kan man boka ut en Tesla Ranger som fixar detta kostnadsfritt tro?
Bilen blir 3år nu den 16 februari.
Bilen blir 3år nu den 16 februari.
Uppfattar detta som ett standard fel.. vet inte hur många trådar man sett om detta här och på fb.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Nästan var fjärde Model 3 underkändes i Danmark 2024:
https://www.nyteknik.se/elbilar/popular ... ad/4325598
Förhoppningsvis är dessa vanliga fel fixade på Highland och Juniper.
https://www.nyteknik.se/elbilar/popular ... ad/4325598
Förhoppningsvis är dessa vanliga fel fixade på Highland och Juniper.
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Min bil gick igenom besiktningen.
Inga anmärkningar på dimljusen, men strålkastarna var lite för lågt ställda. Jag skall höja nästa gång jag besöker ett parkeringsgarage.

Inga anmärkningar på dimljusen, men strålkastarna var lite för lågt ställda. Jag skall höja nästa gång jag besöker ett parkeringsgarage.
Volvo PV 544 Special 1963
- Icerman
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jonas774651
Fick precis samma kommentar. Hade nog sänkt de lite för mkt pga av arga blinkningar. Arga blinkningar är ju ett minne blott nu när matrix:en gör sitt jobb. Enda gången de missat var de små positionsljusen uppe på en lastbilshytt. Fick mig en körare av lastbilshelljus

Model Y LR -22
- Jaegaern
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/simon82910
Min kompis fick detta på sin M3, 21. De fixade det på garanti. Vanligen görs det med mobil tekniker, men just hans bil behövde de något verktyg till som gjorde att han fick åka in.AAKEE skrev: ↑24 jan 2025 16:50Dexter86 skrev: ↑24 jan 2025 15:28Hej Forumet
Detta är grymt vanligt och beror på att Tesla slänger ihop bilarna när de bygger dem.
De använder ingen alternativt alldeles för lite tid till kvalitetskontroller och att kontrollera att bilen blev korrekt byggd.
Model Y LR AWD vit/svart 2024
Model 3 RWD blå/svart 2022
Model Y LR AWD vit/svart 2021 - såld
Model 3 RWD blå/svart 2022
Model Y LR AWD vit/svart 2021 - såld