Model S i en rejäl krasch
Moderator: Redaktion
Model S i en rejäl krasch
Tesla flög tydligen 25 m i luften. Alla fem passagerare klarade sig utmärkt.
https://www.yahoo.com/tech/5-passengers ... 26679.html
https://www.yahoo.com/tech/5-passengers ... 26679.html
Re: Model S i en rejäl krasch
They sustained “serious, but non-life-threatening” injuries and they were transported to the hospital via helicopter for treatment.Mikael skrev:Tesla flög tydligen 25 m i luften. Alla fem passagerare klarade sig utmärkt.
https://www.yahoo.com/tech/5-passengers ... 26679.html
"Utmärkt" är verkligen att ta i. De överlevde.
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
Re: Model S i en rejäl krasch
Helt rätt! Jag läste artikeln slarvigt.Feddan skrev:They sustained “serious, but non-life-threatening” injuries and they were transported to the hospital via helicopter for treatment.Mikael skrev:Tesla flög tydligen 25 m i luften. Alla fem passagerare klarade sig utmärkt.
https://www.yahoo.com/tech/5-passengers ... 26679.html
"Utmärkt" är verkligen att ta i. De överlevde.
Re: Model S i en rejäl krasch
Vad betyder "at full speed" är det 250 km/h?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Model S i en rejäl krasch
Jag läste nånstans att samtliga kunde ta sig ur bilen för egen maskin, men kan inte svara för sanningshalten i det uttalandet.
Re: Model S i en rejäl krasch
Det står precis innan den delen jag citerade tidigare.Jerker skrev:Jag läste nånstans att samtliga kunde ta sig ur bilen för egen maskin, men kan inte svara för sanningshalten i det uttalandet.
"The five people in the car were able to exit the car without the help of the first responders, Electrek says."
Men flygs man sen med helikopter till sjukhus så tror jag inte att det rörde sig om att någon var lite stel i nacken utan snarare andningssvårighet/risk för intern skada. Min gissning!
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
Re: Model S i en rejäl krasch
Skulle de har flugit fem personer med helikopter till sjukhuset hade de behövt en hel flygflottilj. Det var förmodligen en som skadades svårare, de övriga fick åka ambulans.
Re: Model S i en rejäl krasch
Knappast många räddningshelikoptrar kan ta 5 skadade passagerare utan problem. Det har hänt lite sen MASH.Jojo skrev:Skulle de har flugit fem personer med helikopter till sjukhuset hade de behövt en hel flygflottilj. Det var förmodligen en som skadades svårare, de övriga fick åka ambulans.

Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Re: Model S i en rejäl krasch
Men nu hade dom väl problem (skadade) annars hade dom ju inte behövt flyga helikopter.Bod skrev:Knappast många räddningshelikoptrar kan ta 5 skadade passagerare utan problem. Det har hänt lite sen MASH.Jojo skrev:Skulle de har flugit fem personer med helikopter till sjukhuset hade de behövt en hel flygflottilj. Det var förmodligen en som skadades svårare, de övriga fick åka ambulans.

Det var länge sedan man såg MASH så kanske har det hänt något?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Model S i en rejäl krasch
Vanligtvis används i Tyskland BK117 och EC135 som räddningshelikoptrar, bada har bara plats för en patient (plus utrustningen och besättningen, såklart). Det är enbart militären som har större och dessa används inte vid vanliga olyckor. Vitsen med helikoptrar är inte i första hand transport av patienter utan att få en akutläkare på plats så snabbt som möjligt.
Re: Model S i en rejäl krasch
Edit: läser man den tyska pressen (Tesla Unfall) så var det tre som flögs med (uppenbarligen separata) helikoptrar till sjukhuset. Bara ungdomar i bilen, de har haft tur i otur.
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 6198
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Re: Model S i en rejäl krasch
I Tyskland används inte räddningshelikoptrar för att transportera skadade vid trafikolyckor, man använder dedikerade ambulanshelikoptrar som bara tar en patient. Det finns ö h t inga civila ambulanshelikoptrar som kan ta 5 patienter.Bod skrev:Knappast många räddningshelikoptrar kan ta 5 skadade passagerare utan problem. Det har hänt lite sen MASH.Jojo skrev:Skulle de har flugit fem personer med helikopter till sjukhuset hade de behövt en hel flygflottilj. Det var förmodligen en som skadades svårare, de övriga fick åka ambulans.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Re: Model S i en rejäl krasch
Även om man sitter i en oerhörd säker bil, så måste man förstå att man får rejäla skador om man krockar i 250 km/h.(ja, farten dödar, i meningen att om de kraschat i 100 km/h skulle de nog få mindre (allvarliga) skador)
Även om det finns airbag så är det svårt att undvika skador. (den som vill känna på krafterna vid ynka 15 km/h med bilbälte kan göra det på närmaste sciencecenter)
Egentligen borde man rikta in sig på att de överhuvudtaget överlevde. Självklart så kommer man få kroppsliga skador i sådana hastigheter! (allt från inre blödning till whiplash) . Vid 50 G så får man allvarliga skador, vid 100G spelar det ingen roll hur säker bilen är, då dör man.
Även om det finns airbag så är det svårt att undvika skador. (den som vill känna på krafterna vid ynka 15 km/h med bilbälte kan göra det på närmaste sciencecenter)
Egentligen borde man rikta in sig på att de överhuvudtaget överlevde. Självklart så kommer man få kroppsliga skador i sådana hastigheter! (allt från inre blödning till whiplash) . Vid 50 G så får man allvarliga skador, vid 100G spelar det ingen roll hur säker bilen är, då dör man.
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 6198
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Re: Model S i en rejäl krasch
Eller som många racingentusiaster säger: Det är inte farten som dödar, det är smällen.Mickep skrev:Även om man sitter i en oerhörd säker bil, så måste man förstå att man får rejäla skador om man krockar i 250 km/h.(ja, farten dödar, i meningen att om de kraschat i 100 km/h skulle de nog få mindre (allvarliga) skador)
Även om det finns airbag så är det svårt att undvika skador. (den som vill känna på krafterna vid ynka 15 km/h med bilbälte kan göra det på närmaste sciencecenter)
Egentligen borde man rikta in sig på att de överhuvudtaget överlevde. Självklart så kommer man få kroppsliga skador i sådana hastigheter! (allt från inre blödning till whiplash) . Vid 50 G så får man allvarliga skador, vid 100G spelar det ingen roll hur säker bilen är, då dör man.
Eller som de säger i US and A: It's not the fart that kills, it's the smell.
Kenny Bräck överlevde en IRL-krasch på Texas Motor speedway där accelerometrarna i bilen registrerade 214 G och Mika Häkkinens F1-krasch i Adelaide var på runt 200 G. Så visst spelar bilens utformning stor roll för överlevnadsmöjligheterna.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Re: Model S i en rejäl krasch
Airbag gör ju att retardationen minskar för kroppen, alltså minskat våld.
Man borde ganska lätt kunna göra en model i excel där man lägger in deformationzoner och airbag för att få ut vilken sträcka hastighetsminskningen sker på. Sedan är antal g x= v*v/(2*g*s)
100g och 1m deformation ger 160km/h. Förutsätter dock att deformationen är linjär vilket den inte är
Man borde ganska lätt kunna göra en model i excel där man lägger in deformationzoner och airbag för att få ut vilken sträcka hastighetsminskningen sker på. Sedan är antal g x= v*v/(2*g*s)
100g och 1m deformation ger 160km/h. Förutsätter dock att deformationen är linjär vilket den inte är
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
Re: Model S i en rejäl krasch
det med 100 G togs från Mythbusters approximation. med det är inte så enkelt utan beror och under hur lång tid det varar. försvaret har en gräns vid ca 240 som är dödligt. men det förståss skulle alla fara med flammsäkra g-kraftsdräkter och hjälm så skulle vi nog komma närmare 0-visionen. men poängen är att vid sådana våldsamma krascher så skall man vara glad att man överlever, men att tro att man klarar sig utan skador är naivt. krockar man utan att airbaggen löser ut kommer man nog få blåmärken från bilbältet, men det är ändå värt om man kan minska de svåra skadorna.
de som kraschade skall vara glada att de inte fick dödliga skador.(man skall inte ta det som kritik mot tesla utan det är ren fysik, jag anser att tesla är i paritet med volvo i säkerhet)
de som kraschade skall vara glada att de inte fick dödliga skador.(man skall inte ta det som kritik mot tesla utan det är ren fysik, jag anser att tesla är i paritet med volvo i säkerhet)
Re: Model S i en rejäl krasch
I exemplet ovan utsätts du i 32ms, men det förutsätter att allt är linjärt. Det blir lite "sfäriska hönor i vakuum" när man diskuterar faktiska olyckor.
Man får ju en återstudseffekt som mycket väl kan öka påfrestningen på kroppen med minst 50%, sedan är deformationen av fronten betydligt snabbare i början än i slutet. Krockkudden borde ha ungefär samma kurva som deformationszonen i fronten, men det är ren spekulation från min sida.
Man får ju en återstudseffekt som mycket väl kan öka påfrestningen på kroppen med minst 50%, sedan är deformationen av fronten betydligt snabbare i början än i slutet. Krockkudden borde ha ungefär samma kurva som deformationszonen i fronten, men det är ren spekulation från min sida.
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland