Hjälp att resonera fram alternativ till Model Y

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Carlsson

Re: Hjälp att resonera fram alternativ till Model Y

Inlägg av Carlsson »

h4nk skrev: 16 dec 2024 00:19
Jag hade en lite liknande process innan jag till slut landade i att Model Y var den bilen som uppfyllde alla mina krav när det var dags att byta från vår V90 och jag har inte ångrat valet en sekund.
Autopiloten är ett stort minus för mig, men i så fall får man leva på hoppet att det blir bra till slut. Jag tycker det är så gött att bara ställa in hastighet och åka med.

Men än har vi inte köpt nån bil.
Användarvisningsbild
nicklas11
Teslaägare
Referralkod: ts.la/nicklas264349

Inlägg av nicklas11 »

Carlsson skrev: 04 dec 2024 15:41
Bil tillverkad efter 2022-05 har enligt transportstyrelsen 1000 kilo dragvikt och 40 kilo Största belastning koppling fordon.
Innan dess har de 750 kilo dragvikt och 30 kilo största belastning (kultryck). Jag slår på en bil tillverkad sent 2023 och får att den har 1500 kg dragvikt och 60 kilo största belastning.

Men säljaren jag pratade med hävdade tydligt att det är 750 dragvikt på alla modeller... tråkigt när de har så dålig koll.

Oavsett, bakbox går ju bort på Mach-E tillverkade innan 2023 då. 300 liter bakbok väger 17 kilo + 9 kilo platform = 26 kilo. Då har man fyra härliga kilo att packa i en 2021a. 13 kilo i en 2022/05. Det blir inte mycket det...
Det är (enligt Fords egen tillbehörskatalog iallafall) olika vikter för tillåten vertikal last beroende på om det är släp eller cykelhållare (borde även gälla bakbox då).
https://euaccessories.blob.core.windows ... 9-2020.pdf
Skärmbild 2024-12-16 074334.png
Användarvisningsbild
mussla
Teslaägare

Inlägg av mussla »

Carlsson skrev: 15 dec 2024 22:10
frassys skrev: 15 dec 2024 21:31
Efter 172 inlägg så tror jag du landar i en Y nu ändå :D Två barn och barnvagn kräver ett stort bagage, Mach-E:s tycker jag känns för litet för det.
:o :shock:

Gjorde en snabb kalkyl. Köper man från KVD, 2021a för 360 000 och lånar med 6,45% ränta och 150 000 i kontant så landar TCO över fem år på samma som den Mach E från 2023 jag tittat på. Detta beror delvis på den högre räntan de tre första åren men främst på att försäkringen kostar 1500 kr i månaden för Teslan.
Sjukt att det skiljer så fortfarande.

Vad får du för försäkring på Mach-E i jämförbar modell som den Y du har kikat på?

Och bara av ren nyfikenhet, vad räknar du får TOC för en ny model y med nollränta?
Model Y LR AWD -24
Carlsson

Inlägg av Carlsson »

nicklas11 skrev: 16 dec 2024 07:45
Det är (enligt Fords egen tillbehörskatalog iallafall) olika vikter för tillåten vertikal last beroende på om det är släp eller cykelhållare (borde även gälla bakbox då).
Jag har pratat med typ 100 olika säljare på tre olika bolag om detta. INGEN har kunnat ge mig denna information. Även mailat till Ford.se, bakbox.se och Thule.se. Återigen, ingen kunde svara på det här.

Tills nu, tills du. :lol:
mussla skrev: 16 dec 2024 09:12

Vad får du för försäkring på Mach-E i jämförbar modell som den Y du har kikat på?

Och bara av ren nyfikenhet, vad räknar du får TOC för en ny model y med nollränta?
Ringde runt och hörde om att försäkra en MY 2021.
Här kommer månadskostnaderna jag fick för 1500 mil och 5000 kr vagnskada:
Watercircle: 2000:-
Gjensidige: Försäkrar ej Tesla
Trygg Hansa: 1733:-
Länsförsäkringar: 1220:-
IF: 2206:-
Svedea: Enbart trafikförsäkring på Tesla
Sensor: 1125:-

Med ny försäkringskostnad landar jag på TCO 60 månader 5 767 kr. Forden kostar 930:- i helförsäkring (då har jag bara kollat online=. Så kom ner bra i pris på MY när man ringde runt.

TCO på en helt ny MY LR för 629 170:- med 0% ränta (ink vinterdäck).
TCO 36 månader 8 707 kr (8 007 kr)
TCO 60 månader 7 663 kr (6 381 kr)
TCO 96 månader 6 244 kr (4 978 kr)

Så skiljer 1 800 i månaden i 60 månader eller 120 000:- på en tre år gammal MY LR AWD med 6,45% ränta vs en ny MY LR med 0%.

Edit:
Hade glömt vinterdäck, uppdaterat med vinterdäck samt att jag räknade ut försäkringskostnaden med 3 år halv och resten hel på TCO köpa ny bil.
manneson

Inlägg av manneson »

Köper du beg så köper du väl kontant eller?
Jag skulle aldrig tänka mig att pynta 5-6% ränta iaf.
Spara ihop ~350 och köp en 22-23 Y till våren.
Eller en ID4 för 200...
Senast redigerad av manneson, redigerad totalt 1 gånger.
Carlsson

Inlägg av Carlsson »

Carlsson skrev: 15 dec 2024 22:10

Gjorde en snabb kalkyl. Köper man från KVD, 2021a för 360 000 och lånar med 6,45% ränta och 150 000 i kontant så landar TCO över fem år på samma som den Mach E från 2023 jag tittat på. Detta beror delvis på den högre räntan de tre första åren men främst på att försäkringen kostar 1500 kr i månaden för Teslan.
Sjukt att det skiljer så fortfarande.
Med uppdaterade försäkringskostnader (Sensor erbjuder 1125:- för helförsäkring) på MY blir det 377:- billigare att åka Tesla -21 mot Mach-E LR -23. Och då är det ändå ett rätt bra pris på Mach-en, det KAN stå sig något bättre i pris och således tappa mindre i värde och då blir den billigare. Men vice versa kan också hända. Svårt att spå framtid.
Carlsson

Inlägg av Carlsson »

manneson skrev: 16 dec 2024 13:04
Vi får 150 000:- för vår bil om vi säljer. Då behöver vi 200 000 för att köpa för 350'.
Att spara ihop 200k på 12 månader är = 16 666 per månad. Du får det låta så enkelt att spara ihop 350 till våren :lol:

Men jag håller med, det känns drygt att pröjsa ränta för begagnat. Speciellt när det är 0 på nytt.
manneson

Inlägg av manneson »

Carlsson skrev: 16 dec 2024 13:09
manneson skrev: 16 dec 2024 13:04
Vi får 150 000:- för vår bil om vi säljer. Då behöver vi 200 000 för att köpa för 350'.
Att spara ihop 200k på 12 månader är = 16 666 per månad. Du får det låta så enkelt att spara ihop 350 till våren :lol:

Men jag håller med, det känns drygt att pröjsa ränta för begagnat. Speciellt när det är 0 på nytt.
Sikta på en ID4 för 200 då som sagt.
Sen kan du spara till en Y medan du kör den. ;)
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

Intressant att Gjensidige inte försäkrar Tesla alls. Vi har vår MY hos dem och betalar strax under 450 kr / mån för halvförsäkring per månad med 2000 mil / år, via Motormännen (kostar några hundralappar per år för medlemskapet hos dem också, ska väl tilläggas).

Säljaren varnade för att priset skulle gå upp efter första året men det gjorde det inte, spännande att se vad som händer i augusti nästa år när det är helförsäkring som gäller..

Är för övrigt supernöjd med MY efter 2.5 år. Vi har tre barn och åker en del längre resor, bland annat har vi 60 mil enkel väg till stuga vid Höga Kusten som vi besöker många gånger varje år. Bilen sväljer verkligen massor. Nästan full IKEA-kasse i frunken, en överfull sådan i subtrunken och då har man hela stora bagaget kvar..

Sen har den förstås sina sidor men allt vi jämförde med då hade nackdelar som gjorde att vi landade i Y. Sen hade vi ju en 3:a innan och den var inte lika praktiskt med tre barn :-)
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Carlsson

Inlägg av Carlsson »

... att jag ens skriver detta. Men om man nu ska titta på en MY har jag förstått att 2022orna har något bekvämare dämpning samt att de har ett lite lite större batteri. Och, bättre processor, Ryzen.

Nybilsgarantin upphör vid 8 000 mil, det stämmer va? Men vad innebär det i praktiken? Vad är det man går miste om som konsument efter 8 000 mil och täcker försäkringsbolagen upp saker fast mot en högre kostnad?
Användarvisningsbild
T4s
Teslaägare
Referralkod: ts.la/tobias894955

Inlägg av T4s »

Carlsson skrev: 16 dec 2024 21:13
... att jag ens skriver detta. Men om man nu ska titta på en MY har jag förstått att 2022orna har något bekvämare dämpning samt att de har ett lite lite större batteri. Och, bättre processor, Ryzen.

Nybilsgarantin upphör vid 8 000 mil, det stämmer va? Men vad innebär det i praktiken? Vad är det man går miste om som konsument efter 8 000 mil och täcker försäkringsbolagen upp saker fast mot en högre kostnad?
Om/när processor spelar någon som helst roll för just dig så är alla andra bilar nere på 5000 kr i värde och du vill ha senaste versionen :D

Så antingen tror du att processor spelar roll och då köper du en ny med senaste hårdvaran eller så gör du inte det och köper den som är billigast/bäst för dig och satsar på att du får tillbaka ok värde om några år.
Anderzzon
elbilist

Inlägg av Anderzzon »

De fick också högre lastvikt 2022.
Carlsson

Inlägg av Carlsson »

T4s skrev: 16 dec 2024 21:42

Om/när processor spelar någon som helst roll för just dig så är alla andra bilar nere på 5000 kr i värde och du vill ha senaste versionen :D

Så antingen tror du att processor spelar roll och då köper du en ny med senaste hårdvaran eller så gör du inte det och köper den som är billigast/bäst för dig och satsar på att du får tillbaka ok värde om några år.
Personligen har jag ingen åsikt om processor, sekret bara de skillnader jag vet mellan bilar 2021 / 2022. Vad det praktiskt innebär att processor är bättre i den senare har jag ingen aning om. Inte heller om det är värt något i begagnatsammanhang. Den ökade komforten är värt nått personligen i alla fall.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

AMD Ryzen kom 2022 (vet inte exakt när men vår bil tillverkad i maj har det) och det är samma processor som används för infotainment även på de bilar som levereras idag. Det går ju att spekulera i att de bilarna kommer att få uppdateringar i alla fall lite längre men det är bara min spekulation.

2022:orna har även högre lastvikt (högst? Den är lägre på nya bilar men inte lika absurt låg som på 2021:orna), dubbelglas även bak, en liten aning större batteri.

Bilar beställda efter 8 Juli 2022 har bara 8 års fri "standard connectivity", de som beställdes innan har det under hela sin livstid. Vad det innebär i framtiden vet ingen.. :-)

Bilar tillverkade nån gång efter halvårsskiftet 2022 har inte USS. Vet inte exakt brytpunkt men de utan började levereras under senare delen av Q3.

Tror egentligen inte vår 2022:a skiljer sig på någon större punkt än de bilar som säljs idag, antagligen är väl dämpning/fjädring än mer sofistikerad på de nya men det går ju att lösa för 10-15000 kr om så önskas. Själv försöker jag intala mig att vår mid-2022-bil prickade sweetspot så jag slipper byta :-)
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

Nej, det stämmer inte vad beträffar dämpningen för LR 2022. Den kanske blev bättre när produktionen flyttades till Tyskland?
MYP 2022 brukar anses ha bättre dämpning än MYLR 2022.

Fast det går ju att byta dämpare.... ;)
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Strebern
Teslaägare

Inlägg av Strebern »

har en MY 2022, första batchen från kina "typ", leverans mars? 2022, fick ryzen, akustikrutor runtom, och en FRUKTANSVÄRT DÅLIG FJÄDRING.
Karosspassning jättebra
lack, bra, men mjuk och på ett ställe bristfällig.
Har aldrig varit på verkstad =)
Vill ni veta mer, säg till.
EDIT: Har "ekolod" i stötdämparna, dvs inte bara tesla vision
Zeekr 7X beställd
Tesla Model Y LR Q1 2022, Röd, Svart interiör, 20" (såld)
Carlsson

Inlägg av Carlsson »

Har inte blivit nått ny bil än men väl 45 mil enkel väg till svärmor idag. Insåg hur sjukt gött det är med Passaten ändå. Resesängar, pjäxor och hjälmar, kläder till jordens undergång. Allt går in och vi ser ut.

Aldrig suttit riktigt bra i den dock. Mötte många Mach-E på vägen och tänkte på allt packning som hade fått stanna kvar hemma om vi hade slagit till på en sådan. Kanske inte hade gjort nått men finns mått gött i att bara kasta in och allt får plats.

Lutar väl mest mot en Enyaq nu då - verkar vara den bil som är mest packvänlig. Bortsett från de nyare Touring-bilarna då. Men de är för dyra nu. Kanske kör leasing i tre år på en iV 85 och köper en beggad id7 Toruring om tre år? Inte helt framme än.
Carlsson

Inlägg av Carlsson »

Det blev en blå… Enyaq 85

Tack till alla som deltog, resonerade och vände och vred.

Bild
Electron

Inlägg av Electron »

Carlsson skrev: 24 jan 2025 19:19

Bild
Berätta mer om den - jag ska provköra den imorgon. De har bra priser nu eftersom refresh kommer till sommaren.
Mercedes EQE SUV
Model 3 LR -21
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare

Inlägg av Maw »

Bild
Kul!
Det kommer säkert att bli bra.
Mycket nöje och lycka till med elbilsägandet! :)
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
toppo
elbilist

Inlägg av toppo »

Bild
Grattis! Känns som mitt inlägg från 15 december prickade ganska rätt :)
ID4 GTX 340 hk MY25
Tidigare: XC40 Recharge ER RWD MY24, Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
Carlsson

Inlägg av Carlsson »

toppo skrev: 24 jan 2025 19:53
Ja, man kan säga att du prickade ganska bra där. Men vi var nog flera som såg var det här va på väg nånstans. Behövde bara lite hjälp över tröskeln.
Electron skrev: 24 jan 2025 19:26
Berätta mer om den - jag ska provköra den imorgon. De har bra priser nu eftersom refresh kommer till sommaren.
Inte kört så långt än men jag är mycket nöjd med komforten. Den är mjukare än ID4 upplever jag. Betydligt mjukare än Tesla i både dämpning men också i gaspådrag och inbromsning. Jag kommer från en Passat så jag tycker ju att den är lite rapp när man gasar - men där rår den ju inte på Tesla osv egentligen. Nu har jag två små barn så jag vill helst köra mjukt och fint.

Interiör och kupé trivs jag med väldigt bra. Känns som hög kvalité. Jag tycker om spakar och knappar - flera bra och genomtänkta fysiska knappar. Infotainmentsystem är ok - alltså jämför man med Tesla är det dåligt men jag tycker allt verkar funka. Stör mig lite på att man inte får navigation i cockpit när man kör Google Maps via Apple CarPlay men det är ju Apples fel.

Skodas app verkar kass vad jag läst mig till. Men hittills funkat för mig. Det enda man kan göra i appen är typ att starta eller schemalägga kupévärmare så ja… ha inte högre förväntningar där då kanske.

Allt som allt tycker jag det verkar vara en bra bil. Speciellt för de som vill ha kvar ena foten i gammal bilen med knappar och spakar och så.
Electron

Inlägg av Electron »

Carlsson skrev: 24 jan 2025 20:12
toppo skrev: 24 jan 2025 19:53
Ja, man kan säga att du prickade ganska bra där. Men vi var nog flera som såg var det här va på väg nånstans. Behövde bara lite hjälp över tröskeln.
Electron skrev: 24 jan 2025 19:26
Inte kört så långt än men jag är mycket nöjd med komforten. Den är mjukare än ID4 upplever jag. Betydligt mjukare än Tesla i både dämpning men också i gaspådrag och inbromsning. Jag kommer från en Passat så jag tycker ju att den är lite rapp när man gasar - men där rår den ju inte på Tesla osv egentligen. Nu har jag två små barn så jag vill helst köra mjukt och fint.

Interiör och kupé trivs jag med väldigt bra. Känns som hög kvalité. Jag tycker om spakar och knappar - flera bra och genomtänkta fysiska knappar. Infotainmentsystem är ok - alltså jämför man med Tesla är det dåligt men jag tycker allt verkar funka. Stör mig lite på att man inte får navigation i cockpit när man kör Google Maps via Apple CarPlay men det är ju Apples fel.

Skodas app verkar kass vad jag läst mig till. Men hittills funkat för mig. Det enda man kan göra i appen är typ att starta eller schemalägga kupévärmare så ja… ha inte högre förväntningar där då kanske.

Allt som allt tycker jag det verkar vara en bra bil. Speciellt för de som vill ha kvar ena foten i gammal bilen med knappar och spakar och så.
Låter som ett bra köp.
Mercedes EQE SUV
Model 3 LR -21
Malkier

Inlägg av Malkier »

Bild
Du ja tror vi är grannar! Mvh passaten på plats 70 :) Reagerade idag på en ny bil i garaget! Är själv på jakt i år efter liknande :)
Carlsson

Inlägg av Carlsson »

Malkier skrev: 27 jan 2025 19:48

Bild
Du ja tror vi är grannar! Mvh passaten på plats 70 :) Reagerade idag på en ny bil i garaget! Är själv på jakt i år efter liknande :)

Säg till om du vill provköra 8-)

Kan också bespara dig 8 sidor och 200 svar genom att säga att Enyaqen känns som en bra ersättare för Passaten. Passaten har större och mer praktiskt bagage, svårt att hitta en bil med lika bra bagage dock som den dock.
Skriv svar