Elon...
Moderator: Redaktion
Elon...
Vad får ni för känsla när Elon står och hyllar AfD? Själv har jag kommit fram till att nästa elbil inte kan bli en Tesla, vilket känns sorgligt. Speciellt nu när Juniper äntligen lanserats. Visst ska man skilja på affärer och politik, men vid AfD har Elon passerat flera gränser. All glädje och stolthet att köra Tesla har pyst ut de senaste månaderna. Känns bara sorgligt.
Model Y Performance Midnight Cherry Red
Re: Elon...
Den har jag inte sett. För mig är det ett nytt ämne.
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Men visst, om det bara blir den typen av spydiga hatsvar, då kan jag lika gärna lämna forumet.
Moderatorn Tibor har stängt ner liknande trådar innnan tyvärr och kommer göra det igen. Jag tycker också det är svårt att separera Elon och Tesla men om han skärper sig så kommer folk glömma.
-
För mig är största problemet att Elon aktivt motarbetar USA’s stöd till Ukraina och han har ju tyvärr goda möjligheter att påverka politiken.
Detta påverkar ju oss som är grannar till Ryssland skarpt på ett obehagligt sätt.
Allt kulturkrigstjafs och Elons bashing av demokrater i Usa tycker jag mer är en intern angelägenhet för jänkarna som jag inte bryr mig om.
Detta påverkar ju oss som är grannar till Ryssland skarpt på ett obehagligt sätt.
Allt kulturkrigstjafs och Elons bashing av demokrater i Usa tycker jag mer är en intern angelägenhet för jänkarna som jag inte bryr mig om.
-
Tibor önskade i en tråd att vi inte diskuterar "politik" utan elbilar i detta forum. Men exakt hur gränsen dras är fortfarande oklart tror jag, och som jag ser det behöver man absolut kunna diskutera Elons beteende och dess påverkan på ens eget elbilsägande. Vet att det är många som grubblar på detta för tillfället.
Min egen åsikt är att Elon har storhetsvansinne och jag kommer pga. detta inte att överväga Tesla som nästa bil. Som tur är finns det ju många andra hyfsade märken att välja på. Men jag förstår att det känns jobbigt att behöva överväga att sälja en bil som man annars tycker om av en sådan här orsak.
Min egen åsikt är att Elon har storhetsvansinne och jag kommer pga. detta inte att överväga Tesla som nästa bil. Som tur är finns det ju många andra hyfsade märken att välja på. Men jag förstår att det känns jobbigt att behöva överväga att sälja en bil som man annars tycker om av en sådan här orsak.
Nissan Leaf 2014
Jag gör en grymt liten koppling mellan Musk och en bil från Tesla. Visste inte mycket om Elon innan jag köpte den första Teslan.molnet skrev: ↑25 jan 2025 22:21Vad får ni för känsla när Elon står och hyllar AfD? Själv har jag kommit fram till att nästa elbil inte kan bli en Tesla, vilket känns sorgligt. Speciellt nu när Juniper äntligen lanserats. Visst ska man skilja på affärer och politik, men vid AfD har Elon passerat flera gränser. All glädje och stolthet att köra Tesla har pyst ut de senaste månaderna. Känns bara sorgligt.
Jag är rätt obrydd i vilken politisk åskådning VD:n för Audi (som jag köpt flera av) eller Volvos VE har.
För att inte tala om bilar från kommunistiska Kina.
Jag hoppas mest slippa få min bil vandaliserad då jag tycker jag står utanför allt tjafs med Elon (Jag är inte speciellt impad av honom, men kopplar inte det till min bil på så vis).
Mest troligt blir inte nästa bil en Tesla men det har noll med Musk att göra. Det beror på, dels att Tesla håller pissigt låg kvalite på en del komponenter och att garantin på 4 år är rätt tveksam då Tesla ofta försöker runda sitt ansvar på många olika sätt - ett skämt helt enkelt.
Dels på att Tesla har psykotiska drag, som inte fungerar ihop med min syn på saker och ting.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- Tellus
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ove13063
Kanske bra med en elon tråd under förutsättning att man helt slipper den diskussionen i andra trådar.
3P 2019 / SP 2023 / YP 23/24 / SigenStor 14,8kWp 24kWh /
Lite nyfiken, vilka delar i tyska AfD’s partiprogram är det som du är så (uppenbarligen väldigt starkt) emot att det kan påverka att ditt nästa bilköp inte blir från det amerikanska bolaget Tesla?molnet skrev: ↑25 jan 2025 22:21Vad får ni för känsla när Elon står och hyllar AfD? Själv har jag kommit fram till att nästa elbil inte kan bli en Tesla, vilket känns sorgligt. Speciellt nu när Juniper äntligen lanserats. Visst ska man skilja på affärer och politik, men vid AfD har Elon passerat flera gränser. All glädje och stolthet att köra Tesla har pyst ut de senaste månaderna. Känns bara sorgligt.
Kia EV9 GT-line 7-sits Pebble Grey 2024
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023 såld
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
Finns det några börsstyrelser i USA som inte sparkat vd:ar som aktivt deltar i högerextrema partiers valpropaganda i andra världsdelar? Bisarr situation utan motstycke som visar hur extremt svaga Teslas styrelse och aktieägare är. Skäms.
Om det inte ska diskuteras politik som rör Tesla så kan man ju även stänga ner den 503 sidor långa tråden om Tesla och facket. Så länge alla håller en trevlig ton ser jag inga problem med att diskutera. Tycker absolut det borde finnas en officiell Elon-tråd här.
Teslan som jag äger kommer jag inte sälja, däremot skulle jag inte köpa en ny Tesla. Dels har alternativen blivit så bra, och sen på grund av att jag använder bilen på kundbesök så vill ha en neutral bil.
Teslan som jag äger kommer jag inte sälja, däremot skulle jag inte köpa en ny Tesla. Dels har alternativen blivit så bra, och sen på grund av att jag använder bilen på kundbesök så vill ha en neutral bil.
Model 3 Highland 2024 - Tjänstebil
BMW M3 Touring 2024 - Familjebil
GR Yaris 2023 - Såld
ID Buzz 2023 - Såld
Audi Q8 55 2024 - såld
BMW i3 2019 - såld
Tesla Model 3 2021 - såld
Audi E-tron 50 2020 - såld
BMW M3 Touring 2024 - Familjebil
GR Yaris 2023 - Såld
ID Buzz 2023 - Såld
Audi Q8 55 2024 - såld
BMW i3 2019 - såld
Tesla Model 3 2021 - såld
Audi E-tron 50 2020 - såld
Håller med dig här. Elons stöd till AfD, och att han öppet stöttar fascister och nazister får mig att avstå både Tesla och X. Jag likställer det lite som att avstå att köpa bil från Kina. Kan man inte tänka sig det borde man inte heller kunna tänka sig att köpa Tesla idag.molnet skrev: ↑25 jan 2025 22:21Vad får ni för känsla när Elon står och hyllar AfD? Själv har jag kommit fram till att nästa elbil inte kan bli en Tesla, vilket känns sorgligt. Speciellt nu när Juniper äntligen lanserats. Visst ska man skilja på affärer och politik, men vid AfD har Elon passerat flera gränser. All glädje och stolthet att köra Tesla har pyst ut de senaste månaderna. Känns bara sorgligt.
Sen dömer jag ingen som köper varken Tesla eller Xpeng. Alla gör sina moraliska ställningstagande och vissa ställningstagande är enklare än andra.
Personligen har jag just nu svårare med både Spotify och Facebook - tycker det är lite samma sak även om de inte öppet stöttat nazister på samma sätt. Men ja, det är ju väldigt tydligt vilka åsikter och sympatier Elon har idag, och dessa vill i alla fall jag ta tydligt avstånd från.
- jongut
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jonas29390
Det enda som gör att jag fortfarande kör Tesla är att jag inte har råd att byta ut den. Skulle möjligtvis kunna tänka mig att köpa begagnat, men troligtvis inte.
Såg även nu att man börjat ge sig på Teslaägare på vägarna och ute på stan. Det är inte värt det längre och det enda som skulle få mig att ändra åsikt är om de skulle peta Elon i nuläget. Jag bryr mig inte om vad Elon gör som person eller vem han väljer att omge sig med, det får stå för honom. En gång i tiden delade jag många åsikter med Elon gällande elektrifieringen men Elon slutade fokusera på det och blev en tomte. Däremot så blir jag fortfarande lite förbannad när det drabbar företaget Tesla som i min mening består av väldigt duktiga personer som gör fantastiska produkter. Jag älskar bilen fortfarande.
För min del blir det förhoppningvis den nya BMW 3 serien som ev när den kommer, förhoppningsvis finns det något värde kvar i min Tesla vid inbyte. Det är dags att börja satsa på europeiska bilar och teknologi igen. Vill Trump belägga oss med strafftullar så kommer väl detsamma gå åt andra hållet.
Såg även nu att man börjat ge sig på Teslaägare på vägarna och ute på stan. Det är inte värt det längre och det enda som skulle få mig att ändra åsikt är om de skulle peta Elon i nuläget. Jag bryr mig inte om vad Elon gör som person eller vem han väljer att omge sig med, det får stå för honom. En gång i tiden delade jag många åsikter med Elon gällande elektrifieringen men Elon slutade fokusera på det och blev en tomte. Däremot så blir jag fortfarande lite förbannad när det drabbar företaget Tesla som i min mening består av väldigt duktiga personer som gör fantastiska produkter. Jag älskar bilen fortfarande.
För min del blir det förhoppningvis den nya BMW 3 serien som ev när den kommer, förhoppningsvis finns det något värde kvar i min Tesla vid inbyte. Det är dags att börja satsa på europeiska bilar och teknologi igen. Vill Trump belägga oss med strafftullar så kommer väl detsamma gå åt andra hållet.
Det är skrämmande att det är så många i världen som inte klarar av att ha två tankar i huvudet samtidig. Fruktansvärt tragiskt om man skulle få sin bil eller sig själv skadad på grund av Elon och människor som inte klarar av att förstå att bara för att man åker Tesla sympatiserar man inte med honom.
Hörde en bra liknelse för ett tag sedan. Minns ej vem det var som sa det. Hen hade slutat vara fotbollssupporter eftersom det handlar mer om att hata andra lag än att älska sitt eget. Det tycker jag är talade för mycket i samhället idag. Går ju knappt att se en debatt (politisk eller opolitisk) som handlar om sakfrågor och konkreta förslag. Istället handlar det alltid om att skuldbelägga andra sidan, om att peka ut misstag motståndare har gjort och att bevisa för andra hur dåliga andra sidan är. Du och dina har fel och jag behöver inte förklara mig.
Det går utmärkt att hata Elon Musk och samtidigt älska en Tesla Model Y. Att köra Tesla innebär inte att man är nazist. Och man får lov att bojkotta Tesla pga Musk. Alla alternativ ska vara ok och ingen ska skada eller förstöra person eller egendom på grund av det.
Gud så bra skrivet.Carlsson skrev: ↑26 jan 2025 09:12Det är skrämmande att det är så många i världen som inte klarar av att ha två tankar i huvudet samtidig. Fruktansvärt tragiskt om man skulle få sin bil eller sig själv skadad på grund av Elon och människor som inte klarar av att förstå att bara för att man åker Tesla sympatiserar man inte med honom.
Hörde en bra liknelse för ett tag sedan. Minns ej vem det var som sa det. Hen hade slutat vara fotbollssupporter eftersom det handlar mer om att hata andra lag än att älska sitt eget. Det tycker jag är talade för mycket i samhället idag. Går ju knappt att se en debatt (politisk eller opolitisk) som handlar om sakfrågor och konkreta förslag. Istället handlar det alltid om att skuldbelägga andra sidan, om att peka ut misstag motståndare har gjort och att bevisa för andra hur dåliga andra sidan är. Du och dina har fel och jag behöver inte förklara mig.
Det går utmärkt att hata Elon Musk och samtidigt älska en Tesla Model Y. Att köra Tesla innebär inte att man är nazist. Och man får lov att bojkotta Tesla pga Musk. Alla alternativ ska vara ok och ingen ska skada eller förstöra person eller egendom på grund av det.
Finns det dekal "Jag vann denna på Triss".
En liten vit lögn?
Jag köpte min MY pga miljöaspekten och säkerheten samt räntan.
Musk äger ca 13% av Tesla eller nåt.
Tyvärr hjälper inte det när flertalet inte tänker så.
Elon behöver anpassa sig efter verkligheten och inse att många inte resonerar som honom och det drabbar nu oss teslaägare negativt och troligtvis även Tesla som företag på sikt.
Blir mer och mer övertygad om att det bästa vore om Elon slutade på Tesla. Han gör större skada än nytta nu.
Elon behöver anpassa sig efter verkligheten och inse att många inte resonerar som honom och det drabbar nu oss teslaägare negativt och troligtvis även Tesla som företag på sikt.
Blir mer och mer övertygad om att det bästa vore om Elon slutade på Tesla. Han gör större skada än nytta nu.
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
https://www.mitti.se/nyheter/varmdobor- ... 2826d8504c
Ett Värmdöpar sålde sin Teslabil efter att företagets ägare Elon Musk gjort något som liknar en nazi-hälsning. De är del av en ny rörelse som växer fram.
– Vi skämdes över att äga en Tesla, säger de.
Ett Värmdöpar sålde sin Teslabil efter att företagets ägare Elon Musk gjort något som liknar en nazi-hälsning. De är del av en ny rörelse som växer fram.
Var dig själv, alla andra är upptagna
BMW i4 IDrive40
BMW i4 IDrive40
Reklamgubbe. Billigt sätt att sälja in sig till fler uppdrag för LO och den typen av kunder han verkar rikta in sig på.Kriper skrev: ↑26 jan 2025 10:40https://www.mitti.se/nyheter/varmdobor- ... 2826d8504c
MYLR (Juniper) -25
Vet att det är en minoritetsuppfattning på detta forum men skulle kunna tänka mig en registreringsskylt med "Go Elon!" 
Mannen har ju för fasiken återupprättat en reell yttrandrefrihet hos Twitter, och nu följer Facebook efter i liknande spår.
Istället för att ha massa anställda för att "moderera" går man mot mer mot en oskyldig enligt lag, tills motsatsen bevisats, vilket är en starkare yttrandefrihet.
När ni fascist- och nascistsmetar folk, kom ihåg att Twitter under förra ägaren suspenderade Trumps konto och tog bort tweets om "Stay peaceful". Och att han deplattformerades totalt (Truth social togs bort som app, Facebook stängde av konto mm) av alla.
Märkligt koordinerat, tänk, nästan lite auktoritärt va?
Kom ihåg att läxan från andra världskriget var är att inte blint lyssna på auktoriteter (som stora delen av tyska befolkningen gjorde) utan tänk själva.
Kom ihåg att brun- naciststämplingen är väldigt effektiv för att hindra en konstruktiv debatt (Tänk Sverige/Invandringen).
Självklart är varken Musk eller Trump några helgon, och gör fel ibland, men krafterna som försöker tysta dem är starka.

Mannen har ju för fasiken återupprättat en reell yttrandrefrihet hos Twitter, och nu följer Facebook efter i liknande spår.
Istället för att ha massa anställda för att "moderera" går man mot mer mot en oskyldig enligt lag, tills motsatsen bevisats, vilket är en starkare yttrandefrihet.
När ni fascist- och nascistsmetar folk, kom ihåg att Twitter under förra ägaren suspenderade Trumps konto och tog bort tweets om "Stay peaceful". Och att han deplattformerades totalt (Truth social togs bort som app, Facebook stängde av konto mm) av alla.
Kom ihåg att läxan från andra världskriget var är att inte blint lyssna på auktoriteter (som stora delen av tyska befolkningen gjorde) utan tänk själva.
Kom ihåg att brun- naciststämplingen är väldigt effektiv för att hindra en konstruktiv debatt (Tänk Sverige/Invandringen).
Självklart är varken Musk eller Trump några helgon, och gör fel ibland, men krafterna som försöker tysta dem är starka.
Jag har en släkting som vägrade köpa Volvo på grund av torshammare strålkastarna.
Då kunde man bli förknippad med NMR.
Kommunanställd högre chef.
Då kunde man bli förknippad med NMR.
Kommunanställd högre chef.
TM 3 LR 2024-
TM 3 LR 2021-2024
Polestar hos kusinens Farfar
TM 3 LR 2021-2024
Polestar hos kusinens Farfar
Skatbo skrev: ↑26 jan 2025 10:50Reklamgubbe. Billigt sätt att sälja in sig till fler uppdrag för LO och den typen av kunder han verkar rikta in sig på.Kriper skrev: ↑26 jan 2025 10:40https://www.mitti.se/nyheter/varmdobor- ... 2826d8504c
IMG_0327.jpeg
Absolut, och fler företagare lär följa efter.
Nej, det var inte det vi lärde oss från andra världskriget.Maxerl skrev: ↑26 jan 2025 11:31Vet att det är en minoritetsuppfattning på detta forum men skulle kunna tänka mig en registreringsskylt med "Go Elon!"
Elon är en auktoritet och han stöder Trump, som är en auktoritet. Elon är världens rikaste man.
Som kvinna tycker jag inte att Trumps politik främjar frihet från att blint följa auktoriteter.
Som tur var är jag inte amerikan, utan svensk, och har rätt att besluta över min egen kropp.
Ingen maskulin energi hindrar mig från att få tag på nödvändig medicin som jag behöver på grund av mitt kön.
För övrigt gillar jag svengelskan skarpt.
- Xyborg
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/robin28307
Just det här ”yttrandefrihet”-svamlet tycker man ju borde vara överspelat vid det här laget. Man kan såklart tycka olika om både invandring, skattetryck och massa andra frågor som Elon försöker påverka både direkt och indirekt.Maxerl skrev: ↑26 jan 2025 11:31Vet att det är en minoritetsuppfattning på detta forum men skulle kunna tänka mig en registreringsskylt med "Go Elon!"
Mitt problem med Elons (och andras) snack är att han skulle vara någon form av yttrandefrihets-krigare. Det är ju mätbart om så är fallet med t.ex. X. Där han ju istället hundratals konton som står på motsatt sida från Elon blivit avstängda, ”down rated” eller blockerade i vissa områden, personer som argumenterar emot har blivit uthängda, förolämpade, ”doxade” och mycket annat än värre.
Elon är inte på något vis för yttrandefrihet, han har bara börjat tysta en grupp som hans fans/fränder inte gillar. Raka motsatsen till yttrandefrihet.
Elon kan tycka om konservatism och nationalism så mycket han vill. Mitt stora problem med honom är att han ljuger, förvrider händelser och förstärker och sprider både lögner och de som ger upphov till dem, troligtvis bara för att gagna sig själv. DET är ett problem. Vare sig han påstår sig stödja nationalism eller något annat.
Därutöver finner jag det ganska humoristiskt att Elon och Trump skulle vara underdogs. ”Krafterna som vill tysta dem är starka”? Vi pratar alltså om mannen som innehar världens mäktigaste arbete, samt hans för tillfället BFF som är världens rikaste man, och äger en stor plattform på sociala medier, den största privata leverantören av satelliter och världens högst värderade bilföretag. Skulle de här vara underdogs?
Senast redigerad av Xyborg, redigerad totalt 1 gånger.