Värdeminskningstråden Model Y
Moderator: Redaktion
Re: Värdeminskningstråden Model Y
Nu är annonsen i alla fall borta och det är väl det.
Sådan annons kallas inget annat än prisdumpning
Sådan annons kallas inget annat än prisdumpning
Re: Värdeminskningstråden Model Y
Det var en bra affär, men det var din också. FSD är inte värt så mkt på beg.
jag följer prisfallet med stort intresse då jag inte slagit till ännu.
Har ändå kört tesla 5.5 år så har inte jättebråttom tillbaka.
Skall de falla 10-20.000 i månaden så kör jag hellre V8:an sålänge. Roligt är det också.
jag följer prisfallet med stort intresse då jag inte slagit till ännu.
Har ändå kört tesla 5.5 år så har inte jättebråttom tillbaka.
Skall de falla 10-20.000 i månaden så kör jag hellre V8:an sålänge. Roligt är det också.
Re: Värdeminskningstråden Model Y
Här är en bil som gick dyrt.
Ändå uppnåddes inte reservationspris. Som säljare tar man en stor risk om man inte accepterar högsta budet och skickar ut bilen på en ny auktion
https://www.kvd.se/auktioner/tesla-mode ... awd-241828
Ändå uppnåddes inte reservationspris. Som säljare tar man en stor risk om man inte accepterar högsta budet och skickar ut bilen på en ny auktion
https://www.kvd.se/auktioner/tesla-mode ... awd-241828
- Arctic Drifter
- Teslaägare
- Inlägg: 1176
- Blev medlem: 18 mar 2022 11:58
- Ort: Norrland
- Referralkod: ts.la/anders453430
- Kontakt:
Re: Värdeminskningstråden Model Y
Jag tippar att säljaren fått ett inbytespris väl under 360', är man mentalt inställd på 330' så är 360' bättre...
Jag brukar själv göra så, man sonderar marknaden och får en bild av inbytespriset (ett inbyte är ju alltid smidigast), lägger man på 20 k och skickar ut den på blocket för en snabb affär så slår det oftast in rätt fort!
Tesla Model Y Performance
Re: Värdeminskningstråden Model Y
Utbud och efterfrågan .. och hur snabbt man behöver bli av med varan ...
MY 2023 RWD /Midnight Silver | Norrköping
RN1185456xx Leverans 24/5 2023
RN1185456xx Leverans 24/5 2023
Re: Värdeminskningstråden Model Y
Ska bli spännande att se om 3-6 månader när måååååånga 2022or ramlar ut. Får vi se dom runt och under 300’ innan årets slut?
- Arctic Drifter
- Teslaägare
- Inlägg: 1176
- Blev medlem: 18 mar 2022 11:58
- Ort: Norrland
- Referralkod: ts.la/anders453430
- Kontakt:
Re: Värdeminskningstråden Model Y
Billigast 2022an på Blocket är utannonserad för 335' nu, så det tror jag absolut. Även om volymer kommer pumpas ut tror jag det finns många som kan tycka att de blir attraktiva kring det priset.
Ganska lätt att räkna hem ett byte från fossilbil till elbil om man får vettig räckvidd, batterigaranti och detta i en tre år gammal bil för 300'.
Tesla Model Y Performance
Re: Värdeminskningstråden Model Y
cgullin här på forumet. Tycker han är duktig på att göra videos överlag.
Här tror jag dock han gör en tankevurpa.
Han frågar ChatGPT om andrahandsvärde samt spekulerar i att Y kommer ligga betydligt lägre än Volvo eftersom "alla vill ha Volvo i Sverige" och det kommer finnas så många beggade Y.
Med den logiken borde Volvo ha sämst andrahandsvärde idag, det finns ju så många av dom...
Det är nog snarare så att "alla" vill ha Volvo eftersom det är vad "alla" har idag, man vill vara som alla andra i Sverige.
Dvs om några år är det nog så att "alla" vill ha Tesla eftersom det är vad "alla" har då. Så trots potentiellt stort begutbud så kommer priserna hållas uppe pga hög efterfrågan, dvs Tesla kommer stjäla Volvos plats inte bara i toppen av nybilarna, utan även begbilar.
Vad tror ni, har jag rätt eller har cgullin/chatgpt rätt?
-
- Inlägg: 361
- Blev medlem: 10 apr 2019 08:35
Re: Värdeminskningstråden Model Y
Skulle inte säga att stort utbud per automatik resulterar i lägre priser, dock håller jag ändå delvis med cgullin:
Håller ganska bra koll på begagnatannonser och upplever att priserna pressas generellt neråt något snabbare på vanliga modeller, pga. att många tävlar mot varandra om att sälja bilen och vill vara bland de billigaste när man annonserar.
Det finns däremot undantag. Här i Finland har Toyota länge varit det populäraste märket och därför vanligast på begagnatmarknaden. Trots detta har de ett mycket bra andrahandsvärde, eftersom begagnatköpare ofta prioriterar tillförlitliga märken när de köper begagnat. Med andra ord är Toyotorna ännu populärare som begagnade trots att de redan är populära som nya.
Svårt att sen säga hur Teslorna står sig, men viss risk för överutbud ser jag ändå, med tanke på Model 3/Model Y:s popularitet.
Håller ganska bra koll på begagnatannonser och upplever att priserna pressas generellt neråt något snabbare på vanliga modeller, pga. att många tävlar mot varandra om att sälja bilen och vill vara bland de billigaste när man annonserar.
Det finns däremot undantag. Här i Finland har Toyota länge varit det populäraste märket och därför vanligast på begagnatmarknaden. Trots detta har de ett mycket bra andrahandsvärde, eftersom begagnatköpare ofta prioriterar tillförlitliga märken när de köper begagnat. Med andra ord är Toyotorna ännu populärare som begagnade trots att de redan är populära som nya.
Svårt att sen säga hur Teslorna står sig, men viss risk för överutbud ser jag ändå, med tanke på Model 3/Model Y:s popularitet.
Nissan Leaf 2014
Re: Värdeminskningstråden Model Y
Jag tror absolut cgullin har en poäng, begagnatköparen värdesätter trygghet och låga driftkostnader högre än nybilsköpare som har garanti och vagnskadegaranti. Tesla har höga försäkringspremier, få egna verkstäder, tveksam kvalitet på lack och interiör. Köper man en bil som är 3+ år och tänkt ha i 5-10 år så är det viktiga parametrar, och är man då van vid att köra Volvo sedan tidigare och vet var verkstaden ligger tror jag det väger tungt. Begagnade Volvo-bilar har ju dessutom två års garanti om man köper från Volvo-handeln.
Redan nu kostar en begagnad XC40 el och en Model Y ganska lika i pris, och då var Volvon betydligt billigare i inköp.
Redan nu kostar en begagnad XC40 el och en Model Y ganska lika i pris, och då var Volvon betydligt billigare i inköp.
ID4 GTX 340 hk MY25
Tidigare: XC40 Recharge ER RWD MY24, Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
Tidigare: XC40 Recharge ER RWD MY24, Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 9388
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Värdeminskningstråden Model Y
Var den?toppo skrev: ↑29 jan 2025 21:27Jag tror absolut cgullin har en poäng, begagnatköparen värdesätter trygghet och låga driftkostnader högre än nybilsköpare som har garanti och vagnskadegaranti. Tesla har höga försäkringspremier, få egna verkstäder, tveksam kvalitet på lack och interiör. Köper man en bil som är 3+ år och tänkt ha i 5-10 år så är det viktiga parametrar, och är man då van vid att köra Volvo sedan tidigare och vet var verkstaden ligger tror jag det väger tungt. Begagnade Volvo-bilar har ju dessutom två års garanti om man köper från Volvo-handeln.
Redan nu kostar en begagnad XC40 el och en Model Y ganska lika i pris, och då var Volvon betydligt billigare i inköp.
När jag beställa min första elbil så var XC40 dyrare än Model Y.
Däremot kostar en 3 år gammal XC60 laddhybrid ungefär 30% mer än en Model Y LR, det förhållandet gällde inte när de var nya.
Jag sålde min XC60-15 för 235 000 för drygt 4 år sedan. Nu begärs det 259 000 för dessa.

Senast redigerad av mikebike, redigerad totalt 1 gånger.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Värdeminskningstråden Model Y
Beror såklart på exakt vilka man jämför. Toppmodellen P8 kostade 699 000kr, medans den framhjulsdrivna med lilla batteriet runt 500 000kr när den lanserades för 3 år sedan. Dessa priser fick man såklart rabatt på, så man kan räkna av ca 10%. En Model Y Dual Motor Long range kostade väl 750 000kr och en bakhjulsdriven 700 000kr för tre år sedan?mikebike skrev: ↑29 jan 2025 21:30Var den?toppo skrev: ↑29 jan 2025 21:27Jag tror absolut cgullin har en poäng, begagnatköparen värdesätter trygghet och låga driftkostnader högre än nybilsköpare som har garanti och vagnskadegaranti. Tesla har höga försäkringspremier, få egna verkstäder, tveksam kvalitet på lack och interiör. Köper man en bil som är 3+ år och tänkt ha i 5-10 år så är det viktiga parametrar, och är man då van vid att köra Volvo sedan tidigare och vet var verkstaden ligger tror jag det väger tungt. Begagnade Volvo-bilar har ju dessutom två års garanti om man köper från Volvo-handeln.
Redan nu kostar en begagnad XC40 el och en Model Y ganska lika i pris, och då var Volvon betydligt billigare i inköp.
När jag beställa min första elbil så var XC40 dyrare än Model Y.
https://www.automotorsport.se/nyheter/v ... ig-som-mg/
ID4 GTX 340 hk MY25
Tidigare: XC40 Recharge ER RWD MY24, Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
Tidigare: XC40 Recharge ER RWD MY24, Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 9388
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Värdeminskningstråden Model Y
Med lite extrautrustning blev XC40:n dyrare än MYLR när jag kollade för 4 år sedan.toppo skrev: ↑29 jan 2025 21:55Beror såklart på exakt vilka man jämför. Toppmodellen P8 kostade 699 000kr, medans den framhjulsdrivna med lilla batteriet runt 500 000kr när den lanserades för 3 år sedan. Dessa priser fick man såklart rabatt på, så man kan räkna av ca 10%. En Model Y Dual Motor Long range kostade väl 750 000kr och en bakhjulsdriven 700 000kr för tre år sedan?mikebike skrev: ↑29 jan 2025 21:30Var den?toppo skrev: ↑29 jan 2025 21:27Jag tror absolut cgullin har en poäng, begagnatköparen värdesätter trygghet och låga driftkostnader högre än nybilsköpare som har garanti och vagnskadegaranti. Tesla har höga försäkringspremier, få egna verkstäder, tveksam kvalitet på lack och interiör. Köper man en bil som är 3+ år och tänkt ha i 5-10 år så är det viktiga parametrar, och är man då van vid att köra Volvo sedan tidigare och vet var verkstaden ligger tror jag det väger tungt. Begagnade Volvo-bilar har ju dessutom två års garanti om man köper från Volvo-handeln.
Redan nu kostar en begagnad XC40 el och en Model Y ganska lika i pris, och då var Volvon betydligt billigare i inköp.
När jag beställa min första elbil så var XC40 dyrare än Model Y.
https://www.automotorsport.se/nyheter/v ... ig-som-mg/
Din länk har rubriken "Prisdumpas".

Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Värdeminskningstråden Model Y
Prisdumpning gällde privatleasing av den framhjulsdrivna, den fyrhjulsdrivna kostade 699 000kr för fyra år sedan - och vad jag minns var den rätt fullutrustad men har ingen länk på det numikebike skrev: ↑29 jan 2025 21:59Med lite extrautrustning blev XC40:n dyrare än MYLR när jag kollade för 4 år sedan.toppo skrev: ↑29 jan 2025 21:55Beror såklart på exakt vilka man jämför. Toppmodellen P8 kostade 699 000kr, medans den framhjulsdrivna med lilla batteriet runt 500 000kr när den lanserades för 3 år sedan. Dessa priser fick man såklart rabatt på, så man kan räkna av ca 10%. En Model Y Dual Motor Long range kostade väl 750 000kr och en bakhjulsdriven 700 000kr för tre år sedan?mikebike skrev: ↑29 jan 2025 21:30Var den?toppo skrev: ↑29 jan 2025 21:27Jag tror absolut cgullin har en poäng, begagnatköparen värdesätter trygghet och låga driftkostnader högre än nybilsköpare som har garanti och vagnskadegaranti. Tesla har höga försäkringspremier, få egna verkstäder, tveksam kvalitet på lack och interiör. Köper man en bil som är 3+ år och tänkt ha i 5-10 år så är det viktiga parametrar, och är man då van vid att köra Volvo sedan tidigare och vet var verkstaden ligger tror jag det väger tungt. Begagnade Volvo-bilar har ju dessutom två års garanti om man köper från Volvo-handeln.
Redan nu kostar en begagnad XC40 el och en Model Y ganska lika i pris, och då var Volvon betydligt billigare i inköp.
När jag beställa min första elbil så var XC40 dyrare än Model Y.
https://www.automotorsport.se/nyheter/v ... ig-som-mg/
Din länk har rubriken "Prisdumpas".![]()

ID4 GTX 340 hk MY25
Tidigare: XC40 Recharge ER RWD MY24, Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
Tidigare: XC40 Recharge ER RWD MY24, Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
Re: Värdeminskningstråden Model Y
Jag tror att inflationen som var tvåsiffrigt hade nog större påverkan till priset än det nominella värdet av din XC60mikebike skrev: ↑29 jan 2025 21:30Var den?toppo skrev: ↑29 jan 2025 21:27Jag tror absolut cgullin har en poäng, begagnatköparen värdesätter trygghet och låga driftkostnader högre än nybilsköpare som har garanti och vagnskadegaranti. Tesla har höga försäkringspremier, få egna verkstäder, tveksam kvalitet på lack och interiör. Köper man en bil som är 3+ år och tänkt ha i 5-10 år så är det viktiga parametrar, och är man då van vid att köra Volvo sedan tidigare och vet var verkstaden ligger tror jag det väger tungt. Begagnade Volvo-bilar har ju dessutom två års garanti om man köper från Volvo-handeln.
Redan nu kostar en begagnad XC40 el och en Model Y ganska lika i pris, och då var Volvon betydligt billigare i inköp.
När jag beställa min första elbil så var XC40 dyrare än Model Y.
Däremot kostar en 3 år gammal XC60 laddhybrid ungefär 30% mer än en Model Y LR, det förhållandet gällde inte när de var nya.
Jag sålde min XC60-15 för 235 000 för drygt 4 år sedan. Nu begärs det 259 000 för dessa.![]()
Tesla MY RWD grå/svart 20"
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 9388
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Värdeminskningstråden Model Y
Och den påverkar inte Tesla?Liqwid78 skrev: ↑30 jan 2025 06:18Jag tror att inflationen som var tvåsiffrigt hade nog större påverkan till priset än det nominella värdet av din XC60mikebike skrev: ↑29 jan 2025 21:30Var den?toppo skrev: ↑29 jan 2025 21:27Jag tror absolut cgullin har en poäng, begagnatköparen värdesätter trygghet och låga driftkostnader högre än nybilsköpare som har garanti och vagnskadegaranti. Tesla har höga försäkringspremier, få egna verkstäder, tveksam kvalitet på lack och interiör. Köper man en bil som är 3+ år och tänkt ha i 5-10 år så är det viktiga parametrar, och är man då van vid att köra Volvo sedan tidigare och vet var verkstaden ligger tror jag det väger tungt. Begagnade Volvo-bilar har ju dessutom två års garanti om man köper från Volvo-handeln.
Redan nu kostar en begagnad XC40 el och en Model Y ganska lika i pris, och då var Volvon betydligt billigare i inköp.
När jag beställa min första elbil så var XC40 dyrare än Model Y.
Däremot kostar en 3 år gammal XC60 laddhybrid ungefär 30% mer än en Model Y LR, det förhållandet gällde inte när de var nya.
Jag sålde min XC60-15 för 235 000 för drygt 4 år sedan. Nu begärs det 259 000 för dessa.![]()
![]()
Jag sålde min XC60 för 235' och köpte en Model 3 som kostade dubbelt så mycket. Idag kostar de lika mycket.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Värdeminskningstråden Model Y
Men du förstår dig på hur marknadsekonomi fungerar ?granlundii skrev: ↑29 jan 2025 19:08Skulle inte säga att stort utbud per automatik resulterar i lägre priser, dock håller jag ändå delvis med cgullin:
När den stora mängden 3åringar från leasing bolagen kommer ut blir det slakt på priserna. Redan idag står det mängder av MY osålda, de kan inte stå med orealiserade förluster hur länge som helst...
MY 2023 RWD /Midnight Silver | Norrköping
RN1185456xx Leverans 24/5 2023
RN1185456xx Leverans 24/5 2023
Re: Värdeminskningstråden Model Y
Står mängder med osålda Volvos också.MY_piraya skrev: ↑30 jan 2025 10:59Men du förstår dig på hur marknadsekonomi fungerar ?granlundii skrev: ↑29 jan 2025 19:08Skulle inte säga att stort utbud per automatik resulterar i lägre priser, dock håller jag ändå delvis med cgullin:
När den stora mängden 3åringar från leasing bolagen kommer ut blir det slakt på priserna. Redan idag står det mängder av MY osålda, de kan inte stå med orealiserade förluster hur länge som helst...
Gäller så gott som samtliga begbilar över 300k. Det är när de närmar sig 200k den stora massan känner att de har råd just nu. Men går räntorna ner så sjunker ju finansieringskostnaden och betalningsviljan ökar.
Re: Värdeminskningstråden Model Y
Det påverkar allt. Min kommentar var mer riktad att just ditt sätt att presentera värderingen av din XC60. Det var inte något oväntat värdering just pga inflationen vi har haft.mikebike skrev: ↑30 jan 2025 08:01Och den påverkar inte Tesla?Liqwid78 skrev: ↑30 jan 2025 06:18Jag tror att inflationen som var tvåsiffrigt hade nog större påverkan till priset än det nominella värdet av din XC60mikebike skrev: ↑29 jan 2025 21:30Var den?toppo skrev: ↑29 jan 2025 21:27Jag tror absolut cgullin har en poäng, begagnatköparen värdesätter trygghet och låga driftkostnader högre än nybilsköpare som har garanti och vagnskadegaranti. Tesla har höga försäkringspremier, få egna verkstäder, tveksam kvalitet på lack och interiör. Köper man en bil som är 3+ år och tänkt ha i 5-10 år så är det viktiga parametrar, och är man då van vid att köra Volvo sedan tidigare och vet var verkstaden ligger tror jag det väger tungt. Begagnade Volvo-bilar har ju dessutom två års garanti om man köper från Volvo-handeln.
Redan nu kostar en begagnad XC40 el och en Model Y ganska lika i pris, och då var Volvon betydligt billigare i inköp.
När jag beställa min första elbil så var XC40 dyrare än Model Y.
Däremot kostar en 3 år gammal XC60 laddhybrid ungefär 30% mer än en Model Y LR, det förhållandet gällde inte när de var nya.
Jag sålde min XC60-15 för 235 000 för drygt 4 år sedan. Nu begärs det 259 000 för dessa.![]()
![]()
Jag sålde min XC60 för 235' och köpte en Model 3 som kostade dubbelt så mycket. Idag kostar de lika mycket.
Tesla MY RWD grå/svart 20"
Re: Värdeminskningstråden Model Y
Jag tror att hur servicecentren kommer att kunna serva och underhålla en växande och åldrande bilpark av Teslor kommer att vara avgörande för hur beg priserna utvecklas. Appropå Volvo så har de en organisation som klarar detta.
Re: Värdeminskningstråden Model Y
Ja, SC behöver byggas ut snabbt. Model Y är Sveriges mest sålda bilmodell. Men SC har inte hängt med.
Dessutom behöver fler SC byggas. En i varje något större svensk stad. Precis som det finns VW-verksräder i nästan varje lite stad i Sverige.
Model Y är nya folkbilen liksom.
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 4448
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Värdeminskningstråden Model Y
De fristående verkstäderna behöver steppa upp också, bromsjobb och mycket annat är ju som på vilken bil som helst.
Model Y LR AWD 2022
Re: Värdeminskningstråden Model Y
Kan flika in med min senaste inbytesoffert från Tesla som jag fick i samband med att jag anmälde mig till visningen av Juniper: 261 450 riksdaler. Model Y (MIC) LR och 14500 mil.
Nu har vi aldrig haft några planer på att byta bil nu, planen är att behålla den i minst tre år till, men om man roar sig med att jämföra vad vi fick för vår model 3 med samma miltal när vi bytte till Model Y så var det 100000 mer.
Nu har vi aldrig haft några planer på att byta bil nu, planen är att behålla den i minst tre år till, men om man roar sig med att jämföra vad vi fick för vår model 3 med samma miltal när vi bytte till Model Y så var det 100000 mer.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD som nu passerat 15000 mil utan problem.
Re: Värdeminskningstråden Model Y
Var väl också en ”lite” annan marknad då med betydligt lägre finansieringskostnader. Dvs fler hade råd att betala mer.themax skrev: ↑31 jan 2025 10:33Kan flika in med min senaste inbytesoffert från Tesla som jag fick i samband med att jag anmälde mig till visningen av Juniper: 261 450 riksdaler. Model Y (MIC) LR och 14500 mil.
Nu har vi aldrig haft några planer på att byta bil nu, planen är att behålla den i minst tre år till, men om man roar sig med att jämföra vad vi fick för vår model 3 med samma miltal när vi bytte till Model Y så var det 100000 mer.
Alla dyrare bilar har ju sjunkit rejält i pris pga detta.
Re: Värdeminskningstråden Model Y
Sålde min MYP(vit 9000mil) till handlare i fredags vet ej bolag då jag fick hjälp av "polestar" att förmedla bilen, buden låg mellan 360-385k. Carla 370k, Riddermark 380k.
Polestar 4 DM -25