Elon...

Här diskuterar vi övriga ämnen.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
DanneB
Teslaägare

Re: Elon...

Inlägg av DanneB »

Kriper skrev: 29 jan 2025 07:42
DanneB skrev: 29 jan 2025 07:16
molnet skrev: 25 jan 2025 22:21
Vad får ni för känsla när Elon står och hyllar AfD? Själv har jag kommit fram till att nästa elbil inte kan bli en Tesla, vilket känns sorgligt. Speciellt nu när Juniper äntligen lanserats. Visst ska man skilja på affärer och politik, men vid AfD har Elon passerat flera gränser. All glädje och stolthet att köra Tesla har pyst ut de senaste månaderna. Känns bara sorgligt.
Blir absolut ingen mer Tesla för min del. Har aldrig skämts så mycket över en produkt som jag gör över att köra runt i min MS.
Elon har gått över gränsen på flera håll.

Tack för klockrent inlägg och jag hoppas alla tar sig tid att kolla på filmen. Jag säljer min Tesla i morgon, pronto, helt av de skäl som du så träffande beskriver.
Jag är också i görningarna för att sälja min. Här är en annan film som tar upp i kronologisk ordning vad Elon gjorde innan Trump vann valet.

Tesla Model S 90D
Användarvisningsbild
mjwahl
Teslaägare

Inlägg av mjwahl »

SwedishAdvocate skrev: 28 jan 2025 22:16
mjwahl skrev: 28 jan 2025 11:44
…] Elons konkurrenter är inte bara andra företag utan supermakter (dvs primära konkurrenter till spacex och Starlink) som har enorma resurser. Han har gjort sig till personlig fiende till Ryssland bl.a genom generös spridning av starlink i Ukraina. Ryssarna har hotat honom och krävt att han stänger ner användningen av Starlink i Ukraina, vilket inte har skett. Däremot försvårade han användningen för Ukrainska förband och enheter som kryssningsrobotar och drönare att använda Starlink-teknologi offensivt på ryskt territorium. Han började twittra ut olika fredsbudskap om att kriget måste upphöra och militärt stöd minskas - allt för att blidka ryssarna och minska pressen på sig själv. [Min kursiv.]

Spacexteknologin skulle i militär tillämpning ha potential motsvarande förhoppningarna på Ronald Reagens Star Wars program på 1980 talet. För Ryssland och Kinas räkning ren och skär kryptonit och game over i ett krig. Av av detta skäl har ryska och kinesiska underrättelsetjänster umgåtts tanken att eliminera Musk. De har färdiga planer - allt annat skulle vara grova tjänstefel från deras sida.

Elon Musk är paranoid i grundläget och har förstått att den bästa livförsäkringen, som inte ens går att köpa för alla pengar i världen, är att tillhöra den amerikanska administrationen eftersom varken ryssar eller kineser vågar ge sig på US Government då det skulle kunna utlösa ett krig. Donald Trump har så klart insett detta kanske ömsesidiga beroende och säkert börjat förbereda Musk för att SpaceX-teknologi måste användas i försvarssyfte också. […
Uöver det som jag kuriverat i texten ovan… Har du några källor till det du påstår här?…

Kan direkt peka ut två-tre fel:

1. Sen någon gång i Juni 2023 är det inte Elon som kontrollerar användandet av Starshield i Ukraina. Det gör istället Pentagon.
https://en.wikipedia.org/wiki/Starlink_ ... _contracts

2.
…] Däremot försvårade han användningen för Ukrainska förband och enheter som kryssningsrobotar och drönare att använda Starlink-teknologi offensivt på ryskt territorium. […
När har Elon försvårat "användningen [av ukrainska] kryssningsrobotar"?

Hur har Elon försvårat användningen av drönare offensivt på ryskt territorium? Den här användningen var aldrig möjlig. Det fanns aldrig någon teckning. Ukraina framförde en förfrågan till Elon om att teckningen temporärt skulle utökas för att även innefatta Krym, men Elon hade inte mandat att utöka den här teckningen.
https://en.wikipedia.org/wiki/Starlink_ ... r#Incident

Som jag förstått det här så chansade Ukrainarna. Antagligen visste dom att de skulle få nej från Biden, så då chansade dom istället på att Elon skulle säga ja. Personligen så lastar jag Biden för det här och inte Elon. IMO så vek Biden ner sig för Putin. Hade han istället sagt åt Putin på skarpen att ett ryskt anfall mot Ukraina skulle inneburit krig med USA hade Putin vikit ner sig. Hade Biden markerat skarpt hade den fullskaliga invasionen med allra största sannolikhet aldrig skett. Och i det här fallet med drönarattacken mot Krym, så låg även det ansvaret ytterst hos Biden, och inte hos Elon.

Men ja – jag är naturligtvis kritisk mot Elon's 'fredsplan', och de andra sätt som Elon motarbetat Ukraina sen Putins fullskaliga invasion.
Jag har inte undersökt frågan noga men jag tror inte det stämmer att Pentagon skulle kontrollera Starlink i någon större utsträckning. De har finansierat utrustning och köpt bandbredd. Washington post skriver att ryssarna använder starlink på ockuperat område i stor skala. Alltså föga troligt att Pentagon kontrollerar användningen. https://www.washingtonpost.com/world/20 ... elon-musk/. Jag tror att Musk påverkar väldigt mycket i sitt egna bolag och han hade kunnat öppna täckning om han hade velat för drönare och långsamtgående kryssningrobotar.

Jag har inte några källor som backar min analys, den bygger på mina tankar baserat på uppgifter från den bevakning jag gör dagligen ca 1 timma om dagen. Jag läser massor och sparar inte några källor annat än undantagsvis. Därtill har jag viss utbildning som är relevant för det vi talar om. Jag ställer frågor till mig och försöker ge svar utifrån den bild jag får i min omvärldsbevakning.

Exempelvis läste jag någonstans om Elon Musk extremt omfattande säkerhetsarrangemang (Använder 3 privatjet vid resor där 2 agerar skenmål och alla tre plan landar på olika flygplatser nära destinationen) fick mig att fundera på vem han skyddar sig mot. Det är liksom långt över Corporate säkerhet vi talar om. Killen agerar som att han vore seriöst rädd för sin personliga säkerhet. Vilka aktörer har motiv och tillräckliga medel som motiverar Elons extrema säkerhetsåtgärder? Elons vet att åtgärderna aldrig räcker för att skydda sig mot statsaktörer så vad kan Elon erbjuda Trump mot personlig säkerhet och vidareutveckling av spaceX-teknologier.
Kia EV9

Tidigare Teslor:
Tesla model S P85 Lud - 15
Tesla. model X P90 Lud - 17
Tesla model Y LR- 21
Användarvisningsbild
Luma
Teslaägare

Inlägg av Luma »

Vad får ni för känsla när Elon står och hyllar AfD? Själv har jag kommit fram till att nästa elbil inte kan bli en Tesla, vilket känns sorgligt. Speciellt nu när Juniper äntligen lanserats. Visst ska man skilja på affärer och politik, men vid AfD har Elon passerat flera gränser. All glädje och stolthet att köra Tesla har pyst ut de senaste månaderna. Känns bara sorgligt.
Blir absolut ingen mer Tesla för min del. Har aldrig skämts så mycket över en produkt som jag gör över att köra runt i min MS.

Tack för klockrent inlägg och jag hoppas alla tar sig tid att kolla på filmen. Jag säljer min Tesla i morgon, pronto, helt av de skäl som du så träffande beskriver.
Imorgon blir du äntligen fri.
Kriper

Inlägg av Kriper »

Luma skrev: 29 jan 2025 15:38

:D
Var dig själv, alla andra är upptagna

BMW i4 IDrive40
Electron

Inlägg av Electron »

Rätt intressant om man går tillbaka i historien och ser vilka företag som stöttade nazisterna. Minnet är bra men…

https://en.m.wikipedia.org/wiki/List_of ... _Holocaust

Trots det så är dessa bilmärken och företag accepterade idag.
Jag försvarar inte Musk.

Kommer byta till annan bil av helt andra skäl.
Hade tänkt mej en tysk bil men nu vette tusan.

Får väl bli en V70 från 2010..
Mercedes EQE SUV
Model 3 LR -21
Användarvisningsbild
ONSatan
Teslaägare

Inlägg av ONSatan »

Electron skrev: 29 jan 2025 18:02
Rätt intressant om man går tillbaka i historien och ser vilka företag som stöttade nazisterna. Minnet är bra men…

https://en.m.wikipedia.org/wiki/List_of ... _Holocaust

Trots det så är dessa bilmärken och företag accepterade idag.
Jag försvarar inte Musk.

Kommer byta till annan bil av helt andra skäl.
Hade tänkt mej en tysk bil men nu vette tusan.

Får väl bli en V70 från 2010..

Hur ser din koppling mellan tyska företag från 30/40-talet och tex dagens VW ut?

Själv kan jag absolut överväga en Tesla igen om Elon plockas bort alt. brinner upp i en bunker…
I bought this before I knew Elon was an Evil Weirdo
manneson

Inlägg av manneson »

Elon has gone Eloff!
Användarvisningsbild
Luma
Teslaägare

Inlägg av Luma »

Kriper skrev: 29 jan 2025 17:10
Luma skrev: 29 jan 2025 15:38

:D
Jag förstår att du är överlycklig. Som du plågats de senaste veckorna, ja månaderna.
Spanska inkvisitionen var ju bara en västanfläkt i jämförelse.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Tyvärr hjälper det väl inte att sälja sin Tesla för att bemöta grundfrågan, nämligen Elons politiska hemvist. Hans umgänge är svårbegripligt. Det blir vi som kanske säljer till underpris som därmed får pröjsa en gång till för bilen, allt för den egna sinnesfridens skull. Fast om många samvetssäljer lär det ju döda beg-priserna och skrämma nybilssköpare som ser ett extremt dåligt andrahandsvärde komma. Om det påverkar skeenden på andra sidan pölen? Vem vet.
Kanske ska klistra ett Volvo-märke på bakluckan?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
manneson

Inlägg av manneson »

Gustafsson skrev: 29 jan 2025 18:51
Tyvärr hjälper det väl inte att sälja sin Tesla...
Sätt fyr på den!
Teslasemitruck

Inlägg av Teslasemitruck »

Han provocerar. Elon stöttar Israel och är kompis med Netanyahu.
mikaELbil
elbilist

Inlägg av mikaELbil »

Gustafsson skrev: 29 jan 2025 18:51
….Kanske ska klistra ett Volvo-märke på bakluckan?
Det är KIA som är den nya Volvon. :D
Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart.
Sålda, ca 40 olika bilar.
Solceller 12,6kWp, Batteri 15kWh, Raspberry automation via Spotpriset
Användarvisningsbild
Bo99
elbilist

Inlägg av Bo99 »

Hur långt är tidsperspektivet? 1 dag, 2 veckor, 1 år, 50-100 år? Eller tills det kommer något annat som medier kan tjata om för att få klick?

Jag borde skämmas eftersom jag köpte en tysk VW e-up för snart 4 år sedan. Nazi-Tyskland och koncentrationsläger, hitlerhälsningar och Volkswagen som tillverkade militärfordon, alla gör vi väl kopplingen även om Nazi-Tyskland upphörde på hösten 1945 eller?

Ärligt talat ligger jag vaken om nätterna av oro och samvetskval men känner inte att jag har råd att byta bil.
Dreas89
elbilist

Inlägg av Dreas89 »

Bo99 skrev: 30 jan 2025 08:43
Hur långt är tidsperspektivet? 1 dag, 2 veckor, 1 år, 50-100 år? Eller tills det kommer något annat som medier kan tjata om för att få klick?

Jag borde skämmas eftersom jag köpte en tysk VW e-up för snart 4 år sedan. Nazi-Tyskland och koncentrationsläger, hitlerhälsningar och Volkswagen som tillverkade militärfordon, alla gör vi väl kopplingen även om Nazi-Tyskland upphörde på hösten 1945 eller?

Ärligt talat ligger jag vaken om nätterna av oro och samvetskval men känner inte att jag har råd att byta bil.
Ironi…. Att jämföra VW för fyra år sedan med det Elon nu gör är två vitt skilda saker.

Att jämföra VW då med det Elon nu gör är problematiskt. Ditt ironiska inlägg till trots så finns det lite poänger du försöker göra. Elons agerande idag är mer extremt och utsvävande utanför normen än det VW gjorde om det är logiskt. Ingen ursäkt för VW men andra tider.
Användarvisningsbild
Herrelbilist
Teslaägare

Inlägg av Herrelbilist »

Samma här!

Och förutom den obligatoriska, avståndstagande ”godhets-signalerade” skylten på bakluckan, så har jag även börjat märka upp andra saker i min ägo. Allt för att visa mitt förakt för alla högerextrema turbo-nazister!

Jag har fått väldigt många ryggdunkningar av närmsta kretsen, och vid alla parmiddagar, är vi alla överens om att avståndstagandet måste fortsätta och utökas! Å andra sidan är vi samtliga högutbildade (läs akademiker).
IMG_0938.jpeg
Tesla 3 vit/svart (2023)

Mustang Mach-e -22 (såld)
E-golf -18 (såld)
Renault Zoe -18 (såld)
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare

Inlägg av frippe »

Om man tänker sig att ett företag ska ha ansvar för vad som skedde i det företaget för 80-90 år sedan, kanske man behöver titta sig lite i spegeln.......
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
T4s
Teslaägare
Referralkod: ts.la/tobias894955

Inlägg av T4s »

Herrelbilist skrev: 30 jan 2025 08:59

Samma här!

Och förutom den obligatoriska, avståndstagande ”godhets-signalerade” skylten på bakluckan, så har jag även börjat märka upp andra saker i min ägo. Allt för att visa mitt förakt för alla högerextrema turbo-nazister!

Jag har fått väldigt många ryggdunkningar av närmsta kretsen, och vid alla parmiddagar, är vi alla överens om att avståndstagandet måste fortsätta och utökas! Å andra sidan är vi samtliga högutbildade (läs akademiker).
Glöm inte din iPhone eller produkter från Nestlé.

Varje gång du tar upp mobilen från fickan måste du skrika att du är en god människa trots allt du gjort världen.

Varje gång du äter måste du posta på instagram att du är medveten om att barn och natur har fått lida för att du ska få äta. Men sen måste du även kommentera på inlägget att du är medveten om Metas skandaler och att du hatar Zuck för att han nu hänger med de coola killarna.
wheels

Inlägg av wheels »

Ja, det gäller att akta sig nu när man sträcker sig efter något på mathyllorna så man inte blir misstagen för att heila och får hela vänstermobben efter sig
BTC
elbilist

Inlägg av BTC »

Ni som ironiserar över dem som aktivt väljer bort Tesla p.g.a. Elons nuvarande påfund, är ni uppriktiga i er jämförelse mellan dagens Tesla och de tyska bilfabrikanternas förehavanden under världskrigen? Jag får uppriktigt inte ihop det.

Arvssyndsargumentet är en halmgubbe. Ingen, frånsett möjligen den allra rödaste klicken av modern nyvänster är ett dugg intresserade av vad VW pysslade med långt bak i förra århundradet. Elons beteende är här och nu. Det är följaktligen betydligt mer relevant för merparten av kunderna.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

tesla newbie

Inlägg av tesla newbie »

Tror nog det kommer blåsa över ganska snabbt. Är det någon som tänker på Dieselgate idag när man köper en VAG? Eller deras DSG-7 lådor som havererade i parti och minut? Eller TSI/TFSI motorerna som drog enorma mängder olja på grund av defekta kolvringar (har själv haft en). Numera står ju VW för kvalitet :-). Så om jag köper en VW så stöder jag ett företag som både har brytit mot lagen och/eller försökt mörka uppenbara konstruktionsfel.
Ming

Inlägg av Ming »

TiborBlomhall skrev: 30 jan 2025 09:31
Johannesevangeliet handlar om att vi inte ska döma människor för hårt och lämna plats för förlåtelse. Inte om att det är ok att synda.

Att vägra köpa en bil från någon som uttrycker tydliga sympatier med en rörelse vars kärnide är att vissa människor är mindre värda en andras och därför kan förklaras eller dödas är inte att döma någon för hårt.

Dessutom behöver du visa ånger och bättring för att förtjäna förlåtelse enligt kristendomen. Elon har inte gjort det utan istället på ett väldigt fegt sätt varit medvetet vag kring vad han tycker för att kunna gaslighta folk. Ska vi gå till religionen så är det ganska tydligt vad Jesus skulle säga.
backe

Inlägg av backe »

tesla newbie skrev: 30 jan 2025 09:31
Tror nog det kommer blåsa över ganska snabbt. Är det någon som tänker på Dieselgate idag när man köper en VAG? Eller deras DSG-7 lådor som havererade i parti och minut? Eller TSI/TFSI motorerna som drog enorma mängder olja på grund av defekta kolvringar (har själv haft en). Numera står ju VW för kvalitet :-). Så om jag köper en VW så stöder jag ett företag som både har brytit mot lagen och/eller försökt mörka uppenbara konstruktionsfel.
Dieselgate är utagerat då en dom fallit och man har tagit sitt straff. Sen om någon inte vill köpa en sån bil ändå så är väl det ok.

Elon och hans extrema beteende verkar bara eskalera, och så länge det fortsätter så kommer det nog inte blåsa över. Dock tror jag att det skulle blåsa över om han gick tillbaka till Elon före 2020 typ, men det kommer inte hända tror jag då hans ego och vilja att vara överallt är för stor.
tesla newbie

Inlägg av tesla newbie »

backe skrev: 30 jan 2025 09:58
Dieselgate är utagerat då en dom fallit och man har tagit sitt straff. Sen om någon inte vill köpa en sån bil ändå så är väl det ok.

Elon och hans extrema beteende verkar bara eskalera, och så länge det fortsätter så kommer det nog inte blåsa över. Dock tror jag att det skulle blåsa över om han gick tillbaka till Elon före 2020 typ, men det kommer inte hända tror jag då hans ego och vilja att vara överallt är för stor.
Allt hänger nog på hur stor påverkan hans beteende får på Teslas försäljning. Misstänker att den inte blir så stor, men vi får se....
Användarvisningsbild
T4s
Teslaägare
Referralkod: ts.la/tobias894955

Inlägg av T4s »

backe skrev: 30 jan 2025 09:58

Vad är det för extremt beteende du pratar om exakt som bör bestraffas?
Skriv svar