Audi A6 e-tron

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

macky

Re: Audi A6 e-tron

Inlägg av macky »

manneson skrev: 28 jan 2025 10:56
Dafro skrev: 27 jan 2025 19:26
manneson skrev: 27 jan 2025 18:47
Dafro skrev: 27 jan 2025 16:04
manneson skrev: 27 jan 2025 13:25

BMWn startar ju från ca 900 också om du ska ha AWD.
Med Audin får du alltså mkt större batteri och vad jag förstår mkt mer utrustning till samma pris, eller tom lägre.
Nja om du väljer Active edition vilket innefattar ett drag och ett prisavdrag på 128 900 så ligger den på 750 kkr vilket är markant billigare, sen vill man ju lite utr också men där börjar den med AWD.
Haha, en "edition" som bara är ett rakt prisavdrag. Snyggt BMW.
Desperate times calls for desperate measures. :D
Du måste ju som sagt lägga på utrustning på det där oavsett, och jag är rätt säker på att du kan få Audin till samma pris(även om du kanske måste själv be säljaren om prisavdrag istället för att bara klicka i en "edition" ;) ).
Håller med om att det ör en lite kul lösning men ärligare än att man ska behöva pruta. Tror det är svårare på Audi numer då dom är agent eller vad det kallas numer.
Inte svårt att pruta på Audi. Man får en offert med 10% rabatt utan att ens fråga typ.
Har du fått det på nya elbilar också, Q6/A6 tex?
manneson

Inlägg av manneson »

macky skrev: 28 jan 2025 12:04
Dafro skrev: 27 jan 2025 16:04

Nja om du väljer Active edition vilket innefattar ett drag och ett prisavdrag på 128 900 så ligger den på 750 kkr vilket är markant billigare, sen vill man ju lite utr också men där börjar den med AWD.
Du måste ju som sagt lägga på utrustning på det där oavsett, och jag är rätt säker på att du kan få Audin till samma pris(även om du kanske måste själv be säljaren om prisavdrag istället för att bara klicka i en "edition" ;) ).
Håller med om att det ör en lite kul lösning men ärligare än att man ska behöva pruta. Tror det är svårare på Audi numer då dom är agent eller vad det kallas numer.
Inte svårt att pruta på Audi. Man får en offert med 10% rabatt utan att ens fråga typ.
Ja, se Q6-tråden, där finns screenshot på offert.
toppo
elbilist

Inlägg av toppo »

manneson skrev: 28 jan 2025 12:09
macky skrev: 28 jan 2025 12:04

Ja, se Q6-tråden, där finns screenshot på offert.
9% gäller Q6, 5% gäller A6. Dvs de kostar i princip lika mycket. Krävs dock åberopande av ramavtal och vissa säljare vill se certifikat direkt andra inte, själv har jag inte lagt någon beställning ännu så kan inte garantera det går hela vägen i mål.
ID4 GTX 340 hk MY25
Tidigare: XC40 Recharge ER RWD MY24, Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
dfa

Inlägg av dfa »

toppo skrev: 28 jan 2025 14:19

9% gäller Q6, 5% gäller A6. Dvs de kostar i princip lika mycket. Krävs dock åberopande av ramavtal och vissa säljare vill se certifikat direkt andra inte, själv har jag inte lagt någon beställning ännu så kan inte garantera det går hela vägen i mål.
Har fått offerter på båda med några procent till. Ramavtal, enligt säljaren med "max rabatt", men vem vet.
Q6 hade högre (procentuellt) rabatt än A6.
toppo
elbilist

Inlägg av toppo »

dfa skrev: 28 jan 2025 17:06

Har fått offerter på båda med några procent till. Ramavtal, enligt säljaren med "max rabatt", men vem vet.
Som företag eller privat?
ID4 GTX 340 hk MY25
Tidigare: XC40 Recharge ER RWD MY24, Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
dfa

Inlägg av dfa »

toppo skrev: 28 jan 2025 17:37
dfa skrev: 28 jan 2025 17:06

Som företag eller privat?
Trodde inte att ramavtal fanns på privatsidan, men det är via företag för min del.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ke18519

Inlägg av AAKEE »

Skönt med ett märke som har verkstäder och har tid när det behövs.

Ska åka å kolla så asap jag hinner.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Inlägg av bjornnilsson »

Blir spännande att se vad du känner vid en eventuell provkörning @AAKEE.

Audin är en superfin bil och ett plus är att den verkar snål men 4,7 s 0-100 känns som en evighet om man är van med Plejdprestanda. Eller har jag förstått det fel angående siffrorna?
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

bjornnilsson skrev: 29 jan 2025 19:50

Audin är en superfin bil och ett plus är att den verkar snål men 4,7 s 0-100 känns som en evighet om man är van med Plejdprestanda. Eller har jag förstått det fel angående siffrorna?
S6 gör 0-100 på 3,9 med "Launch Control" som "möjliggör en tillfällig effektökning".
https://www.audi.se/sv/models/a6-e-tron ... nt-e-tron/

Vet dock inte hur många reglage man behöver interagera med för att aktivera det – om det typ bara är att trycka på en knapp på ratten… Vet inte inte heller hur snabbt det går annars. Tar det verkligen 0,8 sekunder längre?…

Annars vill jag minnas att jag hört eller läst att det ska komma en RS-version också. Är dock inte hundra på det, och vet inte när i så fall. Eller hur mkt snabbare det kan gå med en sån…
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Inlägg av bjornnilsson »

Tack för info! 3,9 sekunder är ju lite bättre. Största fråga är väl annars om det finns något tryck över 100 med plattan i botten. Jämför med min förra MS performance som gick fint 0-100 men inte är i närheten av samma tryck vid omkörningar på landsvägen som Plaid.

Men jag vill inte gnälla angående prestandan, den är egentligen inte det viktigaste i livet. Har även alltid gillat Audi. Utvalet blir ju dock onekligen aningen begränsat om man ska ha motsvarande prestanda som i Plejden.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

Ska prova.

Jo, det är ändå inte på samma karta alls. Etron GT för 1.5M skröt med 3.3s medan en M3P gjorde det lika fort.
Är *Fort* viktigt är det nog Teslas P-bilar som gäller ett tag till. Ska ju oavsett inte byta än så.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Nect
elbilist

Inlägg av Nect »

AAKEE skrev: 29 jan 2025 18:05

Tid? 3 månaders väntetid på att få min lagad…
Utöver det klappkass service.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

Nect skrev: 29 jan 2025 23:54

Låter ju inte bra.

Men jag har haft rätt god erfarenhet av Audi hör, sedan år 2000.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Nect
elbilist

Inlägg av Nect »

AAKEE skrev: 30 jan 2025 00:03

Låter ju inte bra.

Jo, det är nog mycket upp till vilken återförsäljare man har. Min lyfter inte ett finger i onödan och åtgärdar inget på garantin om det inte finns beslut från Audi centralt.

”Ja den fungerar inte som tidigare, men anses inte vara trasig då det går fortfarande att använda.”

Svaret jag fick när skyddet för DC-uttaget inte håller sig fast utan åker bort direkt när laddluckan öppnas.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
macky

Inlägg av macky »

AAKEE skrev: 29 jan 2025 23:28

Ska prova.

Jo, det är ändå inte på samma karta alls. Etron GT för 1.5M skröt med 3.3s medan en M3P gjorde det lika fort.
Är *Fort* viktigt är det nog Teslas P-bilar som gäller ett tag till. Ska ju oavsett inte byta än så.
Finns ju facelift på GTn, RS performance som är avsevärt snabbare med 925 hk. Men visst kostar en slant mer än en M3 perf och förmodligen en del mer än plaid också (har ingen riktig koll på tesla). Lite annan bil också. Jag som kör vanliga GT:n pre facelift som har 530hk i launchläge (vilket jag använt 1 gång typ) känner absolut inte att jag behöver mer effekt. 0-100 på 4 sekunder är mer än tillräckligt. Fick jag 500hk till skulle jag ta dem men förstår inte när/hur man ska använda den typen av effekt riktigt.
macky

Inlägg av macky »

Nect skrev: 30 jan 2025 07:41
AAKEE skrev: 30 jan 2025 00:03

Låter ju inte bra.

Jo, det är nog mycket upp till vilken återförsäljare man har. Min lyfter inte ett finger i onödan och åtgärdar inget på garantin om det inte finns beslut från Audi centralt.

”Ja den fungerar inte som tidigare, men anses inte vara trasig då det går fortfarande att använda.”

Svaret jag fick när skyddet för DC-uttaget inte håller sig fast utan åker bort direkt när laddluckan öppnas.
Haft riktigt usel service i Stockholm, lånebil om 2 månader fast det gällde en återkallelse. Följdfel vid den reparationen och samma problem med lånebil, de är så efterfrågade sa de. Ja, läge på att ha fler då om ni har så många trasiga bilar. Slutade med att jag lämnade in bilen på Audi i Nyköping och fick superservice. De upptäckte att följdfelet berodde på att de i Sthlm inte clipsat fast kablaget till fjädringen i hjulhuset med följd att hjulet skavde av kabeln. Så no more Audi Sthlm för mig. Har en lång lista på massa knasigheter innan.
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

Björn har varit ute på en liten åktur med S6 Avant. Tyvärr så var det inte torrt väglag, vilket det var de gånger han vinterkört andra jämförbara 'räckviddsmonster'… Därmed är det väl lite knepigt att jämföra de siffror han fick fram den här gången. Fälgarna ser ut att vara största valbara dimension, och är väl således inte optimala om man vill ha max räckvidd…

EDIT:
Björns testbil var extrautrustad med kameror istället för riktiga sidobackspeglar som är standardutrustning på den här bilen.

Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
manneson

Inlägg av manneson »

Fattar inte varför Audi envisas med de där usla digitala speglarna.
Finns det någon överhuvudtaget som gillar dem?
Love_O

Inlägg av Love_O »

manneson skrev: 14 feb 2025 20:49
Alltså det är ju tillval så bara att inte välja till det ? Vad är problemet ?
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Love_O skrev: 14 feb 2025 21:22
Jag hade en lånebil från Audi med digitala backspeglar några dagar.

Första timmarna gillade jag inte dem alls, men det blev bättre efter några dagar.

Jag såg mycket bättre i mörker, de zoomade även in i högre hastigheter och ut i lägre. Bra funktion.
Inget vindbrus och längre räckvidd.

Var dock svårare att backa med släp. Och lite pillrigt att ställa om dem eller vinkla manuellt.
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
manneson

Inlägg av manneson »

1) dom verkar ha det på alla testbilar.
2) en hel del gamla etrons har det, antagligen har de som köpt dem nya inte insett hur usla dem är vilket förpestar begutbudet. Det lär bli samma problem med a6, en massa beggade bilar ingen vill ha.
Love_O

Inlägg av Love_O »

manneson skrev: 15 feb 2025 22:44
2) en hel del gamla etrons har det, antagligen har de som köpt dem nya inte insett hur usla dem är vilket förpestar begutbudet. Det lär bli samma problem med a6, en massa beggade bilar ingen vill ha.
1) och? Då blir det ju tydligare att man inte gillar det ?
2) vet inte vilket begutbud du tittar på men jag ser mest vanliga speglar och mina två säljare hos två olika audihandlare har även dom sålt mest vanliga speglar.

Köp en ny om du vill välja fritt. Inga som helst konstigheter. Men jag misstänker att du inte ens är intresserad utan vill bara klaga lite.
manneson

Inlägg av manneson »

Love_O skrev: 16 feb 2025 07:39
manneson skrev: 15 feb 2025 22:44
1) och? Då blir det ju tydligare att man inte gillar det ?
2) vet inte vilket begutbud du tittar på men jag ser mest vanliga speglar och mina två säljare hos två olika audihandlare har även dom sålt mest vanliga speglar.

Köp en ny om du vill välja fritt. Inga som helst konstigheter. Men jag misstänker att du inte ens är intresserad utan vill bara klaga lite.
Jag budar på auktioner. Dyker titt som tätt upp bilar med just de specs jag söker, men så har de också de där förbannade speglarna…
Berguv

Inlägg av Berguv »

Om det är någon som testat digitala speglarna under längre tid så frågar jag av nyfikenhet:
Vad är det verkliga problemet med dem:
-displayen sitter på konstig plats relativt där man är van att ha spegeln?
-man behöver fokusera om blicken på kort fokus ist för långt fokus (det klagomålet har äldre haft på Polestar 4:s digitala innerbackspegel)?
-något annat?

I grunden gillar jag idén, kanske inte för räckvidden men för mer kompakta och lägre vindbrus, men om skifte från långt till kort fokusavstånd är huvudproblemet är det ju en dealbreaker pga att det är farligt.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

Berguv skrev: 16 feb 2025 09:49
Om det är någon som testat digitala speglarna under längre tid så frågar jag av nyfikenhet:
Vad är det verkliga problemet med dem:
-displayen sitter på konstig plats relativt där man är van att ha spegeln?
-man behöver fokusera om blicken på kort fokus ist för långt fokus (det klagomålet har äldre haft på Polestar 4:s digitala innerbackspegel)?
-något annat?

I grunden gillar jag idén, kanske inte för räckvidden men för mer kompakta och lägre vindbrus, men om skifte från långt till kort fokusavstånd är huvudproblemet är det ju en dealbreaker pga att det är farligt.
I en vanlig spegel kan man flytta på huvudet för att se mer åt sidorna. Det funkar inte i en display.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Skriv svar