Autopiloten är ett stort minus för mig, men i så fall får man leva på hoppet att det blir bra till slut. Jag tycker det är så gött att bara ställa in hastighet och åka med.
Men än har vi inte köpt nån bil.
Moderator: Redaktion
Autopiloten är ett stort minus för mig, men i så fall får man leva på hoppet att det blir bra till slut. Jag tycker det är så gött att bara ställa in hastighet och åka med.
Det är (enligt Fords egen tillbehörskatalog iallafall) olika vikter för tillåten vertikal last beroende på om det är släp eller cykelhållare (borde även gälla bakbox då).Carlsson skrev: ↑04 dec 2024 15:41Bil tillverkad efter 2022-05 har enligt transportstyrelsen 1000 kilo dragvikt och 40 kilo Största belastning koppling fordon.
Innan dess har de 750 kilo dragvikt och 30 kilo största belastning (kultryck). Jag slår på en bil tillverkad sent 2023 och får att den har 1500 kg dragvikt och 60 kilo största belastning.
Men säljaren jag pratade med hävdade tydligt att det är 750 dragvikt på alla modeller... tråkigt när de har så dålig koll.
Oavsett, bakbox går ju bort på Mach-E tillverkade innan 2023 då. 300 liter bakbok väger 17 kilo + 9 kilo platform = 26 kilo. Då har man fyra härliga kilo att packa i en 2021a. 13 kilo i en 2022/05. Det blir inte mycket det...
Carlsson skrev: ↑15 dec 2024 22:10![]()
![]()
Gjorde en snabb kalkyl. Köper man från KVD, 2021a för 360 000 och lånar med 6,45% ränta och 150 000 i kontant så landar TCO över fem år på samma som den Mach E från 2023 jag tittat på. Detta beror delvis på den högre räntan de tre första åren men främst på att försäkringen kostar 1500 kr i månaden för Teslan.
Sjukt att det skiljer så fortfarande.
Jag har pratat med typ 100 olika säljare på tre olika bolag om detta. INGEN har kunnat ge mig denna information. Även mailat till Ford.se, bakbox.se och Thule.se. Återigen, ingen kunde svara på det här.
Ringde runt och hörde om att försäkra en MY 2021.
Med uppdaterade försäkringskostnader (Sensor erbjuder 1125:- för helförsäkring) på MY blir det 377:- billigare att åka Tesla -21 mot Mach-E LR -23. Och då är det ändå ett rätt bra pris på Mach-en, det KAN stå sig något bättre i pris och således tappa mindre i värde och då blir den billigare. Men vice versa kan också hända. Svårt att spå framtid.Carlsson skrev: ↑15 dec 2024 22:10
Gjorde en snabb kalkyl. Köper man från KVD, 2021a för 360 000 och lånar med 6,45% ränta och 150 000 i kontant så landar TCO över fem år på samma som den Mach E från 2023 jag tittat på. Detta beror delvis på den högre räntan de tre första åren men främst på att försäkringen kostar 1500 kr i månaden för Teslan.
Sjukt att det skiljer så fortfarande.
Vi får 150 000:- för vår bil om vi säljer. Då behöver vi 200 000 för att köpa för 350'.
Sikta på en ID4 för 200 då som sagt.Carlsson skrev: ↑16 dec 2024 13:09Vi får 150 000:- för vår bil om vi säljer. Då behöver vi 200 000 för att köpa för 350'.
Att spara ihop 200k på 12 månader är = 16 666 per månad. Du får det låta så enkelt att spara ihop 350 till våren![]()
Men jag håller med, det känns drygt att pröjsa ränta för begagnat. Speciellt när det är 0 på nytt.
Om/när processor spelar någon som helst roll för just dig så är alla andra bilar nere på 5000 kr i värde och du vill ha senaste versionenCarlsson skrev: ↑16 dec 2024 21:13... att jag ens skriver detta. Men om man nu ska titta på en MY har jag förstått att 2022orna har något bekvämare dämpning samt att de har ett lite lite större batteri. Och, bättre processor, Ryzen.
Nybilsgarantin upphör vid 8 000 mil, det stämmer va? Men vad innebär det i praktiken? Vad är det man går miste om som konsument efter 8 000 mil och täcker försäkringsbolagen upp saker fast mot en högre kostnad?
De fick också högre lastvikt 2022.Carlsson skrev: ↑16 dec 2024 21:13... att jag ens skriver detta. Men om man nu ska titta på en MY har jag förstått att 2022orna har något bekvämare dämpning samt att de har ett lite lite större batteri. Och, bättre processor, Ryzen.
Nybilsgarantin upphör vid 8 000 mil, det stämmer va? Men vad innebär det i praktiken? Vad är det man går miste om som konsument efter 8 000 mil och täcker försäkringsbolagen upp saker fast mot en högre kostnad?
Personligen har jag ingen åsikt om processor, sekret bara de skillnader jag vet mellan bilar 2021 / 2022. Vad det praktiskt innebär att processor är bättre i den senare har jag ingen aning om. Inte heller om det är värt något i begagnatsammanhang. Den ökade komforten är värt nått personligen i alla fall.T4s skrev: ↑16 dec 2024 21:42
Om/när processor spelar någon som helst roll för just dig så är alla andra bilar nere på 5000 kr i värde och du vill ha senaste versionen![]()
Så antingen tror du att processor spelar roll och då köper du en ny med senaste hårdvaran eller så gör du inte det och köper den som är billigast/bäst för dig och satsar på att du får tillbaka ok värde om några år.
Nej, det stämmer inte vad beträffar dämpningen för LR 2022. Den kanske blev bättre när produktionen flyttades till Tyskland?Carlsson skrev: ↑16 dec 2024 21:13... att jag ens skriver detta. Men om man nu ska titta på en MY har jag förstått att 2022orna har något bekvämare dämpning samt att de har ett lite lite större batteri. Och, bättre processor, Ryzen.
Berätta mer om den - jag ska provköra den imorgon. De har bra priser nu eftersom refresh kommer till sommaren.
Kul!
Grattis! Känns som mitt inlägg från 15 december prickade ganska rätt
Ja, man kan säga att du prickade ganska bra där. Men vi var nog flera som såg var det här va på väg nånstans. Behövde bara lite hjälp över tröskeln.
Inte kört så långt än men jag är mycket nöjd med komforten. Den är mjukare än ID4 upplever jag. Betydligt mjukare än Tesla i både dämpning men också i gaspådrag och inbromsning. Jag kommer från en Passat så jag tycker ju att den är lite rapp när man gasar - men där rår den ju inte på Tesla osv egentligen. Nu har jag två små barn så jag vill helst köra mjukt och fint.
Låter som ett bra köp.Carlsson skrev: ↑24 jan 2025 20:12Ja, man kan säga att du prickade ganska bra där. Men vi var nog flera som såg var det här va på väg nånstans. Behövde bara lite hjälp över tröskeln.
Inte kört så långt än men jag är mycket nöjd med komforten. Den är mjukare än ID4 upplever jag. Betydligt mjukare än Tesla i både dämpning men också i gaspådrag och inbromsning. Jag kommer från en Passat så jag tycker ju att den är lite rapp när man gasar - men där rår den ju inte på Tesla osv egentligen. Nu har jag två små barn så jag vill helst köra mjukt och fint.
Interiör och kupé trivs jag med väldigt bra. Känns som hög kvalité. Jag tycker om spakar och knappar - flera bra och genomtänkta fysiska knappar. Infotainmentsystem är ok - alltså jämför man med Tesla är det dåligt men jag tycker allt verkar funka. Stör mig lite på att man inte får navigation i cockpit när man kör Google Maps via Apple CarPlay men det är ju Apples fel.
Skodas app verkar kass vad jag läst mig till. Men hittills funkat för mig. Det enda man kan göra i appen är typ att starta eller schemalägga kupévärmare så ja… ha inte högre förväntningar där då kanske.
Allt som allt tycker jag det verkar vara en bra bil. Speciellt för de som vill ha kvar ena foten i gammal bilen med knappar och spakar och så.
Du ja tror vi är grannar! Mvh passaten på plats 70