Snabbladda på sekunder

Diskussioner om dagens nyhetsartikel på hemsidan

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7938
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Snabbladda på sekunder

Inlägg av TiborBlomhall »

Bild

Vi har inte skrivit om Formel-E förut, men nu har de kommit med en väldigt intressant nyhet.

Formel-E är en racingserie för eldrivna formelbilar. Som Formel-1 fast på el. Första tävlingssäsongen kördes redan 2014. Nu är de inne på tredje generationen elbilar. Sedan 2020 har tävlingarna världsmästerskapsstatus av FIA.

Nytt för årets säsong blir snabbladdning av bilarna i pit-stop.

“Men vänta nu” tänker nu säkert många, “hur roligt är det med ett Formel-E lopp om bilarna tvingas stå vid nån snabbladdare i 30 minuter å ladda?”

Fast nu är det inte 30 minuter vi snackar om – utan 30 sekunder! Bilarna kommer laddas med 600 kW Pit-BOOST teknik: på 30 sekunder får de in 10% laddning (3,85 kWh) i batterierna. Ett energitillskott som ger bilen välbehövlig kraft som föraren sedan kan nyttja vid omkörningar eller för att försvara sin position.

Formel-E lopp brukar vara på runt 45 minuter, och nu införs det ett obligatoriskt depåstopp per tävling. Stallen får själva bestämma strategin när de ska ta in bilen för laddning. Redan i början av tävlingen? Eller kanske i mitten? Eller mot slutet så de fyller på energin innan målfighten?

Bild

Tredje generationens Formel-E bilar accelererar 0-100 km/h på dryga 1,8 sekunder och har en toppfart elektroniskt begränsad till 320 km/h. Bilarna är fyrhjulsdrivna med två motorer som kan leverera sammanlagt 470 hästkrafter.

Alla bilar använder likadana standardiserade litiumjonbatterier från Williams Advanced Engineering. Batteripacket väger 284 kg och har 51 kWh kapacitet varav 38,5 kWh är tillgängliga till förarna.

Batterierna är luftkylda när bilarna körs. Men under den extremt snabba laddningen vid depåstoppet behövs det mycket mer kylning. Därför ansluter teknikerna då tryckluft till bilen för att blåsa på luftkylningen – och packar torris på batteripacket.

I samband med batteriladdning brukar man prata om “C-rate”. Kvoten mellan laddeffekt och batteristorlek betecknas med bokstaven C. Laddar man med 1 C laddar man med lika många kW som batteriernas storlek i kWh, så batterierna laddas fulla på exakt en timme. Har man 50 kWh batterier och de tål 1 C kan man ladda dem med 50 kW. Ökar man till 2 C kan en 50 kWh batteri laddas med 100 kW, och blir färdigladdad på en halvtimme.

Vanliga elbilar brukar kunna laddas med ungefär 2-3 C, dvs med dubbelt eller tre gånger så många kW som deras batteristorlek är i kWh. Tesla Model 3 LR till exempel har 82 kWh batterier och kan laddas med max 250 kW, dvs 3 C (250 delat med 82).

Formel-E bilar har mycket mindre batterier på endast 50 kWh som ändå laddas med 600 kW. Det blir hissnande 12 C! Trots kolsyresnö kylning blir batterierna mycket varma av så extremt snabb laddning. Det är inget som man vill utsätta vanliga vardagsbilar för, bilar vars batterier förväntas hålla i många år.

Men Formel-E börjar bli det som Formel-1 bilar har varit för avgasbilar: ett sätt att testa gränserna och utveckla teknologier som så småningom även vanliga vardags-elbilar kan dra nytta av.

Formel-E-s ledning har redan börjat skissa på nästa generations elektriska formelbilar. Tävlingens medgrundare Alberto Longo sa i en intervju med racer.com att “vi har bara börjat testa den här tekniken, vi får se var gränserna går. Vi kan gå upp till 800 kW eller mer i framtiden, så bilarna kan ladda 25% fullt på bara 30 sekunder. Eller så kan vi minska depåstoppen till färre sekunder. Vi har öppnat dörren till många studier, mycket simulering, mycket utveckling.”

Vem vet? I framtiden kan kanske även våra vardags-elbilar också bara ta ett snabbt depåstopp längs motorvägen.



Source: https://teslaclubsweden.se/snabbladda-pa-sekunder/
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 9334
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Snabbladda på sekunder

Inlägg av mikebike »

En liten typo: "mindre batterier på endast 50 kW"
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7938
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Snabbladda på sekunder

Inlägg av TiborBlomhall »

mikebike skrev: 27 jan 2025 08:49
En liten typo: "mindre batterier på endast 50 kW"
Tack, fixat!
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2455
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Snabbladda på sekunder

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Undrar hur matande elnätet är uppbyggt?

De kanske har batterilager?

Får ju inte bli någon laddkö, och om flera bilar är inne i depån samtidigt behövs mycket tillgänglig effekt.
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 9334
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Snabbladda på sekunder

Inlägg av mikebike »

Jag misstänker att de inte är speciellt bekymrade över batteriernas livlängd. ;)

I F1 byter de motorer ofta (så ofta de får).
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare
Inlägg: 1184
Blev medlem: 27 nov 2016 01:05
Ort: Lidingö

Re: Snabbladda på sekunder

Inlägg av MangeT »

Varför har de inte batteribyte istället?
Borde kunna gå att konstruera bilarna så att det kan ske inom 30s.
Skulle bli mer likt riktig F1 då när de får ett batteri med full laddning istället.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Användarvisningsbild
fnils
Teslaägare
Inlägg: 138
Blev medlem: 03 jan 2024 21:44

Re: Snabbladda på sekunder

Inlägg av fnils »

MangeT skrev: 27 jan 2025 11:05
Varför har de inte batteribyte istället?
Borde kunna gå att konstruera bilarna så att det kan ske inom 30s.
Skulle bli mer likt riktig F1 då när de får ett batteri med full laddning istället.
Det är väll bättre om de hittar en lösning för snabbare laddning. Det går ju att applicera smidigare i världen senare.
Mini Cooper SE
Tesla Model 3 Long Range Highland
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 4383
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Snabbladda på sekunder

Inlägg av jonasl »

Formula-e handlar väl mycket om att pusha utveckling och då är inte batteribyte lika intressant.

Kul att serien överlevt så länge, kikade lite för några år sen svenska Felix Rosenqvist körde men bilarna var alldeles FÖR jämna så det var sällan särskilt mycket action. Men det borde finnas potential.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
manneson
Inlägg: 1096
Blev medlem: 22 sep 2024 12:13

Re: Snabbladda på sekunder

Inlägg av manneson »

Vad jag förstått så skall de ladda i just 30 sekunder och får då i ca 3kwh.
Det räcker förstås inte ens till ett varv så det är verkligen bara "for show".

Tycker de kunde gjort laddstoppen lite längre så det haft någon praktisk effekt.
Kanske knutit ihop det med någon form av tidsavdrag eller att man får extra hk om man laddar längre. I dunno. Nånting som gjort det mer intressant än bara "tankning".
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7938
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Snabbladda på sekunder

Inlägg av TiborBlomhall »

MangeT skrev: 27 jan 2025 11:05
Varför har de inte batteribyte istället?
Borde kunna gå att konstruera bilarna så att det kan ske inom 30s.
Skulle bli mer likt riktig F1 då när de får ett batteri med full laddning istället.
De hade bilbyte i början. Föraren hoppade över i ny bil efter halva loppet.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7938
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Snabbladda på sekunder

Inlägg av TiborBlomhall »

manneson skrev: 27 jan 2025 13:19
Vad jag förstått så skall de ladda i just 30 sekunder och får då i ca 3kwh.
Det räcker förstås inte ens till ett varv så det är verkligen bara "for show".

Tycker de kunde gjort laddstoppen lite längre så det haft någon praktisk effekt.
Kanske knutit ihop det med någon form av tidsavdrag eller att man får extra hk om man laddar längre. I dunno. Nånting som gjort det mer intressant än bara "tankning".
3,85 kWh är inte alls bara "for show".
Bilarna kör i 45 minuter på 38,5 kWh. Så laddstoppet ger 4,5 minuters extra körtid.
Men extra energin är främst tänkt att användas till att få bilen "piggare", ska kunna köra mer aggressivt.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 9052
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Snabbladda på sekunder

Inlägg av Pontus »

Att så liten del av batteriet är tillgängligt för föraren beror det på att man vill kunna använda högre prestanda längre tid när man närmar sig 0% på mätaren?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 8123
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Snabbladda på sekunder

Inlägg av fth »

Borde inte detta vara ett utmärkt användningsfall för superkondensatorer? :?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 9334
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Snabbladda på sekunder

Inlägg av mikebike »

fth skrev: 27 jan 2025 14:19
Borde inte detta vara ett utmärkt användningsfall för superkondensatorer? :?

/fth
Då får man koppla på en släpvagn för att få plats med kondingarna.
"Batteries store energy as chemical energy, which is more energy-dense than electrostatic energy storage in supercapacitors. For example, LIBs reach up to 650 Wh/L, while high-end supercapacitors only achieve about 10 Wh/L, about 1.5 % of LIBs' energy density."
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 8123
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Snabbladda på sekunder

Inlägg av fth »

mikebike skrev: 27 jan 2025 14:27
fth skrev: 27 jan 2025 14:19
Borde inte detta vara ett utmärkt användningsfall för superkondensatorer? :?

/fth
Då får man koppla på en släpvagn för att få plats med kondingarna.
"Batteries store energy as chemical energy, which is more energy-dense than electrostatic energy storage in supercapacitors. For example, LIBs reach up to 650 Wh/L, while high-end supercapacitors only achieve about 10 Wh/L, about 1.5 % of LIBs' energy density."
Det skulle förstås inte ersätta batteriet, utan komplettera det, för snabb "top up" i depå samt för en extra "kick" vid behov.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 9334
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Snabbladda på sekunder

Inlägg av mikebike »

fth skrev: 27 jan 2025 14:37
mikebike skrev: 27 jan 2025 14:27
fth skrev: 27 jan 2025 14:19
Borde inte detta vara ett utmärkt användningsfall för superkondensatorer? :?

/fth
Då får man koppla på en släpvagn för att få plats med kondingarna.
"Batteries store energy as chemical energy, which is more energy-dense than electrostatic energy storage in supercapacitors. For example, LIBs reach up to 650 Wh/L, while high-end supercapacitors only achieve about 10 Wh/L, about 1.5 % of LIBs' energy density."
Det skulle förstås inte ersätta batteriet, utan komplettera det, för snabb "top up" i depå samt för en extra "kick" vid behov.

/fth
Jo, men volymproblemet kvarstår. Ta bort 1 liter batteri och ersätt med 65 liter kondensatorer.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Bo99
elbilist
Inlägg: 196
Blev medlem: 09 jul 2021 07:05
Ort: Höör

Re: Snabbladda på sekunder

Inlägg av Bo99 »

Framtiden är naturligtvis att det tar max 5 min att ladda vilken elbil som helst fullt. Ett annat alternativ är att byta batteri med ett enkelt handgrepp på elmacken. Lägg in det tomma i en automat och ta ett nytt som inte är större än en mindre resväska.

Allt kommer att bli standardiserat i hela världen.
backe
Inlägg: 2546
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Snabbladda på sekunder

Inlägg av backe »

Bo99 skrev: 02 feb 2025 14:08
Framtiden är naturligtvis att det tar max 5 min att ladda vilken elbil som helst fullt. Ett annat alternativ är att byta batteri med ett enkelt handgrepp på elmacken. Lägg in det tomma i en automat och ta ett nytt som inte är större än en mindre resväska.

Allt kommer att bli standardiserat i hela världen.
Att vi ska få en global standard känns väl inte så hoppfullt, finns det någon standard alls som gäller globalt?

För egen del så känns 5 min till fullt batteri ej nödvändigt, ser hellre att man kan nå typ 50 riktiga mil året om, sen vill jag gärna stanna och sträcka på benen, så kan jag toppa upp på 10 minuter så är jag nöjd, och där är vi redan som det ser ut med t.ex. Zeekr och deras Golden battery.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 5803
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Snabbladda på sekunder

Inlägg av AAKEE »

mikebike skrev: 27 jan 2025 15:11
fth skrev: 27 jan 2025 14:37
mikebike skrev: 27 jan 2025 14:27
fth skrev: 27 jan 2025 14:19
Borde inte detta vara ett utmärkt användningsfall för superkondensatorer? :?

/fth
Då får man koppla på en släpvagn för att få plats med kondingarna.
"Batteries store energy as chemical energy, which is more energy-dense than electrostatic energy storage in supercapacitors. For example, LIBs reach up to 650 Wh/L, while high-end supercapacitors only achieve about 10 Wh/L, about 1.5 % of LIBs' energy density."
Det skulle förstås inte ersätta batteriet, utan komplettera det, för snabb "top up" i depå samt för en extra "kick" vid behov.

/fth
Jo, men volymproblemet kvarstår. Ta bort 1 liter batteri och ersätt med 65 liter kondensatorer.
Bara om du räknar Wh/L.


Superkondensatorn kan troligen leverera mycket (massor) mer effekt per L och kg än batteriet kan.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12624
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Snabbladda på sekunder

Inlägg av Fredrik j »

Om det även i framtiden sliter mer på batteriet vid snabbladdning kommer inte dom extra minuterna det tar att ladda långsamt vara värda så mycket.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 9334
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Snabbladda på sekunder

Inlägg av mikebike »

AAKEE skrev: 02 feb 2025 16:28
mikebike skrev: 27 jan 2025 15:11
fth skrev: 27 jan 2025 14:37
mikebike skrev: 27 jan 2025 14:27
fth skrev: 27 jan 2025 14:19
Borde inte detta vara ett utmärkt användningsfall för superkondensatorer? :?

/fth
Då får man koppla på en släpvagn för att få plats med kondingarna.
"Batteries store energy as chemical energy, which is more energy-dense than electrostatic energy storage in supercapacitors. For example, LIBs reach up to 650 Wh/L, while high-end supercapacitors only achieve about 10 Wh/L, about 1.5 % of LIBs' energy density."
Det skulle förstås inte ersätta batteriet, utan komplettera det, för snabb "top up" i depå samt för en extra "kick" vid behov.

/fth
Jo, men volymproblemet kvarstår. Ta bort 1 liter batteri och ersätt med 65 liter kondensatorer.
Bara om du räknar Wh/L.


Superkondensatorn kan troligen leverera mycket (massor) mer effekt per L och kg än batteriet kan.
Det är inte så bara, skillnaden i energi per liter är brutal och är orsaken till att supercaps inte används alls idag.
Jag var inblandad i ett projekt med mildhybridsystem för entreprenadmaskiner där supercaps skulle användas, men....
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 5803
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Snabbladda på sekunder

Inlägg av AAKEE »

mikebike skrev: 02 feb 2025 17:26
AAKEE skrev: 02 feb 2025 16:28
mikebike skrev: 27 jan 2025 15:11
fth skrev: 27 jan 2025 14:37
mikebike skrev: 27 jan 2025 14:27

Då får man koppla på en släpvagn för att få plats med kondingarna.
"Batteries store energy as chemical energy, which is more energy-dense than electrostatic energy storage in supercapacitors. For example, LIBs reach up to 650 Wh/L, while high-end supercapacitors only achieve about 10 Wh/L, about 1.5 % of LIBs' energy density."
Det skulle förstås inte ersätta batteriet, utan komplettera det, för snabb "top up" i depå samt för en extra "kick" vid behov.

/fth
Jo, men volymproblemet kvarstår. Ta bort 1 liter batteri och ersätt med 65 liter kondensatorer.
Bara om du räknar Wh/L.


Superkondensatorn kan troligen leverera mycket (massor) mer effekt per L och kg än batteriet kan.
Det är inte så bara, skillnaden i energi per liter är brutal och är orsaken till att supercaps inte används alls idag.
Jag var inblandad i ett projekt med mildhybridsystem för entreprenadmaskiner där supercaps skulle användas, men....

De kan leverera effekten 10.000 W/L, right?

För att orka leverera 100kW överhuvudtaget (oavsett tid) behöver vi ~ 7kg

För att leverera det i 5s så behöver vi ~ 140Wh.

Det blir 14L med 10Wh/L, right? Vikt ~ 14kg också?

Inte så dumt ändå som tillskott.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 9334
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Snabbladda på sekunder

Inlägg av mikebike »

AAKEE skrev: 02 feb 2025 21:12
mikebike skrev: 02 feb 2025 17:26
AAKEE skrev: 02 feb 2025 16:28
mikebike skrev: 27 jan 2025 15:11
fth skrev: 27 jan 2025 14:37

Det skulle förstås inte ersätta batteriet, utan komplettera det, för snabb "top up" i depå samt för en extra "kick" vid behov.

/fth
Jo, men volymproblemet kvarstår. Ta bort 1 liter batteri och ersätt med 65 liter kondensatorer.
Bara om du räknar Wh/L.


Superkondensatorn kan troligen leverera mycket (massor) mer effekt per L och kg än batteriet kan.
Det är inte så bara, skillnaden i energi per liter är brutal och är orsaken till att supercaps inte används alls idag.
Jag var inblandad i ett projekt med mildhybridsystem för entreprenadmaskiner där supercaps skulle användas, men....

De kan leverera effekten 10.000 W/L, right?

För att orka leverera 100kW överhuvudtaget (oavsett tid) behöver vi ~ 7kg

För att leverera det i 5s så behöver vi ~ 140Wh.

Det blir 14L med 10Wh/L, right? Vikt ~ 14kg också?

Inte så dumt ändå som tillskott.
Varför förekommer det inte då, inte ens som komplettering till batteri?
Förutom volymnackdelen så har vi egenskapen att spänningen sjunker direkt när man plockar ur energi ur en kondensator.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 6198
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Re: Snabbladda på sekunder

Inlägg av Nicke Nyfiken »

mikebike skrev: 02 feb 2025 21:24
AAKEE skrev: 02 feb 2025 21:12
mikebike skrev: 02 feb 2025 17:26
AAKEE skrev: 02 feb 2025 16:28
mikebike skrev: 27 jan 2025 15:11

Jo, men volymproblemet kvarstår. Ta bort 1 liter batteri och ersätt med 65 liter kondensatorer.
Bara om du räknar Wh/L.


Superkondensatorn kan troligen leverera mycket (massor) mer effekt per L och kg än batteriet kan.
Det är inte så bara, skillnaden i energi per liter är brutal och är orsaken till att supercaps inte används alls idag.
Jag var inblandad i ett projekt med mildhybridsystem för entreprenadmaskiner där supercaps skulle användas, men....

De kan leverera effekten 10.000 W/L, right?

För att orka leverera 100kW överhuvudtaget (oavsett tid) behöver vi ~ 7kg

För att leverera det i 5s så behöver vi ~ 140Wh.

Det blir 14L med 10Wh/L, right? Vikt ~ 14kg också?

Inte så dumt ändå som tillskott.
Varför förekommer det inte då, inte ens som komplettering till batteri?
Förutom volymnackdelen så har vi egenskapen att spänningen sjunker direkt när man plockar ur energi ur en kondensator.
Super capacitor har använts sedan många år tillbaka inom motorsport för kortvarig energilagring på hybridbilar.

Toyota började använda det redan 2012 på sina LMP1-bilar när de körde "FIA World Endurance Championship".
De plockade ut 300 hästkrafter ur det hybridsystemet.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Toyota_TS030_Hybrid
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 5803
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Snabbladda på sekunder

Inlägg av AAKEE »

mikebike skrev: 02 feb 2025 21:24
AAKEE skrev: 02 feb 2025 21:12
mikebike skrev: 02 feb 2025 17:26
AAKEE skrev: 02 feb 2025 16:28
mikebike skrev: 27 jan 2025 15:11

Jo, men volymproblemet kvarstår. Ta bort 1 liter batteri och ersätt med 65 liter kondensatorer.
Bara om du räknar Wh/L.


Superkondensatorn kan troligen leverera mycket (massor) mer effekt per L och kg än batteriet kan.
Det är inte så bara, skillnaden i energi per liter är brutal och är orsaken till att supercaps inte används alls idag.
Jag var inblandad i ett projekt med mildhybridsystem för entreprenadmaskiner där supercaps skulle användas, men....

De kan leverera effekten 10.000 W/L, right?

För att orka leverera 100kW överhuvudtaget (oavsett tid) behöver vi ~ 7kg

För att leverera det i 5s så behöver vi ~ 140Wh.

Det blir 14L med 10Wh/L, right? Vikt ~ 14kg också?

Inte så dumt ändå som tillskott.
Varför förekommer det inte då, inte ens som komplettering till batteri?
Förutom volymnackdelen så har vi egenskapen att spänningen sjunker direkt när man plockar ur energi ur en kondensator.
Det lilla jag vet om superkonsendsatorer är att de håller strömmen mycket mycket bättre än vanliga kondingar. Men inte alls som ett lithiumbatteri.

När skulle vi behöva det rent krasst, förutom i motorsport?
Därmed inte sagt det är dåligt utan det är mest troligt behovet som styr.
- Det är precis som med helikopterpiloter. Rätt värdelösa i de första 1950 åren efter Christus, men rätt bra att ha när helikoptern väl var uppfunnen ;)

Jag ser inte någon större vinst än tex för den där extra skjutsen, tex KERS i F1 för 15 år sedan (-ish) var ett svänghjul där man byggde energi kinetiskt.

En eldriven tävlingsbil behöver ett större batteri än den egentligen behöver rent energimässigt eftersom ett litet batteri inte kan leverera de effekttoppar som behövs när strömmen börjar vara på låg SOC.
Laddar man superkondingen under lång tid orkar batteriet, plus att man kan återvinna regen till kondingen.
Då kan man ta ut hög effekt ur systemet under den korta tid som behövs utan att behöva ha ett 100kWh batteri och bara nyttja 40kWh.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Skriv svar