Värmespridning vid laddning hemma/arbete

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
MatsH
Teslaägare

Värmespridning vid laddning hemma/arbete

Inlägg av MatsH »

Model 3 2023 sprider värme så pass mycket att snö och is smälter under bilen, inget problem när bilen står parkerad på plan mark men vid lutande mark. Då skapas en isbana och bilen glider iväg, min förra Model 3 från 2019 hade inte alls detta problem. Är det lönt att skapa ett ärende hos Tesla?
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare

Re: Värmespridning vid laddning hemma/arbete

Inlägg av BrooklynS »

Ett ärende hos Tesla? Vadå, för att den värmer batteriet när den laddar/kör defroster? Den skall ju göra det.

Att det är mer is vissa år har snarare med nederbörd och temperatur att göra.

Med vänlig hälsning,
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare

Inlägg av tor-ake »

Att fenomenet uppträder nu är nog som BrooklynS säger till viss del väderrelaterat, men en annan anledning till att du inte såg det med den tidigare bilen var att programvaran var annorlunda för ett par vintrar sedan, med inte alls lika aggressiv värmning av batteriet.

Om du kommer hem från en långstyrning nu, där det varit en snabbladdning på resan så kan du ha 30-40 grader i batteriet, och parkerar du på snö/is då kommer det smälta under bilen om det inte är kallt och blåsigt där du parkerat.

2019 har uppgraderats till samma programvara, så den borde bete sig likadant idag om du parkerar dem sida vid sida.

Om du bara kör en kortare sträcka till/från jobbet, och inte tänker ladda de närmaste timmarna ska jag tipsa om att du klickar igång camp mode istället för att förvärma på "vanligt" sätt, då värmer du inte upp batteriet i onödan. Det har dessutom "fördelen" att du inte har någon regenerering, så du får motionera bromsarna så de inte rostar ihop. Lite primitivt att inte ha enpedalskörning och köra som en grottman, jag vet. :|
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
MatsH
Teslaägare

Inlägg av MatsH »

Visst kan det vara relaterat till vädret men jag bor i Norrland och där har det varit ungefär samma förhållanden under de 5-6 år som jag kört Model 3, då är nog Tor-akes analys bättre med en aggresivare värmning av batteriet. Tänkte om Tesla ändrat nåt i konstruktionen, till exempel mindre luftspalt mellan batteri och plastskydd eller om det fanns nån alufolie på gamla modellen. Hur som helst kan inte en av mina kollegor behålla sina Teslor Y och 3, då dessa glider ut i gatan efter långkörning eller vid laddning. Låter lite kul tills man inser att bilen kan trycka ut en människa som inte hinner undan.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ke18519

Inlägg av AAKEE »

tor-ake skrev: 29 jan 2025 09:05
Om du kommer hem från en långstyrning nu, där det varit en snabbladdning på resan så kan du ha 30-40 grader i batteriet, och parkerar du på snö/is då kommer det smälta under bilen om det inte är kallt och blåsigt där du parkerat
Sommartid blir batteriet 40C vid långa resor eftersom det inte kyls innan 40C.

Men vintertid med en 2021 eller nyare använder värmepumpen överskottsvärmen från batteriet till att värma kupen. Har man snabbladdat tar det 1-2h körning innan all värme är utsugen ur batteriet, sedan kommer batteriet pendla mellan 11-12C och 17-18C eftersom motorernas kylvatten värmer batteriet.
tor-ake skrev: 29 jan 2025 09:05
2019 har uppgraderats till samma programvara, så den borde bete sig likadant idag om du parkerar dem sida vid sida.
En 2019 har inte möjlighet att ta värme från batteriet iom avsaknad av värmepump. Den kan bara kyla batteriet genom att blåsa ut varmluft.

Om du bara kör en kortare sträcka till/från jobbet, och inte tänker ladda de närmaste timmarna ska jag tipsa om att du klickar igång camp mode istället för att förvärma på "vanligt" sätt, då värmer du inte upp batteriet i onödan. Det har dessutom "fördelen" att du inte har någon regenerering, så du får motionera bromsarna så de inte rostar ihop. Lite primitivt att inte ha enpedalskörning och köra som en grottman, jag vet. :|
[/quote]

Det ovan beskrivna fungerar absolut, ska bara tillägga att batteriet inte värms till mer än 5-10C om man kör schemalagd avresa eller slår på värmen. Det torde inte *smälta asfalten* :-)

Jag kan inte komma på något som skulle göra att det smälter mer under bilen gör en 2023 än en 2019. Det borde vara tvärtom eftersom den från 2019 rimligen får varmare batteri.

Jämför man hemma hos mig så smälter det inget under elbilen men mer under fossilarna.

Min A5 stod orörd flera veckor runt jul och där var gruset framme när den togs i bruk igen, trots att den inte haft någon egen värme. (Dock vart märkligt väder med lång värmeperiod.).
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare

Inlägg av tor-ake »

En bensinare har ju två-fyra katalysatorer som är 800 grader varma när man kommer hem, så precis under dem lär det ju smälta lite.

Moderna dieselbilar har ju också en del avgasreningsutrustning undertill.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Overal

Inlägg av Overal »

MatsH skrev: 29 jan 2025 08:24
Model 3 2023 sprider värme så pass mycket att snö och is smälter under bilen, inget problem när bilen står parkerad på plan mark men vid lutande mark. Då skapas en isbana och bilen glider iväg, min förra Model 3 från 2019 hade inte alls detta problem. Är det lönt att skapa ett ärende hos Tesla?

Släng lite sand runt däcken så är problemet löst ;)
manneson

Inlägg av manneson »

Intressant problem.
Batteriet värms som sagt upp en del, och det är ju en relativt stor yta.
En avgasbil blir naturligtvis rejält mkt varmare, men på lite fler koncentrerade punkter.

Oavsett får man nog räkna det som en "feature" och inte ett fel. Det är bara så det funkar.
Hur man sen hanterar det är en annan fråga. Sand kanske funkar som sagt, eller kanske vrida på ratten så att ett framdäck står mot en kant om möjligt.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

manneson skrev: 29 jan 2025 12:06
Intressant problem.
Batteriet värms som sagt upp en del, och det är ju en relativt stor yta.
Prova känna efter en körning på undersidan av bilen där batteriets skyddsplåt är.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
MatsH
Teslaägare

Inlägg av MatsH »

Sand/grus sjunker tyvärr ned i isen och tvärställda däck ökar inte friktionen nämnvärt, förutom tak eller uppvärmd uppfart så är nog enda lösningen att använda dragkrok/dragögla som förtöjning åt rymningsbenägna fordon :lol:
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

Såhär fungerar det med en Tesla med värmepump:

Start enligt bild från garaget efter förvärmning av kupen i 10-15 minuter. Batteriet värmdes inte och det laddades inte heller idag så det var 8-8.5C vid värjan på resan (80km t.o.r med lite shopping mitt på):
Model S värmepump tar ned batteriet till 5C, sedan låter det batteriet värmas av sig själv och motorer till 8C, sedan repeteras cykeln.

-10C vid start och -7C vid grannkommunen och .10C väl hemma igen.

Batteriet var som varmast 8C och runt 5C under besöket i grannkommunen, sedan 7C vid hemkomst. Det är inte märkbart varmt under batteriet eftersom det sitter lite isolering och en skyddsplåt under batteriet. Känner man med handen kan man ana att det inte är lika kallt som dörrarna men det är ingen stor skillnad.
celltemp3.png
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
manneson

Inlägg av manneson »

MatsH skrev: 29 jan 2025 15:34
Sand/grus sjunker tyvärr ned i isen och tvärställda däck ökar inte friktionen nämnvärt, förutom tak eller uppvärmd uppfart så är nog enda lösningen att använda dragkrok/dragögla som förtöjning åt rymningsbenägna fordon :lol:
Om däcket står mot en kant(dvs trottoar eller liknande) som jag skrev, så kommer det garanterat "öka friktionen".
Det är så man rekommenderas parkera på riktigt branta gator(tex i San Francisco och liknande, ifall pbromsen skulle släppa).
Skriv svar